
Power and participatory politics in the digital age : probing the use of
new media technologies in railroading political changes in Zimbabwe
Mutsvairo, B.

Citation
Mutsvairo, B. (2013, June 13). Power and participatory politics in the digital age : probing the
use of new media technologies in railroading political changes in Zimbabwe. Retrieved from
https://hdl.handle.net/1887/20974
 
Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/20974
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/20974


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/20974 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Mutsvairo, Bruce 
Title: Power and participatory politics in the digital age : probing the use of new media 
technologies in railroading political changes in Zimbabwe 
Issue Date: 2013-06-13 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/20974
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


 
 

76 
  

4 PROPPING UP PROPAGANDA 

 

Parts of this chapter are based on:  

Mutsvairo Bruce, (2012). Propping up propaganda?  Exploring the Role of The Herald in 
Strengthening ZANU-PF’s political position.” Journalism and Mass Communication Vol. 
2 No.12 p. 939-950. 
 

4.1 Introduction 

This chapter examines The Herald newspaper’s role in safeguarding the seemingly 

unparalleled longevity of Zimbabwe’s ruling ZANU-PF party. Using a sample of stories 

from both the paper’s print and online editions, the study traces the origins of the 

broadsheet’s ostensibly unfaltering pro-ZANU PF editorial positions, turning to direct 

observation and article analysis to critically probe not only the motive but also the impact 

of the newspaper’s assumed open allegiance to the revolutionary party. In a nation 

believed battered by perceived state brutality and widening political differences, The 

Herald has been accused of dictating the pace of dictatorship while guardedly 

manipulating information to prop up President Robert Mugabe’s regime. So important 

has the paper become over the years that its often uncompromising, one-sided style of 

reporting has earned it praise among militant ZANU PF hardliners while attracting bitter 

widespread criticism from detractors of the long-serving party. 

 
Discussing Zimbabwean politics would be insignificant without a comprehensive 

analysis of The Herald’s relationship with the country’s political fabric. The paper has 

historically enjoyed a monopoly, to the extent that it claimed, “If you hear it, you get it 

from the Herald.” This chapter examines The Herald’s role in contributing to the political 

endurance of President Mugabe’s ZANU-PF party. Using a structural analysis from a 

sample of stories from the paper’s print and online editions, I trace the origins of the 

broadsheet’s pro-ZANU PF editorial positions, analysing content and critically probing 

not only the motive but also the impact of the newspaper’s allegiance to the revolutionary 

party.  

Propaganda is commonly associated with Hitler in the Second World War even though it 

should be traced back to 500 years B.C., to Alexander the Great in the Ancient World 



 
 

77 
  

according to Jowett, G.S. & O’Donnell.183  As long as mankind has lived in the aftermath 

of the 19th C Industrial Revolution, there has always been propaganda, according to 

Pratkanis & Aronson, who link propaganda with the invention of human civilizations.184 

Robert Jackall opines that propaganda’s origins can effectively be found in religion 

arguing between 1621-23 a propaganda office was set up by Pope Gregory XV.185  

Stanley Ngoa estimates that there is a connection between advertising and propaganda 

suggesting that with the coming of the Industrial Revolution lifestyles changed 

automatically creating the need to “guide” the consumer.186 

 

One of the key scholars in the field of propaganda Harold Laswell defines it as  “the 

control of opinion by significant symbols, or to speak more accurately by stories, 

rumours, reports, pictures and other forms of social communication.”187 Contemporary 

scholars Garth Jowett and Victoria O'Donnell have opted to define propaganda “as the 

deliberate, systematic attempt to shape perceptions, manipulate cognitions, and direct 

behavior to achieve a response that furthers the desired intent of the propagandist.188 

Manipulation is thus very central in both definitions. Persuasion is central in Ross’ 

definition, which concludes propaganda aims to “persuade a socially significant group 

of people on behalf of a political institution, organization or cause. ”189  Another 

influential scholar in the field Edward Bernays wrote in 1928 “Modern propaganda is a 

consistent, enduring effort to create or shape events to influence the relations of the 

public to an enterprise, idea or group.”190Even though he is one scholar who believes 

despite its negative connotations, propaganda does not necessarily have to be bad, it 

should be pointed out that the propagandist’s intentions are always to convince he is right 

even if it means that he has to deceive.  Thus Propaganda does not necessarily have to be 

                                                 
183 Jowett, Garth and O’Donnell, Victoria, Readings in Propaganda and Persuasion New and Classic Essay 
(London: Sage Publications, 2006) pp.51. 
184 Anthony Pratkanis, and Elliot Aronson,, The Age of Propaganda: Everyday Use and Abuse of 
Persuasion, (W. H. Freeman & Co, 1991) pp. 11. 
185 Robert Jackall, Propaganda: Main Trends of the Modern World. (New York: University Press, 1995) 
pp. 9 
186 Stanley Ngoa Agenda-Setting: The Neglected Role of some Agents of Power …An Unpublished Ph.D 
Thesis. University of the Witwatersrand, Johannesburg, RSA, 2006. 
187 Harold D . Lasswell, The theory of political propaganda. The American Political Science Review, Vol. 
21 No. (3), (1927), pp.  627-631. 
188 Garth Jowett and Victoria O'Donnell, Propaganda and Persuasion,  Sage Publications, Inc; 4th edition 
(December 8, 2005) pp. 7 
189Sheryl T. Ross Understanding propaganda: The epistemic model and its application to art. Journal of 
Aesthetic Education, Vol. 36 No. (1), pp.16-30. 
190 Edward Bernays Propaganda (New York: Ig Publishing, 2005, original publication 1928) pp 25. 



 
 

78 
  

outright lies. There has to be an element of truth in everything that is reported. However, 

not everything has to be accurate. 

 

One of the most commonly accepted norms to the success of democracy is the system’s 

inseparable relationship to a free press. The media provides citizens with information 

essential to the decisions they make, especially when choosing the country’s political 

leaders.191 The media is a source of power that influences, controls, and promotes new 

standards in society or reinforces existing ones.192 During his decades-long rule, Mugabe, 

deliberately or not, has had a dependable mouthpiece for disbursing information. At the 

same time, critics especially his opponents in the MDC party have dismissed it as a cheap 

propaganda platform. The availability of several weekly newspapers, including those 

fiercely critical of President Mugabe, has failed to hold back The Herald’s market 

dominance. With the exception of the short-lived Daily News, which doubled its 

circulation from an initial 60,000 to 120,000 within a few months of its 1999 launch, The 

Herald, with 90,000 readers, has been the overwhelming force on the Zimbabwean media 

scene, argues Dumisani Moyo.193 Nor did the arrival of several other post-independence 

political parties, including the MDC, destabilize  the newspaper’s support for ZANU PF 

and market dominance.  

 

4.2 Problem Identification: Research Questions 

In the first of the four separate empirical studies, I endeavoured to first identify the 

problems associated with The Herald newspaper’s role in Zimbabwean society. The first 

problem was the institution itself. Its ability, role and responsibility among the citizens as 

a provider of reliable news content have all been severely questioned by its critics from 

the opposition parties at home and abroad because of its openly-pro-state stance. The 

second problem, which is related to the first, has to do with the openly biased political 

stances in the stories it covers  hence a structural analysis of its content is necessary, with 

                                                 
191 Agner Fog ‘The supposed and the real role of media in a modern democracy’, working paper (2004) pp. 
1-49.  
192 Lal Ratan Mani, Sharma, Sushil K., Ahmed, Nazim,  ‘Inherent barriers for mass media impact on Indian 
society’, Vol 7,  No. 6 (2007) pp. 47-63. 
193 Dumisani Moyo, ‘The “independent press” and the fight for democracy in Zimbabwe: A critical analysis 
of the banned Daily News’, Westminster Paper in Communication and Culture Special Issue (2005) 
109-128. 



 
 

79 
  

a view to investigating allegations of bias against the opposition parties. I therefore 

decided to formulate one central research questions as follows:  

Why is The Herald prepared to use propagandistic tendencies to support ZANU PF  

 

Data collection was based on a random selection of newspaper articles from The Herald 

newspaper between 1990 to 2012. While the use of random sampling has been criticised 

by scholars such as Riffe, Aust and Lacy,194 one has to acknowledge its notable 

usefulness. Random sampling can leave every item selected for research included in the 

examination. For instance, the articles chosen for analysis were representative of The 

Herald’s editorial output because they were taken covering a period through with the 

paper has had more than seven different editors in charge  

 

4.3 The Herald’s role in Zimbabwean politics 

Propaganda, for the right or wrong reasons, is often associated with negative 

connotations. It is often perceived that propaganda techniques can only be employed by 

autocratic and despotic regimes. However, it has been argued that practically all 

governments, including the so-called democratic ones, use some form of propaganda to 

bolster their support from other nations and citizenry.195  In its quest to discredit and 

disqualify President Mugabe’s rule in Zimbabwe, the British government has also used 

propaganda techniques, one may argue. Repeatedly labelling President Mugabe a dictator 

who has a disregard for his human rights is an established propaganda associated with 

glittering generalities. There is no agreed definition of “dictator” even though it’s quite 

clear that the term carries negative connotations, which the British government used to 

help convince its allies in the European Union, Australia, Canada, the U.S., and New 

Zealand to impose sanctions against the Zimbabwean leader and his closest associates in 

2002. That Mugabe had rigged elections as was suggested at that time as the justification 

for launching a sanctions regime, is debatable because the Southern African Development 

Community (SADC) concluded in its assessment that the elections had been “free and fair.” 

                                                 
194 16. Riffe D, Aust C F, Lacy S R. The effectiveness of random, consecutive day and constructed week 
sampling in newspaper content analysis. Journalism Quarterly 1993. 70133–139.139. 
195 Anthony Pratkanis & Elliot Aronson, ‘The Age of propaganda: Everyday use and abuse of persuasion’, 
W. H. Freeman & Co (1991) 4-19. 



 
 

80 
  

While The Herald does not hide its allegiance to ZANU-PF, it offers an alternative to the 

coverage of Zimbabwean politics, which since the launch of the land reform programme 

in 2000 has largely been biased against the government of Zimbabwe. While the foreign 

and independent media has sought to delegitimise Mugabe’s rule because of perceived 

land reform injustices and allegations of election rigging, The Herald has robustly 

maintained its nationalistic pro-Mugabe stance. It has steadfastly echoed the government 

in blaming Zimbabwe’s woes on a coalition of local and internationals foes including 

White farmers, the British government and the opposition MDC party.  

 

A newspaper must be judged for its credibility and reputation as an honest provider of 

reliable news. Yet without the media, people in societies would be isolated, not only from 

the rest of the world, but from governments, lawmakers, and neighbouring towns and 

cities. The Herald’s arguably one-sided approach to reporting, I believe, has damaged its 

position as a harbinger of impartial, coverage of news and events. Indeed, the newspaper 

often fails to provide an accurate picture of Zimbabwean news. However, as Fog would 

argue, how different is it from other media, which adopt an editorial line aligned with 

their advertisers or sponsors?196 If The Herald has failed to provide a fair and balanced 

coverage of developments in Zimbabwe, has anybody been able to achieve that goal 

elsewhere?  

 

Media is a business. The owners of a media outlet normally have a say in the content 

produced by that particular organization. To understand how The Herald works, one has 

to understand who is behind it. A closer look at the newspaper’s ownership helps explain 

the paper’s bias towards ZANU PF. The newspaper is majority-owned by Zimbabwe 

Newspapers Group, Zimpapers, which holds 51.09 percent of the shares. The remaining 

shares are owned by the nation’s leading financial firm, Old Mutual, and several other 

government-connected private companies.197 It is not surprising, then, if The Herald takes 

orders from its masters. Yet it is the newspaper’s failure to give a platform to a variety of 

voices and its deliberate labeling of critics as traitors that may potentially help undermine 

its authority. By choosing to abandon impartial and objective reporting, instead 
                                                 
196 Agner Fog ‘The supposed and the real role of media in a modern democracy’, working paper (2004) 1-
49. 
197 Open Society Institute, Media Programme Publication, Public Broadcasting  in Africa Series (2009). 



 
 

81 
  

maintaining an unswerving nationalistic pro-ZANU PF agenda, the newspaper has 

ignored a fundamental ethic of modern journalism. Whether objectivity exists is another 

question open for discussion.  Zimbabweans who have left the country because of the 

economic crisis are considered traitors and allies of the West in a strongly generalized 

perspective, which normally ignores the fact that pro-Mugabe supporters may have also 

left the country. One could argue that the ubiquitous barrage of criticism leveled against 

the MDC for supporting the Europe Union’s “targeted” sanctions ignores ZANU PF’s 

actions that prompted the sanctions, including allegations of gross human rights 

violations brought by supposedly  independent players such as the United Nations.198 

ZANU PF politicians – even those born after independence – are  addressed as 

“Comrade” to reflect their imaginary credentials as veteran bush war fighters. MDC 

officials, by contrast, are referred to as “Mr.”, including those who fought in the 1970s 

guerrilla wars. The Herald thus measures patriotism by party allegiance.  

 

The Herald’s relationship with the government is symbiotic. While faithfully 

disseminating the ruling the party’s political, social and economic agenda, it has been 

guaranteed exclusivity to news, ensuring that it ‘scoops’ independent journalists and 

maintains its journalistic edge against competitors. President Mugabe historically travels 

with a reporter from The Herald on most of his foreign trips. This favour is not extended 

to journalists from the private media, and accordingly the newspaper gets unchallenged 

access to the President. Thus, while its reports may be dismissed as manipulative 

propaganda, they actually may be informative, despite the fact that the objective, like 

most forms of propaganda, is to create a favourable public response. Though its content is 

one-sided, the paper has long been a vital and usually credible source of Zimbabwean 

news. For instance, while various foreign media incorrectly reported that President 

Mugabe had left the country in the aftermath of his first-round 2008 defeat to Tsvangirai, 

The Herald had it right: the president had not left the country. In 2012, Western media 

outlets including The Sydney Morning Herald incorrectly speculated that Mugabe may 

                                                 
198 UN-commissioned report was critical of Operation Murambatsvina or Drive out thrash, a drive of mass 
evictions. The author read the BBC website report ‘Zimbabwe slum demolitions continue’ on the BBC 
website http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4715635.stm, accessed on 9 September 2009. 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4715635.stm


 
 

82 
  

have died during a trip to Singapore.199 As it turned out, The Herald, which had a 

reporter travelling with Mugabe rebuffed these reports, suggesting as what later turned 

out to be the case that Mugabe was alive. 

 

4.3.1 Historical Overview 

Among several challenges faced by any new nation, Eric Hobsbawm introduces the 

question of loyalty to, and identification with, the state and ruling system.200 A carefully 

crafted ZANU PF art of dominance has seen the nationalist party controlling Zimbabwe’s 

political landscape uninterrupted over the past three decades. The Herald’s pro-state 

stance can be traced back to the heyday of its predecessor, The Rhodesian Herald, which 

was then a powerful propaganda platform for the Rhodesian Front in 1963, according to 

Elaine Windrich.201 The flagrant control of the press is a entrenched characteristic of the 

legacy of colonialism in post-colonial Africa.202 Determined to discontinue foreign 

ownership of the press, President Mugabe’s government created the state-controlled 

Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT), a watchdog that eventually took overall 

ownership of The Herald and its sister papers, Nyahunzvi argues.203  

 

The Trust was established amid assurances of a free media, with the then Information 

Minister Nathan Shamuyarira commenting: “Government remains committed to the 

freedom of press as stated in the Election manifesto. We will neither publish nor edit any 

of the newspapers.”204 Those pledges would become history a few years later, prompted 

by what appears to be the government’s determination to keep a grip on power. 

Nyahunzvi concedes that the formation of ZMMT in 1981, just a year after gaining 

independence from Britain, kick-started a string of problems for the ambitious young 
                                                 
199 Megan Levy ‘Mugabe Close To Death” Syndey Morning Herald, 10 April 2012 
http://www.smh.com.au/world/mugabe-close-to-death-reports-20120410-1wls5.html Accessed 12 April 
2012 
200 Eric Hobsbawm, Nations and Nationalism since 1780: Programme, myth and reality’ (Cambridge: 
Cambridge University Press, 1992) 23-45. 
201 Elaine Windrich ‘The Mass Media in the Struggle for Zimbabwe: Censorship and Propaganda under 
Rhodesian Front Rule’, Mambo Occasional Papers, Socio-Economic Series 15 (Gweru: Mambo Press, 
1981). 
202 Stanford Mukasa, Press and Politics in Zimbabwe in M’Bayo, R. T., et al., (eds.) Press and Politics in 
Africa (New York: Edwin Mellon Press, 2000). 
203 Tim Nyahunzvi “The Zimbabwean Mass Media Trust: An Experiment that Failed”, Media 
Development, Vol. XLVIII, No. 2 (2001), pp 31-36. 

 
204 Tim M. Nyahunzvi ‘The Zimbabwe Mass Media Trust: An experiment that failed’, Promoting 
Communication for Social Change [web page] http://www.waccglobal.org/en/20012-media-scenarios-in-
southern-africa/742-The-Zimbabwe-Mass-Media-Trust-An-experiment-that-failed.html, access on 5 March 
2010. 

http://www.smh.com.au/world/mugabe-close-to-death-reports-20120410-1wls5.html
http://www.waccglobal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/742-The-Zimbabwe-Mass-Media-Trust-An-experiment-that-failed.html
http://www.waccglobal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/742-The-Zimbabwe-Mass-Media-Trust-An-experiment-that-failed.html


 
 

83 
  

media houses. Among them, he notes, were fears from ordinary citizens about the 

potential use of newspapers for state propaganda.  

 

There is a wealth of evidence to show The Herald has been fronting ZANU PF’s political 

ideologies since its inception in 1981. Political rivalry pitting Mugabe’s ZANU and old 

foe Joshua Nkomo’s Zimbabwe African People's Union spilled into the state media 

newsrooms. Nkomo claimed editors either ignored or twisted his speeches following a 

government decree restricting his speeches to parliament. Furthermore, Willie 

Musarurwa, who in 1981 became the first Black editor of The Herald’s sister paper The 

Sunday Mail, was fired for his connections with Nkomo’s ZAPU, although some scholars 

have argued that his independent editorial line cost him his job.205 Even though several 

editors may have graced the nation’s oldest newspaper, nothing seems to bring them 

together more than their unbending support for government policies. Those who refused 

to toe the ZANU PF line have paid a heavy price.  

 

Both Nyahunzvi and Chikuhwa point to Henry Muradzikwa, the paper’s former editor, 

who was removed from his job over a story that claimed that 60 Zimbabwean students 

had been deported from Cuba for unspecified “health reasons”. The story implied that the 

students had AIDS, which was seen as potentially damaging to Zimbabwe’s relations 

with the communist island. With its monopoly during the first years of independence, The 

Herald undoubtedly had to deal with a variety of challenges that included serving a 

racially and ethnically divided nation fresh from the horrors of war. Satisfying the 

believers of press freedom could not have been tougher. However, it appears the lack of 

independent media players at independence proved detrimental to the overall government 

media policy over the years. Continuing the policies of Rhodesian Herald, which 

according to Gale expressly sought to advance mining and agricultural interests of the 

white community and the colonial government, The Herald sought to serve the interests 

of the chosen few. 

 

                                                 
205 Jacob Chikuhwa “A Crisis of Governance: Zimbabwe” New York: Algora Publishing, (2004) p.6-21 



 
 

84 
  

While Mukasa argues that ZANU PF’s media control was tested in the 1990s with the 

rise of weekly newspapers such as the Zimbabwe Independent, The Standard and the 

Daily News, it goes without saying that The Herald’s political and social influence has 

remained steadfast. The Daily News, which claims to be the first independent 

Zimbabwean daily newspaper, did not last long, falling victim to a catalogue of new 

media laws introduced by the government under Moyo’s five-year reign as information 

minister. Moyo’s ministerial reign witnessed one of the most unalleviated propaganda 

campaigns in postcolonial Africa.206 The Access to Information and Protection of Privacy 

Act (AIPPA) as noted in Chapter 1, introduced a rigorous licensing system for media 

outlets, restricting foreign ownership of the media and prolonging The Herald’s 

monopoly since the other privately run newspapers were weeklies. Despite their 

influence, they could not challenge The Herald’s circulation figures. Intimidation against 

journalists regardless of their political affiliation has been commonplace in Zimbabwe, 

but working for the independent press has been even more daunting. Examples of state-

sanctioned repression and intimidation of the private media can be seen in the 2007 

incident involving veteran journalist Bill Saidi. A soldier, unhappy with an article 

published in Saidi’s Standard newspaper, left an envelope with a bullet and a handwritten 

note reading, “What is this? Watch your step.”207 

 

Despite its fierce support for ZANU PF, there have been several occasions when the 

newspaper attacked the government. The Herald, Chikuhwa reckons, bitterly criticised 

the government in the aftermath of the December 1997 national protest and the food riots 

a year later. Also, according to Mukasa, police brutality, which rarely gets attention in 

The Herald, hogged limelight after teargas hit the newspaper’s headquarters during the 

1998 disturbances, prompting editor Tommy Sithole to make a rare public attack on the 

police. This extraordinary criticism should not be taken as a sign of balanced journalism. 

The newspaper has always supported ZANU PF. In the unlikely event of the party being 

exiled as the opposition, there is no evidence to suggest the paper would be prepared to 

                                                 
206 Ezra Chitando “In the beginning was the land': the appropriation of religious themes in political 
discourses in Zimbabwe” Africa 75 (2) (2005) pp. 220-239. 

207 “Charamba's comments on Saidi rile journalists,”  13 February 2007 
http://www.zimbabwejournalists.com/print.php?art_id=1749 Accessed on 14 September 2010 

http://www.zimbabwejournalists.com/print.php?art_id=1749


 
 

85 
  

drop its loyalty. Its roots are deeply enmeshed in the revolution against colonialism, and 

that identity is likely to remain its characteristic feature. President Mugabe’s credibility 

as a freedom fighter, The Herald is keen to remind its readers, is there for everyone to 

see. At a World Summit on Sustainable Development in Johannesburg in September 

2002, Mugabe was treated to elated applause for his “braveness” in telling Tony Blair to 

keep his Britain while he kept “his little Zimbabwe”. 208 Mugabe’s popularity, readers are 

told, is based on his desire to see colonial injustices corrected. This is without a doubt a 

non-negotiable stance shared by Mugabe, The Herald and their supporters. 

 

4.3.2 Conceptual Framework 

In his article on “patriotic journalism”, Terence Ranger argues that hate journalism has 

flourished in controlled media for many years.209 Die-hards in President Mugabe’s 

government view the state monopoly of media as an effective tool to sell ZANU PF’s 

viewpoint while enforcing its patriotic agenda. After nearly 90 years of colonial and 

settler rule, it is understandable that nationalism and patriotism were paramount topics at 

independence in 1980. However, the two concepts remain on today’s agenda thanks 

largely to The Herald, which is keen to promote values endorsed by ZANU PF. In a 

weekly column that appears each Saturday in The Herald, a government official writes 

using the pseudo-byline “Nathaniel Manheru lashes out at President Mugabe’s critics”. 

The column, introduced by Moyo, and fairly popular among the political elite, rarely has 

kind words for anyone who disagrees with the government.  Its approach is a deliberate 

division of the world into two racial pillars, namely “Black” and “White”. Anyone who 

disagrees with the Zimbabwean government is seen as siding with the White colonialists. 

Others are treated as patriots or nationalists.  

 

Despite Western sanctions, Manheru portrays a picture of hope, arguing Zimbabwe does 

not need to make friends outside the developing world. His column leaves little room for 

any intermediate position other than “for us or against us”. Here is what he had to say on 

Kofi Annan’s departure from the UN’s top office in 2006:  

                                                 
208 Keep your England, President tells Blair, The Herald,  3 September 2002, 
http://allafrica.com/stories/200209030047.html   accessed 14 July 2010 
209 Terence Ranger, ‘The rise of patriotic journalism in Zimbabwe and its possible implications’, 
Westminster Papers in Communication and Culture, Conference paper (University of Westminster, 
London, 2005), pp. 6-17. 

http://allafrica.com/stories/200209030047.html


 
 

86 
  

 

In Shona, Annan means "who is he with"? One last word for the United    

Nations. Kofi Annan is an African, and may the good African Lord be 

with him in his last days in office. Zimbabwe’s land question started in 

2000, a good six years before the end of his term. He had lots of time to 

come, and indeed he came to the region countable times between then and 

now. Kofi Annan is an African who knows the West only too well. After 

all, the West is in his home, so to speak. 210 

 

According to Marxist media theory, the media is a “means of production” that is used by 

the ruling class to deny or defuse alternative ideas. The Herald’s mission is evident on 

many of its pages. The Herald does not only ‘tell the truth’ but also ensures that 

alternative versions are discredited. The story headlined “Tsvangirai Begs for VP Post”, 

does not only not tell the truth, it also denies other options being suggested by the rumor 

mill.211 The message is clear: Zimbabwe may be facing plenty of economic, political and 

social challenges, but in Mugabe, it has the only tried and tested leader to deliver.212  

 

In Gramsci’s hegemony theory (1971), the intellectual community plays an important 

role in the success of hegemonic domination. Exerting government control over the 

people is impossible without intellectuals.  In the case of Zimbabwe, academics regularly 

contribute to The Herald trumpeting nationalist positions. Among them are professors 

Tafataona Mahoso, known to his opponents as “the Media Hangman”, and Vimbai 

Chivaura, both educated in the US where they received doctorates. The majority of 

Mugabe’s cabinet ministers and close associates hold degrees from Western universities, 

where they also send their children. Yet, their articles or comments in The Herald are 

decidedly anti-Western. The paper was scathing in response to Australia’s decision to 

deport the children of ZANU PF officials under the sanctions, denouncing it as a racist 

state.213 Former British Prime Minister Gordon Brown and his predecessor Tony Blair are 

portrayed as main culprits responsible for Zimbabwe’s isolation. The Herald, which 

                                                 
210 Nathaniel Manheru No God from a Machine, The Herald 20 May 2006 
http://www.zwnews.com/issuefull.cfm?ArticleID=14451 Accessed 16 July 2010 
211 ‘Tsvangirai Begs for VP Post’, The Herald, 8 April 2008. 
212 ‘Zimbabwe: Zim not for Sale’, The Herald, 19 April 2008. 
213 ‘Tsvangirai thanks paymasters for sanctions’, The Herald, 28 October 2007. 

http://www.zwnews.com/issuefull.cfm?ArticleID=14451


 
 

87 
  

makes no apologies for its support of ZANU PF, has always maintained this view, 

arguing in its September 22, 2007 issue: 

 

Communicating with fellow Europeans through the British press (Brown) 

clearly indicated British diplomacy had come unstuck. Clearly British 

diplomacy has foundered in its backyard, with Brown adopting for the 

rest of Europe Blair's odious megaphone diplomacy against Zimbabwe. 

 

As noted by Frankfurt school stalwarts Adorno and Horkheimer, the media has the ability 

to transform enlightenment into barbarism.214 True to their view that economic prosperity 

breeds mass deception, The Herald has used Zimbabwe’s once affluent economy to foster 

a formidable relationship with the country’s ruling elite. As the only daily available in the 

country, it certainly is a widely read paper, powerfully delivering Mugabe’s message of 

hope, political independence and economic prosperity. When annual inflation was 

topping over 231 million percent,215 The Herald still chose to defend the country’s 

economic policies, dedicating pages of praise to central bank governor Gideon Gono, the 

man critics accuse of bringing down the country’s economy. The newspaper also ran 

articles in which Zimbabwe was allegedly commended by its southern African 

neighbours for pioneering “innovative economic policies”.216 

 

Perhaps indicative of the anger The Herald aroused among its critics, the paper’s online 

version was brought down in May 2008 by an unknown hacker.217 That happened after 

the vicious election campaign in which dozens of opposition supporters were beaten or 

killed, in a well-document campaign of violence.218 Victims included Harare deputy 

mayor Emmanuel Chiroto, whose wife Abigail was reportedly kidnapped and killed by 

suspected ruling-party militias.219 The Herald stood its ground, reporting pro-ZANU PF 

stories while taking its usual line of attacking the opposition as a Western puppet, 

diverting attention from coverage over alleged killings.  

                                                 
214 Brian Neve, ‘Theoretical Approaches to Mass Media’, [web page] 
http://people.bath.ac.uk/hssbpn/theories%20of%20media.htm, accessed 7 December 2010. 
215 ‘Zimbabwe inflation hit 231 percent’,  Associated Press, 9 October 2008. 
216 ‘Zimbabwe hailed over economic policies’, The Herald 14 October 2008. 
217 ‘Zimbabwe official newspaper hacked’, Reuters, 12 May 2008. 
218 ‘Zimbabwe elections: Four activists found dead, says opposition’, The Guardian, 19 June 2008. 
219 ‘Harare mayor in hiding after Mugabe thugs kill wife’, The Independent, 19 June 2008. 

http://people.bath.ac.uk/hssbpn/theories%20of%20media.htm


 
 

88 
  

4.3.3 Discussion of Results: Representation and coverage  

Endless repetition is a key technique of propaganda. The Herald hopes that maintaining 

its sympathetic stance insofar as the government‘s land reform exercise is concerned 

helps convince the audiences on the need to a land reform. Chief among its editorial lines 

is the continued endorsement of the land reforms. While critics argue that it is unjustified 

to hand over seized farms to Black ‘war veterans’ based on their war credentials and not 

their agricultural expertise, The Herald sees no problem with that. It views the reform as 

enhancing economic expansion. Analysis of the reform exercise is always pro-Mugabe. It 

ignores the plight of White farmers losing the land or allegations from opposition parties 

that only those with close connections to ZANU PF benefited from the land reform. 

While being repetitive is considered important in this case, consistency is also essential. 

These articles for example show the newspaper’s unshaken and continuous loyalty and 

support for the land reform. “Zimbabwe: War Against Land Reform Unwinnable,”220 

“Zimbabwe: Land Reform a Success – Survey”221 Zimbabwe: Farmer Reaps Fruits of 

Land Reform.222  

 

The University of Leeds’ Institute of Communication  through the World Book 

Multimedia Encyclopedia identifies three ways through which propaganda works:(1) It 

calls for an action or opinion that it makes seem wise and reasonable. (2) It suggests that 

the action or opinion is moral and right. (3) It provides a pleasant feeling, such as a sense 

of importance or of belonging.223 Stories in the newspaper normally reminds readers of 

historical imbalances committed by Western imperialists. This is a chorus position 

echoed by the newspaper editorially taking a position that Mugabe is a liberator and in 

fact a victim of neo-colonialism. This argument appears convincing due to its ability to 

give Zimbabweans a sense of shared belonging. Name-calling the West as imperialists 

puts Zimbabweans in a victims pot. Thus the assumption could then be that they all have 

one enemy.   

                                                 
220 Reason Wafawarowa  Zimbabwe: War Against Land Reform Unwinnable The Herald, 17, April 2009 
http://allafrica.com/stories/200904170469.html accessed 17 July 2010 
221 Tinashe Farawo Zimbabwe: Land Reform a Success – Survey The Herald, 5 February 2011 
http://allafrica.com/stories/201102140147.html accessed 17 July 2010 
222 Isdore Guvamombe  Zimbabwe: Farmer Reaps Fruits of Land Reform, The Herald 15 September 2009 
ttp://www.politicsforum.org/forum/viewtopic.php?f=33&t=110293 accessed 17 July 2010 
223 “Propaganda” http://ics-www.leeds.ac.uk/papers/pmt/exhibits/727/propaganda.pdf  accessed 16 July 
2010 

http://allafrica.com/stories/200904170469.html
http://allafrica.com/stories/201102140147.html
http://ics-www.leeds.ac.uk/papers/pmt/exhibits/727/propaganda.pdf


 
 

89 
  

 

The basis for The Herald’s strong pro-Mugabe stance is largely historical. The newspaper 

carries radical opinions from Mugabe’s party. It is easier to judge what Mugabe’s mood 

is towards an issue by reading what The Herald says since it remains one of the most 

accurate sources disseminating the thoughts and views of Mugabe and his cadres. The 

Herald twists facts to suit its own pro-Mugabe agenda while its coverage targets a certain 

audience with characteristically corresponding interests. Race plays a major role in the 

newspaper’s coverage of news. President Mugabe has on a few occasions openly 

declared his dislike of White people.224 The Herald has followed his cue. That antipathy, 

however, is not extended to the country’s White Olympic gold winner, Kristy Coventry. 

Mugabe has declared: “What we hate is not the color of their skins but the evil that 

emanates from them.”225 And the newspaper referred to Coventry as a “golden girl”, to 

whom Mugabe gave a diplomatic passport. Coventry’s sporting heroics offers The Herald 

a chance to portray the Zimbabwean government’s “liberal” policy towards a multiracial 

society.226 In contrast, another White sportsman, Andy Flower was lacerated for teaming 

up with a Black teammate in openly denouncing President Mugabe during a cricket 

match in Harare February 2003.227 Equally interesting is the way White ZANU PF 

financial supporters John Bredenkamp and Billy Rautenbach appear in the paper. The 

two businessmen are subject to unfriendly scrutiny and sometimes to scornful attacks in 

the Western press. But The Herald represents them as legitimate Zimbabwean 

businessmen with the country’s interests at heart. Using these few examples of White 

Zimbabweans sympathetic to the regime, The Herald seeks to discount allegations of 

anti-White antagonism by the government, a position that makes its opinion seems wise.  

 

The Herald sees itself as the perfect answer to Africa’s often negative and contrived 

image in the Western and independent media. It accuses Western media outlets with 

                                                 
224 “Robert Mugabe: White Farmers Must Vacate Their Land” Associated Press, 28 February, 2009 
http://www.huffingtonpost.com/2009/02/28/robert-mugabe-white-farme_n_170752.html Accessed 5 June 
2010 
225 Robert Mugabe Speech in Harlem, New York (September 2000), In Michael Radu, "State of Disaster", 
National Review, 27 May 2002 
226  In The Herald edition of 30 August 2008, Coventry, a white Zimbabwean, is referred to as the 
“Daughter of Zimbabwe”  
227  In The Herald edition of 23 February 2003, an opinion writer attacked Andy Flower and Henry Olonga 
as the two were warned by cricket authorities in the country they risk sacking if they wore their “death of 
democracy” armbands.  

http://www.huffingtonpost.com/2009/02/28/robert-mugabe-white-farme_n_170752.html


 
 

90 
  

correspondents based in the region and local independent newspapers of distorting and 

misrepresenting facts about Zimbabwe. Bashing the MDC for its alleged connections to 

the independent media, The Herald asks on its opinion page: “The question is, are the 

media in reality mouthpieces of political powers and governments for which they express 

sympathy?”228 While The Herald claims bias by other newspapers against ZANU PF, it 

does not address charges that its own reporting is slanted towards meeting coverage 

expectations of the party. But can that be quantified? A sample of 25 political stories in 

February 2008 prior to national elections showed that ZANU PF received 

overwhelmingly favourable coverage, with 17 stories profiling, reporting or openly 

professing a slanted opinion towards ZANU PF candidates. There was minimal coverage 

of campaign rallies for the opposition parties during this period.  

 

A close look at headlines in The Herald also discloses an ideological bent towards ZANU 

PF.  “Annan forced to abort visit” is the headline for a story suggesting that the former 

UN Secretary-General would not visit Zimbabwe for a first-hand examination on the 

country’s clean-up exercise. Annan, who had been accused by several pro-government 

commentators of siding with the US and Britain on the issue, possibly handed the party 

some victory by calling off the trip, which Mugabe had previously called “politicized”.229 

Another headline, “Guarantee Safety of Scribes, MDC Leadership Told”, appears to put 

blame on the opposition party after two journalists covering a rally were allegedly 

threatened.230 A headline of this nature, intended for the ZANU PF leadership would not 

find space in The Herald, as it not only betrays the interests of the party also potentially 

exposes it to readership scrutiny. 

 

4.3.4 Conclusion 

This study has shown the mechanism employed by  The Herald in summarily showing its 

siding with the government. It finds itself supporting the ZANU PF in almost every 

scenario perpetuated by the fact that the revolutionary party owns the establishment and 

has always made sure pro-party editors are employed in order to guarantee positive 

coverage. The articles reveal how The Herald uses propaganda and bias as the main news 
                                                 
228 The Herald, 14 December 2009,  
229 The Herald, 26 September 2005. 
230 The Herald, 22 November 2007. 



 
 

91 
  

components to further extend its traditional relationship with Mugabe’s party. Hence, the 

paper’s ownership structure is pivotal in its quest to maintain the positive coverage. 

Understandably, the stories that are run by the newspaper tend to be openly biased 

towards its cadres. Without its political steadfastness, it could be argued that Mugabe 

would not have managed to stay in power for over 30 years. Politically, The Herald has 

always been unapologetic for its pro-Mugabe stance. Faced with new Western-sponsored 

hostility, Mugabe has turned to the paper for the much-needed support. The MDC has 

accused The Herald of refusing the MDC’s campaign materials, for example during the 

2005 elections. However, as long as Zimbabwe remains a country dominated by 

Mugabe’s Marxist-centered party e, The Herald’s disappearance from the Zimbabwean 

political arena cannot be foretold.  

 

In the eyes of The Herald, Mugabe has become a cult-like figure, incapable of error but 

someone who it sees as being victimised by a Western distortion of history. Blame is put 

on the West in The Herald while Mugabe’s cadres are always presented as victims, 

regardless of the issue. Most importantly, Mugabe has redefined democracy thanks to The 

Herald. The newspaper convincingly applauds Zimbabwe’s democratic credentials. 

These are questioned in the West, thereby creating confusion as to what is the agreed 

definition and key characteristics of democracy are. More importantly, despite its 

evidently pro-Mugabe reporting, The Herald cannot be dismissed as irrelevant. It is used 

to sell the ZANU PF brand. It is a weapon in the party’s tactics to preserve power among 

all sectors of society,  by reinforcing, for example, the party’s relationship with war 

veterans and the educated elite.  As the newspaper’s majority shareholder, ZANU PF 

may seek to justify its control of the newspaper merely on the grounds of its 

overpowering investments in the company, which gives it absolute decision-making 

powers. The Herald therefore occupies a very important seat in Zimbabwean politics, one 

that should never be underestimated 

 

  


