
Power and participatory politics in the digital age : probing the use of
new media technologies in railroading political changes in Zimbabwe
Mutsvairo, B.

Citation
Mutsvairo, B. (2013, June 13). Power and participatory politics in the digital age : probing the
use of new media technologies in railroading political changes in Zimbabwe. Retrieved from
https://hdl.handle.net/1887/20974
 
Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/20974
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/20974


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/20974 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Mutsvairo, Bruce 
Title: Power and participatory politics in the digital age : probing the use of new media 
technologies in railroading political changes in Zimbabwe 
Issue Date: 2013-06-13 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/20974
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


 
 

40 
  

3 ZIMBABWEAN POLITICS: AN INTRODUCTION 

 

Zimbabwe, a landlocked country in southern Africa, attained its independence from 

British colonial rule on 18 April 1980. The British presence in Zimbabwe, which began 

when ambitious colonial entrepreneur Cecil John Rhodes arrived in the country in 1888, 

was not without controversy. Under colonial rule, the British settlers introduced a racially 

skewed agricultural policy that gave the vast majority of the country’s fertile land to the 

new arrivals at the expense of the then ten million poverty-stricken Blacks. At 

independence – nearly 100 years later – around two-fifths of the total land area was still 

occupied by the minority White commercial farmers.84 Reflecting on the colonial 

agrarian imbalances, James Hlongwane, Daniel Gamira and Richard S. Maposa, 

calculated that the minority White “commercial community owned 51% of the total 

arable land in the country, whilst the majority of African peasants owned about 22%”. 85 

 

Susan Booysen observes that the legacy of colonialism was directly challenged in the 

post-independence years, chiefly through land seizures and rightful discourses of pan-

Africanism and anti-colonialism.86 Mugabe launched an accelerated land reform 

programme in 2000. He rejected a colonial-era law, demanding respect for property rights 

as an obstacle to what he described as a necessary correction of historical and social 

inequalities. The land reform forcefully seized fertile land and property from White 

farmers for redistribution to landless Black peasants. The move showed the extent to 

which land was – and remains – a potent tool of political manipulation in contemporary 

Zimbabwean politics.  

 

Hoping to capitalise on the momentum of the reform, Mugabe drafted a new constitution 

that would have extended his powers. Put up for a popular vote in a referendum, it was 

soundly rejected. In a surprise turn of events, 578,000 voted in favour of the new 

                                                 
84 “Zimbabwe land conflict”  http://www1.american.edu/ted/ice/zimbabwe.htm  
Accessed 12 September 2009 
85 James Hlongwane, Daniel Gamira and Richard S Maposa, ‘Land As Sacrificial Lamb: A critical 
Reflection on the Effects of Colonial and Post-Independent Land Management Polices in Zimbabwe,’ 
Journal of Sustainable Development in Africa Vol. 12 No.6 (2010) pp. 192-207. 
86Susan Booysen, ‘The Dualities of Contemporary Zimbabwean Politics: Constitutionalism versus the Law 
of Power and the Land, 1999-2002’, African Studies Quarterly, Vol. 7, No. 2&3 [web page] 
http://web.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i1.htm, accessed 6 June 2011. 

http://web.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i1.htm


 
 

41 
  

constitution while 697,754 voted against.  Commentators said the result would strengthen 

the MDC party, formed just several months earlier.87 In his 20 years in power until then, 

Mugabe had not lost any vote, and his defeat in the referendum was a massive victory for 

his opponents. 

 

The land reform had supporters in Zimbabwe and beyond, but it was also widely 

criticised at home and abroad. Mugabe reminded his critics that land acquisitions in what 

was then Rhodesia allowed the minority White settlers to grab the country’s most 

productive areas for occupation without compensation. This process inevitably triggered 

a succession of forced resettlement for poor Blacks while resource exploitation gathered 

pace. Mugabe vowed to correct these historical injustices, insisting his government was 

right to claim back for the Blacks what was historically theirs. But his detractors, as 

suggested by Anne Hellum and Bill Derman, have argued that the policy led to a sharp 

decline in food and export crop production, rising inflation, loss of jobs, food shortages 

and a battered health and education system.88 

 

Mugabe had been widely admired in the West, enjoying a rather positive coverage in the 

Western press normally bestowed for political idols such as Nelson Mandela. He was 

seen as the liberation fighter who had fought successive White regimes to bring freedom 

and justice to Zimbabwe. His democratic credentials were rarely questioned, and he was 

praised for pursuing a free market economy. But the land reform cost him his media 

backing. He had come under severe criticism earlier for sending 11,000 Zimbabwean 

troops to protect his ally in the Democratic Republic of Congo, the late President Laurent 

Kabila. But the seizure of White farms seemed to be the last straw. The reform 

programme of 2000 was indeed the turning point in Mugabe’s political career, as he 

faced unprecedented media and political scrutiny and eventually isolation from his 

erstwhile Western allies.  

 

                                                 
87 Edmond Musengi Jaricha, The Politics of Food in Zimbabwe, unpublished MA Thesis (University of 
Alberta: 2009). 
88 Anne Hellum and Bill Derman, ‘Land Reform and Human Rights in Contemporary Zimbabwe: 
Balancing Individual and Social Justice through an Integrated Human Rights Framework’, World 
Development, Vol. 32, No.10 (2004) pp. 1785-1805. 



 
 

42 
  

Mugabe retaliated by targeting the independent media, closing down newspapers critical 

of his policies and throwing out Western correspondents. Andrew Meldrum, an 

American-born correspondent for The Guardian, was a notable victim of this process. 

Prior to his deportation, Meldrum had covered Zimbabwe for 23 years. The Telegraph’s 

David Blair was also expelled. The British Broadcasting Corporation (BBC) and the US-

based Cable News Network (CNN) were banned from covering Zimbabwe from within 

as Mugabe intensified his war on Western media. Mugabe became a media pariah in the 

West. Britain’s diplomatic relations with Zimbabwe have yet to recover since the land 

reform. Any association with Mugabe attracts an outcry from the British press, as Prince 

Charles learned when he offered his “golden handshake” to Mugabe at Pope John Paul’s 

funeral.89 Mugabe also lost his knighthood as well as an honours degree from the 

University of Edinburgh, further constraining British-Zimbabwean relations. 

 

While criticism of Mugabe’s policies are almost universal, articles are rarely found in the 

West critically exposing the British role in the Zimbabwean mess. It all appears as if 

Mugabe is to blame, while the British, as will be argued in the latter part of this 

dissertation, have played a significantly bigger role in Zimbabwe’s political downfall.  

 

Despite the political instability that ensued from the land reform, Mugabe successively 

won two national elections in 2002 and 2005. He has long maintained that these elections 

were ‘free and fair.’90 However, independent observers have questioned the outcome of 

these elections by pointing to the lack of evidence of certain freedoms, both during and 

after the elections.91 These include the freedom of political expression, the freedom of 

speech and the freedom of the press. Then, in March 2008, President Mugabe lost to 

then-opposition leader Tsvangirai, leading to a disputed run-off election. Tsvangirai later 

joined the Mugabe government as Prime Minister. The coalition government’s tenure will 

come to an end at the end of June 2013 culminating in another national election. Both 

Mugabe and Tsvangirai and other candidates are due to take part.  But the 2008 defeat for 

                                                 
89 Press Association, ‘Charles shakes hands with Mugabe’, The Guardian [web page] (8 Aril 2005) 
http://www.guardian.co.uk/world/2005/apr/08/zimbabwe.catholicism1, accessed 1 June 2011. 
90 Chris McGreal & Ewen MacAskill, ‘Mugabe’s victory leaves west policy on Zimbabwe in tatters’, The 
Guardian [web page] http://www.guardian.co.uk/world/2002/mar/14/zimbabwe.chrismcgreal, accessed 14 
July 2011. 
91 ‘Mugabe wins “rigged” Zimbabwean poll’, BBC World News [web page] 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1870864.stm, accessed 11 July 2011. 

http://www.guardian.co.uk/world/2005/apr/08/zimbabwe.catholicism1
http://www.guardian.co.uk/world/2002/mar/14/zimbabwe.chrismcgreal
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1870864.stm


 
 

43 
  

Mugabe, the nation’s sole ruler since independence, was a landmark, the first time apart 

from the national referendum in 2000 that he had lost a vote. It was this extraordinary 

event that inspired this research, to see what lay behind it and to assess its overall effect 

on the process of democratic change in Zimbabwe.  

 

While emigration figures are certainly contested, since 2000 an estimated three million 

Zimbabweans have left the country seeking greener pastures in countries such as Britain, 

New Zealand, Australia and South Africa.92 During the ten-year political crisis, 

remittances from the Diaspora to family members in Zimbabwe to pay rent, buy food and 

cover school tuitions contributed significantly to keeping the country going, as the formal 

economy shrunk and unemployment soared.93 Under Zimbabwean election laws, 

nationals living abroad, as noted already, were and still are not allowed to vote. Despite 

this setback, this research assumed that Zimbabweans living abroad still played a crucial 

role in Mugabe’s loss. While the rise and overall popularity of the anti-Mugabe sites may 

have played a significant part in his defeat, this study also sought to investigate the extent 

to which these websites were contributing to democratic participation in Zimbabwe. 

Given that Zimbabweans abroad had more exposure to the Internet, did they promote the 

opposition’s campaign messages while discrediting Mugabe, who enjoyed privileged 

exposure in the tightly controlled government media in Zimbabwe?  

“Infighting” is a word many followers of Zimbabwean politics would certainly be 

familiar with. The disputed 2008 elections led to a South African-mediated Global 

Political Agreement to end a five-month political stalemate. Mugabe and Tsvangirai 

agreed to share power, with the former retaining most of his authority as president and 

the latter becoming the country’s new prime minister. While the deal was expected to 

pave the way for Zimbabwe's reconstruction, little on that front has been achieved. 

Notably, however, within days of taking over as new finance minister, Tendai Biti of the 

                                                 
92 Daniel Molokele, ‘Let the Diaspora Vote’, Zimbabwe Metro, [web page] (19 May 2009) 
http://www.zimbabwemetro.com/current-affairs/daniel-molokele-let-the-diaspora-vote/, accessed 16 May 
2010. 
93 ‘Potential Contribution of the Zimbabwe Diaspora to Economic Recovery’, United Nations 
Development Programme, working paper [web page] (2010) 
http://www.kubatana.net/docs/econ/undp_contribution_diaspora_eco_recovery_100511.pdf, accessed 4 
July 2011. 

http://www.zimbabwemetro.com/current-affairs/daniel-molokele-let-the-diaspora-vote/
http://www.kubatana.net/docs/econ/undp_contribution_diaspora_eco_recovery_100511.pdf


 
 

44 
  

MDC introduced the US dollar and the South African rand as official legal tender in a bid 

to rescue the country from crippling inflation.  

 

While the economy has improved slightly and food is back on supermarket shelves, the 

West has refused to drop sanctions against Mugabe and his associates, arguing that the 

president has refused to honour his part of the agreement with the MDC. By March 2013, 

only 10 officials, including Mugabe, remained on the list after sanctioned against 81 

officials were suspended. It is important to note that opposition to the sanctions has also 

been voiced in the US Senate, with Senator Jim Inhofe leading the campaign.94 Also 

during a trip to Zimbabwe in early 2012, the top UN diplomat for Human Rights Navi 

Pillay urged Western leaders to drop the sanctions.95 Mugabe has vowed not to step down 

despite the fact that he turned 89 in 2013. He has continued to attack the MDC as a 

Western-backed party. For its part the MDC has accused Mugabe of disregarding human 

rights and democracy. Zimbabwe’s political future is difficult to predict. Two factions 

have traditionally sought to take over the presidency should Mugabe resign, retire or die 

in office. As long as Mugabe is still alive, it appears no one from within his party is 

prepared to openly oppose him. Tsvangirai has got a tough task to convince hardliners, 

among them the army and security chiefs, that he is not a Western stooge.  

 

3.1 Opportunities for democratic change 

 “Revolution in information, and communication and technology and production, all 

these things make democracy more likely”, former US President Bill Clinton famously 

said in an address to Russians.96 Predictably, digital technologies have had, and will it 

seems, unavoidably continue to have, profound impacts in information-gathering and 

content-sharing on a global scale as more and more people embark on the fight for 

democratic participation. According to Rachel Gibson and Stephen Ward, new media 

                                                 
94 ‘US senator fights to get US to remove sanctions on Zimbabwe’ 
http://www.insiderzim.com/stories/2471-us-senator-fights-to-get-us-to-remove-sanctions-on-
zimbabwe.html Accessed 12 June 2012 
95 ‘UN Human Rights Chief: Sanctions Against Zimbabwe Are Backfiring 
http://www.npr.org/blogs/thetwo-way/2012/05/25/153706791/un-human-rights-chief-sanctions-against-
zimbabwe-are-backfiring’ Accessed 12 June 2012 
96 Bill Clinton, ‘Live Telecast to Russian People’, Ostankino TV Station, 9Moscow, Russia: January 14, 
1994). 

http://www.insiderzim.com/stories/2471-us-senator-fights-to-get-us-to-remove-sanctions-on-zimbabwe.html
http://www.insiderzim.com/stories/2471-us-senator-fights-to-get-us-to-remove-sanctions-on-zimbabwe.html
http://www.npr.org/blogs/thetwo-way/2012/05/25/153706791/un-human-rights-chief-sanctions-against-zimbabwe-are-backfiring
http://www.npr.org/blogs/thetwo-way/2012/05/25/153706791/un-human-rights-chief-sanctions-against-zimbabwe-are-backfiring
http://www.npr.org/blogs/thetwo-way/2012/05/25/153706791/un-human-rights-chief-sanctions-against-zimbabwe-are-backfiring


 
 

45 
  

technologies are transforming the engagement of political participation across the globe.97 

The way the media operates in a society, argues Jacob Enoh-Eben, remains “a very strong 

maxim pitting the relationship between the two, media and society”.98  

 

Primarily using content analysis of the Zimbabwean news websites as well as interviews 

with citizens, this research sought to document the political relevance of Internet usage in 

determining the overall participation of the electorate in national elections, effectively 

investigating the websites’ role in potentially providing a powerful platform for political 

participation. The qualitative interviews sought to either confirm or deny the conclusions 

of a content analysis of four online newspapers owned and edited by Zimbabwean 

journalists living in the Diaspora.  

 

With prospects for independent journalism diminishing due to the government’s 

supposed media-unfriendly laws,99 several Zimbabweans in the Diaspora set up mostly 

pro-opposition web-based magazines.  Since 2000, these web-based magazines have 

freely and openly reported on issues affecting the country, allowing the nation’s citizenry 

to participate in debates aimed at finding solutions to problems at home. When an 

authoritarian ruler loses an election, questions will be raised, especially when the defeat 

is the first in nearly 30 years of uninterrupted rule. That happened when President 

Mugabe lost the first round of voting in March 2008 to Tsvangirai of the Movement for 

Democratic Change (MDC). This research will question the extent to which, and with 

what impact, the opposition benefited from openly biased, anti-Mugabe websites, which 

appeared to have outfoxed the perceived repressive media laws. The hypothesis is 

crucially supported by statistical evidence of the growth of Internet penetration in Africa, 

which as shown in Figure 3.1, has been enjoying a remarkable rise since 2001 in spite of 

the fact that comparatively, the region is still behind the world average. 

 
                                                 
97 Rachel Gibson, & Stephen Ward, ‘U.K. political parties and the Internet: prospects for democracy’,  
European Studies Research Institute, working papers in Contemporary History & Politics, Series 2, No. 13 
(Salford: University of Salford, 1997); See also Pippa Norris, Digital divide: civic engagement, information 
poverty, and the internet worldwide. (Cambridge: Cambridge University Press, 2001) 4-14; Graeme 
Browning, Electronic democracy: using the Internet to influence American politics. (Wilton, CT: 
Pemberton Press, 1996) pp. 23-40. 
98 Jacob Enoh-Eben, ‘Ethical challenges in media coverage of the Zimbabwe crisis’, Peace and Conflict 
Review Vol. 5, No. 1, [webpage] (2008) http://www.monitor.upeace.org/archive.cfm?id_article=483, 
accessed 4 March 2010. 
99 Chris Mhike, ‘Press Freedom Remains Elusive’, The Standard (2 May 2009) 8. 

http://www.monitor.upeace.org/archive.cfm?id_article=483


 
 

46 
  

Figure 3.1: Internet penetration in Africa, March 31, 2011 

Source: Internet World Stats – www.internetworldstats.com/stats1.htm 
118,609,620 estimated internet users in Africa for March 31, 2011 
Copyright © 2008, Miniwatts Marketing Group 
 
Depending on one’s definition of democracy, democratic participation has had a long 

history of constrained success in Africa. But it seems likely the waves of change, 

marshaled by innovation and Internet technology, are set to dominate the continent’s 

political and social state of affairs over the next decades. In the case of Zimbabwe, 

various websites, including swradioafrica.com, newzimbabwe.com, 

thezimbabwean.co.uk and Zimdaily.com, seem to have given Zimbabweans an unlikely 

podium to read, debate, criticise and, through interactive forums, even suggest ways to 

solve the problems they face. In fact, “community stations and individuals print out 

stories from these websites for friends and family, thereby providing information to those 

without access to newspapers”, says Zimbabwean journalist Sandra Nyaira.100  To 

determine the level of effectiveness of this seemingly potent online presence and 

participation, the research sought to investigate the nature of reactions by politicians 

when they read news published or broadcast through these sites, some of which may have 

been considered ‘illegal’ around the time of the 2008 elections.  

 

Compared with other continents, Africa has historically had limited connectivity options 

and low initial traffic volumes. However, the last decade alone witnessed explosive 

expansion, with 13.5 percent of the world's total Internet users being in Africa in 

December 2011, according to Internet World Stats.101 There is growing evidence that 

Zimbabweans are increasingly making use of the Internet. In a 2009 report, the Internet 

World Stats ranked Zimbabwe 10th in Africa in terms of the citizens’ access to Internet, 

                                                 
100 Sandra Nyaira, ‘Mugabe’s Media War: How New Media Help Zimbabwean Journalists Tell Their 
Story’, Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy, Discussion Paper Series [web 
page] (2009) http://www.hks.harvard.edu/presspol/publications/papers/discussion_papers/d51_nyaira.pdf, 
accessed 15 May 2010. 
101 ‘Internet in Africa’, [web page] http://www.child-sponsorship.com/internet_in_africa.html Accessed 1 
October 2011. 

http://www.internetworldstats.com/stats1.htm
http://www.hks.harvard.edu/presspol/publications/papers/discussion_papers/d51_nyaira.pdf
http://www.child-sponsorship.com/internet_in_africa.html


 
 

47 
  

stating that about 1.4 million out of the nation’s 12 million people had access.102 This 

figure does not include Zimbabweans living abroad. Eight years before these statistics 

were released, the penetration rate was only 0.4 percent.103 Several factors. including the 

formation of the ICT Ministry in the coalition government, have facilitated the rapid 

growth of Internet presence in Zimbabwe. The ministry has not only introduced the ICT 

Strategic Plan covering 2010-2014, but it has also published plans to set up Internet cafes 

at post offices in the nation’s rural areas, which have historically been marginalised,104 

and are widely considered hotbeds of political violence. Official World Bank statistics 

showed there were 2,002,721 mobile and fixed-line telephone subscribers in Zimbabwe 

in 2008. At the same time, TradingEcomomics.com suggested, as shown in Figure 3.2, 

that the number was pegged at 1,5200,000. 

 

Figure 3.2: Mobile and fixed-line telephone subscribers 

Source: TradingEconomics.com 

 

Internet World Stats says Zimbabwe has one of the highest rates of Internet usage in 

Africa. Bearing in mind the fact that there are currently no laws restricting Internet use in 

Zimbabwe, one has to consider the notion that new media technologies may have played 

a role in the widely unexpected results, which showed Tsvangirai gaining 1,195,562 (47.9 

percent) votes to Mugabe’s 1,079,730 (43.2 percent). A February 2011 survey conducted 

by the Zimbabwe All Media Products and Services Survey (ZAMPS) claimed that 24 

percent of adults living in urban areas were now using the Internet, a “2 percent increase 

                                                 
102 Chipo Kadzere, ‘New report says 1,4m Zimbabweans use Internet’, Newzimbabwe.com [web 
page] (11 December 2009) http://www.newzimbabwe.com/pages/email21.18645.html, accessed on 14 
August 2010. 
103 International Telecommunications Union, ‘ITU Internet Indicators 2000’, [web page] 
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Reporting/ShowReportFrame.aspx?ReportNam...., accessed 1 October 
2011. 
104 ‘Internet Cafes Planned for Zimpost Rural Depots’, The Herald [web page] (29 April 2009) 
http://allafrica.com/stories/200904210070.html, accessed 1 October 2011. 

http://www.newzimbabwe.com/pages/email21.18645.html
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Reporting/ShowReportFrame.aspx?ReportName=/WTI/InformationTechnologyPublic&RP_intYear=2000&RP_intLanguageID=1
http://allafrica.com/stories/200904210070.html


 
 

48 
  

in the last 3 months alone”.105 An expected 83 percent of the Internet users go online at 

least once a week. The social networking site Facebook is the most popular destination, 

frequented by people of all age groups.106 With a global trend indicating a rise in mobile 

cellular subscriptions, as shown in Figure 3.3, mobile telephony is the main provider of 

Internet access in Zimbabwe. 

 

Long before the 2008 elections, Zimbabweans abroad were already making use of the 

Internet to assist relatives and friends back home in various ways. It was common 

practice to purchase products and foodstuffs online for delivery to relatives in Zimbabwe 

through a third party. Zimbabwean physician Dr. Brighton Chireka started a pioneering 

project allowing Zimbabwean expatriates to electronically transfer cash into a UK-

registered account to pay for “ambulance services, a private doctor and even send life-

saving drugs to their relatives back home”.107 While there are no known statistics to 

confirm the number of Zimbabweans making use of online services at that time, it is 

widely known and accepted among Zimbabweans that the country’s citizens abroad made 

use of online services to assist relatives and friends back home. The Canadian daily 

Globe and Mail, for instance, quoted the owner of www.zimbuyer.com as saying, “You've 

got Zimbabweans who are economic migrants all over the world. What they have in 

common is that everyone wants to support their families”.108 Back in Zimbabwe, Internet 

users (per 100 people) were reported to be at 11.40 in 2008, according to official World 

Bank statistics as shown on Figure 3.3.  

 

 

 

 

 

 

                                                 
105 Lance Gama, ‘Survey reveals increase in internet use in Zimbabwe’, SW Radio Africa [web page] (18 
February 2011) http://www.swradioafrica.com/news180211/survey180211.htm, accessed on 1 June 2011. 
106 Dingilizwe Ntuli, ‘Zimbabwe: Internet's Fantasy, Porn Sites Hook Youths’, Zimbabwe Independent 
[web page] (20 April 2011) http://allafrica.com/stories/201104220512.html, accessed 1 June 2011. 
107 Staff Writer, ‘Expat Zimbabweans use internet to deliver health care back home’, Newzimbabwe.com, 
[web page] (11 December 2009) http://www.newzimbabwe.com/pages/featuredbusiness10.16773.html, 
accessed 2 May 2010. 
108 Stephanie Nolen, ‘Expat Zimbabweans use the Internet to arrange care packages for the folks back 
home’, Globe and Mail (4 July 2007) p. 8. 

http://www.zimbuyer.com/
http://www.swradioafrica.com/news180211/survey180211.htm
http://allafrica.com/stories/201104220512.html
http://www.newzimbabwe.com/pages/featuredbusiness10.16773.html


 
 

49 
  

Figure 3.3: Internet users (per 100 people) in Zimbabwe  

 

Source: TradingEconomics.com 

In general, during an election, the media plays an immense role in informing the public 

about the promises being made by candidates, as well as giving a reality check for those 

promises.109 Considering the fact that the nation’s one and only influential state 

broadcaster and its various daily newspapers all ran pro-government news, it should be a 

mini-mystery how Tsvangirai managed to win the elections. Furthermore, Mugabe lost in 

most of his long-established rural strongholds, which traditionally have had little or no 

Internet access. Thus hypothetically, it can be concluded that the Zimbabwe Diaspora 

community, the majority of whom live in Britain and South Africa, benefited from the 

supremacy of the World Wide Web, using their digital exposure to read news before 

disseminating anti-Mugabe information into the country.  

Figure 3.4: Africa top 10 internet countries, March 2008 

 

Source: Internet World Stats – www.internetworldstats.com, Copyright © 2008, 
Miniwatts Marketing Group 

                                                 
109 Harego Bensa, ‘What media should do in the upcoming Ethiopian elections’, Hebrezema Addis Ababa 
[web page] 
http://www.hebrezema.com/files/A_free_and_independent_media_plays_a_crucial_role_in_consolidating_
democratic_process.pdf, accessed 19 May 2010. 

http://www.internetworldstats.com/
http://www.hebrezema.com/files/A_free_and_independent_media_plays_a_crucial_role_in_consolidating_democratic_process.pdf
http://www.hebrezema.com/files/A_free_and_independent_media_plays_a_crucial_role_in_consolidating_democratic_process.pdf


 
 

50 
  

Daniel Garcia claims that citizens in a democratic society count on the media to articulate 

and circulate “a full and open discussion of ideas and issues that provide them with the 

tools they need to make informed decisions about their government and their lives”.110 

However, recent events in Zimbabwe and elsewhere in Africa suggest a tense relationship 

between Garcia’s rationalisation and what exists in practice. Correspondingly, Robert 

McChesney defines democracy as “rule of the many”,111 a view ostensibly defied by 

many regimes in Africa, among them Zimbabwe, where some scholars have argued that 

democracy appears to be tailor-made with the aim of defending the political power of the 

ruling ZANU PF party.112 Several Western nations vigorously criticise Mugabe’s regime 

for allegedly failing to implement democratic reforms. Mugabe brushes such criticism 

aside, arguing that he is not prepared to take democracy lessons from the West since it 

was from his fight against White minority rule that a new, democratic Zimbabwe was 

born.113 If democracy thus has different meanings for different people, is there any room 

to investigate what exactly is “real democracy?” Indeed, the real meaning of democracy 

is the subject of heated debate. However, according to what we observe in Western 

countries, a nation’s democratic credentials can be measured by its ability to hold “free 

and fair” elections, a measurement this research keenly applied to the Zimbabwean case, 

especially insofar as the role of media is concerned. 

 

This study suggested and sought to validate the claim that websites sponsored and edited 

by Zimbabwean journalists living in exile influenced Mugabe’s loss, critically 

expounding the wider role of the Internet in ushering democratic changes in Zimbabwe. It 

is often said among Zimbabweans that every citizen has a relative or friend or at least 

knows someone who has left the country to escape the economic and political crisis that 

engulfed the country between 2000 and 2010. With inflation officially pegged at 2 

million percent at the time of the 2008 election, one cannot help but conclude that this 

catastrophe was central to Mugabe’s defeat. Many Zimbabweans may have been 
                                                 
110 Daniel Garcia, ‘Newt, Ted, and Rupert Take on Democracy’, Harvard Digitas, (November 1995). 
111 Robert McChesney, Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times (Urbana 
and Chicago: University of Illinois Press, 1999) p. 6. 
112  Munamato Chemhuru, ‘Democracy and the Paradox of Zimbabwe: Lessons from Traditional Systems 
of Governance’, The Journal of Pan African Studies, Vol.3, No.10 (2010) pp. 180-191. See also Jonathan 
Moyo, ‘State, Politics and Social Domination in Zimbabwe’, The Journal of Modern African Studies, Vol. 
30, No. 2 (1992) pp. 305-330. 
113 Mike Nyoni, ‘Mugabe Uses UN Speech to Attack West’, Institute of War & Peace Reporting [web 
page]  (14 April 2008) http://iwpr.net/report-news/mugabe-uses-un-speech-attack-west, accessed 12 June 
2010. 

http://iwpr.net/report-news/mugabe-uses-un-speech-attack-west


 
 

51 
  

confused about who exactly to castigate, whether it was Mugabe’s fault or whether, as the 

president repeatedly argued, economic sanctions by the West were to blame. What little 

remained of economic life at that time, according to analysts, was being boosted by 

remittances sent to relatives by the country’s Diaspora community.114  Drawing upon my 

own experience and knowledge based on community engagement with fellow 

Zimbabweans living abroad, I noted that Zimbabweans in the Diaspora were warning 

friends and relatives that rations would be discontinued if Mugabe stayed in power. With 

unemployment officially running at 90 percent, I assumed, and indeed sought to 

scientifically prove, that those at home had to react because they were relying chiefly on 

the remittances sent from abroad. 

 

One of the key aims of this research was therefore to contribute to the overall 

understanding of the role of Internet in political and democratic participation with 

specific reference to Zimbabwe. The Internet, it can be argued, has forced dictators to 

rethink their positions, particularly in terms of maintaining monopolies over the media. 

Nowhere was this more evident than after the political unrest in 2011 throughout the 

Middle East known as the Arab Spring. The research explored similarities and 

differences in articles published by state media and those published by anti-Mugabe 

websites in order to determine the relative influence they had on the electorate. Similarly, 

shortwave broadcasts from an openly anti-Mugabe, Western-sponsored London-based 

radio station, SW Africa, was assessed. According to Nyaira, the popular station’s 

website receives up to 250,000 hits a day – just under two million a week.115 Against the 

backdrop of its classification as an ‘illegal pirate radio’ station and the government’s 

decision to ban its Zimbabwean-born broadcasters from visiting the country, SW Africa 

may have played – as will be shown in chapter 8 – an enormous role in shifting voting 

patterns in the country’s rural areas, which were traditionally a bastion of Mugabe’s 

ZANU PF party. 

 

                                                 
114 Daniel Tevera & Lovemore Zinyama, ‘Zimbabweans who move: perspectives on international migration 
in Zimbabwe’, Southern African Migration Project, Migration Policy Series 25. (Cape Town: IDASA and 
Kingston, Ontario: Queen’s University, 2002). 
115 Sandra Nyaira, ‘Mugabe’s Media War: How New Media Help Zimbabwean Journalists Tell Their 
Story’, Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy, Discussion Paper Series (2009). 



 
 

52 
  

As already noted, the state-run Zimbabwean Broadcasting Corporation (ZBC) is the only 

broadcaster allowed on the Zimbabwean airwaves. SW Africa successfully challenged 

ZBC’s broadcasting monopoly in the Supreme Court, winning the right to open the 

country’s first independent radio station in 2000. Within six days of its existence, it was 

forced to close shop after gun-toting policemen stormed its office and ordered journalists 

to shutter the office. However, the station reemerged a few months later operating from 

London, thanks to funding from the US State Department. The station says its broadcasts 

are “also available as MP3 podcast downloads and our news headlines are sent three 

times a week, via SMS, to tens of thousands of mobile phones in Zimbabwe”.116 

Figure 3.5: Growth in subscriber accounts with main service providers 

 
Source: PORTRAZ 
 
Subscriptions for mobile telephones have seen an unprecedented rise between 2004 and 

2009, as shown by Figure 3.5. The Financial Gazette newspaper reported in January 2011 

that the mobile phone industry garnered in excess of “117, 500 percent mark up on SIM 

card sales during the hyper-inflationary period between 2007 and 2008”.117 Since the 

Internet is accessed primarily via mobile phones, it is reasonable to conclude that SW 

Africa, just like Newzimbabwe.com and Zimdaily.com, had a broad reach by the time of 

the election. Zimbabwe is one of the five African countries listed by Mike Jensen as 

known to have “pervasive local dialup facilities outside of the capital city while Benin, 

Botswana, Egypt, and Kenya have services in the second major city”.118 Hence, its 

telecom services are not centred only on the capital, Harare. The radio’s significance as a 

dissemination weapon also cannot be understated, especially in rural areas. A survey 
                                                 
116 SW Africa’s Aims and Objectives, [web page] 
http://www.swradioafrica.com/pages/mission020609.htm, accessed 1 February 2011. 
117 Shame Makoshori, ‘Zimbabwe: Sim Card Shocker’, Financial Gazette, [web page] (27 January 2011) 
http://allafrica.com/stories/201101271074.html Accessed 14 April 2011. 
118 Mike Jensen, ‘Internet Connectivity for Africa’, [web page] 
http://demiurge.wn.apc.org/africa/afstat.htm, accessed 1 February 2011. 

http://www.swradioafrica.com/pages/mission020609.htm
http://allafrica.com/stories/201101271074.html
http://demiurge.wn.apc.org/africa/afstat.htm


 
 

53 
  

carried out by global media research company InterMedia showed 85.3 percent of the 

surveyed Zimbabwean population saying that they had been listening to the radio in the 

year 2005.119 It is understandable why some political establishments are not eager to free 

the airwaves. In the case of Zimbabwe, broadcasting is restricted in line with communist 

theory of press, which is discussed at length in chapter 6, while the print media is allowed 

to criticise the regime. There is skepticism over freeing the airwaves considering, as 

noted, that more and more people are easily reachable by radio networks; thus restricting 

access stifles alternative voices. 

 

3.1.1 Zimbabwean politics: A historical perspective 

A nation haunted by its own past, Zimbabwe celebrates the day it became an independent 

state on 18 April. While the Britain is applauded for promoting human rights and 

democracy across the world, the same cannot be said of its record of questionable 

practices in colonial Rhodesia. Among Zimbabweans, including Mugabe’s opponents, 

Ian Smith, the one-time prime minister of Southern Rhodesia, is a loathed man. After 

rejecting British conditions for independence in 1964, the following year he unveiled the 

Unilateral Declaration of Independence (UDI), ruling out Black majority rule, despite 

Britain’s threat to withhold recognition.120 Gerald Horney has argued that the United 

States secretly supported the Smith regime.121 Knox Chitiyo and Martin Rupiya have 

pointed out that the British government rejected calls by Nigeria, Zambia and Tanzania to 

censure Rhodesia, and used its veto powers to block an anti-Smith resolution before the 

UN Security Council.122   

 

With apartheid South Africa the only country openly recognizing his state, Smith was 

forced to open negotiations with opposition Black leaders Joshua Nkomo of Zimbabwe 

African People's Union (ZAPU) and Mugabe's Zimbabwe African National Union 

                                                 
119 Alex Wooley, ‘Understanding how the world understands’, InterMedia Report on the Proliferation in 
New Media and Communication Technologies throughout the Developing World [web page] (Washington 
DC: InterMedia, 2006) http://www.intermedia.org/press_releases/release_2006-01-12.pdf, accessed 1 
August 2010. 
120 Peter Stearns and William Leonard Lange, The Encyclopedia of World History: Ancient, Medieval, and 
Modern, Chronologically Arranged, (2001)1069. 
121 Gerald Horne, From the barrel of a gun: The United States and the war against Zimbabwe 1965-1980, 
(Chapell Hill: University of Carolina Press, 2001) p. 6. 
122 Knox Chitiyo & Martin Rupiya, ‘Tracking Zimbabwe’s political history: The Zimbabwe Defence Force 
from1980–2005’, in Martin Rupiya (eds.), Evolutions & Revolutions A contemporary history of militaries 
in southern Africa, (Pretoria, South Africa: Institute for Security Studies, 2005) p. 332. 

http://www.intermedia.org/press_releases/release_2006-01-12.pdf


 
 

54 
  

(ZANU). The 1979 elections led to the country’s first Black Prime Minister, Abel 

Muzorewa, and in the same year Britain invited Zimbabwean leaders to a conference that 

was to shape the future of the country. The Lancaster House Agreement of 1979 – a 

document that I personally believe should be faulted for its failure to deal with the thorny 

issue of land reform – gave Zimbabwe its independence. At the end of the conference, it 

was agreed the government would only take possession of land from Whites on a “willing 

buyer willing seller basis”. On closer look, that agreement was virtually meaningless 

since the majority of White farmers, most of them Zimbabweans by birth, would be 

unlikely to sell their homes and only source of income. To understand Zimbabwe’s 

political problems, one has to look at the way the country handled the battle for land 

ownership in the aftermath of the conference. The majority of Blacks, who had been 

victims of the racial colonial past and whose fertile land had been forcibly taken by the 

new White arrivals from Britain, saw Mugabe’s ascension to power in 1980 as a sign that 

they would for the first time enjoy the economic advantages of the nation’s natural 

wealth. They were wrong.  

 

Even though the Land Acquisition Act gave the government the first right to purchase 

excess land for redistribution to the landless,123 the Act had an inadequate impact, largely 

because the government did not have adequate funds to recompense the White 

landowners. In addition, White farmers understandably mounted a spirited opposition to 

the Act. As a result, between 1980 and 1990 only 71,000 families out of a target of 

162,000 were resettled.124 In 1998, the government called a donor conference in Harare 

on land reform, which was attended by 48 countries and international organisations, with 

Britain fine-tuning it with a 44 million pound “land resettlement grant”.125 The objective 

was to inform and involve the donor community in the programme. The donors, 

including the UK, unanimously endorsed the land programme, saying it was vital for 

poverty reduction, political stability and economic growth. However, after the World 

Bank pulled out, no one was prepared to fund the programme, further enraging the war 

veterans, who, following the rejection of the referendum in 2000, led the dramatic, 

                                                 
123 Encyclopedia on Zimbabwe land reform, chronicling the important dates and events.   
124 Encyclopedia on Zimbabwe land reform chronicling the important dates and events. 
125 Manby Bronwen, ‘Fast Track land reform in Zimbabwe’, Human Rights Watch, Vol. 12, No. 1 (2002)1-
44. 



 
 

55 
  

chaotic land invasions. Mugabe’s decision not to condemn the land invasions, most of 

which became violent, has made him a man vilified and admired in equal measure.  

 

3.1.2 Who is Robert Mugabe? 

Since the land reform of 2000, opinions about Mugabe have sharpened. He is seen by 

many Africans as a hero who robustly and fearlessly fought for the justice and 

independence of Blacks and continues to empower them with previously White-owned 

land. In the West he is largely seen as a failed political figure whose authoritarian rule is 

condemnable.126 But Mugabe is no fool. Imprisoned by the White minority government 

between August 1964 and December 1974 for his political activities and opposition to 

colonial rule, Mugabe used detention and prison time to pursue his education, acquiring 

three degrees in the process. He currently holds nine university degrees, six of which 

were earned through distance learning. He has a Bachelor of Administration and 

Bachelor of Education from the University of South Africa, and a Bachelor of Science, 

Bachelor of Laws, Master of Science, and Master of Laws, all from the University of 

London’s External Programme.127 A Jesuit-educated secondary school teacher by 

training, as the nation’s leader he sponsored robust educational policies. According to 

UNICEF, the country has Africa’s highest number of primary school enrolment.128 

 

As noted previously, up until 2000, when the land invasions began in earnest, Mugabe 

was rarely criticised in the West. Human rights activists point to the Gukurahundi, a term 

used to describe the Matabeleland Conflict of 1982-87. Estimates of the number of dead 

range from 700 to 20,000, a figure impossible to pin down. The victims were mostly anti-

Mugabe people from Zimbabwe’s minority Ndebele tribe.129 Mugabe and most of his 

party cadres deny any knowledge of these killings. Despite the scale of the slaughter, the 

massacres only received attention in the Western media after 2000.130  Some of Mugabe’s 

                                                 
126 ‘EU sanctions tighten screw on Mugabe’, [web page] http://www.thezimbabwean.co.uk/articles/17098, 
accessed 12 May 2011. 
127 Christine Kenyon Jones, The People's University: 150 years of the University of London and its 
External students (University of London External System, 2008) p. 148. 
128  UNICEF country statistics http://www.unicef.org/infobycountry/zimbabwe_statistics.html#67, accessed 
3 February 2011. 
129 Report on the 1980s disturbances in Matabeleland and Midlands, Catholic Commission for Justice and 
Peace in Zimbabwe, (March 1997). 
130 ‘The Art That Robert Mugabe Doesn't Want You to See’, The Huffington Post,[web page] (27 January 
2011) http://www.huffingtonpost.com/2011/01/27/the-art-that-robert-mugab_n_814899.html, accessed 5 
February 2011. 

http://www.thezimbabwean.co.uk/articles/17098
http://www.unicef.org/infobycountry/zimbabwe_statistics.html#67
http://www.huffingtonpost.com/2011/01/27/the-art-that-robert-mugab_n_814899.html


 
 

56 
  

closest political allies, including those from the Ndebele tribe, have called Gukurahundi a 

“Western conspiracy”.131 Clearly aware that his support was waning and media criticism 

was on the rise, Mugabe strategically brought the Western-educated Professor Jonathan 

Moyo into the government in 2000, assigned to the task of revamping media policies to 

protect the government from criticism and scrutiny. 

 

Before joining the government, the widely-published Moyo had been known in the 

Zimbabwean media and academic circles for his fearless, acerbic criticism of and 

opposition to Mugabe. Referring to Mugabe, he wrote in 1999: “His uncanny propensity 

to shoot himself in the foot has become a national problem which needs urgent 

containment”.132 Under Moyo’s reign, foreign correspondents, including Meldrum and 

the BBC’s Joseph Winter, were expelled and the BBC and CNN were banned from 

reporting from within Zimbabwe. In addition, the nation’s only independent daily, The 

Daily News, which was openly critical of Mugabe’s policies, was shut down after it 

refused to apply for a license. Scores of journalists who worked without a state license 

were either arrested or risked spending two years in prison. A tactician at heart and 

blessed with imaginative spin abilities, Moyo in 2002 introduced the Access to 

Information and Protection of Privacy Act (AIPPA). The law gave a commission 

comprised of handpicked Mugabe defenders powers to handle accreditation applications 

for both local and international journalists. This way the government took command of 

who could or could not practice journalism in Zimbabwe. In a 2004 report, the Media 

Institute for Southern Africa argued that AIPPA may “accurately be described as the 

leading weapon of the government and the ruling ZANU PF party in their ongoing 

campaign to stifle independent media reporting in Zimbabwe”.133 

 

With Moyo watching his back and capable of crushing negative views in the media, 

Mugabe rode his political luck. Moyo operated in conformity with Zimbabwean law. The 

legislation that he sponsored was all backed by the then ZANU PF-dominated parliament. 
                                                 
131 Staff Reporter, ‘Gukurahundi storm envoy posted to SA’,  Newzimbabwe.com, [web page] (24 July 
2010) http://www.newzimbabwe.com/news-2906-Gukurahundi+storm+envoy+posted+to+SA/news.aspx, 
accessed 1 October 2011. 
132 ‘Moyo's new party to challenge Mugabe’, Newzimbabwe.com, [web page] (11 December 2009) 
http://www.newzimbabwe.com/pages/sky73.12357.html, accessed 6 February 2011 
133 Rushweat Mukundu, Toby Mendel, ‘Access to Information and Protection of Privacy Act: Two years 
on’, Article 19 (London: 2004). 

http://www.newzimbabwe.com/news-2906-Gukurahundi+storm+envoy+posted+to+SA/news.aspx
http://www.newzimbabwe.com/pages/sky73.12357.html


 
 

57 
  

One such law was POSA, which in its present state makes it a criminal offence to publish 

or communicate “false statements prejudicial to the state”.134 It must be noted that even 

though several journalists feared arrest and fines under POSA or AIPPA, the nation’s two 

independent weeklies, The Standard, and Independent newspapers, known for their full-

bodied criticism of Mugabe, continued to publish without much hassle. I think the 

government never saw them as threats because they are weeklies publishing on Friday 

and Sunday, respectively. Hence they were not seen as a major threat even though 

notably The Standard’s late editor, Mark Chavhunduka, and reporter Ray Choto were 

arrested in 1999. It became a high-profile case that saw the pair bringing up allegations of 

torture against state agents.135 The story for which they were arrested claimed some 

sections of the army had plotted to get rid of President Mugabe in a coup.  

 

Among other restrictions, AIPPA and the Broadcasting Service Act (BSA) banned 

foreign participation in the country's broadcasting industry. Despite being largely seen as 

draconian in the West, such laws were roundly defended by Moyo and Mugabe’s ZANU 

PF party. After he was fired by Mugabe, Moyo defended AIPPA in an interview 

conducted by prominent Zimbabwean journalist Dumisani Muleya: “Aippa has been 

misrepresented and demonised but I can tell you without qualms it is a very good law. 

The situation needed such a law to curb bad media practices”.136  

 

I believe in a free press but I also firmly believe in a system that has checks and balances. 

The Western media has demonstrated some double standards in their coverage of 

Zimbabwe. When Mugabe was allegedly involved in the Matabeleland massacres, the 

Western media outlets were silent because at that time he was a positive figure in the 

West. Soon after he launched the land reform, they started attacking him. Moyo, thus, to 

some extent has got a point because of what I believe are acrimonious levels of double 

standards at the hands of the Western media. 

 

                                                 
134 ‘2008 Human Rights Report: Zimbabwe’, Bureau of Democracy, Human Rights and Labour, US 
Government document (25 February 2009). 
135 ‘Tortured Zimbabwean journalist dies’, [web page] (13 November 2002) 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/2461387.stm, accessed 1 October 2011. 
136 Dumisani Muleya, ‘Moyo bares it all’, Zimbabwe Independent, [web page] (4 March 2005) 
http://www.theindependent.co.zw/local/10398.pdf, accessed 16 June 2011. 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/2461387.stm
http://www.theindependent.co.zw/local/10398.pdf


 
 

58 
  

3.1.3 Media law in Zimbabwe 

Media in Zimbabwe operate in one of the most repressive environments on the continent 

according to media rights organisation Media Monitoring Project in Zimbabwe (MMPZ). 

“Media workers are regularly harassed, detained and beaten by the police; with the 

cumulative effect, that self-censorship prevails in the media”, claims MMPZ. 137  How 

then is it possible for the government to stifle media, going by MMPZ’s assessment? 

Section 20 (1) of the Constitution of Zimbabwe reads: “No person shall be prevented 

from exercising his or her freedom of expression, which includes the freedom to hold 

opinions and to receive and/or communicate ideas and information without 

interference”.138 But there are exceptions under Clause 2, which says freedom of 

expression can be controlled if needed: i) in the interest of defense, public safety and 

economic interest of the state, public morality/ public health; ii) to protect the 

independence of courts and parliament; iii) to protect the freedoms and reputation of 

others.139  

 

These provisions were quoted by Moyo to justify the legislation of the controversial 

media-regulating laws. The Lancaster House conference – which, as I argued earlier, 

failed to deal with the Zimbabwean land crisis – is again the reference document for these 

laws. The provisions, while explicitly guaranteeing freedom of expression, it can be 

argued, do not unambiguously give an assurance of press freedom, which I believe again, 

was a mistake on the side of those who drafted the constitution. Geoff Feltoe provides an 

excellent assessment of the current media law: “There is no specific guarantee of freedom 

of the press in the Zimbabwean Constitution. By contrast, Article 21(1) (a) of Namibia’s 

Constitution which guarantees freedom of speech and expression, makes explicit 

reference to the freedom of the press and other media. Similarly, the freedom of the press 

and other media is expressly guaranteed in Article 16 of the South African 

Constitution”.140    

                                                 
137 ‘Reclaiming the People’s Voice: Broadcasting reforms in Zimbabwe’, MMPZ Report [web page] 
http://www.mmpz.org/category/resource-centre/pamphlets/reclaiming-people%E2%80%99s-voice-
broadcasting-reforms-zimbabwe, accessed 17 August 2011. 
138 Constitution of Zimbabwe [web page] http://www.sokwanele.com/zimbabweconstitution/sections/221, 
accessed on 27 January 2011. 
139 Constitution of Zimbabwe [web page] www.parlzim.gov.zw/cms/.../ZimbabweConstitution.pdf, 
accessed on 27 January 2010. 
140 Geoff Feltoe, ‘A Guide to Media Law in Zimbabwe’, Legal Resources Foundation (LRF) (2002) 5. 

http://www.mmpz.org/category/resource-centre/pamphlets/reclaiming-people%E2%80%99s-voice-broadcasting-reforms-zimbabwe
http://www.mmpz.org/category/resource-centre/pamphlets/reclaiming-people%E2%80%99s-voice-broadcasting-reforms-zimbabwe
http://www.sokwanele.com/zimbabweconstitution/sections/221
http://www.parlzim.gov.zw/cms/.../ZimbabweConstitution.pdf


 
 

59 
  

Indeed, in closing down the Daily News, Moyo argued that “freedom of expression is 

guaranteed, not freedom of the press”.141 This assertion is in direct contrast to E.B. 

White’s call for an unfettered media when he says, “The press in our free country (US) is 

reliable and useful not because of its good character but because of its great diversity. As 

long as there are many owners, each pursuing his own brand of truth, we the people have 

the opportunity to arrive at the truth and dwell in the light. ...There is safety in 

numbers”.142  

 

While a band of political theorists stresses the significance of both freedom of expression 

and freedom of the media as basic and priceless components of democracy, I believe the 

two have underlying differences in contextual and practical meaning. Freedom of 

expression could literally refer to an individual’s right to convey or articulate a message, 

while freedom of media is much more complicated because it involves an additional third 

party that takes the role of disseminating the message. For example, three opposition 

activists may freely criticise Mugabe while sipping a cup of tea. However, as Moyo could 

argue, the transmission, broadcast or reportage of that criticism via a media outlet such as 

television or newspaper, would be considered illegal in the Zimbabwean case because it 

is not guaranteed in the constitution.  

 

Faced with an uncompromising media onslaught, one could see why President Mugabe 

was left with no option other than to act. Laws were enacted under the constitution to 

help the president escape scrutiny. Section 16 of POSA, for example, makes it an offence 

to publicly discuss or produce a statement that knowingly or intentionally challenges the 

“authority of, or insults, the President”.143 As such, publicly making statements that may 

cause “hatred, contempt or ridicule” of the president, or any “abusive, indecent, obscene 

or false statement”144 about his person or his office is considered a crime, punishable by 

a minimum of one-year imprisonment. Indeed, scores of people have been arrested under 

                                                 
141 Friedrich Ebert Foundation and Media Institute of Southern Africa (eds.), ‘African Media 
Barometer’ [web page] (2006/07) http://www.misa.org/mediabarometer.html; 
http://www.fes.de/in_afrika/pl_namm.htm, accessed 4 February 2011. 
142 Howard Cincotta, ‘What is democracy?’ Policy paper, (US Embassy China, 2009). 
143 POSA 2007 [web page] http://www.kubatana.net/docs/legisl/posa_amd_071214.pdf, accessed 11 
August 2011. 
144 POSA 2007 [web page] http://www.kubatana.net/docs/legisl/posa_amd_071214.pdf, accessed 11 
August 2011. 

http://www.fes.de/in_afrika/pl_namm.htm
http://www.kubatana.net/docs/legisl/posa_amd_071214.pdf
http://www.kubatana.net/docs/legisl/posa_amd_071214.pdf


 
 

60 
  

this law.145 The Interception of Communications Act, passed in August 2007, 

decriminalised the surveillance of all communication including Internet traffic. Due to 

lack of advanced technology, it would appear as if the law has yet to spring to full force.  

 

3.2 Media ownership in Zimbabwe 

Zimbabwe’s first newspaper, the Mashonaland and Zambesian Times, was published on 

27 June 1891, making it one of the first newspapers in Africa.146 Following British 

Colonial statesman Leander Starr Jameson’s preference for Rhodesia in place of 

Zambesia, the newspaper was rebranded the Rhodesia Herald, effectively replacing the 

Mashonaland and Zambesian Times as the country’s only daily newspaper in October 

1982.147 The South African-based Argus Company later took over the newspaper through 

its Rhodesian Printing and Publishing Company subsidiary. Argus spread its control of 

the country’s media landscape by launching the Bulawayo Chronicle in Bulawayo, the 

nation’s second largest city after Harare, which was then called Salisbury. When Smith 

declared a UDI state of emergency, his government censored the news published in the 

two newspapers.148 Today, interference with the press, undoubtedly inherited from the 

Smith era, is systematically practiced by politicians in Zimbabwe. In Smith’s time 

Rhodesian media promoted the interests of the White minority, while negative news 

dominated the coverage of the Black population. This uneven practice is still 

commonplace in Zimbabwe. The Herald, although a good source of quality news, is also 

a master of partisan reporting, largely directed at the opposition MDC. 

 

One year into independent Zimbabwe, the government bought The Herald and all other 

newspapers owned by Argus group thanks to a generous $20 million grant from the 

Nigerian government.  The government established the Zimbabwe Mass Media Trust 

(ZMMT), which was tasked with running the day-to-day operations of the paper.149 The 

Trust in turn established Zimbabwe Newspapers, Ltd., which to this day is the chief 

                                                 
145 Angus Shaw, ‘Anti-Mugabe Artist Arrested’, Associated Press (30 March 2010). 
146 Peter Fox, Cambridge University Library: The Great collections, (Cambridge: Cambridge University 
Press, 1998) 176. 
147 Arthur Keppel-Jones, Rhodes and Rhodesia: The white conquest of Zimbabwe 1884-1902, 
(Pietermaritzburg: University of Natal Press, 1983) 225-289. 
148 Last Moyo, ‘Status of Media in Zimbabwe’, National University of Science and Technology (Bulawayo, 
Zimbabwe). 
149 Tim Nyahunzvi, ‘The Zimbabwean Mass Media Trust - an experiment that failed’, Media 
Development Vol. XLVIII, No. 2 (2001) 31-36. 



 
 

61 
  

publisher of the former White-owned newspapers. The ZMMT holds overriding shares in 

Zimbabwean Newspapers, often referred to as Zimpapers, which publishes dailies The 

Herald, The Chronicle, The Manica Post and weeklies The Sunday Mail, The Sunday 

News, and the local vernacular newspaper, Kwayedza. The Mass Media Trust also had 

interests in The Community Newspaper Group (CNG), which publishes five regional 

titles. The country’s sole national news agency, Zimbabwe Inter Africa News Agency 

(ZIANA) is also 100 percent government controlled.150 The Associated Newspapers of 

Zimbabwe (ANZ), which went on to publish the country’s first daily, the Daily News, 

was formed in 1998. Other private weeklies that have flourished for decades are The 

Financial Gazette, The Independent, The Standard and the now defunct Mirror. 

 

Table 3.1  Overview of shareholders at The Herald  

Herald shareholders Precentage 

Zimbabwe Mass Media Trust  

Old Mutual Life Assurance  

Intermarket Nominees  

National Social Security Authority  

Zimpapers Pension Fund  

EFE Securities Nominees   

Munich Reins, Co of Africa Ltd  

Edwards Nominees Private Ltd   

NNR& FCA   

Shara Sheperd   

Glenhazel Investments   

51.09% 

23.80% 

3.38% 

3.10% 

2.28% 

1.53% 

1.04% 

11.36% 

0.91% 

0.82% 

0.69% 

Source: Media Institute of Southern Africa, 2005 

 

 

 

 

                                                 
150 Guthrie Munyuki, Media ownership in Zimbabwe, paper presented the International Conference on 
Media Support Strategies for Zimbabwe, (Johannesburg, 28-30 November 2005). 



 
 

62 
  

 

Table 3.2 Overview of newspaper circulation figures 

Zimbabwe newspaper circulation figures 

Daily Papers Readership  Weekly Papers Readership 

The Herald  

The Chronicle   

45,000 

20,000 

The Sunday Mail  
 
The Sunday News  
 
Manica Post  
 
Kwayedza  
 
Umthunywa  
 
 
 

60,000 
 
18,000 
 
8,000 
 
5,000 
 
2,000 

Source: Media Institute of Southern Africa, 2005 

 

3.2.1 Uneven landscape: Broadcasting in Zimbabwe 

According to Dumisani Moyo, broadcasting in Zimbabwe has been the subject of 

enormous debate since its introduction in the then-colonial Rhodesia in the 1930s.151 It is 

remarkably ironic that the state that championed Black independence still uses the same 

colonial laws that it once criticised as unfair. In Zimbabwe, broadcasting services, both 

radio and television, remain firmly in the hands of the government. Even though some 

changes have been forced through over the last few years, broadcasting is still based on 

the monopolisation and regulatory laws of the Rhodesian era, which only allowed state-

sanctioned material to be broadcast. The Rhodesia Broadcasting Corporation (RBC) was 

founded in 1957 under the auspices of the Broadcasting Act of the same year. At 

Independence in 1980, it was renamed the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC). 

The 1957 Act remained in force until the introduction of the Broadcasting Services Act 

(BSA) in 2001, also credited to former minister Moyo.  

 

A major restructuring exercise, again Moyo’s brainchild, paved the way for the 

Zimbabwe Broadcasting Commercialization Act in 2001. As a direct result of the Act, 

ZBC was split into two entities, ZBH and the state-controlled Transmedia, a signal 

                                                 
151 Dumisani Moyo, ‘From Rhodesia to Zimbabwe: Change without Change? Broadcasting Policy Reform 
and Political Control in Henning Melber Media Public Discourse and Political contestation in Zimbabwe’, 
Current African issues, 27 (Nordic African Institute, Uppsala, 2004) pp. 12-29. 



 
 

63 
  

transmission service provider.152 Munyuki says the Act was designed to boost the state 

broadcaster’s commercial stamina. ZBH has continued to enjoy domination of the 

broadcasting services industry through its radio and television stations, although a new 

law to regulate and open the airwaves – the Broadcasting Services Act – was unveiled in 

2001. Any changes to the broadcasting sector have been made to strengthen the ruling 

party, argues Martin Nkosi Ndlela. He says, “In Zimbabwe, despite pressures from both 

domestic and external actors, the government has maintained a monopoly-like situation in 

the broadcasting sector, albeit in a legal framework that established a three-tier system of 

broadcasting – public service broadcasting, commercial and community broadcasting”.153 

 

The state-owned ZBH owns eight entities: Spot FM, Power FM, Zimbabwe Television, 

Sportnet, Radio Zimbabwe, National Languages, Newsnet, and Production Services. 

Before Moyo’s reign, BBC news bulletins were aired on ZBC or by a separate short-lived 

station called Joy TV. However, when Moyo rose to power, he banned all BBC-related 

content on local television networks. Discussing broadcasting regulations in Africa and 

specifically in Zimbabwe, James Zaffiro posits that for many political regimes on the 

continent, broadcasting has proven to be the one useful instrument of “political reality 

definition and self-promotion, through its capacity to collect, articulate, select, and 

disseminate political information state-wide, while controlling access and terms of 

use”.154 Zaffiro’s observation explains why political regimes in Africa are always keen to 

control the airwaves. 

 

For Susan Manhando-Makore, deregulation of broadcasting in Zimbabwe is long 

overdue. She says “the ZBC has failed to fulfill its role as public service provider because 

of lack of autonomy to formulate policies and control its budget. Its pay-television project 

has failed to take off because of interference from government”.155 A 2003 parliamentary 

investigation into the conduct of the ZBC concluded that opponents of the state and 

                                                 
152 Ibid 
153 Martin Nkosi Ndlela, ‘Mediating Democratic Engagement: Reflections on the role of the media in 
electoral processes’, paper presented at Election Processes, Liberation Movements and Democratic Change 
in Africa conference (Maputo, Mozambique: 8-11 April 2010). 
154 James Zaffiro, ‘Political Change, Regime Legitimation and Zimbabwe Broadcasting Corporation: 
Lessons for a Post-Apartheid South Africa’, Critical Arts 6/1 (1992) pp. 61-83. 
155 Susan Manhando-Makore, ‘Free for all? The case of Zimbabwe’s media’, Political Communication for 
Social Change [web page] http://www.waccglobal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/740-
Free-for-all-The-case-of-Zimbabwes-media.html, accessed 17 June 2011. 

http://www.waccglobal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/740-Free-for-all-The-case-of-Zimbabwes-media.html
http://www.waccglobal.org/en/20012-media-scenarios-in-southern-africa/740-Free-for-all-The-case-of-Zimbabwes-media.html


 
 

64 
  

greater civil society were less likely to have their views aired by a state broadcaster. In 

this regard ZBC was failing to fulfill its national mandate as a public broadcaster. The 

inquiry found there was outright interference in its editorial process from the responsible 

government ministry, and that no official Code of Ethics was operational at ZBC. The 

same sentiments were echoed by yet another parliamentary probe, this time under the 

new coalition government that included both ZANU PF and MDC. “There were concerns 

that ZBC was wholly controlled by the Minister of Media, Information and Publicity who 

appoints the body and issues directives to the board and management and that it was 

highly regarded as a state controlled broadcaster, serving the interests of the state rather 

than those of the public”, the committee said in a report.156 

 

3.2.2 Change paradigm: MDC’s call for change 

Say “opposition party” in Zimbabwe and people either laugh or cry, observes Sara Rich 

Dorman.157 Over the past ten years electoral politics have been characterised by violence 

and intimidation, plunging Mugabe’s opponents into a sea of despair. It must be noted 

though that members of Mugabe’s party have also been victims of violence allegedly 

perpetrated by MDC elements.  During the 1980s, the government’s intention was to 

establish a one-party state.158 That was not to be. The labour-backed MDC was formed in 

1999, motivated by the state’s failures to deal with workers’ concerns. Before its entrance 

on the political scene, several small-scale parties had tried without success to challenge 

Mugabe’s dominance. These included Edgar Tekere’s Zimbabwe Unity Movement 

(ZUM) and Margaret Dongo’s Zimbabwe Union of Democrats (ZUD), the latter formed a 

year before the MDC. These parties embody what Wondwosen Teshome meant when he 

concluded that opposition politics in Africa “appear or become active only during an 

election, and disappear when the election is over”.159 Teshome’s assessment explains why 

real challenges to Mugabe’s power had been limited before the formation of MDC. 

                                                 
156 ‘Parliamentary group calls for end of ZBC monopoly’, The Zimbabwean [web page] (26 June 2011) 
http://www.thezimbabwean.co.uk/news/zimbabwe/50303/parliamentary-group-calls-for-end.html, accessed 
6 July 2011. 
157 Sarah Rich Dorman, ‘Going it alone: Opposition politics in Zimbabwe’, Southern Africa Report SAR, 
Vol. 12,  No. 4 (1997)24. 
158 Liisa Laakso, Opposition Politics in Independent Zimbabwe, African Studies Quarterly, Vol. 7, No. 2&3 
[web page]  (2003) http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a6.htm, accessed 14 December 2010. 
159 Wondwosen Teshome, ‘Opposition Parties and the Politics of Opposition in Africa: A Critical 
Analysis’, International Journal of Human and Social Sciences Vol. 4, No. 5 (2009). 

http://www.thezimbabwean.co.uk/news/zimbabwe/50303/parliamentary-group-calls-for-end.html
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a6.htm


 
 

65 
  

 

The MDC takes its origins largely from the Zimbabwe Congress of Trade Unions and 

coalition of civic society groups, which sought to challenge Mugabe’s reign. Having just 

finished high school and facing a gloomy future because of the rising unemployment rate, 

I attended the “historic launch” of the MDC party at Rufaro Stadium on 11 September 

1999. Anyone opposed to Mugabe was invited, and the gathering was well attended. The 

crowd came from diverse groups such as trade unions, the unemployed, university and 

polytechnic students, women, the disabled, informal traders, academics, business people, 

community associations, diplomats and human rights defenders. I was far from convinced 

the MDC would usher in a new era of hope, but nonetheless the venue was just 200 

metres away from home. Arousing cries of delight and hope, Tsvangirai gave an 

invigorating speech promising that Mugabe’s days in office were numbered. More than a 

decade later, Mugabe is still in power. But the MDC has had an impact. A few months 

after its launch, Mugabe lost the vote on the constitutional referendum due to the MDC’s 

“NO” campaign. It was only after the referendum that Mugabe realised that the MDC, 

unlike the previously ineffective ZUM or ZUD opposition parties, had to be taken 

seriously. 

 

I believe the MDC has faced serious challenges from the day it was formed. Political 

leaders are defined as much by what they oppose as what they propose, argues John 

Uhr.160 Tsvangirai has deservedly earned praise for his vigorous opposition to Mugabe, 

yet he has failed to convincingly defend his stance on his perceptible association with the 

West. Among those who sat alongside Tsvangirai at the high table at Rufaro Stadium 

were many White dignitaries, some of whom may have been Western embassy officials. 

Standing in the public arena among the 15,000 people who packed the stadium were also 

hundreds of White opposition activists. The MDC carefully chose to launch the party in 

Mbare, a historically poor suburb of Harare, which had been a centre of opposition to 

Mugabe. But the ubiquitous presence of Whites and Westerners on the suburb’s dusty 

                                                 
160 John Uhr, ‘The Power of Opposition: Reconsidering Bolingbroke's Political Theory of Opposition’, 
paper presented at the annual meeting of the American Political Science Association (Philadelphia, 
Pennsylvania: Marriott, Loews Philadelphia, and the Pennsylvania Convention Center, 31 August 2006). 



 
 

66 
  

roads offered Mugabe’s supporters a platform to attack the very basis of the party’s 

existence.  

 

The MDC’s policy of White inclusivity – while being remarkably equitable considering 

the country’s historical ties to Britain – set the party on a rough road to recognition as 

Mugabe sought to dismiss it as a Western-sponsored party. Tsvangirai made a huge 

mistake by associating the party with the West, or as he normally says, the “international 

community”. Mugabe’s party has used every chance to represent itself as the real 

“people’s party”. Tsvangirai has always been depicted in the dominant state press as 

being “unAfrican”. Much of what is said about him is outright propaganda, but it has 

proven to be effective. I attended a rally at Murewa Business Centre on 10 March 2008, 

in which a ZANU PF official told the crowd that Tsvangirai was “White”. Some people I 

interviewed after the rally believed it. There is little doubt that Tsvangirai’s agenda for 

change suffered from its grassroots association with Britain and the US. Indeed, the two 

nations, along with several other Western countries, have publicly backed Tsvangirai in 

his quest to end Mugabe’s reign, opening the way for ZANU PF to brand him “a Western 

puppet” at every opportunity. Former British Prime Minister Tony Blair’s public 

admission that he was working with Tsvangirai to effect regime change in Zimbabwe 

undermined the MDC’s fight against Mugabe.161 

 

After the formation of the MDC, Mugabe’s party severed ties with its own White party 

cadres, including long-serving ministers Dennis Norman and Timothy Stamps. While the 

two ex-ministers have remained unswerving in their support of Mugabe, publicly they 

have stayed silent. There should be no doubt that the MDC, in spite of its infinite 

problems, remains the only party that can strongly mount any challenge to Mugabe’s 

rule. But strategically the party remains considerably weakened because of its choice of 

allies. Mugabe is convinced the West is ready to re-colonise Zimbabwe by fronting the 

MDC party. While this populist view may sound far-fetched, it cannot be ignored. It is 

espoused not only by the ordinary man on the street but also by the country’s academic 

                                                 
161 ‘Zimbabwe Prime Minister Tsvangirai brings out autobiography’, VOA News, [web page] (30 
September 2011) http://www.voanews.com/zimbabwe/news/Zimbabwe-Prime-Minister-Tsvangirai-
Publishes-Autobiography-130859653.html, accessed 1 October 2011. 

http://www.voanews.com/zimbabwe/news/Zimbabwe-Prime-Minister-Tsvangirai-Publishes-Autobiography-130859653.html
http://www.voanews.com/zimbabwe/news/Zimbabwe-Prime-Minister-Tsvangirai-Publishes-Autobiography-130859653.html


 
 

67 
  

community, which by all standards is resolutely behind Mugabe. The MDC strongly 

rejects this assumption, yet some of the party’s own actions have not helped the situation. 

Fearing for his life, Tsvangirai, for example, sought refuge at the Dutch embassy in 2008. 

Considering the Zimbabwe capital Harare is home to nearly 30 African embassies, this 

proved to be a strategically unwise move, once again offering Mugabe a chance to 

denounce the opposition leader as representing White interests.  

 

Many pundits and activists are at loss to explain the peculiar circumstances leading to the 

MDC’s failure to gain power. The struggle has been rocky for the opposition party even 

though it has indeed made plenty of inroads in the dozen years of its existence. 

Tsvangirai’s defeat of Mugabe in March 2008 was celebrated as a ‘big victory,’ yet 

despite moving into the prime minister’s office he is still marginalised. The formation of 

the MDC nearly coincided with the arrival of the Daily News on the Zimbabwean media 

landscape. The newspaper claimed to be the country’s first ‘independent daily,’ but it set 

out clearly in defiance of the government and sought to challenge the status quo. Its 

refusal to register with the accreditation commission gave the government an excuse to 

forcefully close it down. Without any doubt this forced closure of the Daily News robbed 

the MDC of its main ally. 

 

Tsvangirai also has publicly called for Western countries to enforce sanctions against 

Mugabe’s regime imposed after the disputed 2000 elections.162 The sanctions issue has 

attracted immense debate in Zimbabwe. Many people, especially those aligned to 

Mugabe, are convinced that the sanctions were wholly responsible for crushing the 

Zimbabwean economy, while Tsvangirai and his supporters have said the sanctions are 

“only targeted” at ZANU PF and its allies. Using my role as an active participant in 

Zimbabwean social and political life, I strongly disagree with that view. One has to 

question the real meaning of “targeted” sanctions, as European and American officials 

have called their restrictive measures. You cannot escape the fact that they have hurt 

                                                 
162 ‘Zimbabwe: Tsvangirai warned not to call for further sanctions’, IRIN News Johannesburg  [web page] 
(18 November 2004) http://www.irinnews.org/report.aspx?reportid=52099, accessed 2 February 2011. 

http://www.irinnews.org/report.aspx?reportid=52099


 
 

68 
  

ordinary Zimbabweans, rather than those in Mugabe’s circle who were supposedly 

targeted.  

 

There is plenty of evidence supporting this argument. In a testimony to the US House of 

Representatives Committee on Foreign Affairs on 2 December 2010, Zimbabwean-born 

journalist and known Mugabe critic Sydney Masamvu said the sanctions had been 

ineffective: “The objectives of restrictive measures placed on top government officials, 

their associates and affiliated entities for undermining the rule of law, perpetuating 

flawed elections, inciting violence, and creating an overall environment of instability 

have largely failed to curb the undemocratic behavior of these individuals”.163  Heather 

Chingono says EU measures on Zimbabwe “are not near ‘sanctions’ in the traditional 

sense, despite sanctioning Zimbabwean beef and tobacco exports into Europe, its long-

established, conventional and largest market”.164  Additionally, donor countries froze their 

funding to Zimbabwe in the aftermath of the sanctions. Zimbabwean students, who for 

years had benefited from European and American university scholarships, suffered as 

funds were withdrawn or Zimbabwe was simply removed from the list of countries 

eligible for funding. Several prestigious educational initiatives, including the Fulbright 

Program, were suspended, despite Zimbabwe having one of the highest numbers of 

scholars and students sent to American colleges in sub-Saharan Africa.165 When I applied 

for the Collins Cannon Trust scholarship in 2009 to support my PhD studies, I was 

notified in an email that due to “ongoing EU sanctions”, Zimbabwe had been struck off 

the list of beneficiary countries. European supermarket giants such as Britain’s Tesco 

dumped Zimbabwean products, arguing they were coming from farms ‘illegally’ seized 

from White farmers.166 All this fuels ZANU PF propaganda blaming the MDC for its 

position for sanctions. However, while the MDC should certainly take its share of blame, 

it cannot be forgotten that the sanctions were imposed after a disputed election, for which 

                                                 
163 Sydney Masamvu, ‘Testimony to the US Committee on Foreign Affairs’, [web page] (2 December 
2010)foreignaffairs.house.gov/111/mas120210.pdf,, accessed 2 February 2011. 
164 Heather Chingono, ‘Zimbabwe sanctions: An analysis of the Lingo guiding the perception of sanctioners 
and sanctionees’, African Journal of Political Science and International Relations, 4/2 (2010) 66-74. 
165 ‘List of Zimbabwean beneficiaries of the Fulbright programme’, US embassy, Harare Zimbabwe [web 
page] http://harare.usembassy.gov/fulbright_zimbabwean_scholars.html, accessed 1 October 2011. 
166 ‘Tesco to end trade with Zimbabwe’, [web page] http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7482383.stm, 
accessed 2 February 2011. 

http://harare.usembassy.gov/fulbright_zimbabwean_scholars.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7482383.stm


 
 

69 
  

despite Tsvangirai’s alleged victory, the result was rigged to prolong Mugabe’s 

presidency.167 

 

Despite its problems, the MDC’s successes cannot be undervalued.  In June 2000, just a 

year after its creation, the party claimed 57 seats against Zanu-PF’s 62 in Parliament, in 

the first serious challenge to the ruling party. In 2008 Tsvangirai’s MDC took 99 seats, 

two more than Mugabe’s party, while a breakaway faction of the MDC, then led by 

Arthur Mutambara, had ten. These results denied ZANU-PF a legislative majority for the 

first time in the country’s then 28-year history. Mugabe’s party became an opposition 

party in parliament. However, infighting has afflicted the MDC, leading to the formation 

of the Mutambara faction in October 2005 and lending momentum to ZANU-PF. 

Mutambara himself acknowledged the need for the opposition parties to work together 

when he said: “There is no alternative to all democratic forces working together to bring 

about democratic change”.168 

 

3.3 Breaking the taboos: Introducing New Zimbabwe.com  

Established in 2003, Newzimbabwe.com takes a tabloid slant in reporting its news, which 

is largely focussed on Zimbabwean sports, entertainment and political news. To improve 

its competitive market position, it also unveiled a print version in 2007, with the 

distribution focussed on the UK. The increasing significance of Newzimbabwe.com 

among Zimbabweans in the Diaspora may be measured by the contributions of op-ed 

pieces by prominent Zimbabweans including Jonathan Moyo, businessman Mutumwa 

Mawere, and emerging academics such as Alex Magaisa and Brilliant Mhlanga.  

 

The online newspaper’s editor Mduduzi Mathuthu came to the UK to do a short-term 

journalism course in Cardiff before he acquired political asylum, settling in Wales in 

2002. The Daily News was closed down after Mathuthu had already left the country. In 

Zimbabwe, he had made a name for himself as a rising news star at the newspaper from 

his hometown base in Bulawayo. Mathuthu also covered events in Harare, especially 

football matches. He was in his early 20s, and one of the newspaper’s leading reporters, 
                                                 
167 Robert Mugabe is poised to rig a general election once again’ http://www.economist.com/node/3793417 
accessed 5 February 2011. 
168International Crisis Group interview with Arthur Mutambara, (Harare, 19 October 2006). 



 
 

70 
  

when he was arrested “five times on trumped-up charges and beaten by Mugabe 

loyalists”, according to the version he gave to Steve Tucker of the South Wales Echo. 

Mathuthu told Tucker his publication was “privately funded” without elaborating. 

Explaining his reasons for moving to the UK, he said, “It was terrifying, incredible 

pressure to try to work in that way. You have to ask yourself if you want to be a dead 

hero or a living coward. I'm afraid I chose the latter”.169 Mathuthu, whose name appeared 

on the online of University of Glamorgan’s Bachelor of Laws graduates for 2008,170 

claimed in the same article that his publication attracted a “staggering 250,000 hits” a 

day.  

 

A 2006 IOM report claimed that the majority of Zimbabweans in the UK “are highly 

skilled in accessing the Internet, having become so in their homeland. A significant 

finding of this research is the extent to which the Zimbabwean Diaspora uses the 

Internet”.171 While Mathuthu’s publication continues to influence public opinion, it also is 

the target of criticism, much of it stemming from the editor’s rough tabloid-styled 

reporting. Mathuthu openly declares himself to be a disciple of Piers Morgan, the former 

editor of Britain’s Mirror newspaper: “The reality is that I am a strong-headed character 

who thinks independently and is not afraid to say what I think. I have been variously 

described as cold-hearted, brutal and arrogant. I can't disagree with any of that, but I am 

also a very sensitive and caring individual”.172   

 

Mathuthu’s Newzimbabwe.com has broken taboos by offering readers an electronic 

podium to discuss issues, not only on politics but on tribalism. Zimbabwe is dominated 

by two tribes: Shona and Ndebele. With its origins in South Africa, the minority Ndebele 

tribe, from which Mathuthu hails, is based in the country’s south. The Ndebeles believe 

they have traditionally been politically and socially marginalised. Mathuthu’s publication 

has thrown the issue into the public domain, allowing hate messages and responses to 

                                                 
169 Steve Tucker, ‘The man who's fighting for democracy in Zimbabwe from his humble flat in Cardiff’, 
South Wales Echo (29 June 2005). 
170 Katie Bodinger, ‘University of Glamorgan results 2008’, [web page] 
http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/2008/07/16/university-of-glamorgan-results-2008-91466-
21344574/, accessed 1 February 2011. 
171 Zimbabwe: Mapping Exercise, International Organization for Migration 2006 report 
www.iomlondon.org/doc/mapping/IOM_ZIMBABWE_MR.pdf, accessed 16 February 2011. 
172 Mduduzi Mathuthu, [web page] http://www.myspace.com/mathuthu, accessed 6 February 2011. 

http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/2008/07/16/university-of-glamorgan-results-2008-91466-21344574/
http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/2008/07/16/university-of-glamorgan-results-2008-91466-21344574/
http://www.iomlondon.org/doc/mapping/IOM_ZIMBABWE_MR.pdf
http://www.myspace.com/mathuthu


 
 

71 
  

thrive on his website. That has made Mathuthu a divisive figure.  His perplexing pride 

has not helped his cause either. He refers to himself as “one of the best writers of the 21st 

century”.173 But the importance of allowing Zimbabweans to air these political and social 

issues cannot be underestimated. Winston Mano and Wendy Willem provide figures that 

show the number of registered participants on the website: “Apart from news articles and 

advertisements, visitors are also encouraged to join ‘the debate’ on the discussion forum 

section of the website, which proved very popular with the 8,152 members registered by 

May 2006”.174 

Figure 3.7: Common Sources of Information for Zimbabweans in the UK 

Word of Mouth  36% 
Radio    14% 
Newspapers   9% 
Internet   19% 
TV    11% 
Leaflets in English  11% 
 
Source: International Organization for Migration 2005 

Figure 3.7 provides evidence that the majority of Zimbabwean living in the UK use the 

Internet as one of their main sources of information. Word of mouth is still the most 

important channel for disseminating information, followed by the Internet. Although 

NewZimbabwe.com claims to offer a balanced view, the IOM report said “it is generally 

biased towards Matabeleland and the Ndebele people. On the other hand, Zimdaily.com 

is biased towards Mashonaland and the Shona people”. Both publications benefit from 

the larger use of the Internet as the second source of news after word-of-mouth 

communication, as suggested in Figure 3.7. Newzimbabwe has ventured into the 

untapped ICT market, using technology to open doors for freedom of speech, thereby 

providing an escape from the widespread censorship to which Zimbabweans are 

accustomed. Mathuthu has on several occasions defended his publication as one catering 

to both sides of the political divide. But his historical background and association with 

the Daily News contradict this claim. As a regular visitor to the site, I recall reading 

countless stories portraying MDC in a positive light. The content analysis will show that 

                                                 
173 Mduduzi Mathuthu profile [web page] http://km-kh.hi5.com/friend/p39716208--Mduduzi--html, 
accessed 16 February 2011. 
174 Winston Mano and Wendy Willems, ‘Emerging Communities, Emerging Media: the Case of a 
Zimbabwean Nurse in the British Big Brother show’, Critical Arts: A Journal of South-North Cultural and 
Media Studies, 22.1 (2008) pp. 101-128. 

http://km-kh.hi5.com/friend/p39716208--Mduduzi--html


 
 

72 
  

Newzimbabwe.com published more anti-Mugabe stories than any other online 

publication surveyed in the period leading up to the 2008 elections.  

 

3.3.1 An acid test for ZANU PF: The Zimbabwean meets Zimdaily  

Zimbabwean Professor at Massachusetts Institute of Technology Columbus Mavhunga 

feels the presence of the Internet has made it possible for exiled musicians critical of 

Mugabe to instantly become journalists, activists and disc jockeys.175 Cultural and 

political icon Thomas Mapfumo, undoubtedly Zimbabwe’s best known musician who 

won fame with Chimurenga (war of liberation) songs, denounces the ZANU PF regime 

with protest songs from his base in the United States. Most of them are banned on ZBC.  

The Zimbabwean, whose editor is one of the severest critics of Mugabe and his regime, 

has changed the Zimbabwean media landscape since it was officially launched. Unlike  

Newzimbabwe.com and Zimdaily.com which are targeted in the Diaspora, The 

Zimbabwean’s print edition is distributed on the streets of Harare. In 2008, it added a 

sister publication to its stable, The Zimbabwean on Sunday.  The editor, Wilf Mbanga, is 

a veteran journalist, but he has relied chiefly on people with no journalism background 

for much of the paper’s content. In defining citizen journalism, Scot Gant focuses more 

on the ‘democratic participatory’ aspects of the citizens. 176 True, trained journalists also 

contribute to Mbanga’s paper, but its editorial position is influenced by the work of 

citizen journalists. Mbanga explained: “We gather our news from a variety of sources. 

Zimbabweans love to tell stories. There is no shortage of well informed, thinking people 

to offer opinion pieces and analysis. We have countless contributors—all unpaid”. 177   

 

Mbanga also pays tribute to advanced technologies, which make it possible for his 

“reporters” to send news quickly to his base in England.  Some have questioned the 

reliability of news packages supplied by people without formal journalism backgrounds 

or training. However, the extent to which citizen journalism as practiced by Mbanga and 

his “reporters” have contributed to accountability on the part of government officials 

                                                 
175 Columbus Mavhunga, ‘The Glass Fortress: Zimbabwe’s Cyber-Guerrilla Warfare’, [web page] 
www.concernedafricascholars.org/docs/acasbulletin80-4.pdf, accessed 12 February 2011. 
176 Scott Gant, We're All Journalists Now: The Transformation of the Press and Reshaping of the Law in 
the Internet Age. (New York: Free Press, 2007) p. 23. 
177 Wilf Mbanga, ‘Zimbabwe: Telling the Story, Reporting the News’, Nieman Reports [web page] (2008) 
http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=100420, accessed 3 October 2011. 

http://www.concernedafricascholars.org/docs/acasbulletin80-4.pdf
http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=100420


 
 

73 
  

cannot be underrated. Mbanga said, “Modern technology has been a helpful partner in 

enabling us to publish news about Zimbabwe while being thousands of miles away. 

(Those of us directing publication of The Zimbabwean face the threat of death at the 

hands of Mugabe’s forces if we return to Zimbabwe.) Digital media allow citizens within 

Zimbabwe to report news and send the information and photographs to us. The 

Zimbabwean receives more than its fair share of its news in this way; today, reports 

received from non-journalists in Zimbabwe is perhaps the main source of the information 

contained in our columns”.178 

 

The CIA World Factbook reported that in 2009 alone 1.423 million Zimbabweans 

(excluding those in the Diaspora) were able to access the Internet in a country with more 

than 25 Internet service providers.179 The probability that Zimbabweans in the Diaspora 

channeled anti-Mugabe material into the country is thus as good as certain. The 

politically charged Zimdaily.com was a brainchild of Zimbabwean businessmen based in 

Canada, the US and Britain, according to Mavhunga, the Zimbabwean academic at 

Massachusetts Institute of Technology.  Initially launched in 2004, the paper styles itself 

as “a force that President Robert Mugabe cannot stop”.180 Zimdaily is best known for Fair 

Deal, an online project started in April 2007 to flush out children (and spouses) of ZANU 

PF officials and get them deported from Western countries. After all, ZANU PF “hates 

the West” and castigates those who leave land redistribution and go West. The project 

has been a huge success.181 

 

Zimdaily has not hidden its dislike of Mugabe. In fact, nothing published on the site 

seems to represent a view likely to depict the person of Mugabe or his party in a positive 

light. On the contrary, it has attracted staunchly vocal critics of Mugabe. Their loathing 

of Mugabe is seen through the way they cover stories, their selection of news, comments 

as well as contributors to the debate. Similarly, the site’s forums and chartrooms are 

awash with anti-Mugabe undertones. Of all the three news sites, Zimdaily stands alone in 

                                                 
178 Wilf Mbanga, ‘Zimbabwe: Telling the Story, Reporting the News’, Nieman Reports [web page] (2008) 
http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=100420, accessed 1 February 2011. 
179 ‘CIA World Factbook’, [web page] https://www.cia.gov/library/publications/the-world-
factbook/geos/zi.html, accessed 5 February 2011. 
180 Columbus Mavhunga, ‘The Glass Fortress: Zimbabwe’s Cyber-Guerrilla Warfare’, [web page] 
www.concernedafricascholars.org/docs/acasbulletin80-4.pdf, accessed 12 February 2011. 
181 Ibid 

http://www.nieman.harvard.edu/reportsitem.aspx?id=100420
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/zi.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/zi.html
http://www.concernedafricascholars.org/docs/acasbulletin80-4.pdf


 
 

74 
  

its robust use of pictures to portray – normally with a rancorous twist – the sorry state of 

ZANU PF, its supporters, its leaders, allies and sponsors. On the other side, it portrays the 

MDC as a party of hope, one that is set to play an instrumental role in ending Mugabe’s 

rule. The MDC is rarely criticised on Zimdaily. The MDC’s own problems have either 

been forgiven or ignored by Zimdaily. It has barely mentioned the factional battles and 

the invitation by Welshman Ncube to Professor Aurthur Mutambara to lead a breakaway 

group. Zimdaily, it can be concluded, is to the MDC what The Herald is to ZANU PF. 

 

Retaining an overtly and blatantly critical stance towards the Zimbabwean ruler since its 

commencement, The Zimbabwean, like Zimdaily, has also been unambiguous in its 

animosity to Mugabe and his cohorts. ZANU PF voices are given no space in the paper 

and its fondness for the MDC is decidedly open. The majority of its contributors have 

longstanding ties to the MDC. Stories and comments that ridicule Mugabe and his party 

members are given prominence. Any reader of The Zimbabwean will be familiar with the 

publication’s attempt to dwell largely on issues that present ZANU PF negatively, 

including alleged human rights abuses, journalists’ arrests, corruption by party officials, 

scandals within the party, rumours about Mugabe’s poor health, EU sanctions and much 

more. The Letter to the Editor section also shows an incontestable slant towards the MDC 

and its leadership.  

 

 3.3.2 Zimbabweguardian.com: Mugabe fights back 

Not every Zimbabwean in the Diaspora is opposed to Mugabe. Faced with a cyber 

guerilla war in which government policies were under constant attack, London-based 

businessmen with ties to ZANU PF unveiled their own pro-Mugabe weapon, 

Zimbabweangurdian.com. As the Zimbabwean political and economic crisis raged on, 

Zimbabwean lawyer Itayi Garande launched his site to provide readers with the “other 

side”. It quickly got the attention of former Zimbabwean Deputy Minister for Information 

Bright Matonga, thanks to its devoted defence of Mugabe’s policies. Matonga, who had 

studied in the UK before taking a working stint with BBC, was recalled to Zimbabwe by 

Moyo, who put him in charge at ZBC.  Garande went on to launch a fierce crusade 

against Zimbabwean websites, which he accused of supporting the West’s regime-change 



 
 

75 
  

agenda in Zimbabwe. Garande has since resigned from his post and the website now 

operates as talkzimbabwe.com. In its present form the website’s reports are still tilted 

towards ZANU PF, though not as defiantly as they were under Garande’s reign.  

 

Zimbabwean activists based in the UK tried to get Garande deported for his loyalty 

towards ZANU PF. Garande rejected accusations he was a Mugabe apologist, asking a 

talk radio host: “Do I fit the criteria of someone who supports Mugabe?”182 Despite these 

denials Garande’s publication focussed on news promoting Mugabe and his loyalists, 

often echoing coverage or stories in The Herald. For example, ZANU PF’s exposure of 

Mugabe critic and former Archbishop of Bulawayo Pius Ncube, which coincidently 

gained prominence around election time in March 2008, was widely covered by Garande. 

 

This chapter has provided a detailed description and analysis of the Zimbabwe geo-

political and media scenes. It has explored the historical injustices associated with the 

British involvement in Zimbabwe. The chapter also presented views from two different 

political sides (the Zimbabwean and British) schools of thought as to what has gone 

wrong in the country. The colonial assessment was relevant to this research since the 

majority of present-day media laws, as I have shown here, originate from the days of the 

British colonial rule. The chapter has also profiled dissident news websites run by 

Zimbabwean journalists, going so far as reviewing the messages they disseminate as well 

as their ownership and editorial policies 

  

                                                 
182 ‘Itayi Garande defends himself on Reporters’ forum’, Zimdiaspora (28 December 2008). 


