
Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-legal study
Wiratraman, H.P.

Citation
Wiratraman, H. P. (2014, December 11). Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-
legal study. Meijers-reeks. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/30106
 
Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/30106
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/30106


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/30106 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Wiratraman, Herlambang Perdana 
Title: Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-legal study 
Issue Date: 2014-12-11 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/30106
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


7.1. Introduction

Administrative court review is the third form of litigation that is of impor-
tance for press freedom. Most of the cases taken to the administrative courts 
relate to various publication or broadcasting permits. Before the administra-
tive courts were established in 1991 through Law 5/1986 (Law on Admin-
istrative Courts or LAC), such cases could be taken to the civil courts on 
the basis of government tort. In addition, cases against lower legislation of 
a general nature can be taken directly to the Supreme Court on the basis of 
Supreme Court Regulation 1/1993. Although there are far fewer administra-
tive law cases concerning press freedom than civil or criminal ones, some of 
them are very well-known; those of Prioritas (1992) and Tempo (1994) have 
perhaps even transformed the public debate about the relation between citi-
zen and state in Indonesia’s legal system.

The enactment of the new Press Law in 1999 meant a radical change in the 
field of administrative law control of the press. The law stated clearly that 
banning, censorship or permits were no longer allowed. Nonetheless, even 
if cases concerning the written press have become rare, the new law has 
not abolished the mechanism of administrative court or Supreme Court 
review. There are still instances of administrative law intervention in press 
activities, mostly in relation to broadcasting permits for radio and television. 
Moreover, the Indonesian Broadcasting Commission (Komisi Penyiaran Indo-
nesia or KPI), which falls under the Ministry of Communication and Infor-
mation Technology (Kementerian Komunikasi dan Informatika or Menkominfo), 
may impose administrative sanctions which can be challenged before the 
administrative court. Such interventions and sanctions have indeed materi-
alised into several claims before the administrative court. These constitute 
the only cases relating to radio or television broadcast in Indonesia, for there 
have been no criminal or civil cases concerning these media.

This chapter examines whether the legal cases taken to the administrative 
court have been examined in a fair manner and whether the court has ade-
quately protected the interests of the justice seeker and press freedom. As it 
concerns relatively few cases nearly all of them will be discussed, starting 
with the New Order and continuing until the present.

7 Press Freedom and Administrative Court 
Review



242 Chapter 7

7.2. Administrative Court Review

Although ideas about establishing administrative courts circulated during 
colonial times, such courts were not established until 1991 (Bedner 2001: 
Chapter 2). The basis for the LAC was present in Law 14/1970 on Basic Prin-
ciples of the Judiciary and the Public Prosecutor’s Office, which assigned 
judicial review of individual acts (or actions) to special courts under the 
authority of the Supreme Court and determined that regulations below the 
level of act of parliament could be challenged directly before the Supreme 
Court.1 After a failed attempt in 1982 (Bedner 2001: 26-31), the LAC was 
finally enacted in 1986, but would not come into force until 1991. Its man-
date is quite limited, with individual administrative decisions (keputusan) 
as the basic point of departure for jurisdiction and the explicit grounds 
for review limited to statutory violations and misuse of power, even if in 
practice the courts also applied principles of proper administration (Bedner 
2001: 97-99).

The LAC has been amended twice, by Laws 9/2004 and 51/2009. The first 
amendment introduced general principles of proper administration as a 
ground for review2 and provided a sanction for officials who refused to exe-
cute court decisions.3 Altogether it remains a rather limited system of review 
because of the limitation to administrative decisions that are “individual, 
concrete, and final.” Nonetheless, the administrative courts have adjudicat-
ed some important cases related to press freedom.

7.3. Administrative Law Cases Concerning Press Freedom prior 
to Administrative Court Review

Unlike criminal trials and civil lawsuits, cases concerning press freedom 
of an administrative law nature are very few in number. As already stat-
ed above, provisions allowing for censorship, banning and permits were 
removed from the Press Law in 1999 and the role of the administrative 
courts, which served to challenge such actions, diminished correspond-
ingly. However, even during the New Order, there were few cases, in spite 
of the government’s extensive use of administrative measures against the 
press. As noted by Mochtar Lubis, the New Order government perceived 
the publicity surrounding court proceedings against the press as potentially 
undermining its legitimacy and preferred to use administrative controls. 

1 Article 10 section (4).

2 The principles of good governance, as stipulated in Article 53 of Law 9/2004, are now 

based on the defi nitions of the Anti-Corruption Law (20/2001). This may make their 

application in an administrative court context problematic (Bedner 2010: 363).

3 Law 51/2009’s changes all pertained to management matters which hold no direct rele-

vance for the subject of this chapter.



Press Freedom and Administrative Court Review 243

Newspapers and journals which fell victim to such measures doubted the 
effectiveness of challenging them in court. When Lubis asked Goenawan 
Mohamad of Tempo why he did not go to court to question the legality of the 
ban by the government of Tempo (see below), Mohamad dismissed this sug-
gestion as politically unrealistic. Kompas Chief Editor Jacob Oetama stated 
that “there is no way for the press to take an adversarial position against the 
government” (Lubis 1993: 267).

Undoubtedly, the most powerful instrument of press control by the Soeharto 
regime consisted of permits. As already discussed in Chapter 3, before 1982 
the government used two types of permits: the printing permit (Surat Izin 
Cetak or SIT) and the publishing permit (Surat Izin Penerbit or SIP). Indo-
nesia Raya, Abadi, and Nusantara were all banned permanently in 1974 by 
the withdrawal of these permits. Kompas, Sinar Harapan and Merdeka were 
banned in the same way in 1978, followed by Tempo and Pelita in 1982. None 
of these bans were challenged in court, even if this was possible on the basis 
of government tort in the absence of an administrative court. The 1982 Press 
Law and its implementing regulation, Minister of Information Regula-
tion 1/1984, then merged these permits into the one single publishing and 
printing enterprise permit (Surat Izin Usaha Penerbit dan Pencetak or SIUPP, 
henceforth publication permit). As argued in Chapter 3, officially the new 
publication permit could not be refused or revoked for reasons of censor-
ship (Bedner 2001: 179).

The first press ban after the introduction of the new publication permit 
was against Sinar Harapan in 1986, but the paper took no legal action.4 This 
was different in the second case, when in 1987 the minister of information 
banned the journal Prioritas because it ran reports on issues that were con-
sidered “too sensitive.”5 In the absence of an administrative court which 
he could address directly, Prioritas owner Surya Paloh decided to challenge 
Minister of Information Regulation 1/1984 on the basis that its provisions 
on the publication permit were in conflict with the 1982 Press Law as well 
as with the constitutional guarantee of freedom of expression and opin-
ion.6 Eventually, he did this when the administrative courts were already in 
place, on 16 November 1992,7 but then the statute of limitation barred him 
from addressing the administrative court. This challenge attracted broad 
public attention and press coverage.

4 See Chapter 4.

5 See Chapter 4.

6 Surya Paloh was likely following Purwoto S Gandasubrata’s statement who announced 

in the press that if a judicial review were brought to court, he would consider it (Media 
Indonesia, 3 November 1992, in Pompe 2005: 144).

7 The judicial review application was made on 8 November 1992.



244 Chapter 7

In its decision 01P/TN/1992 of 4 January 1993, the Supreme Court dis-
missed the claim. The court did confirm its authority to hear such an appli-
cation of judicial review, as stipulated by Law 14/1970 on the Judiciary 
juncto Law 14/1985 on the Supreme Court. It held that judicial review could 
be applied in two ways, either indirectly when a plaintiff suffered the conse-
quences from the application of a regulation that was in violation of a higher 
statue. Such a case could then be taken to the first instance court, with the 
possibility of appeal and finally cassation to the Supreme Court. Alterna-
tively, the provision concerned could be challenged directly at the Supreme 
Court. However, in accordance with the legal principle of ‘audi et alteram 
partem’ (hearing both sides to a dispute), in this particular case the Supreme 
Court considered that a procedure for the review of Minister of Informa-
tion Regulation 1/1984 should involve the minister of information. Since the 
application for review did not address the latter as a defendant, the claim 
could not be further processed. The Supreme Court promised that in future 
it would provide a procedure for judicial review, to prevent such unclarities.

Surya Paloh was reportedly dejected by the decision, but later on expressed 
his satisfaction when within two weeks of this ruling the Supreme Court 
promulgated Supreme Court Regulation 1/1993.8 According to Pompe, 
opening up this possibility made both the Supreme Court and the govern-
ment vulnerable to criticism and forced them to justify their rejection of judi-
cial review actions (Pompe 2005: 146). Thus, the Prioritas case had implica-
tions that stretched far beyond mere press freedom.

The next press bans concerned Tempo, Detik and Editor in 1994. Tempo’s deci-
sion to challenge the revocation of its permit led to the first administrative 
court case in relation to the press, and is still one of the best-known in the 
history of administrative court cases.

7.4. Administrative Court Review of Press Bans

7.4.1. Goenawan Mohamad v. Ministry of Information

The first challenge to a press ban before the administrative court concerned 
the Tempo ban of 1994. The case was brought before the Jakarta adminis-
trative court by Tempo’s Chief Editor Goenawan Mohamad, and 40 Tempo 
journalists, against Minister of Information Harmoko.9 As already discussed 
in Chapter 3, this case evoked a strong societal response, both because of 

8 “Hikmah dari Kasus Prioritas” [Wisdom from the Prioritas Case], Tempo, 26 June 1993.

9 Actually, two claims were submitted to the administrative court, one by Goenawan 

Mohamad and his colleagues, the other by 43 employees of Graffi ti Pers corporation. Graf-
fi ti Pers corporation is the owner of Tempo and holder of the publication permit. The judg-

es followed their decision in the fi rst case in the second suit.



Press Freedom and Administrative Court Review 245

Tempo’s stature as the leading journal in Indonesia and the hope for a change 
in the political situation. It has moreover been discussed by many political 
observers and academic scholars, also outside Indonesia.10

The case started with the revocation of the publication permits of two of 
Indonesia’s most famous weekly magazines, Tempo and Editor, and the tab-
loid, Detik, by Minister of Information Decree 123/KEP/Menpen/1994. The 
decree referred to Minister of Information Regulation (Permenpen) 1/PER/
Menpen/1984 and Minister of Information Decree on the Procedure and 
Conditions for Obtaining a Publication Permit 214A/KEP/Menpen/1984. 
These regulations had always been controversial, because they opened the 
way for press bans despite the prohibition of such bans by Article 4 of the 
1982 Press Law.

The lawsuit brought by Goenawan Mohamad and his colleagues was gener-
ally considered as having little chance of success, but against most predic-
tions and despite the ‘bureaucratic-authoritarianism’ of the New Order state 
the judges of the Jakarta administrative court decided that the revocation of 
the publication license had been unlawful.11 They found that the article that 
had been used as a basis for the revocation (Article 33 of Permenpen 1/1984) 
was indeed in violation with Article 4 of the 1982 Press Law. Yet, even if 
Article 33 of Permenpen 1/1984 had been valid, the minister had not fol-
lowed the correct procedure. According to Article 33 the minister can revoke 
a license only “if in the opinion of the Press Council [...], the press publisher 
and the publication no longer reflect a press that is sound, a press that is 
free and responsible,” and the Press Council had never stated such a thing. 
Third, the judges concluded that the decision was arbitrary. The defendant 
had paid no attention to the opinion of the Press Council, the interests of the 
publisher, and had not even heard the aggrieved party. Moreover, Mohamad 
and his colleagues could reasonably have expected that no such measure 
would be taken, as they had already published 12 issues of Tempo after hav-
ing received a warning in response to the contested publication that eventu-
ally led to the revocation of Tempo’s license.

The surprising outcome was reinforced when the Jakarta Administra-
tive High Court on appeal confirmed this judgment.12 The minister then 
appealed for cassation. In its decision 25K/TUN/1996, dated 13 June 1996, 
the Supreme Court judges undid all that had been achieved by the judges 
in first instance and appeal. The council of judges, chaired by Chief Justice 
Soerjono, and further consisting of Sarwata and Th. Ketut Suraputra, first 
argued that Article 33 under letter ‘h’ of Permenpen 1/1984 was not in viola-
tion with Article 4 of the Press Law, which prohibits press banning. For sup-

10 E.g. Bedner (2001: 179-182); Millie (1999: 269-278); Pompe (1997: 75-78).

11 094/G/1994/IJ/PTUN-JKT, dated 3 May 1995.

12 111/B/1995/PT.TUN.JKT, dated 21 November 1995.



246 Chapter 7

port they referred to the statement of expert witness A. Soekarno, a former 
official of the Department of Information, that the revocation of a publica-
tion permit differs from press banning because a press ban is permanent, 
while one can always apply for a new publication permit.

The second argument of the lower courts, namely that the procedure had 
not been followed correctly, was also rejected. According to the Supreme 
Court judges:

[…] the consideration of the judges in first instance and appeal stating that the Minister of 

Information in revoking the publication license had not yet heard the considerations of the 

Press Council as intended in Article 33 letter ‘h’ for the reasons according to the consider-

ations of the judges in first instance, is not correct and not true according to the Supreme 

Court, because the Minister of Information in issuing his decision had already heard the 

considerations of the Press Council which held a meeting on 21 June 1994, and moreover 

the decision of the Minister of Information does not have to be in accordance with the 

advice of the Press Council [...] because the power of the defendant to take this decision is 

a discretionary power of the Minister of Information, and moreover Article 9 of Permenpen 

No. 1 of 1984 says that the Press Council ‘may’ [which means that it does not have to] give 

its opinion by providing the Minister of Information with its considerations.

Third, the Supreme Court judges argued that the decision was not arbitrary, 
as Tempo had received six warnings prior to the revocation and had not 
bothered to address the minister to defend itself “nor shown any concern 
about the warnings, although between the last warning and the revocation 
of the publication license about four months had passed.” And finally, the 
Supreme Court stated that on the one hand the judges concerned argued

that Permenpen No. 1 of 1984 violated the Press Law and therefore the said regulation had 

been put aside or eliminated, while on the other hand they still have based their consid-

erations on Article 9 of Permenpen No. 1 of 1984 and finally [...] ordered the defendant to 

issue a new license for Tempo magazine, hence still on the basis of Permenpen No. 1 of 1984.

Bedner (2001: 179-182) has criticised the Supreme Court judgment as fol-
lows. First, the distinction between imposing a press ban and revoking a 
publication permit made no sense because the defendant had used the revo-
cation of the permit as a ban instead of limiting itself to the grounds for 
which a publication permit can be refused. This argument is in line with Mil-
lie’s opinion, who states that the most disappointing aspect of the Supreme 
Court decision is the ‘facile distinction’ it makes between the withdrawal of 
a SIUPP and a ban (Millie 1999: 275).

Bedner’s next point is that the Supreme Court’s argument of procedure was 
wrong on both counts. First, the Press Council had not discussed the Tempo 
case during its 21 June 1994 meeting, so the Minister could not claim that 
he had heard its opinion. Secondly, the revocation of the publication permit 
was based on Article 33 (h), which does not give the minister discretionary 



Press Freedom and Administrative Court Review 247

power, but allows him/her only to quash a publication permit if the Press 
Council agrees.13

Blaming Tempo for not ‘actively defending itself’ against a warning made no 
sense, given that no such response is required. The Supreme Court further-
more disregarded the argument of the first-instance court that the measure 
had been disproportionate and that Tempo should have been heard before 
it was taken. The Supreme Court did not mention that the six warnings 
against Tempo had been given over a period of ten years.

Finally, Bedner claims – correctly – that the Supreme Court judges demon-
strated ignorance of basic concepts of administrative law. The first-instance 
court never quashed Permenpen 1/1984, but declared that its Article 33 (h) 
violated the Press Law and therefore could not be used as the basis for the 
litigated decision. The regulation itself remained unaffected. Hence, it could 
serve as a basis for a new permit, in particular because the issuance of a new 
permit involved provisions other than Article 33 (h).

I would like to add a few points to those made by Bedner. First, the adminis-
trative court judges at first instance or appeal level deserve our praise. They 
did not succumb to political pressure and produced excellent judgments. 
Unfortunately, this case bears testimony to Pompe’s thesis that under politi-
cal pressure the Supreme Court “may relapse into truly absurd reasoning in 
order to save the government” (Pompe, 1997: 75-78), and therefore the hope 
that the new administrative courts would better control and balance execu-
tive power had been in vain.

Second, the Supreme Court decision focused on issues of formality, espe-
cially claiming that the lower courts held no authority to review Permenpen 
1/1984. While this may seem a problem, as Bedner has argued, the admin-
istrative court did not go as far, but considered whether Article 33h was 
applicable in the case at hand.14 Moreover, this was not a primary argument 
of the lower court decisions, which focused on the substantive issue of why 
Tempo’s SIUPP was withdrawn.

Thirdly, I would like to add another argument against the opinion expressed 
by expert witness, A. Soekarno, who differentiated between press banning 
(pembredelan) with permanent consequences, or the withdrawal of the pub-

13 “… [a] publication permit that has already been given to a press publisher can be quashed 

by the minister of information after he has heard the Press Council, if [...] according to the 

opinion of the Press Council [...] the press publisher concerned no longer refl ects a press 

life that is sound, a press that is free and responsible.”

14 The Supreme Court did not refer to its previous decision 01P/TN/1992 [4 June 1993], in 

Surya Paloh v Minister of Information, where it explicitly left open the avenue of indirectly 

addressing a regulation below the level of act of parliament through the fi rst instance 

courts.



248 Chapter 7

lication permit, which theoretically could be reapplied for. In my opinion, 
these actions have similar consequences, as the press can no longer operate 
and the company must be closed down.15 This suggests a similarity between 
the SIUPP and the permit based on the Persbreidel Ordonantie 1931. Soeara 
Oemoem was banned on 23 June 1933 by the Governor-General after several 
warnings. Even if the owner of the newspaper was able to reapply, the with-
drawal of the permit was nonetheless called a ban. In general, there are no 
known cases of successful reapplication for a SIUPP enabling recommence-
ment of publication under the same title as before the withdrawal (Millie 
1999: 275). On the other hand, as explained in Chapter 3 and 4 of this book, 
the term ‘breidel’ (banning) itself did not necessarily indicate a permanent 
prohibition. The ban on Indonesia Raya is a clear example. On 23 April 1957, 
this daily was prohibited from being published by the CPM (Military Police 
Corps) Commander. Yet, it soon appeared again, until the next press-curb 
on 30 May 1958, based on Regulation 34/1958. Nevertheless, Indonesia Raya 
appeared again on 26 July 1958. Then Indonesia Raya was banned again by 
the Soekarno regime, until it received a publishing permit from the Minister 
of Information in 1968 (0632/SK/DIR/PDLN/SIT/1968). Hence, H.A. Soek-
arno’s interpretation of ‘once and for all’ for ‘breidel’ and the possible reap-
plication for a SIUPP after withdrawal is a-historical and not legally valid.

From Goenawan Mohamad v Minister of Information we can conclude that 
the early administrative court constituted a promising new mechanism 
for offering citizens protection against the government. However, this was 
quickly undone by the Supreme Court, which thus further removed public 
trust in the court system. This can also be concluded from Goenawan Moha-
mad’s statement after the Supreme Court judgment was handed down: “I 
am not surprised that this happened. The struggle of the press through the 
law track [procedure] is over, now we turn to the struggle through anoth-
er track. In the current political constellation we should not expect the 
Supreme Court to be willing to make a sound and independent decision.”16

15 Chair of the council of judges in the Jakarta Administrative High Court, Charis Subijanto, 

stated in response to the Supreme Court decision, “[…] A prohibition to talk or be 

silenced is similar to banning. Banning to publish or curbing has a similar meaning as the 

withdrawal of a SIUPP. It means it cannot be published. Hence, according to our opinion 

in the Higher Court, withdrawing a SIUPP means banning and curbing, not only the 

editorial team, but also the management of the company is discarded.” “Wawancara Cha-
ris Subijanto: Memang Persepsinya Sudah Berbeda” [Interview with Charis Subijanto: Indeed 

our Perceptions Differ], Tempo, 15 June 1996. <http://www.tempo.co.id/ang/

har/1996/960615_4.htm> (retrieved on 9 January 2012).

16 “Pernyataan Goenawan Mohamad: Usaha Melalui Hukum Sudah Selesai Dilakukan” [State-

ment by Goenawan Mohamad: The Effort through Law Has Already Been Halted], Tem-
po, 15 June 1996, <http://www.tempo.co.id/ang/har/1996/960615_5.htm> (retrieved 

on 8 January 2012).



Press Freedom and Administrative Court Review 249

7.4.2. Developments regarding Administrative Court Review after 1999

As discussed several times in this thesis, the enactment of the new Press 
Law in 1999 constituted a landmark in press freedom. This applied perhaps 
most to the field of administrative controls, which for the written press were 
lifted altogether. It is presently no longer necessary to apply for a govern-
ment permit to publish a newspaper or a journal, with only an obligation 
to register as a legal body (Art. 1(2) juncto 9(2) of the Press Law). Despite 
this regulation, broadcasting media still need to obtain permits and dis-
putes about these have arisen. The permits concerned are defined in Law 
32/2002 on Broadcasting (BL), viz. the ‘broadcasting permit’ (Art. 1.14 jo. 
33, Izin Penyelenggaraan Penyiaran or IPP), and the ‘subscription broadcast-
ing permit’ (Art. 25(1), Izin Penyelenggaraan Penyiaran Berlangganan or IPPB), 
which should be obtained before one can apply for the former permit. Both 
must be obtained from the Indonesian Broadcasting Commission (Komisi 
Penyiaran Indonesia or KPI) and the minister of communications and infor-
mation technology of Indonesia (MOCI).17

Just as with the publication permit (SIUPP), under the BL a broadcasting 
permit can be withdrawn. The reasons are specified in Article 34(5):

A broadcasting permit is withdrawn due to, (a) not passing the trial period of broadcast-

ing as predetermined; (b) violation of the use of the radio frequency spectrum and/or 

broadcasting coverage area as predetermined; (c) not having broadcast for more than three 

months without any notification to the KPI (Indonesian Broadcasting Commission); (d) 

transferring [the permit] to another party; (e) violation of the basic plan of broadcasting 

techniques and the technical requirements of broadcasting tools; (f) violation of the provi-

sion of the broadcasting programme standard according to an executable court decision.

Administrative sanctions may also be imposed on broadcasting media, as 
stipulated in Art. 55(2) of the BL:

Administrative sanctions as mentioned in section (1), can be: (a) a written warning; (b) a 

temporary sanction of a problematic programme after having gone through certain stages; 

(c) a limitation of broadcasting duration and time; (d) an administrative fine; (e) suspen-

sion of a broadcasting programme for a certain amount of time; (f) no renewal of a broad-

casting permit; (g) revocation of the broadcasting permit.

Such restrictions on broadcasting media are not particular to Indonesia – 
in a 1993 comparative study, Barendt found that broadcasting is generally 
more heavily regulated by the government than newspapers and other print 
media. Three reasons account for this: first, the airwaves are regulated as 
a public resource, and thus the government is authorised to license their 
use for broadcasting; second, frequencies for broadcasting are limited which 
further justifies that the government deploys licenses for sharing them; and 

17 KPI (Komisi Penyiaran Indonesia) is a new institution established by LB 2002, Article 1.13 

jis. Articles 7-12. At the lower level, it is named KPID (Komisi Penyiaran Indonesia Daerah).



250 Chapter 7

third, the character of broadcasting is distinct from that of printed media, 
because broadcasting is much more pervasive and also uniquely accessible 
to children (Barendt 1993: 4-5).

When Indonesian broadcasting media encounter problems related to 
their permits, they may take such cases to the administrative court. In the 
next sections I will discuss the two cases I found where journalists indeed 
applied for administrative court review of administrative decisions relating 
to their broadcasting permits.

7.4.3. Radio Era Baru v Minister of Communication and Information

Radio Suara Harapan Semesta corporation (or also known as Radio Era Baru, 
REB) is a local radio station based in Batam, Riau. REB is the local affiliate 
of the Sound of Hope Radio Network, which is closely related to the Falun 
Gong movement. The station started broadcasting mainly Chinese-language 
news in Indonesia in March 2005, after having obtained recommendations 
from the mayor of Batam City (21 June 2004) and the governor of Riau (12 
August 2004), as well as a frequency permit from the Riau Branch Office of 
the Ministry of Telecommunication and Transportation (3 September 2004). 
At the time it commenced operations REB held no broadcasting permit yet, 
because the Riau Islands Branch Office of the Indonesian Broadcasting Com-
mission was only established in June 2005 and applications for broadcasting 
licenses (IPP) could only start to be filed in September of the same year. In 
December 2006 REB applied for an IPP.

A complication arose when the KPI enacted Regulation 3/2007 on the 
Change of the Broadcasting Programme Standard, which defined that only 
a maximum of 30 percent of all programmes broadcast could be in a foreign 
language. In response REB adjusted its offer of programmes to comply with 
the new standard. Nonetheless, in December 2007 REB found out from a 
newspaper announcement in the Batam Post that it had not been recom-
mended to the minister to obtain a permit and on 17 July 2008 the minister 
of communication and information officially rejected REB’s application in 
decision 162A/M.KOMINFO/VII/2008. Between December 2007 and the 
refusal in August, REB had already received two administrative warnings 
to stop broadcasting. After it received a third warning in October 2008, REB 
filed a claim with the Jakarta Administrative Court to challenge the refusal 
of the IPP.

According to their lawyer from the Legal Aid Center for the Press (LBH 
Pers), the refusal violated several principles of proper administration, par-
ticularly the principle of transparency, the principle of legal certainty, and 
the principle of accountability. Besides, the defendant would have exceeded 
the time allowed for releasing a decision as stipulated in GR 50/2005 on 



Press Freedom and Administrative Court Review 251

Private Broadcasting Institutions, as the decision was taken on 5 October 
2007, but the letter of rejection was not sent until 17 July 2008. According to 
Article 5(2) the decision must be communicated within 30 days rather than 
nine months and 12 days.18

The violation of the principles of proper administration was sustained by 
the absence of any justification in the decision. This not only created uncer-
tainty for REB, but also for others who wanted to apply for an IPP in the 
future. Furthermore, during one court session it turned out that the minutes 
of the coordination meeting to prepare for the minister’s decision on the 
application (7 September 2007) showed that at that moment the KPID Riau 
Islands ranked REB second out of seven applicants for an IPP. No explana-
tion was provided why REB was dropped from this list entirely.

However, the Jakarta Administrative Court could not be convinced and 
rejected the claim. Judges Wenceslaus, Sri Setyowati and Bonnyarti Kala 
Lande argued that REB had been inconsistent in applying the 30 percent for-
eign language norm in its broadcasting. This violation of Article 38(2) on the 
Broadcasting Programme Standard, as stipulated in KPI Regulation 3/2007, 
would suffice to warrant the rejection of REB’s application.

The judges found that Article 5(11) of GR 50/2005 had not been violated. 
The KPID Riau Islands had good reasons to take more time in order to pre-
vent problems at a later stage. The judges moreover refused to admit as 
evidence a letter from the Chinese Embassy in which it complained to the 
Indonesian government about the activities of REB, as it considered this let-
ter a matter of politics and not of law. In other respects too, the processing 
of the contested decision had been carried out in a careful manner, in accor-
dance to the mechanism stipulated in Article 33(4) BL 2002 jis Articles 4, 5(6), 
5(10) and 6 of GR 50/2005.

REB appealed against this judgment on 24 April 2009, but the Jakarta 
Administrative High Court confirmed the first instance decision on 20 Octo-
ber 2009. REB then appealed to the Supreme Court. We will later provide an 
analysis of these judgments, but first we will look at another problem REB 
had to deal with in the meantime. This led to another administrative court 
case, which we will now discuss.

18 Article 5(12): “The approval or disapproval of the IPP as mentioned in section (10) shall 

be released by the minister within a maximum of 30 working days after the Joint Meeting 

Forum agreement.”



252 Chapter 7

7.4.4. Radio Era Baru v General Director of Post and Telecommunication 
(GDPT)

While the Supreme Court continued to undertake the administrative review 
of the rejection of REB’s application for an IPP, REB continued receiving 
warnings from the Monitoring Office of Frequency Spectrum (MOFS) in 
Batam that it should stop broadcasting.19 Then, without any legal basis,20 
and before the Supreme Court had passed judgment, on 24 March 2010 the 
MOFS and the police broke into REB’s radio station and seized all broad-
casting equipment.21 The Riau police started an official criminal investiga-
tion against REB Director Gatot Supriyanto for violating Law 36/1999 on 
Telecommunication. On top of this, the general director of post and telecom-
munication (GDPT) provided a Radio Station Permit (Izin Stasiun Radio or 
ISR) to Radio Suara Marga Semesta (RSMS), better known as Radio Sing, by 
Decision 01386004-000SU/2020092010, on 30 October 2010. The problem for 
REB was that the permit allocated Radio Sing the frequency of 106.5 MHz 
for its broadcasting, which was the same frequency as that had been given 
to REB in 2004 and which it had used since. REB only found out about this 
decision on 15 February 2010, when the MOFS sent a warning letter to REB 
to not use this frequency.

REB then filed a claim with the Jakarta Administrative Court, this time 
against the decision of the general director of post and telecommunication. 
REB argued that after the recommendations of the mayor of Batam and the 
governor of Riau on 3 September 2004, REB was given a permit to use the 
frequency of 106.5 MHz by the Provincial Office of Transportation (Dinas 
Perhubungan, which also dealt with telecommunication at the provincial 
level). REB had also used this frequency in its application for an IPP. The 
Certificate of Recommendation (Sertifikat Rekomendasi Kelayakan) from the 
KPID Riau, on 20 June 2009, also assigned REB the frequency of 106.5 MHz. 
REB’s lawyer argued that the decision to allocate this frequency to Radio 
Sing was premature and unlawful, whilst the administrative court review of 
REB’s IPP refusal case was still pending cassation. This would be in viola-
tion with almost all principles of proper administration, including (1) the 
principle of legal certainty; (2) the principle of orderly state governance; (3) 

19 These warnings were given on 16 December 2009 and 9 March 2010. In response REB 

fi led a complaint with the Press Council and the National Human Rights Commission 

(Komnas HAM) in Jakarta. The Press Council sent a letter to the minister of communica-

tion and information and the KPI, requiring an explanation for the rejection of REB’s 

permit application (23 March 2010).

20 The MOFS and police referred to the continued broadcasting as the basis for their action, 

but there is no regulation allowing seizure in such a case.

21 REB disputed the seizure and expropriation in the Batam District Court, but saw its claim 

rejected for the court argued that it held no jurisdiction to investigate these matters with-

in the limitations of the pre-trial process (praperadilan) (this decision was released on 27 

April 2010).



Press Freedom and Administrative Court Review 253

the principle of public interest; (4) the principle of openness; (5) the prin-
ciple of proportionality; (6) the principle of professionalism; and (7) the 
principle of accountability. In addition it would go against Articles 5 and 7 
of GR 50/2005, which prescribe which procedure is to be followed before a 
frequency can actually be allocated.

The defendant countered REB’s arguments by saying that the statute of 
limitation had expired, and that the defendant was not the right author-
ity to bring a claim against (an ‘error in persona’). Substantively, the main 
line of defence was that a Certificate of Recommendation gave no right to a 
particular frequency. This meant that it was exchangeable and could easily 
be given to another station, in this particular case to Radio Sing. The defen-
dant also argued that there was no reason to postpone the implementation 
of the ISR for RSMS, because there had been no suspension order by the 
administrative court in the previous case of REB v Minister of Information 
(166/G/2008/PTUN-JKT.) Moreover, even if the Supreme Court would 
uphold the claim of the plaintiff, this did not create an obligation for the 
minister to approve REB’s IPP. Radio Sing, acting as an interventionist in the 
case, argued that it had followed all requirements of GR 50/2005 and that 
therefore REB had no reason to complain.

This time REB proved more successful. On 5 October 2010 the Jakarta 
Administrative Court upheld the plaintiff’s claim (61/G/2010/PTUN.
JKT). Referring to Supreme Court judgments 41K/TUN/1994 and 270 K/
TUN/2001, the judges argued that the plaintiff’s interest had been suffi-
ciently damaged to allow him to bring a claim and that the statute of limita-
tion had not expired because the plaintiff had brought his claim within 90 
days from the moment he found out about the allocation of the frequency to 
Radio Sing. The main findings on substantive matters were also in favour of 
the plaintiff. The basic argument was that indeed the General Director had 
been too quick in allocating REB’s radio frequency to another radio station. 
The Joint Meeting Forum22 had violated Article 5(9) of GR 50/2005, because 
it has no authority to change the frequencies proposed. Second, the court 
argued that the Joint Meeting Forum had violated article 115 of the LAC, 
which stipulates that “… [o]nly court decisions which have become final 
(in kracht van gewijsde) can be implemented.” As the court case between REB 
and the minister of communication and information had not been decided 
yet by the Supreme Court the Joint Meeting Forum’s decision was prema-
ture. Therefore, the defendant had not been sufficiently careful, and it ought 
to revoke the contested decision.

22 Proceedings of Joint Meeting Forum No. 01/FRB/KEPRI/10/2007 (particular for private 

broadcasting institutions in Riau).



254 Chapter 7

This judgment was confirmed upon appeal by 272/B/2010/PT.TUN.JKT, 
on 24 May 2011 and by the Supreme Court in 285/K/2011. The below table 
provides an overview of these cases.

Table 11: Radio Era Baru in Administrative Court

Year In opposition to Object to be 

reviewed

Decision

First 

instance 

(PTUN)

Appeal 

(PTTUN) 

Cassation

(MA)

2008 Minister of 

communication and 

information 

IPP Disapproval

[Decision No. 

162A/M.

KOMINFO/

VII/2008, on 17 July 

2008]

Claim 

refused

1st instance 

judgment 

confirmed 

Still in 

process

2010 General director of 

post and 

telecommunication 

& Radio Suara Marga 
Semesta

ISR for RSMS

[Decision, No. 

01386004-

000SU/2020092010, 

on 30 October 2010]

Claim 

upheld

1st instance 

judgment 

confirmed

1st instance 

judgment 

and appeal 

confirmed

7.4.5. Analysis of the REB cases

The two administrative court cases discussed above were quite different in 
terms of substance of matter. Yet, the fact that the results were so different 
requires some further explanation. Therefore, I will now first provide a legal 
analysis, before linking these cases to the broader political context.

The first case, as we have seen, focused primarily on the issue of language 
in broadcasting or more precisely on the 30 percent limit on the use of a 
foreign language in radio programmes. Given that REB had broadcast for 
five years in mainly Chinese before this limit was put into place, and given 
the fact that REB had immediately changed its policy after the prohibition 
was imposed – which it had proven by submitting the minutes of an internal 
meeting – both the refusal by the government and the rejection by the court 
legally made no sense.

Even less understandable from a legal point of view was the court’s rejection 
of the argument that the defendant had violated the prescribed procedure 
by only releasing its decision some nine months after the meeting of the 
Joint Forum whereas GR 50/2005 prescribed a term of 30 days. Whereas the 
article concerned leaves no room for digression, the judges merely held that 
the possibility of problems later on would provide sufficient ground for the 
minister to go against this procedure.



Press Freedom and Administrative Court Review 255

The second case was problematic as well, though in a less fundamental 
manner. First, on the main issue, the judges rightly decided that giving the 
106.5 MHz frequency to Radio Sing after REB had been using it for five years 
already was in violation of the principles of legal certaintyand reasonable-
ness, given that the first REB case had not been settled yet. Moreover, the 
procedure to obtain a permit by Radio Sing was clearly manipulated by the 
defendant GDPT and therefore the judges were right in their decision to 
uphold the claim on this point. The same applied to the legal argument 
that “no law allows the Joint Forum to change the frequency, the main task 
of that meeting is to approve or disapprove.” The Joint Forum had clearly 
exceeded its powers here.

However, on the third point the judgment was highly problematic. The 
court’s argument that the Joint Forum had violated article 115 of the LAC 
showed how the court misjudged a basic issue of its own competence. Now 
that REB’s claim in the first case had been rejected twice, the administrative 
decision had not been suspended and was still of full effect. So it was not 
a matter of implementing a court judgment, but simply one of implement-
ing the original decision. It is worrying that an administrative court after so 
many years still makes such elementary mistakes.

Another important feature of this case was the refusal by the Batam District 
Court to protect REB’s property under the pre-trial procedure. This may 
have been a mistake on the part of the lawyers of REB, who could have also 
filed a government tort case – it is not immediately clear whether the seizure 
of equipment can also be brought under the pre-trial procedure – but this 
kind of legal uncertainty weighs heavy on those engaged in such a proce-
dure. This shows how the administrative court can offer only partial protec-
tion against the arbitrary exercise of power by the government.

There is little doubt that the key to understanding the REB case is the role 
of the Chinese Embassy and the response of the Indonesian government to 
its wishes. REB indicated in its chronological overview of the case that on 
8 May 2007, the website of the KPI made reference to the objection of the 
Chinese Embassy to the broadcasting of REB and its request to the KPI to 
closely monitor the station because it would allegedly spread political pro-
paganda discrediting the Chinese Communist Party (CCP). The Embassy 
also accused REB of receiving funds from the Falun Gong organisation.23 
Another indication was the copy of a letter obtained by the management 
of REB, addressed to the minister of foreign affairs of Indonesia, the minis-
ter of internal affairs of Indonesia, the Indonesian State Intelligence Agency 
(Badan Intelijen Negara, BIN), the minister of communication and informa-

23 “Kronologi Kasus Radio Era Baru 2005-2011” [Chronology of the Radio Era Baru Case 2005-

2011], Era Baru News, 1 April 2011, http://www.erabarufm.com/2011/04/kronologi-

kasus-radio-erabaru-2005-2011.html (retrieved on 15 January 2012).



256 Chapter 7

tion and the KPI. This letter asked the Indonesian government to close down 
REB.24 According to REB Director Gatot Supriyanto the closing down of REB 
was a direct result of pressure from the Chinese Embassy. This rendered all 
attempts by REB to adjust to the conditions set by the KPI in vain.25

The behaviour of the Indonesian government agencies involved in this case 
indeed seem to indicate that they were heeding the advice of the Chinese 
Embassy. To what extent this also influenced the courts is hard to say, but it 
very likely did. The eventual outcome of the criminal procedure against REB 
Director Gatot Supriyanto consisted of him being sentenced for violation of 
the Telecommunication Law by the Batam District Court to six months in 
jail with a probation of one year and a fine of Rp 50 million (Batam District 
Court Decision 180/Pid.B/2011/PN.BTM).26

There are other cases which bear testimony to the susceptibility of the Indo-
nesian government to such pressure. For instance, on 7 May 2011, when a 
number of journalists were attending and recording the parade on the occa-
sion of the anniversary of the Falun Gong in Surabaya, they were harassed 
by Surabaya district police officers. The police also forced journalists to stop 
recording how a colleague was arrested and beaten.27

The REB case does not provide us convincing evidence of the effectiveness 
of the administrative courts in upholding freedom of the press in cases about 
broadcasting permits, but it does show that administrative review is badly 
needed. The case certainly demonstrates how the Press Law can be (and has 
been) ignored and how broadcasting permits may be used in a way remind-
ing of Guided Democracy and the New Order, to silence dissenting voices.28

24 Ibid., and “Kedutaan China, Ancaman Kebebasan Pers,” [Chinese Embassy, Threats to Press 

Freedom], Era Baru News, http://erabaru.net/nasional/50-politik/255-kedutaan-china-

ancaman-kebebasan-pers, 16 September 2008 (retrieved on 15 January 2012). The interna-

tional organisation for press freedom RSF also paid attention to this case. “We fear that 

this obstruction is the result of pressure by China […]. Media freedom is a constitutional 

right in Indonesia, so no foreign government should have the right to infl uence offi cial 

decisions on such an important subject. If Radio Era Baru is forced to close, it will be a 

serious violation of the freedom to report news.” Vide: “Radio Era Baru Closed by the 

Police,” Reporters Sans Frontiers (RSF), 24 March 2010 <http://en.rsf.org/indonesia-

radio-era-baru-closed-by-the-24-03-2010,36765> (retrieved on 15 January 2012). Komnas 

HAM sent a letter of protest to the Chinese Embassy (10 March 2010).

25 Gatot Supriyanto, personal communication, Jakarta, 9 February 2010.

26 “Dirut Radio Era Baru Batam Divonis Diskriminatif” [President Director of Radio Era Baru 

Sentenced in a Discriminatory Way], Kompas, 6 September 2011.

27 “Surabaya Police Beat Journalists, Regional Police Cover up the Case,” LBH Pers Surabaya: 
Berita, 2011, http://www.lbhperssurabaya.org/?p=134 (retrieved on 15 January 2012).

28 The regulation capping the use of foreign languages also recalls the regime regarding the 

printed press during Guided Democracy and the early New Order, embedded among 

others in Peperti 3/1960 which prohibited the use of regional languages in Latin or Ara-

bic scripture.



Press Freedom and Administrative Court Review 257

7.5. RCTI v KPI

The next administrative review case discussed in this chapter concerns a 
sanction by the KPI against ‘Eagle Image Television Indonesia’ (Rajawali 
Citra Televisi Indonesia or RCTI). The reason for the sanction was a broad-
cast of Silet, an entertainment programme of RCTI, about an eruption of the 
Merapi volcano near Yogyakarta, on 7 November 2010. The programme con-
tained many interviews with locals, paranormals, experts (volcanologist), 
government officials, etc. One of the paranormals interviewed referred to 
King Joyoboyo’s prediction in the twelfth century that Yogyakarta would 
experience a more serious disaster than the Merapi eruption on 8 November 
2010, so some time after the broadcasting of the programme. Volcanologists 
confirmed that a more serious disaster might happen, but were less spe-
cific on the date than King Joyoboyo. Apparently, the broadcast caused a 
big stir in Yogyakarta and many people who watched Silet tried to leave the 
city to reach a safer place. In the mean time, more than 1000 people sent a 
complaint to the KPI about the broadcast.29 Eventually, 8 November passed 
without much happening and the Merapi volcano’s activity slowing down.

The KPI acted immediately upon these complaints and found that the con-
tentious RCTI’s Silet broadcast about the Merapi eruption contained ‘falla-
cies’ and ‘lies.’ This would constitute a violation of the Broadcasting Law, 
and therefore KPI, through its letter 667/K/KPI/11/10, dated 8 November 
2010, invited RCTI to discuss an administrative sanction. On 9 November 
RCTI attended the meeting in the KPI office, which lasted for only about a 
quarter of an hour. After ten minutes the KPI gave letter 669/K/KPI/11/10, 
also dated 8 November 2010, to the representatives of RCTI. The letter 
repeated that RCTI had violated the law by broadcasting fallacies and lies, 
had been provocative and irresponsible by causing disquiet, fraud, fright, 
trauma, and more suffering to the victims of the Merapi eruption. Therefore, 
for the time being the KPI prohibited any further broadcasting of Silet. The 
KPI also reported RCTI to the police, thus subjecting the television station to 
both an administrative sanction and a criminal prosecution.

Following this meeting RCTI stopped running Silet, after a final broadcast on 
15 November 2010 in which it redressed some of the remarks made during 
the contested broadcast and in which RCTI openly apologised for having 
caused anxiety to those living near the Merapi volcano. Yet, the television 
station disagreed with KPI’s decision, which it considered unfair, incorrect, 
and unlawful. Therefore, on 29 November 2010 RCTI filed a claim with the 
Jakarta Administrative Court to challenge KPI’s decision. In the words of 
Arya Sinulingga, corporate secretary of RCTI’s mother company MNC Inc., 

29 By 30 November 2010 the KPI had received 1,032 objections, against 40 expressions of 

support of Silet (“Perseteruan Setajam Silet” [A Confl ict as Sharp as Silet], Tempo, 4 April 

2011).



258 Chapter 7

“… we do not object to the sanction, but to the processes carried out by KPI.”30 
The plaintiff also requested suspension of the sanction, which it obtained on 
10 December 2010.

RCTI’s lawyers listed nine points to sustain its claim against KPI’s decision 
669/K/KPI/11/10:

... First, the KPI’s decision was incorrect and incomplete […]. Second, the KPI has misused 

its authority by suspecting and publishing that RCTI violated Article 36(5)A of the BL31 

and Article 55 of the Broadcasting Programme Standard (Standar Program Siaran),32 and by 

sentencing RCTI by imposing a sanction based on different articles, Article 56D and E of 

the Broadcasting Programme Standard.33 Third, the KPI has decided beyond its authority 

by assessing whether or not a criminal offence has been committed by RCTI. Fourth, the 

KPI’s sanction to discontinue Silet as a product of journalism violates the Press Law which 

provides the right to the national press to broadcast information without prohibition to 

broadcast (press freedom). Fifth, the KPI violates Article 71 of the Broadcasting Programme 

Standard and the principle of formal care and legal certainty by imposing a sanction of 

temporary cessation without providing the opportunity to RCTI to give a clarification and 

to defend its decision. Sixth, the KPI violates the principle of legal certainty and the prin-

ciple of proportionality by imposing a sanction of temporary cessation without mentioning 

a clear time frame. Seventh, the KPI violates the principle of legal certainty by stating that 

RCTI has violated Article 55 of the Broadcasting Programme Standard and punished RCTI 
by a sanction of temporary cessation. Eighth, the KPI violates Article 67 of the Broadcast-

ing Programme Standard, the principle of legal certainty, the principle of proportionality, 

and also the principle of non-discrimination (equality before the law) by stating that RCTI 
has violated Article 56D and E of the Broadcasting Programme Standard and by imposing 

a sanction of temporary cessation; and ninth, the KPI has acted beyond its authority and 

violated the principle of legal certainty by imposing a sanction on RCTI to demand a state-

ment of apology.

The KPI denied all of these points. It maintained that the contested Silet 
broadcast had contained fallacies and lies. Therefore RCTI would have vio-
lated Article 33 of the Guidelines on Broadcasting Behaviour and Broadcast-
ing Programme Standard (Pedoman Perilaku Penyiaran dan Standar Program 
Siaran, P3SPS),34 and Articles 55 and 56 of the Broadcasting Programme 
Standard (of 2009). In the commission’s view this required the heaviest sanc-

30 “Dilaporkan ke Polisi, RCTI Melawan ke PTUN: Kami Bukan Keberatan kepada Sank-

sinya, Tetapi pada Proses-Proses yang Dilakukan KPI” [Reported to the Police, RCTI 
Resists through the Administrative Court], Viva News, 1 December 2010. http://us.show-

biz.vivanews.com/news/read/191586-dilaporkan--rcti-adukan-keberatan-ke-ptun 

(retrieved on 17 January 2012).

31 Article 36(5)a BL: “The content of a programme is prohibited if: a. it is defamatory, incit-

ing, misleading and/or untruthful.”

32 The SPS (Standar Program Siaran) is based on KPI Regulation 03/P/KPI/12/2009 on the 

Broadcasting Programme Standard. Article 55: “Broadcasting programmes that cover 

natural disasters or calamities shall take into consideration the recovery process of the 

victim, families, and/or communities who are affected by the natural disaster.”

33 Article 56D of the SPS: “[…] exposing images of victims or corpses in detail (close up, 

medium close up, extreme close up); and/or Article 56E: “[…] exposing images of severe 

wounds, bloody, and/or pieces of body organs.”

34 KPI Decision 009/SK/KPI/8/2004 of 30 August 2004.



Press Freedom and Administrative Court Review 259

tion, which is temporary cessation of broadcasting. To support its argument, 
the KPI provided a recorded video of the Silet programme on 7 November 
2010, and copies of the complaint letters it had received. It moreover argued 
that in imposing the sanction it had gone through all the steps prescribed 
for imposing a sanction, starting with examining the evidence of the viola-
tion, investigation, an assessment of the violation, and a clarification. All of 
this had been communicated clearly to RCTI. The KPI also presented several 
witnesses in court, who testified to the fear they had experienced by the con-
tested broadcast.35 Furthermore, the KPI denied that Silet could be a quali-
fied product of journalism, because the programme lacked any reference to 
an editor in chief. According to the Press Law and Press Council Regulation 
4/Peraturan-DP/III/2008 on the Press Corporation Standard, a press corpo-
ration should provide name and address of the person accountable for the 
contents of a product of journalism openly through its media.

On 23 March 2011 the council of judges, consisting of Bambang Heryanto, 
Sri Setyowati and Herman Baeha, passed judgment (174/G/2010/PTUN-
JKT). The judges upheld the claim by RCTI. They argued that the KPI had 
failed to go through the procedure required for imposing the contested sanc-
tion, and notably that the KPI had already taken its decision on 8 November 
2011, before having heard RCTI. This was in violation of Article 71(1) of the 
Broadcasting Programme Standard. Moreover, the KPI had acted in viola-
tion of Article 70 of the Broadcasting Programme Standard.36 A violation of 
Article 55 of the Broadcasting Programme Standard should first be followed 
by a ‘written warning,’ and not immediately by a ‘temporary cessation.’ The 
judges also checked whether RCTI’s Silet programme had violated Articles 
56D and E, as held by the KPI, by watching the recording of the contested 
programme. They found that indeed victims had been exposed, but that 
RCTI had blurred the images so that exposure of ‘severe wounds’ could not 
be assessed. Such images could be found in other television programmes as 
well. The court further dismissed the testimonies of the victims as irrelevant, 
because they could not underpin the decision. The judges thus applied a 
form of ‘marginal review,’ assessing whether the KPI could have ‘reason-
ably’ arrived at its decision. They concluded that the KPI had acted in an 
arbitrary manner (sewenang-wenang) and thus in violation of the principles 
of proper administration, as well as of the Broadcast Programme Standard. 

35 The witnesses on part of the KPI were Putri Asmarani, Ivony Arti Jiwani and an adminis-

trative law expert, from the Indonesian Islamic University (UII), Ridwan. RCTI asked Leo 

Batubara and Abdullah Alamudi as expert witnesses (“Saksi KPI dalam Sidang PTUN” 

[KPI Witnesses in Administrative Court Session], 9 February 2011. http://www.kpi.

go.id/index.php?option=com_content&view=article&id=2823%3Asaksi-kpi-dalam-

sidang-ptun-&catid=14%3Adalam-negeri-umum&lang=id, retrieved on 16 January 

2012).

36 Article 70 of the Broadcast Programme Standard details a ‘written warning’ for several 

violations, including those in Articles 34, 54, 55 and 56.



260 Chapter 7

The KPI was ordered to withdraw its decision, which had become unen-
forceable as from the moment the judgment was passed.

One day before the Jakarta Administrative Court passed judgment, the 
police halted its investigation of the Silet programme for ‘lack of evidence’ 
and not meeting the standards of criminal liability. This was officially laid 
down in a Letter of Discontinuation of Investigation (Surat Penghentian 
Penyelidikan Perkara or SP3).

This did not keep the KPI from appealing to the Jakarta Administrative 
High Court. In its press release on 23 March 2011, the commission regretted 
the administrative court’s judgment as well as the decision by the police. 
The KPI also complained that the court had not considered the letters of 
objection sent by the governor of Yogyakarta Special Region and the may-
or of Yogyakarta.37 Fortunately for RCTI the Jakarta Administrative High 
Court confirmed the judgment of the court of first instance in 127/B/2011/
PT.TUN.JKT.

One of the positive features of this case has been the attitude of RCTI to obey 
the KPI’s decision and to challenge it through the administrative court. Only 
after it had obtained the suspension of the KPI sanction did RCTI resume 
the broadcasting of Silet. What is really disturbing is that the KPI appar-
ently understood so little of administrative court procedure that it com-
plained about RCTI’s failure ‘to respect the law’ and even addressed the 
matter in parliament.38 The Jakarta Administrative Court moreover seems to 
have investigated this case fairly and thoroughly, as confirmed by the High 
Court. The judges recognised the position and role of the KPI, but made 
clear that it cannot ignore procedures and substantive law.

Most unfortunate is that the KPI went as far as to turn the issue into a crimi-
nal law case as well. As argued in previous chapters, the use of criminal law 
is a serious threat to press freedom. That a government institution such as 
the KPI misjudges this matter and files a report to the police is quite dis-
turbing, even more so as the commission itself has the tools to address this 
issue and since it appeared that the administrative court even found the use 

37 “PTUN Kabulkan Gugatan RCTI Terkait Silet, KPI Banding” [The Administrative Court 

Upholds the Claim of RCTI about Silet, the KPI appeals], Detik News, 23 March 2011. 

http://us.detiknews.com/read/2011/03/23/170600/1599730/10/ptun-kabulkan-

gugatan-rcti-terkait-silet-kpi-banding?nd992203605 (retrieved on 16 January 2012).

38 “Munculkan Kembali Silet, RCTI ‘Kangkangi’ KPI: Penayangan Kembali Silet Menunjuk-

kan Gejala Pembangkangan Industri TV terhadap Kewenangan KPI selaku Lembaga 

Negara” [Silet Reappears, RCTI Humiliates the KPI: Rebroadcasting Silet Points at the 

Symptoms of a Rebellion by the TV Industry Against the Competence of the KPI as a 

State Agency], Skala News, 2 March 2011. http://www.skalanews.com/baca/

news/4/9/90535/sengketa/munculkan-kembali-silet--rcti--kangkangi--kpi.html 

(retrieved on 17 January 2012).



Press Freedom and Administrative Court Review 261

of these tools excessive. In fact such cases should be reported to the Press 
Council, which can examine them using the Press Code of Ethics. More gen-
erally, as long as a case is under administrative court review, criminal pros-
ecution should wait.

7.6. Conclusion

Even if the number of cases is small, administrative court review has played 
a significant role in protecting press freedom. Especially in cases of press 
banning the courts have formed an important avenue for legal protection. 
While under the New Order this applied to the written press, with the Tempo 
case as the most prominent example, it currently concerns cases about tele-
vision and radio broadcasts: with regard to the written press, the publication 
permit was abolished by the 1999 Press Law, but the 2002 Broadcasting Law 
still requires a permit for radio and television stations.

Here the record of the administrative courts is mixed. The case of REB has 
demonstrated how the licensing regime is of tremendous influence on press 
freedom and how it is open to abuse by the authorities. In order to obtain a 
permit, REB had to bring two separate cases to the administrative court, one 
for the broadcasting and the other for the radio station permit. The admin-
istrative court judgments in first instance and appeal about the refusal to 
obtain a broadcasting permit were seriously flawed and demonstrated a 
serious lack of understanding by the court, including of its own procedure. 
By contrast, in the case about the radio station permit the courts’ judgments 
in first instance and appeal were up to the standard. Both administrative 
court cases are currently under review by the Supreme Court, which will 
hopefully straighten out matters, as it has in so many civil law cases (see the 
previous Chapter).

The REB case furthermore shows how politics still matter in press freedom. 
It is hard to believe that the Chinese Embassy played no role in the deci-
sion taken by the minister of information and communication about REB’s 
broadcasting permit. The subsequent actions by the police against REB and 
the conviction of REB’s director by the criminal court add fuel to this inter-
pretation. The role of the government in this case strongly recalls the situa-
tion under the New Order, with the minister of information and communi-
cation and the Indonesian Broadcasting Commission as a ‘reincarnation’ of 
the New Order’s minister of information and his department.

The case of RCTI v KPI was of a different nature. In this case, there was not 
as much political pressure as in the REB case. This probably made it easier 
for the administrative court to uphold RCTI’s claim, but then the KPI’s case 
was extremely weak. Many aspects of the case indicate that the KPI made 
its decision without following its own procedure or paying attention to the 



262 Chapter 7

substantive rules applicable to the matter. The case also showed the impor-
tance of a suspension order by the court, for this may limit the financial 
losses incurred by a television or radio station as a result of an administra-
tive sanction to stop broadcasting.

It seems important that the administrative court carefully considers such 
a request in view of the need for the sustainability of a particular media as 
essential to press freedom.

In addition to the findings about the role of administrative court review I 
would like to argue here that the BL of 2002 should be amended. As dem-
onstrated above, the BL permits can be used against broadcasting media in 
the same way as the publication permit could be used against the printed 
press during the New Order. This could be resolved by recognising the Press 
Council as the proper instance for judging broadcasting media behaviour 
instead of the KPI, which has no expertise in this matter and whose role 
should be limited to judging technical issues. Thus, prohibitions as those 
mentioned in Article 36(5)A of the BL, including defamatory and inflamma-
tory language, fallacies and/or lies, religious defamation, attacking Indone-
sian human dignity, and damaging international relations, should be judged 
by the Press Council. This would lead to a much more balanced situation.


