
Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-legal study
Wiratraman, H.P.

Citation
Wiratraman, H. P. (2014, December 11). Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-
legal study. Meijers-reeks. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/30106
 
Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/30106
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/30106


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/30106 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Wiratraman, Herlambang Perdana 
Title: Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-legal study 
Issue Date: 2014-12-11 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/30106
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


6.1. Introduction

Just as criminal prosecutions, civil law suits pose a threat to press freedom. 
Many cases against the press have been brought to the civil court, mostly 
asking the court for damage compensation and/or rehabilitation because 
of news reports. Clearly, everyone ought to have the right to defend her- or 
himself against detrimental news, but – as we will see – this mechanism is 
open to abuse and has sometimes been deployed to attempt silencing critics 
by threatening them with serious material losses or even bankruptcy.

The use of private law to sue journalists or media owners reflects the ten-
sion between private and public law in the contestation between privacy, 
dignity, reputation and personality versus the public right to information. 
Although this is not stipulated explicitly in the Press Law (40/1999), the 
civil court mechanism is applicable as the last resort when the mediation 
process through the Press Council has failed. The civil court should also 
take into account the Press Law in determining the balance between private 
rights on the one hand and press freedom as a public interest on the other. 
This chapter will discuss to what extent the Indonesian civil courts have 
managed to strike such a balance on the basis of a legal analysis of civil 
court decisions, starting with cases under the New Order until approximate-
ly 2010. This analysis will be preceded by a brief discussion about the limits 
that can be imposed on press freedom within a private law context, and by 
an introduction into the main private law rules relevant to press freedom.

6.2. Private Law, Public Interest and Press Freedom

In providing accurate information to the public, the press serves the public 
interest. Journalists have to be professional in reporting news, in particular 
when it may be harmful to the interests of private persons. Press freedom 
does not provide a blanket protection, but only protects if it strikes a proper 
‘balance’ between private interests and the public interest in acquiring infor-
mation.

As already mentioned in the previous chapter, Syamsuddin has argued that 
there are three criteria to help understand the term ‘public interest.’ First, pub-
lic interest as related to press activities must be interpreted as ‘the people’s

6 Press Freedom and Private Law



202 Chapter 6

interest,’ not a state interest, a group interest, an organisation’s interest, or 
the national interest. Second, public interest refers to activities and/or public 
instruments and facilities that have a ‘public use’ and/or ‘public purpose,’ 
including procurement and operational activities that provide benefits to 
society by the central, regional and local government. Third, public interest 
refers to the right of the people to access information, but only information 
fulfilling the following criteria: honesty, objectivity, truth, impartiality, bal-
ance, quality and affordability (Syamsuddin 2008: 301-304).

If we view the development of democracy as a public interest, then the rela-
tion with press freedom is evident, as accurate information is indispensable 
for the well functioning of a democracy. The disclosure of information bears 
directly on public decision making. Excluded from the protection offered by 
the need to further this public interest are the disclosure of false informa-
tion. The same applies to information that bears directly on public decision 
making, but violates private interests, such as another person’s dignity or 
privacy, in a disproportionate way. If such information has little or no rel-
evance to public education or to public decision making, it is less likely to 
pass the test of proportionality (Gordley 2006: 246-257).

These criteria are relevant to determine whether particular news qualifies for 
being in the ‘public interest,’ especially in relation to tort law (onrechtmatige 
daad or perbuatan melawan hukum) and to answer questions such as when 
reporting infringes on the rights of others, or how much evidence a reporter 
needs to be allowed to publish news going against someone’s interest.

6.3. Tort Law and Insult in Indonesia’s Civil Law

As there are important differences between countries regarding the arrange-
ments of tort law, I will first briefly explain the Indonesian system. The 
basics of tort law have been adopted from the former Dutch Burgerlijk Wet-
boek (Civil Code) and can be found in Articles 1365-1366 of the Indonesian 
Civil Code of 1848. Tort is known as a ‘perbuatan melawan hukum’ or ‘perbua-
tan melanggar hukum’ (onrechtmatige daad):1

Art. 1365: Any unlawful act causing damage to others shall oblige the person who caused 

the damage to pay compensation.2

Art. 1366: Anyone shall be responsible not only for damage caused by his action, but also 

for losses caused by his negligence or imprudence.

1 The original text is still in Dutch and uses the term onrechtmatige daad. There is no consen-

sus about the translation, some legal scholars using ‘perbuatan melawan hukum’ (Badrulza-

man, 1983; Djojodirjo, 1982; Agustina, 2003; and Satrio, 2005), others ‘perbuatan melanggar 
hukum’ (Prodjodikoro, 2000; Subekti and Tjitrosudibio, 2002).

2 This article was adopted from Article 1401 of the former Dutch Civil Code.



Press Freedom and Private Law 203

Originally, Article 1365 was interpreted narrowly: ‘onrechtmatig’ (unlawful) 
was equated to ‘onwetmatig (infringing statutory law). This narrow inter-
pretation changed with the Dutch Supreme Court’s decision of 31 January 
1919 (Lindenbaum v. Cohen). In this case, the court included into the concept 
of unlawfulness behaviour infringing on “social norms deemed proper in 
social intercourse.” Indonesian courts have continued to follow this inter-
pretation (e.g. 3191/K/Pdt/1984 (Masudiati v. I Gusti Lanang Rejeg)).

The scope of liability is further regulated in Articles 1367, 1368 and 1369. 
Even more important for our purpose are Articles 1372-1380, which deal 
specifically with insult.3 The central articles are 1372 and 1373:

Art. 1372: The civil legal claim with respect to an insult shall extend to compensation of 

damages and to the reinstatement of good name and honour that were damaged by the 

offense. The judge shall, in the consideration thereof, have regard to the severity of the 

offense, as well as to the position, status and financial condition of the parties involved and 

the circumstances.

Art. 1373: The insulted party may also demand a judgment declaring that the insulting act 

is slanderous or insulting. If he demands a declaration that the insulting act is slanderous, 

then the provisions of Article 314 of the Penal Code with regard to punishment for slander 

shall apply. The sentence shall, if the offended party so requests, at the expense of the con-

victed party, be posted in public in so many copies and in the location as ordered by the 

judge.

Article 1374 adds that a declaration as mentioned in Article 1373 will not be 
applied if the defendant states before the court that “he regrets the act com-
mitted; that he therefore apologizes and that he considers the offended party 
to be a person of honour.”

These articles do not define explicitly what an insult is. The concept of insult 
is implicitly defined in Article 310 of the Penal Code:

(1)  The person who intentionally harms someone’s honour or reputation by charging him 

with a certain fact, with the obvious intent to give publicity thereof, shall, being guilty 

of slander, be punished by a maximum imprisonment of nine months or a maximum 

fine of three hundred rupiahs. (2) If this takes place by means of writings or portraits 

disseminated, openly demonstrated or put up, the principal shall, being guilty of libel 

be punished by a maximum imprisonment of one year and four months or a maximum 

fine of three hundred rupiahs.

(3)  Neither slander nor libel shall exist as far as the principal obviously has acted in the 

general interest or for a necessary defence.

If we look at the history of the law making process of the Civil Code in the 
Netherlands, it appears that the legislator intended to adjust the formula-
tion of insult in article 1372 to the meaning of slander under the Dutch Penal 

3 I use the term insult for what is originally ‘belediging’ in Dutch. This is usually translated 

in Indonesian as ‘penghinaan.’



204 Chapter 6

Code of 1884. According to Pitlo and Bolweg (1979: 363, in Satrio 2005) “[i]t 
is generally accepted that lawsuits on insult can be accepted only if there is 
a basis for criminal prosecution as stipulated under article 310 of the Penal 
Code.”

This has two consequences. First, those who defame or insult someone carry 
a ‘double liability’ under criminal and civil law (even if the two processes 
cannot be conducted simultaneously, see Art. 314(3) of the Penal Code). And 
second, on the basis of Article 1373, civil liability can only be assumed if the 
insult contains the elements stipulated in Article 310 of the Penal Code. This 
does not mean, however, that criminal liability automatically leads to civil 
liability. Article 1376 of the Civil Code adds that:

A civil legal claim with respect to the insult cannot be admitted, if it does not appear that 

there existed intent to insult. The intent to insult shall not be considered to have existed 

if the alleged offender apparently acted in the public’s interest or if he did so as an act of 

necessary defence.

Hence, there is a difference between a civil and criminal law insult. The 
‘intent to insult’ (in Dutch ‘het oogmerk om te beledigen’) cannot be found in 
Chapter XVI of the Penal Code, which says that the insult must be ‘delib-
erate.’ Satrio poses the question whether ‘intent’ in the Civil Code is simi-
lar to ‘deliberate’ in the Penal Code. Indeed, originally the Dutch Supreme 
Court in its judgment dated 10 January 1896 held that these concepts had 
the same meaning. However, in a decision of 22 January 1965 the Dutch 
Supreme Court argued that they were different, as someone might deliber-
ately state something in self-defence or to further the public interest (Satrio 
2005: 72-75). To what extent similar interpretations have occurred in Indone-
sia is unclear in the absence of relevant precedents.

The next issue is how to determine form and amount of indemnification. 
This is quite complex since there is no statutory standard. Neither Article 
1365 nor Article 1372 say anything about this, except for their reference to 
‘the losses’ caused by insults. Certainly, form and amount of indemnifica-
tion must be proportional, even if lower court rulings do not always follow 
this principle and in a very few instances the Supreme Court itself seems 
to have deliberately ignored it. As will be discussed later on in this chapter, 
some tort claims against the press even seem to have the intention of driving 
journalists or newspapers into bankruptcy.

However, the court cannot confine itself to looking at the Civil Code, but 
should also consider tortuous liability in the light of the Press Law, the 
Human Rights Law, the Public Disclosure Law, and other relevant statutes. 
In this manner the courts have to find a balance between the rights of the 
claimant, the rights of the public and the public interest in a wide sense.



Press Freedom and Private Law 205

6.4. Procedural Aspects: Press Council and Civil Court 
Mechanisms

A preliminary question we need to answer is whether someone can file a 
lawsuit on account of insult to the court directly, or whether he or she first 
needs to address another forum. Some practioners answer this question in 
the negative, arguing that the Press Law does not sufficiently regulate insult, 
defamation and humiliation and how to address it. The statement of law 
enforcer, such as South Sulawesi Provincial Police Commander (Kapolda) 
Sisno, in the case of Sisno Adiwinoto v Upi Asmaradhana (2008). Sisno stated 
that [it was] unnecessary to use the ‘right to reply’ and the press mechanism 
under the Press Law, [as] journalists can be prosecuted in a criminal process 
(see this case further in the last part of this chapter). Several scholars are 
less certain, but still leave it to the potential plaintiff to decide whether to 
follow the procedure of the Press Law or to directly address the civil court. 
(Wahidin 2012: 57; Satrio 2005; Susanto et all 2010: 232). Satrio for instance 
holds that the victim of an alleged insult can simply choose whether to use 
the mechanism under the Press Law, the Penal Code or a civil lawsuit. He 
supports this position by reference to the absence of any support for a lex 
specialis argument from either the government or the Supreme Court. On 
the contrary, he argues, the government has maintained 42 articles on press 
offences outside of the Press Law and the Supreme Court has argued in 
277K/Kr./1979 that “[…] the Press Law does not reduce the defendant’s 
liability for insult or defamation” (Satrio 2005: 106-116).

There is however convincing evidence to the contrary. First, of course, a 1979 
precedent is of little value if we take into account that a completely different 
Press Law was in place at that time. Moreover, during the public hearing 
session on 6 June 2000, the parliamentary commission responsible for the 
debates about the Press Law (Commission I) unanimously supported the 
opposite opinion. It held that someone who felt he or she had been affected 
negatively by a news report should first use the right to reply provided for 
in the Press Law. If the dispute could not be resolved in that manner, the 
Press Council should be asked to mediate the dispute. Only after the media-
tion would have failed to satisfy one of the parties should the case proceed 
to court, with the opportunity that a ‘social punishment’ would be added to 
the legal one – such as the general public boycotting ‘dishonest’ news media 
(Asraatmadja and Luwarso 2001: 56-67). This idea was subsequently adopt-
ed by the Press Law, even if the intention of Parliament that this would be 
a compulsory sequence was not made fully explicit in the Press Law itself.

Hence, even if the Press Law does not provide special provisions on insult, 
defamation and humiliation, its mechanisms of ‘right to reply’ and ‘right to 
correction’ (Art. 5) are applicable. In addition, one may bring a complaint 
to the Press Council according to Article 15(2) c and d, which holds that 
the Press Council is responsible for “determining and monitoring the Press 



206 Chapter 6

Code of Ethics” and that the Press Council “gives consideration and seeks 
resolution of cases related to society’s complaints about news reports.”4 

The Press Council can issue 'legally binding decisions' in press disputes. The 
Council's procedural rules can be found in Press Council Regulation No. 3/
Rule-DP/VII/2013, which stipulates how the public complaints over cases 
related to press coverage can be lodged and how the Press Council should 
review them on the basis of the Code of Ethics of Journalism and the prin-
ciples of freedom of the press. 

There are three types of complaint (Article 2 of the Press Council Regula-
tion), concerning journalists' professional behaviour, violence against jour-
nalists and editors/press owners, and advertising (Article 13 of the Press 
Law). Such complaints must be lodged within two months after the incident 
that happened gave rise to the case, except for special cases involving the 
public interest. The Press Council does not deal with complaints that have 
been filed with the police or the courts unless the complainant withdraws 
his complaint or unless the police hands over the case to the Press Council. 
A complaint should be addressed within 14 working days, and the proce-
dure must be posted on the website of the Press Council.

The Press Council will examine the testimony of the complainant and the 
reported parties before issuing a decision. It can resolve cases through medi-
ation or through adjudication. The results of the mediation are signed by 
the parties and will not be disclosed unless the parties agree to this. If the 
mediation does not lead to an agreement, or if the case is decided in adjudi-
cation immediately the Press Council will issue a Statement of Assessment 
and Recommendations (Pernyataan Penilaian dan Rekomendasi). Adjudica-
tion takes the form of a decision in writing. Such a decision must be imple-
mented within 14 working days after the parties received the Statement of 
Assessment and Recommendations. If one of the parties fails to comply with 
the decision, the Press Council will issue a public statement specifically for 
this purpose. The civil court process is the last resort and can only be fol-
lowed after the resolution process in the Press Council has failed.

This view has been corroborated by Bagir Manan, former chairman of the 
Supreme Court and currently chairman of the Press Council:

4 According to Article 15 of the Press Law the Press Council has the following tasks: 'pro-

tecting press freedom from interference by third parties; conducting studies about  the 

development of the press;  establishing and overseeing the implementation of the Code 

of Ethics of Journalism; considering and resolving public complaints about cases relating 

to press coverage;  developing communication between the press, the public, and the 

government; facilitating press organisations in formulating regulations in the fi eld of 

press and improving the quality of journalists.'



Press Freedom and Private Law 207

The 1999 Press Law must be applied at first stage prior to any court examination related 

to press cases. Law enforcers should understand the ‘speciality’ of the Press Law to exam-

ine press cases, especially when considering whether such a case has followed the mecha-

nisms of the ‘right to reply’ and the ‘right to correction,’ or mediation in the Press Council. 

Without applying the Press Law during the first stage, the case is unacceptable or inappro-

priate as a civil court case.5

In relation to Article 15(2c), there is a question whether the Press Council 
can impose a sanction for insulting news. The closing part of the Press Code 
of Ethics6 stipulates the following:

The final assessment on the violation of the Press Code of Ethics is made by the Press 

Council. Sanctions over violation of the Press Code of Ethics are imposed by journalist 

organisations and/or press companies.

Thus, the Press Council is only an examiner in this case and cannot impose 
any sanctions itself. Only after the Press Council has passed judgment find-
ing fault with the contested report may the aggrieved party address the civil 
court for compensation.

In conclusion, the plaintiff must first use his or her right to reply and/or cor-
rection. If he feels dissatisfied he must address the Press Council and only 
after that may he bring an action to the civil court.

6.5. ‘Pencemaran Nama Baik’ (Insult and Defamation): Lawsuits 
against the Press

Civil lawsuits against the press can be brought under several headings, 
but by far the most important are ‘insult’ and ‘defamation.’ These two con-
cepts do not correspond directly to the common law definitions, as already 
explained in Chapter 1. Under Indonesian law there are no clear distinctions 
between the two. I will refer either to insult, or if this happens orally I will 
refer to it as slander and if it happens in writing as libel. When I speak of a 
‘libel suit’ I refer to a lawsuit against the press because of a written insult.

I will now examine several libel suits from before and after the enactment 
of the 1999 Press Law. They have been selected on the basis of their legal 
importance, in that they contributed to new developments in press law 
(landmark decisions), but I have also added a few ‘famous’ (or notorious) 
cases, which have drawn much public attention.

5 Bagir Manan (the Press Council chairman), interview, Leiden, 26 March 2010. A similar 

statement is recorded in Kusumaningrat and Kusumaningrat (2011: 309-310).

6 Press Code of Ethics, appendix of Press Council Decision No.: 03/SK-DP/III/2006. This 

code was agreed after a workshop attended by 29 journalist associations, the Press Coun-

cil, and the Indonesian Broadcasting Commission, on 14 March 2006.



208 Chapter 6

6.5.1. Libel Suits before the Enactment of the 1999 Press Law (40/1999)

The number of cases before 1999 is extremely limited, in fact I could only 
find two: Ms Djokosoetono (Blue Bird Taxi) v Selecta Magazine (1981, Jakarta) 
and Anis v Garuda Daily Newspaper (1991, Medan).7 They were examined 
while different Press Laws were in place, viz. Law 11/1966 jo. Law 4/1967 
and Law 21/1982. However, both cases were brought under the Civil Code’s 
Articles 1365 and 1372-1380.

6.5.1.1. Ms Djokosoetono (Blue Bird Taxi) v Selecta Magazine (1981)

On 22 June 1981, Selecta Magazine’s issue 1031 printed an article called 
“Kasus Pengemudi Taksi Blue Bird” [The case of the Blue Bird Taxi Driver, pp. 
60, 61, 98 and 100]. The article referred to Bluebird’s owner, Ms Djokosoeto-
no, as of Chinese descent. Ms Djokosoetono objected to this description. She 
had married Mr Djokosoetono and they had been living as a Javanese fam-
ily, observing Javanese and not Chinese adat. According to the plaintiff this 
article harmed her public standing as well as her and her company’s good 
name and reputation. She felt that the effect of the article had caused public 
criticism and she felt a victim of a ‘trial by the press.’ Her company had 
since incurred financial losses and as a result she had fallen ill and her peace 
of mind had been disturbed.

Therefore, Ms Djokosoetono sued the chief editor of Selecta Magazine, Syam-
suddin Lubis, on the basis of Article 1365 of the Civil Code. She argued that 
both the defendant and the managing director of Selecta Magazine, Sahala 
R. Siregar, had been careless to the point of unlawfulness, and hence were 
liable for compensation of the damages the plaintiff had suffered morally 
and materially.

In its decision 497/1981/PN.Jak-Pst, the Central Jakarta District Court 
rejected the plaintiff’s claim, a decision that was confirmed on appeal by the 
Jakarta High Court through its decision 330/1983/PT. Jakarta.8 The plaintiff 
then appealed for cassation to the Supreme Court, arguing that only the 
Supreme Court was competent to decide on the interpretation of the term 
‘insult.’9 Moreover, she added legal opinions from former Supreme Court 
Chairmen Wirjono Prodjodikoro and Oemar Seno Adji. The former held 
(1993: 104, in the Plaintiff’s Cassation Note) that if a journalist publishes 
something for public purposes, it should not contain unnecessary or annoy-

7 According to Samsul Wahidin no private lawsuits were brought to court prior to his pub-

lication in 2006 (2006: 189).

8 Unfortunately, I have been unable to fi nd these decisions, only the reference to them made 

by Agustina (2004: 44-45). Hence, I could not analyse the legal reasoning in more depth.

9 Reference is made to Supreme Court Decision 27K/Sip/1972, 5 July 1972 for supporting 

this position.



Press Freedom and Private Law 209

ing words. Seno Adji’s was quoted as saying that criticisms are allowed as 
long they are constructive and do not amount to a ‘formele belediging’ (a for-
mal insult). This is the case if a statement is unnecessarily harsh, without 
considering etiquette and good manners.

The Supreme Court, in its judgment 1265 K/Pdt/1984, upheld the appeal 
for cassation and found that the defendant had acted in an unlawful man-
ner. First, the Supreme Court held that the report went beyond the limits 
necessary to serve the ‘public interest,’ while hurting the feeling and reputa-
tion of the plaintiff. Second, this should be considered as defamation of the 
plaintiff, either as an individual or as the director of the Blue Bird Corpora-
tion, and therefore the defendant should pay a compensation of Rp. 100,000 
(approximately USD 58,82 in 1984) (Agustina 2004: 45).

This judgment was clearly flawed, for several reasons. First, the judgment 
limited itself to the Civil Code as the relevant legal framework and failed to 
consider the 1967 Press Law, which stipulated in Art. 15(3):

The chief editor must be responsible on redaction matters and has the obligation to serve 

the rights to reply and correction.

The plaintiff had not made use of her rights to reply and correction and 
therefore the case ought to have been dismissed. Furthermore, its reasoning 
was insufficiently clear, because the judges did not provide any criteria for 
assessing the limits of ‘serving the public interest.’

Nonetheless, Ms Djokosoetono v Selecta Magazine set a new standard for press 
freedom, in determining that it is not allowed to include an ‘unnecessary 
issue regarding race’ in the ‘assessment of an act which harms feeling, repu-
tation and also privacy.’ I have not been able to find any information about 
the influence of this judgment on journalists’ practice, but unlike most other 
cases this one has actually been referred to as a precedent in at least one civil 
court case.10

6.5.1.2. PT ALM (Anugerah Langkat Makmur) v Garuda Daily (1991)

PT ALM v Garuda Daily is probably the best-known case in the history of libel 
suits against the press. The court arguments in this case have been often quot-
ed, by journalists, lawyers and in later court decisions. It concerned a suit 
for libel under the Civil Code by the Anugerah Langkat Makmur Corpora-
tion, which had caused the removal of a school and a railway station in order 
to speed up its business operations. The locals had protested against these 
actions to the North Sumatra Parliament. According to PT ALM, this statement 
negatively affected the company and caused it to incur considerable losses.

10 In Asian Agri Corporation v Tempo Magazine.



210 Chapter 6

PT ALM then filed a suit against Garuda before the Medan District Court. In 
their judgment (14/Pdt/G/1990), the judges found that the defendant had 
acted in an unlawful manner by defaming the plaintiff, and they ordered 
Garuda to pay a compensation of Rp. 50 million (approximately USD 25,000 
in 1991). Garuda appealed to the High Court in Medan, but to no avail as the 
court confirmed the judgment in first instance (150/Pdt/1991).11

Garuda then appealed for cassation to the Supreme Court, arguing that the 
judex facti had wrongly applied the law because the news report had been 
produced in accordance with the ethical standards for journalism. The PWI 
(Indonesian Journalists Association) confirmed this, stating that the report 
could not be considered as an ‘unlawful act.’

The Supreme Court upheld the appeal in its judgment 3173K/Pdt/1991. It 
considered that on the basis of standards of ‘morals, ethics, ideals and law’ 
under Press Law 21/1982, the legal argumentation of the original plaintiff 
could not be accepted. The court clarified its finding as follows. First, Garuda 
had produced its report in a context of ‘openness and democracy,’ imple-
menting its function of social control to protect a group of people in Alor II 
Village, Sub-District of Babalan, Langkat, in the interest of the population 
of North Sumatra and the nation. Garuda had been right in not only repre-
senting the view of the government or companies, but in also making heard 
the voice of those suffering. The second reason was that the information 
published by Garuda was not coloured by ethnic, religious or racist feelings; 
it was truthful, and in accordance with moral and journalist ethics. If the 
original plaintiff felt that the facts were not true he should have used his 
right to reply, but he had failed to do so. Third, the Garuda journalist who 
had written the report had observed the standards of ‘investigative report-
ing,’ in seeking, finding, and scrutinising news sources.

The main difference between Ms Djokosoetono (Blue Bird Taxi) v Selecta Maga-
zine and PT ALM v Garuda Daily thus concerned the reference to the right to 
reply in the latter case, which was absent in the former. Apart from that, the 
cases are not as contradictory as one may think at first sight. Ms Djokosoetono 
(Blue Bird Taxi) v Selecta Magazine provided a clear message about the ‘prohi-
bition of racism’ as a limitation to press reporting. PT ALM v Garuda Daily is 
an important judgment, in being the first to take seriously ‘journalist profes-
sionalism.’ In this context the court referred to principles of ‘morality, jour-
nalistic ethics, and truthfulness.’ It also highlighted the importance of ‘open-
ness and democracy’ as the proper context for evaluating the lawfulness of 
news reports. And thirdly, for the first time the ‘right to reply,’ as stipulated 
by Art. 15 of the Press Law, was suggested as the proper preliminary mecha-
nism to deal with such cases. Even if not explicitly presenting the ‘right to 

11 Once again, I have not been able to fi nd these decisions. Their numbers have been taken 

from Supreme Court Judgment 3173K/Pdt/1991.



Press Freedom and Private Law 211

reply’ as a mandatory mechanism, the court came quite close, explaining its 
importance in maintaining the balance between freedom and responsibili-
ties in reporting news in order to guarantee protection, safety, and welfare.

Anif v Garuda Daily thus introduced both new ‘substantive’ elements into 
examining libel cases as well as a procedural one and thus became a land-
mark case for press freedom.

6.5.1.3. Tommy Soeharto v Gatra Magazine (1998)

Just prior to Soeharto’s resignation from the presidency, during the chaotic 
political situation in 1998, Tommy Soeharto filed a lawsuit against Gatra 
Magazine for libel. The reason was a publication by Gatra which exposed 
Tommy’s involvement in drug trafficking in Australia. Tommy argued that 
Gatra had never asked him to confirm that the news was not true, and that it 
had tarnished his reputation.

The case was heard by the Central Jakarta District Court. In their judgment 
619/PDT.G/1998/PN.JKT.PST, the judges found that Gatra was not at fault, 
for which they provided a fairly elaborate argument. First, the report was 
‘accurate’ and did not mix up facts and opinions. The court also explicit-
ly considered that the news had been gathered ‘politely and respectfully’ 
as stipulated in Article 10 of the Press Code of Ethics. The Gatra journalist 
moreover always informed his sources about his identity.

Second, the report was professional and balanced in the sense of Article 5 
of the Press Code of Ethics. Neither did the news violate the principles of 
‘propriety, thoroughness, and carefulness,’ even if the plaintiff had not been 
found guilty of drug trafficking by a criminal court. Neither was it ‘insulting 
or sensational.’ This finding was based on the testimony of expert witness, 
R.H. Siregar, who held that the journalist had conducted a thorough inves-
tigation and had tried to check and recheck the facts he found, even if some 
of his requests for interviews to confirm had been rejected.

Hence, the court found that the way of reporting was not unlawful, or con-
stituting ‘libel,’ and rejected the claim for damages. Neither plaintiff nor 
defendant lodged an appeal. It is quite possible that Tommy decided not to 
appeal in view of the political uncertainty after his father had stepped down 
and because he was targeted as an ‘enemy’ of Reformasi.

The reasoning of the court was quite progressive in using the Press Code of 
Ethics as the standard for its evaluation, and thus went one step beyond PT 
ALM v Garuda Daily. We will now see whether this standard was also fol-
lowed in subsequent cases.



212 Chapter 6

6.5.2. Lawsuits after the Enactment of the 1999 Press Law

The enactment of the new Press Law in 1999 provided new hope for press 
freedom in Indonesia. As already discussed in Chapter 3, censorship, ban-
ning, and permits were no longer allowed under the law, but it remained to 
be seen to what extent the Press Law would also promote protection of press 
freedom in civil cases.

It is important to note that far more lawsuits against the press have been 
brought before the civil court after 1999. Furthermore, the amount of dam-
age compensation asked in most cases is extremely high, indicating that the 
main objective of the lawsuit is silencing the press through fear of bank-
ruptcy rather than trying to obtain a reasonable compensation for damage 
suffered.

This section addresses those libel suits that have attracted much attention 
from the public. Most of them were lawsuits against Tempo. I have selected 
these for two reasons, first, Tempo has a reputation for professionalism, and 
second, as the leading magazine of the country it wields considerable politi-
cal influence. These two reasons combined make the cases against Tempo 
genuine test cases for press freedom more generally. In addition I will look 
at the notorious cases of Soeharto v Time Inc. to complete this overview of 
leading cases.

6.5.2.1. Soeharto v Time Inc. (2000)

In the early post-Soeharto years, the most astonishing civil lawsuit was the 
one against Time for its article “Soeharto Inc.: How Indonesia’s Longtime 
Boss Built a Family Fortune” (24 May 1999, Volume 153 No. 20). It started 
in April 2000 and it took almost ten years before the final judgment was 
passed. According to the plaintiff, ex-President Soeharto, Time had com-
mitted tort by publishing tendentious, insinuating, and provocative state-
ments. These included, first, the picture of Soeharto and some of his luxuri-
ous properties on the cover, second, the statement that “a staggering sum of 
money linked to Indonesia had been shifted from a bank in Switzerland to 
another in Austria, now considered a safer haven for hush-hush deposits,” 
third, the statement: “Time has learned that $9 billion of Soeharto money 
was transferred from Switzerland to a nominee bank account in Austria” 
(pp. 16-17), and fourth, the statement: “It is very likely that none of the Soe-
harto companies has ever paid more than 10% of its real tax obligation” (p. 
19). According to the plaintiff this would constitute a violation of Articles 
1365 (tort) and 1372 (insult) of the Civil Code and therefore he filed a claim 
at the Central Jakarta District Court.12

12 Soeharto also reported Time to the police for violating Article 310 of the Penal Code, con-

cerning insult. This case was discussed in Chapter 5.



Press Freedom and Private Law 213

The district court rejected all of the plaintiff’s arguments. The judges 
ignored the Press Law and argued that for the applicability of Article 1372, 
Article 1373 refers to Article 314 of the Penal Code. They interpreted this 
provision as requiring that such violation should be established first in a 
criminal procedure. While there is no legal basis for such an argument, the 
judges then returned to the right track when they themselves continued to 
assess whether the facts of the case transgressed the norms stipulated in 
the Penal Code. They found this not to be the case. Thus, the cover of Time, 
with the drawing of Soeharto ‘hugging’ luxurious houses, as well as Time’s 
statements mentioned above did not fulfil the criteria for being considered 
‘insult.’ Time had been sufficiently cautious in gathering its information, and 
when it asked Soeharto and his family for an interview to verify their data 
the request was declined.

Furthermore, the judges denied that Time had acted in a tortuous manner by 
stating that Soeharto’s companies never paid more than 10 percent of what 
they were due, since Time explicitly based this information on an interview 
with Teten Masduki, a leading anti-corruption activist. A lawsuit on this 
issue should therefore address Masduki, not Time.

Finally, and perhaps most fundamentally, the judges held that the Time 
report clearly intended to serve the ‘public interest.’ Referring to People’s 
Consultative Assembly Decree XI/MPR/1998 on State Governance that is 
Clean and Free from Corruption, Collusion and Nepotism, Time’s report 
was written out of concern about the misuse of power, corruption, collusion 
and nepotism and hence serving the public interest.

This judgment was confirmed by the Jakarta High Court. The plaintiff then 
filed for cassation to the Supreme Court. It took the Supreme Court some six 
years to produce an altogether different judgment (3215K/Pdt/2001), which 
it issued on 30 August 2007. The Supreme Court overturned the appellate 
court’s judgment on several grounds. First, the judges held that the lower 
courts had not considered whether Time’s report had violated the principles 
of propriety, thoroughness, and care as criteria under Article 1365 of the Civ-
il Code. Second, the lower court looked at liability under Article 1365 only, 
whereas the defendant had referred to Article 15 of the Press Law – which 
according to the Supreme Court only related to criminal and administra-
tive liability. Third, the judges accepted the plaintiff’s denial that the sources 
of the contested news report had already been published before, either in 
Indonesia or abroad, and therefore the defendant should have heeded the 
warning of the plaintiff. This in itself, according to the Supreme Court, was 
already sufficient to meet the ‘objective’ criteria of unlawfulness – the prin-
ciples of propriety, thoroughness, and care mentioned above. Therefore, 
Time’s news report was unlawful; an insult to a retired military general and 
former president, and a clear basis for a claim in material and immaterial 
damages.



214 Chapter 6

The judges decided to award part of the claim, ordering the defendants to 
apologise to the plaintiff for their news report in the following newspapers 
and magazines: Kompas, Suara Pembaruan, Tempo Magazine, Forum Keadilan, 
Gatra, Gamma, and Sinar, in three consecutive editions. Furthermore, the 
defendant was ordered to pay compensation to the plaintiff amounting to 
Rp. 1 trillion (approximately USD 100 million).13

This ruling caused a huge shock, both within Indonesia and internationally. 
NGO LBH Pers initiated a so-called ‘public examination’ in which it voiced 
serious criticism against the Supreme Court’s judgment (Wicaksono 2008). 
Many newspapers offered similar criticism,14 as did other NGOs through 
press releases. The international NGO CPJ (Committee to Protect Journal-
ists) condemned the ruling, and many lawyers, media, and journalist organ-
isations contributed to a brief to the Supreme Court (as amicus curiae) to 
support a review (peninjauan kembali) of the cassation judgment.15

Looking at the legal arguments used by the Supreme Court, one cannot 
escape the conclusion that this judgment was informed by political rather 
than legal considerations. Before this judgment was passed, the Supreme 
Court had already ruled several times in similar cases that the court should 
have prioritised the Press Law mechanism over a lawsuit on the basis of the 
Civil Code.16 The court also failed to pay attention to the ‘public interest’ as 
something that must always be taken into account in press cases according 
to Article 1376 of the Civil Code. And perhaps worst of all, the decision did 
not consider what the lower courts had established about the facts of the 
case. The Supreme Court acted as if the accuracy of the facts of the report 
and how this had been established were not important at all, whereas in 
fact the court was bound by the findings of the lower courts in this matter. 
Fifth, the judgment provided no reasons at all for determining the nature 
and amount of the damage the plaintiff would have suffered.

Two of the judges who examined Soeharto v. Time, Muhammad Taufiq and 
Bahauddin Quadri, had been clients of the lawyers for Soeharto – Indriyan-
to Seno Adji, Felix Tampubolon, O.C. Kaligis and Denny Kailimang – in a 

13 The council of judges consisted of German Hoediarto, Muhammad Taufi k, and Bahaud-

din Qaudry.

14 Atmakusumah Asraatmaja, “HAM dan Perkara Time” [Human Rights and the Time 

Case], Kompas, 13/9/2007; Nono Anwar Makarim, “Satu Lagi Saga Diskriminasi” 

[Another Story of Discrimination], Kompas, 26/9/2007, and Satjipto Rahardjo, “Apakah 

Pengadilan Itu” {What Kind of Court is This?], Kompas, 24/9/2007.

15 It was drafted and sent by 26 organisations from various countries. See: Mahkamah 

Agung Republik Indonesia: H.M. Soeharto melawan Time Inc, et al.: “Pernyataan Para 

Teman untuk Mendukung Permohonan Peninjauan Kembali’” [The Opinion of Friends 

to Support the Request for Review]. See: International Bar Association, “H.M. Suharto,” 

www.ibanet.org (retrieved on 12 March 2014).

16 These cases will be discussed below.



Press Freedom and Private Law 215

case where they acted as plaintiffs when they appealed to the Constitutional 
Court for a constitutional review of Law 22/2004 on the Judicial Commis-
sion (Constitutional Court judgment 005/PUU-IV/2006). Hence, a conflict 
of interest on the part of the judges was quite possible.

Time indeed appealed for review to the Supreme Court, and eventually, 
on 16 April 2009, the Supreme Court reversed its own decision in 273 PK/
PDT/2008.17 The judges on the review panel agreed to virtually all the 
points of criticism voiced in reaction to the cassation judgment: the Time 
report should be considered in the light of the public interest, the authors 
had acted according to the Press Code of Ethics and had no intention of 
insulting the plaintiff; the report should be seen as a manifestation of the 
function of social control to protect state ownership and national interest; 
the cassation judgment had disregarded the Press Law, especially its provi-
sions regarding the importance of the public interest, as well as failed to take 
into account the requirement to look at both sides of a dispute and the right 
to reply. Soeharto had not attempted to exercise his right to reply before tak-
ing the case to court and Time had moreover already published Soeharto’s 
lawyer’s statement regarding the report in the same edition – as had indeed 
been recognised by the district court and the court of appeal. Finally, Time’s 
report was an effort to realise MPR Decree XI/MPR/1998, 13 November 
1998, concerning efforts against corruption, collusion, and nepotism.

While the cassation judgment was the Supreme Court at its worst, the review 
was the opposite: in a clear and well-reasoned judgment the Supreme Court 
applied all the relevant criteria based on the new Press Law, the Civil Code 
and legal precedents that had been established in the meantime. This judg-
ment has created more space for press freedom in Indonesia by adopting 
the Press Code of Ethics and the Press Law as basic rules for determining 
this space. The AJI was exhilarated, praising the ‘laudable argumentation’ to 
recognise the Press Code of Ethics as a yardstick for lawfulness and putting 
beyond any doubt the primacy of the ‘right to reply’ prior to court exami-
nation.18

6.5.2.2. Tomy Winata v Tempo (2003)

This heading covers four rather than a single court case in a strategic series 
of attacks on the press. It concerned four separate civil lawsuits filed by 
notorious business tycoon Tomy Winata, who has made a fortune in gam-

17 The judges’ panel for the review of the cassation judgment in Soeharto v. Time Inc. con-

sisted of Supreme Court Chair Harifi n A. Tumpa, Hakim Nyak Pa,, and Hatta Ali.

18 “Pernyataan AJI Indonesia Mengenai Pengabulan PK Majalah Time v. Soeharto: Penegak 

Hukum Harus Perhatikan Hak Jawab” [AJI Statement on Acceding the Judicial Review, 

Soeharto v. Time: Law Enforcer Must Pay Attention to Right To Reply], Press Release, 17 

April 2009.



216 Chapter 6

bling and other illicit activities.19 There are two main reasons why this case 
drew so much attention, even internationally, apart from the fact that Tempo 
– as we have seen – is the main protagonist of investigative and critical jour-
nalism in Indonesia. First, Tomy not only used ‘legal violence’ against Tem-
po, but also organised an attack by thugs against the Tempo office in Jakarta. 
Second, there were strong suspicions that Tomy connived with the police to 
prevent serious investigations against those committing the attack,20 and in 
administrating the criminal prosecution of Tempo’s Chief Editor Bambang 
Harymurti.21

Tomy’s intention to silence Tempo by all means, rather than by following a 
straight legal avenue, was already demonstrated by his not using the ‘right 
to reply’ mechanism. The table below presents an overview of the cases:22

19 In addition Tomy Winata is the owner of numerous companies, such as banks and hotels.

20 “Sangat disesalkan, Polisi Cuma diam saat Wartawan Tempo dipukul” [Very Distressing, 

Police Remained Quiet While Tempo Journalists were Beaten], Kompas, 13/3/2003.

21 This case was discussed in Chapter 5.

22 The table is adapted from Gasma (ed.) (2005: 21-23), and updated by the writer.



Press Freedom and Private Law 217

Table 10: Overview of Cases after 1999 Press Law Enactment2324

No. Defendant Article Legal Case Summary Court Decision

01 • Tempo Inti 

Media Harian 

(IMH)

• Bambang 

Harymurti 

(Editor)

• Dedy 

Kurniawan 

(Journalist)

Article 

1365 and 

1372 of 

Civil Code

Article 6 

and 5 (1) 

of Press 

Law 

Tempo IMH was sued for 

an ‘insulting statement’ 

in edition No. 6 

February 2003, with the 

title, “Governor Ali 

Mazi Denies TW 

Opening a Gambling 

Business.” It concerned 

a report alluding to 

Tomy Winata (TW)’s 

role in an investment 

into a gambling business 

in Southeast Sulawesi.

TW brought the case 

on 5 June 2003 and 

demanded 

compensation for 

material damages of 

Rp. 1 billion and for 

immaterial damages of 

US$ 2 million.

The South Jakarta 

District Court accepted 

part of the plaintiff’s 

claim and ordered 

Tempo to pay immaterial 

compensation of 

US$ 1 million and to pay 

a daily fine of Rp. 10 

million in case of non-

compliance (20 January 

2004).

The court moreover 

ordered Tempo to 

apologise through eight 

newspapers and 12 

television stations.

This judgment was 

overturned on appeal 

and the appellate 

judgment was upheld in 

cassation.

02 • Goenawan 

Muhammad 

(GM)

• Tempo Inti 

Media Inc.

Article 

1365, 1372 

of Civil 

Code

TW sued GM for his 

insulting statement in 

Tempo, 12 March 2003, 

that “[…] the state must 

not fall into the hands of 

gangster.”

TW brought the case on 

18 August 2003 and 

asked compensation for 

material damages of 

Rp. 1 billion and 

immaterial damages of 

Rp. 20 billion, as well as 

demanding that GM and 

Tempo apologise through 

a range of newspapers 

and television 

channels.22

The East Jakarta District 

Court awarded part of 

TW’s claims, ordering 

GM to apologise to TW 

through two national 

newspapers, with a 

daily fine of Rp. 10 

million in case of non-

compliance.

In 2009, GM and TW 

made agreement to end 

their dispute.23

23 They included Kompas, Republika, Suara pembaruan, Sinar Harapan, Suara Karya, Bisnis 
Indonesia, Asian Wall Street Journal, Herald Tribune, Gatra, Forum Keadilan, Gamma, Trust, 
Investasi, Warta Bisnis, Pilar, Time and television channels TVRI, TPI, RCTI, SCTV, ANTV, 
Indoesia, Metro TV, Trans TV, Trans 7, Lativi, CNN, CNBC, and BBC. All of this on front 

pages or during prime time.

24 This agreement has been made after the Supreme Court on 12 August 2009 decided to 

refuse GM’s cassation and ordered GM and Tempo to apologize through several medias. 

See: “Tempo dan Tomy Winata Berdamai,” Tempo, 6 October 2009, http://www.tempo.

co/read/news/2009/10/06/063201199/Tempo-dan-Tomy-Winata-Berdamai (retrieved 

on 24 March 2014).



218 Chapter 6

No. Defendant Article Legal Case Summary Court Decision

03 • Tempo Inti 

Media Inc.

• Zulkifly Lubis

• Bambang 

Harymurti

• Fikri Jufri

• Toriq Hadad

• Ahmad Taufik

• Bernarda Rurit

• Cahyo Junaedy

Article 

1365 and 

1372 of 

Civil Code

Article 5 

(1) and 6 

(c) of 

Press Law

TW sued Tempo for its 

report “Is Tomy in 

Tenabang?”, which he 

labelled as insult and 

defamation. The report 

suggested that TW had 

applied for market 

renovation just before 

the market concerned 

was destroyed by a fire.

TW brought the case to 

court on 5 June 2003, 

demanding material 

damage compensation 

of Rp. 100 billion and 

immaterial damage 

compensation of Rp. 100 

billion. 

The Central Jakarta 

District Court awarded 

part of the claim, on 

18 March 2004. The 

court ordered Tempo to 

pay Rp. 500 million in 

compensation, and to 

repeal the news.

The court also ordered 

Tempo to express its 

regret through several 

newspapers for three 

consecutive days, and 

to pay a daily fine of 

Rp. 300 thousand in case 

of non-compliance

This judgment was 

overturned on appeal 

and the appellate 

judgment was upheld in 

cassation.

04 • Tempo Inti 

Media Inc.

• Ahmad Taufik

Article 

1365, 1372 

of Civil 

Code

TW brought a claim 

against Ahmad Taufik 

and Tempo IMI for 

slander and insult, 

concerning the former’s 

statement that TW must 

have been responsible 

for the attack against the 

Tempo office by Artha 

Graha’s thugs.

TW brought the case to 

court on 5 June 2003, 

and asked material 

damage compensation 

amounting to Rp. 40 

billion and immaterial 

damage compensation 

of Rp. 80 billion.

The Central Jakarta

District Court dismissed 

the case (niet ontvankelijk) 

for lack of witnesses.

The next section discusses two of these cases which led to a Supreme Court 
judgment.

6.5.2.3. Tomy Winata v Tempo IMH, Bambang Harymurti and Dedy Kurniawan

The immediate reason for this case was Koran Tempo’s news report of 6 Feb-
ruary 2003, which suggested that TW was involved in opening a gambling 
business in Southeast Sulawesi. TW brought the case to the South Jakarta 
District Court on 5 June 2003. According to TW’s lawyer the report contained
misinformation, was inaccurate, and not true. Koran Tempo was accused of 



Press Freedom and Private Law 219

failing to recheck the information it had obtained and of not confirming the 
case with TW. This would be a violation of Articles 1365 and 1372 of the 
Civil Code, since the report tainted the reputation of the plaintiff. Accord-
ing to the plaintiff this was moreover in violation of Article 5(1) and (6) of 
the Press Law.25 In addition to the claims referred to in the above Table the 
plaintiff demanded the court to seize Tempo IMI’s properties.

According to the defendants the case ought to be dismissed because it was 
brought prematurely (prematuur exceptie), for the plaintiff ought to have fol-
lowed the Press Law mechanism for such matters. Second, the claim was 
unclear (exceptie obscurum libellum) because it mixed up the Press Law and 
the Civil Code. Third, it made no sense that the plaintiff only addressed the 
defendants (exceptie iurium litis consortium), for the same news had also been 
published by other newspapers or magazines – according to Supreme Court 
precedent 151 K/Sip/1972 including these in the case is obligatory. Fourth, 
the lawsuit was wrongly addressed (exceptie error in persona), because among 
those publishing this news Tempo had not been the first.

On 20 January 2004 the South Jakarta District Court passed its ruling. The 
judges refused all of the defendant’s arguments, stating that Tempo’s news 
report had been ‘defamatory and insulting’ and thus a tortuous act. The 
defendant was to publish an apology and pay a substantial sum of dam-
age compensation (see above Table). The court took no account of the Press 
Law, nor did it offer a clear explanation for why it considered the report 
‘defamatory and insulting.’ Its judgment was moreover in contravention of 
the applicable legal precedent on the use of ‘right to reply’ as set by PT ALM 
v Garuda Daily (from 1991, so before the 1999 Press Law was enacted).

Hence it is unsurprising that this judgment was overturned on appeal, a 
decision that was confirmed upon cassation. The Jakarta High Court refused 
all arguments by TW (358/Pdt/2004). However, because the appellate 
judges failed to take into full consideration the prevalence of the Press Law 
mechanism, not only TW applied for cassation but Tempo as well. In their 
ruling Supreme Court Judges Bagir Manan, Djoko Sarwoko and Atja Sonjaja 
awarded the claim by Tempo and put beyond any doubt that the ‘right to 
reply’ and ‘right to correction’ as regulated in the Press Law must be fol-
lowed before one can bring a claim to court. Not using them distorts the 
balance between the obligation to guarantee and protect press freedom and 

25 Article 5(1): The national press has the obligation to report events and opinions with 

respect for religious norms and moral norms of the public, as well as for the presumption 

of innocence. Article 6: The national press must: a. fulfi ll the public’s right to know; b. 

enforce democratic basic principles, promote the embodiment of supremacy of law and 

human rights, while at the same time respecting diversity; c. develop the public opinion 

based upon factual, accurate and valid information; d. conduct control of, provide criti-

cism against, corrections of, and suggestions regarding any public concern; e. fi ght for 

justice and truth.



220 Chapter 6

the obligation to protect individuals (931 K/PDT/2005). As we have seen, 
this argument was later confirmed in Soeharto v. Time. In fact, the judgment 
did not come as a surprise, because the Supreme Court argued the same in 
the other case by TW against Tempo, which I will now discuss (it was taken 
to the district court later, but eventually decided earlier).

6.5.2.4. Tomy Winata v Tempo IMI et al.

This case received more attention than the previous one because it also 
involved violence and terror against journalist and editors. The suit fol-
lowed the news report in Tempo Magazine (edition 3-9 March 2003, page 
30-31) that mentioned TW had applied for a market renovation in Tanah 
Abang (Tenabang) just before the market was destroyed by a fire. TW took 
issue with the suggestion that he would have been involved in arson. Such a 
suggestion was not made explicitly, but the facts mentioned by Tempo clearly 
pointed in that direction and according to TW caused unfounded suspicion 
and reflected negatively upon him. According to TW the report was tenden-
tious, insinuating, and provocative.

In his claim to the Central Jakarta District Court TW argued that Tempo had 
violated Articles 1365 and 1372 of the Civil Code, as well as Articles 5(1) 
and 6(c) of the Press Law. The defendants relied on basically the same argu-
ments as in Tomy Winata v Tempo IMH, Bambang Harymurti and Dedy Kurni-
awan, which was not surprising since they were so close in time. First, they 
stated that the lawsuit was too early because the plaintiff had not applied 
the Press Law’s mechanism of right to reply, second, that the plaintiff mixed 
up the Press Law and the Civil Code, and third, that the plaintiff should 
have addressed other parties who had published this news prior to Tempo. 
Moreover, the plaintiff did not address the responsible editor T. Iskandar 
Ali, as well as journalists Julihantoro and Wahyu Muryadi, who had been 
more involved than others who did appear on the list of defendants. The 
defendants added a counter claim (rekonvensi) for the material and immate-
rial damages they had suffered as a consequence of the mob attack by TW’s 
thugs against the Tempo office and its employees, on the basis of Articles 
1365 and 136726 of the Civil Code. Altogether Tempo claimed Rp. 200 billion 
and asked the court to pass an injunction ordering TW to apologise through 
newspapers, electronic media and magazines.

In its judgment 233/Pdt.G/2003/PN.Jkt.Pst, passed on 18 March 2004, the 
judges rejected all of the defendants’ objections and accepted part of the 
plaintiff’s claim. Just as in the other case involving TW and Tempo, without 
any serious supporting arguments the court held the defendants’ actions to 

26 Article 1367 of the Civil Code relates to the scope of liability, stipulating that: “Someone is 

not only liable for damage caused by himself, but also for damage caused by people who 

act under his responsibility or caused by things which are in his control.”



Press Freedom and Private Law 221

be unlawful. It ordered Tempo to revoke its report and to express its regret 
through the newspapers Media Indonesia, Warta Kota and Tempo newspaper 
for three consecutive days, and half a page in Tempo Magazine – so not as 
excessively as had been demanded by the plaintiff. As already stated in 
the Table above, the judges awarded Rp. 500 million in immaterial damage 
compensation and a daily fine of Rp. 300,000 in case of non-compliance. 
Evidently, they rejected all of the defendants’ counterclaims. The judgment 
was quite similar to the one passed by the South Jakarta District Court in 
deciding Tomy Winata v Tempo IMH, Bambang Harymurti and Dedy Kurniawan.

However, just like in that case the district court’s judgment was reversed on 
appeal. In its judgment 314/Pdt/2004/PT.DKI dated 3 September 2004, the 
Jakarta High Court rejected the plaintiff’s claim, but – again – just as in the 
earlier case, it did not rely on the Press Law. Neither did the court award the 
defendants’ counterclaims. This time Tempo et al. did not file for cassation, but 
TW did. In its judgment 903K/Pdt/2005, the Supreme Court followed the basic 
argument of the High Court, but added several considerations of its own:27

First, the cassation memorandum is unjustified, because the High Court as judex facti has 

not wrongly implemented the law and not gone beyond its jurisdiction. The press has the 

freedom to seek and impart information in order to fulfil needs for and rights to access 

information. In implementing its function, rights, obligations and role, besides respecting 

the human rights of individuals, the press must be professional, so then the public at large 

can control the press.

Second, in order to develop checks and balances, the Press Law has provided such a mech-

anism. Public control refers to the guarantee of the ‘right to reply’ and the ‘right to correc-

tion’ by watching the media and by the Press Council through various forms and ways. 

This mechanism is aimed to give equal protection to press freedom on the one hand, and 

the individual and public interest on the other hand.

Third, the ‘right to reply’ mechanism, ‘right to reply’ obligation and ‘right to correction’ are 

procedural aspects which must be passed through, before the press is required to account 

for its criminal/civil law liability, in the case of unlawful acts.

Fourth, press freedom is one of the fundamental principles guaranteed by the 1945 Consti-

tution and the Indonesian constitutional system, therefore it must be protected and guar-

anteed. However, it must be admitted that there is news which may cause suffering to 

individuals or groups in society, so then they need a procedure to protect their interests. 

Therefore, there must be order to guarantee the balance between the principle of press 

freedom and the individual’s or group’s interest. In order to create such a balance, there is 

a ‘special relation’ between the press and the individual and a group in society.

Fifth, the ‘special relation’ to guarantee press freedom and the individual interest, is regu-

lated in the special mechanism to determine the relation between press and individual or 

group. Universally, in democratic states which guarantee press freedom and the rights of 

the individual/group have a right to reply for individuals or groups who are disadvan-

taged by the press through the available press institution (in this regard, the Press Council). 

Thus, the ‘right to reply’ and the resolution through a press institution is the principle (not 

only the mechanism) which constitutes the balance between the press and the individual 

or group. As a principle, the use of the ‘right to reply’ through a press institution is the 

‘gate which cannot be denied or passed, but must be applied before engaging in other 

efforts, if not, it would deny the principle of a balance between the obligation to guarantee 

and protect press freedom and the obligation to protect individual and group rights.

27 Supreme Court Decision 903K/Pdt/2005, pp. 82-83.



222 Chapter 6

The judges also rejected TW’s objection against the use of the words ‘konon’ 
(reputedly) and ‘pemulung’ (scavenger) in Tempo’s news. The word ‘konon’ 
was used to indicate that it is an opinion held by others, so Tempo was right 
to qualify the statement in this manner. The word ‘pemulung,’ according to 
the Supreme Court, is actually neutral and not necessarily degrading. In 
fact, considering it as degrading would be humiliating to all those who are 
working as ‘pemulung.’ The Supreme Court thus rejected TW’s claim for 
cassation, a judgment passed on 9 February 2006 by Judges Bagir Manan, 
Djoko Sarwono and Atja Sondjaja.

This Supreme Court decision has further contributed to the importance of 
the press law mechanism. The right to reply and resolution through the 
Press Council have to be applied first before such a case can be taken to 
court. This promotes a balance between the obligation to guarantee and pro-
tect press freedom on the one hand and the obligation to protect individual 
and group rights on the other.

Nonetheless, these cases also show that lawfully criticising the rich and 
powerful is not easy. The press must be extremely careful in its investiga-
tions and write down the results in a very professional manner, paying full 
attention to the Press Code of Ethics. If not, it may be subjected to a civil 
lawsuit. The first instance judgments in the cases above moreover indicate 
that the lower courts – for whatever reasons – tend to side with the plaintiff 
in such cases.28 Fortunately, in the end the appellate court and the Supreme 
Court have provided clear guidelines on this matter, which, if followed, 
should make it much more difficult for the first instance courts to award 
such unjustified claims. Hence, in the end these cases represent an impor-
tant victory for press freedom.

6.5.2.4. PPM v Bambang Harymurti, Ahmad Taufik, and Leonardi Kusen (2003)

Another series of attacks against the press through the civil courts followed 
in the same year. In the first one Tempo was once again the target, but this 
time it was the Pemuda Panca Marga (PPM, a paramilitary organisation) 
which brought the case to court. The case followed a report by Tempo about 
PPM’s involvement in an attack on the office of the Commission for Dis-
appearances and Victims of Violence (KontraS) in Jakarta, on 27 May 2003. 
They said to be looking for KontraS co-ordinator Munir, who they claimed to 
have ‘destroyed the country’ by opposing military operations in Aceh. How-
ever, Munir was not at the office at that time and the group decided that the 
best thing to do was to vandalise the office. The attackers then moved to the 

28 International organisations also addressed the matter. Press freedom protagonist Article 

19 said that this ‘unjustifi able and exceptional action against a leading magazine sends a 

clear signal that criticism of the rich and powerful will not be tolerated’ (“Indonesian 

Magazine Guilty of Defamation,” Article 19: Press Release, 19 March 2004).



Press Freedom and Private Law 223

PBHI (Indonesian Human Rights and Legal Aid Association) office to look 
for Hendardi, another activist opposed to military operations in Aceh. At 
the PBHI office, however, the group apparently ran out of steam and they 
did not cause any further damage.

These actions were widely discussed in public and covered by many news 
media. KontraS activists suspected military involvement in the attacks. 
Activist/priest Romo Sandyawan in a press release said that “it is clear who 
the people were who committed this violence. Their address is also clear. 
They have a secretariat at Kodim (Makodim Kemayoran 0501, or Military 
Office at District Level) [..].”29

Tempo magazine reported about these events on 8 June 2003 under the title 
“If Private Soldiers Act” [Kalau Tentara Swasta Bergerak]. PPM took issue with 
this report for using the words ‘gerombolan’ (gang) and ‘keluarga bekas ten-
tara’ (ex-soldiers’ family), which they claimed discredited their organisation. 
They brought a claim before the Central Jakarta District Court against Bam-
bang Harymurti (chief editor of Tempo), Ahmad Taufik (the journalist who 
wrote the report) and Leonardi Kusen (director of Tempo Inti Media Inc.). 
Judges Mulyani, Agus Subroto and H. Hamid started examining the case on 
11 August 2004. During one of the court sessions expert witness on journal-
ism, Abdullah Alamudi, testified before the court that,

the title “If Private Soldiers Act” fulfils the requirements of a news title. The use of the 

word “private soldier” is appropriate, because it uses quotation marks. The reason is that 

the group of people coming to the KontraS office were wearing camouflage/military uni-

forms [..]. From a journalist point of view, the use of such a title is relevant to describe the 

incident. If then those concerned feel discredited by such news, they must use their right to 

reply as stipulated under the Press Law.

Unlike in the earlier cases against Tempo the judges in their judgment (502/
Pdt.G/2003/PN. Jkt.Pst) rejected the plaintiff’s claim, which they held 
to be ‘excessive, obscure, and unclear.’ They argued that the plaintiff did 
not detail why the acts of each individual defendant could be qualified as 
unlawful. The plaintiff had moreover argued that the defendants had violat-
ed Article 1365 juncto 1372 of the Civil Code. The court accepted the defen-
dant’s argument that these articles, 1365 about tort and 1372 about insult, 
could not be combined. These articles furthermore only allow for compensa-
tion, while the plaintiff also asked the court to revoke Tempo’s permit and to 
halt its operations for two years. In addition, the plaintiff asked the defen-
dant to apologise as deemed fit by the plaintiff. This combination of claims 
was considered ‘ambiguous.’ In fact, the judges argued, the plaintiff tried 
to use the court in order to ban Tempo, an authority the court does not have. 
Revoking a non-existing permit (such a permit was abolished by the 1999 

29 “Kantor Kontras Diserang Massa” [Kontras Offi ce Attacked by Mob], Suara Merdeka Daily, 

28/5/2003.



224 Chapter 6

Press Law) made no sense either. On these grounds the court dismissed the 
case (niet ontvankelijk verklaard).

The court could actually have relied on the Press Law mechanism to obtain 
the same result, but then the Supreme Court had not yet passed judgment 
in the other Tempo cases discussed above. However, the court provided a 
few interesting arguments. First, in claiming damage compensation, the 
plaintiff must prove how the contested news report has caused damage to 
the plaintiff. Second, Articles 1365 and 1372 cannot be mixed up, but must 
be deployed separately, requiring different elements, as they serve different 
purposes.

6.5.2.5. PT RAPP v Tempo and S. Malela Mahargasarie (2007)

This case and the next one were brought during the second term of Susilo 
Bambang Yudhoyono (SBY). Both concerned harm that had allegedly been 
inflicted on the SBY bureaucracy. The first one involved three reports by 
Tempo Magazine about the involvement of several high ranking government 
and police officials in illegal operations by the pulp and paper business in 
Riau. Riau Andalan Pulp and Paper, Inc. (PT RAPP) filed a lawsuit against 
Tempo and Tempo Magazine’s chief editor S. Malela Mahargasarie at the South 
Jakarta District Court, on 16 August 2007, for inaccuracy in reporting, vio-
lating the presumption of innocence, judgmental argumentation, spreading 
false information and tarnishing the reputation of PT RAPP. This would be 
in violation of the Press Code of Ethics.30

In fact the news about PT RAPP had already been reported by other media 
and had also been disseminated by the Indonesian Anti-Deforestation Com-
mittee.31 Nonetheless, according to PT RAPP Tempo had committed a viola-
tion against the Press Law and Article 1365 juncto 1372 of the Civil Code.32 
PT RAPP demanded that the court would state that the defendant had com-
mitted a tortuous act, creating losses for the plaintiff and degrading its repu-
tation. By way of fulfilling the ‘right to correction’ and ‘right to reply’ the 
defendant should publish an apology to the plaintiff and the readers of Tempo 

30 The news reports were the following: “Pertikaian Menteri Ka’ban dengan Polisi Memanas” 

[The Clash between Minister Ka’ban versus the Police Heats Up], Tempo Magazine 2181/

VII/6 July 2007; “Polisi Bidik Sukanto Tanoto” [The Police Targets Sukanto Tanoto], Tempo 
Magazine 2187/VII/12 July 2007, and “Kasus Pembalakan Liar di Riau, Lima Bupati Diduga 
Terlibat” [Illegal Logging Cases in Riau, Five Regents Allegedly Involved], Tempo Maga-
zine 2188/VII/13 July 2007.

31 The Indonesian Anti-Deforestation Committee (Komite Anti-Perusakan Hutan Indonesia), 

included Aliansi Buruh Menggugat, AJI Jakarta, Walhi, Sahabat Walhi, Sawit Watch, LS-

ADI, HUMA, ICEL, PBHI, Sarekat Hijau Indonesia, dan LBH Pers.

32 Interestingly, one of the lawyers representing RAPP was Hinca Panjaitan, who used to be 

a Press Council member (Tim LBH Pers, 2010: 213). He therefore must have understood 

that he ought to have referred his client to the Press Council instead of to the civil court.



Press Freedom and Private Law 225

Magazine, express its regret and withdraw the report in the first full page of 
Tempo Magazine. The substance of this apology would be determined by the 
plaintiff. Further, the court was asked to declare sequestration of the defen-
dant’s property, as well as to order immediate execution of this judgment.

The demand to implement’ the ‘right to reply’ and ‘right to correction’ in 
this manner was a novel type of claim. The substance of the press law mech-
anism remained undisputed, but PT RAPP brought its claim before the civil 
court instead of submitting a complaint to the Press Council. In fact, origi-
nally the plaintiff did follow the Press Law procedure, for he had immedi-
ately sent a letter to Tempo in which he demanded that Tempo Magazine pub-
lish a reply and a correction. However, for some reason PT RAPP decided to 
subsequently sidestep the procedure. Tempo only followed the demand for 
publishing a reply after it was summoned to appear in court and did this in 
a small column in Tempo Newspaper only.

In its defences Tempo partly relied on this column, arguing that it had already 
fulfilled the requirement to publish a reply and a correction.33 Second, 
it argued that the court could not examine the case under the Press Code 
because this is a professional and not a legal norm. Only the Press Council, 
as a professional association, holds this authority, as stipulated under Article 
15(2) of the Press Law. Furthermore, Tempo argued that the lawsuit was ‘pre-
mature’ because the plaintiff had not first taken the case to the Press Coun-
cil. It would also be ‘premature’ because there was no executable criminal 
judgment about insult yet. The defence continued that the claim was unclear 
and obscure because it confounded the accountability of the first (Tempo Inti 
Media Harian Inc.) and the second defendant (chief editor S. Malela Maha-
rgasarie). It moreover combined Articles 1365 and 1372 of the Civil Code, 
which is not allowed. Finally, the news had already been reported by other 
media as well, and these should have been included in the lawsuit.

Substantively, Tempo argued that the report was written in serving the public 
interest and that it complied with the standards of careful reporting. Tempo 
had checked the facts with the Riau Police, which had confirmed that in 
order to supply raw materials PT RAPP was suspected of illegal logging in 
the Riau forest.34 The defendant also submitted a counterclaim, demanding 
that the court would stipulate that the lawsuit was a violation of press free-
dom and therefore a tortuous act itself.

33 The correction had been published in Tempo Newspaper 2202, 27 July 2007 and 2208, 2 

August 2007.

34 “Hakim Diminta Tolak Gugatan RAPP terhadap Koran Tempo” [Judge Asked to Refuse 

Claim of RAPP against Tempo Newspaper], Tempo Interaktif, 3 July 2008. <http://www.

tempo.co.id/hg/nasional/2008/07/03/brk,20080703-127375,id.html> (retrieved on 

24 December 2011).



226 Chapter 6

In their judgment of 3 July 2008 (1089/Pdt.G/2007/PN.Jkt.Sel), the judges 
rejected all of the defences. They argued that the court had the authority to 
examine the lawfulness of the report on the basis of the Civil Code. In regard 
to the combination of Articles 1365 and 1372 the court held that 1365 could 
be used as a separate basis and that therefore this combination was not bar-
ring the proceeding of the case. As regards the alleged mixing up of the 
defendants, the court said that this would be taken into account in discuss-
ing the substance of the case.

According to the judges, the fundamental issue was the implementation of 
the ‘right to reply’ and the ‘right to correction.’ According to Articles 1(11), 
5(2) and 5(3) of the Press Law,35 so the judgment said, it is the obligation of the 
press to serve the ‘right to reply’ or ‘right to correction.’ How this should be 
done is not further elaborated in the Press Law and therefore the judges quot-
ed the statement of Widyatmoko Kukuh Sanyoto, expert for the plaintiff, who 
had explained that the ‘right to reply’ aims to create a balance between press 
and public. According to Widyatmoko, if the use of the right to reply does 
not lead to a satisfactory result, the aggrieved party can take the case to court.

Because the correspondence between the parties had never led to an agree-
ment about the reply and the correction, the judges concluded that the 
right to reply had not been implemented. The defendant had only made an 
erratum to the wording and the data, which according to the plaintiff was 
insufficient. Hence, the court found that the defendant had not served the 
plaintiff’s ‘right to reply,’ which is unlawful according to Article 5(2) of Press 
Law. The plaintiff had moreover suffered material and immaterial losses as 
a consequence of the defendant’s publication, which had harmed the plain-
tiff’s reputation. This was enough to fulfil the elements of Article 1365 of the 
Civil Code and the court ordered the defendant to pay compensation and 
apologise to the plaintiff in the manner demanded by the plaintiff, as well as 
through other media.36 The only slightly positive note for the defendant was 
the finding of the court that

Article 180 HIR juncto SEMA No. 3 of 2000 and SEMA No. 4 of 2001 prevent-
ed immediate execution. Obviously, the court rejected the counterclaim, by 
the notable argument that the Press Law did not strictly demand that such a 
case would be taken to the Press Council first.

35 Article 1(11): The ‘right to reply’ is the right of an individual or group to respond to or 

deny any news facts that are unfavourable for his or her good reputation. Article 5(2): 

The press has the obligation to serve the right to reply.

36 Magazines included Tempo, Forum Keadilan, Gatra, and Trust. Newspapers included Kom-
pas, Suara Pembaruan, Media Indonesia, Riau Pos, The Jakarta Post, Bisnis Indonesia, and 
Investor Daily. Electronic media included RCTI, SCTV, Metro TV, Trans TV, and Riau TV.



Press Freedom and Private Law 227

It will be obvious that this judgment completely disregarded the case law 
developed on this matter by the Supreme Court in 903K/Pdt/2005 and 
931 K/PDT/2005. These judgments clearly stipulate the precedence of the 
Press Council procedure over a tort suit. Moreover, the South Jakarta Dis-
trict Court did not even consider the substance of the news and whether 
standards of proper reporting had been observed or not. In fact, the court 
should leave this to the Press Council, which has the expertise and legal 
authority for this, but if the court denies the precedence of the Press Council 
procedure it should at least look into this matter. Now the court found that, 
no matter what are the facts of the case, the press must obey the wishes of 
the aggrieved party.

Tempo appealed to the Jakarta High Court on 31 August 2009, and fortu-
nately Judges Parwoto Wignjosumarto, Jurnalis Amrad and I Putu Widnya 
demonstrated more legal sense. The court found that the reply and correc-
tion mechanisms had been used as intended by the Press Law. The question 
whether this had been performed properly, they argued, had been wrongly 
answered by the first instance court. Moreover, this question was not to be 
answered by the court but by the Press Council, as stated in Article 15(1) 
and (2) of the Press Law. Press Council Regulation 9/Peraturan-DP/X/2008 
about Guidance on the Right to Reply provides the standards for assessing 
whether reply and correction have been performed in a satisfactory manner. 
This was also in line with the requirement that parties should always try 
mediation before taking a case to court. On this basis the judgment from the 
South Jakarta District Court was quashed.

Although the High Court decision did not quote explicitly from the Supreme 
Court precedents, it used the same arguments. While in the end Tempo was 
put in the right, this case does show how continuously wrong interpretation 
of the Press Law by the first instance court, caused by paying no attention to 
legal precedent, creates a serious burden for the press. It then needs to spend 
time, energy and money on defending itself in court. This allows parties to 
use court procedure as a form of harassment, ultimately undermining press 
freedom in Indonesia.

6.5.2.6. Asian Agri v Tempo (2008)

The case of Asian Agri v Tempo was similar to PT RAPP v Tempo, again with 
the performance of the right to reply as the main issue. In an article with 
the title “Akrobat Pajak” (Tax Acrobats) Tempo reported about suspicions of 
tax fraud against the Asian Agro Abadi Group37 (Asian Agri). On the cover 

37 The Asian Agri Group refers to Asian Agro Abadi Inc., which consists of Inti Indosawit 

Subur Inc.; Rigunas Agri Utama Inc.; Raja Garuda Mas Sejati Inc.; Gunung Melayu Inc.; 

Supra Matra Abadi Inc.; Indo Sepadan Jaya Inc.;Rantau Sinar Karsa Inc.; Andalas Inti 

Agro Lestari Inc.; Mitra Unggul Perkasa Inc.; Tunggal Yunus Estate Inc.; Dasa Anugerah 

Sejati Inc.; Saudara Sejati Luhur Inc.;Nusa Pusaka Kencana Inc.



228 Chapter 6

Asian Agri owner Sukanto Tanoto was depicted as a somersaulting acro-
bat.38 According to Asian Agri, Tempo’s report fell short of the standards of 
accuracy and covering both sides, and had not properly served its obliga-
tion to allow Asian Agri to reply. Therefore, on 14 January 2008 Asian Agri 
brought a claim against Tempo for violation of Articles 1365 and 1372 of the 
Civil Code. Tempo basically used the same defences as in PT RAPP v Tempo, 
with the central defence that the case should have been first brought before 
the Press Council.

Just as in previous cases, the court in first instance acted as if there were no 
Press Council mechanism and no case law confirming its priority. Instead 
they focused on the question whether the elements of tort of Article 1365 
had been fulfilled. Two conflicting statements were produced by the experts 
asked to testify for either party to the dispute. Hernani Sirikit argued that 
the title and picture referring to ‘acrobatics’ was clearly insulting. Further-
more, the words ‘penyelewengan pajak’ (tax fraud) were used without quota-
tion marks, and therefore ought to be considered a conclusion drawn by 
the journalist himself. This could be qualified as ‘trial by the press’ because 
there was no court decision to this intent. Sirikit claimed a journalist would 
not be allowed to produce such an opinion. Thirdly, neither would journal-
ists be allowed to use ‘words of suspicion,’ unless they referred to an exter-
nal source holding them. If these guidelines were not followed, the media in 
Indonesia would end up producing ‘reports of suspicion’ (berita duga-dugaan 
saja) only.

By contrast, Atmakusumah Astraatmadjah argued that the media have the 
obligation to disseminate news, regardless whether it concerns facts or opin-
ions, which provides information, knowledge, education, entertainment, and 
should not impose limits on their topics. There is no need for a court decision 
before a journalist can use the words ‘suspecting,’ ‘preaching,’ or other terms 
deployed in the context of media reporting to describe possibilities, suspi-
cions or uncertainties. Those words are allowed in journalism, as long as the 
reporters have done their investigation with sufficient care.

In its judgment the court dismissed Atmakusumah’s arguments and, fol-
lowing Sirikit, agreed that Tempo’s news constituted a ‘trial by the press.’ 
Therefore Tempo’s report could be categorised as ‘insulting and attacking 
the dignity and reputation of another,’ thus violating Articles 1365 and 1372 
of the Civil Code.

Before coming to that conclusion, however, the court first had to consid-
er the question of whether Tempo had served the right of reply or not. The 
plaintiff had summoned Tempo to publish its reply and a correction three 

38 Tempo magazine 47/XXXV/15-21 January 2007.



Press Freedom and Private Law 229

times, through its letters dated 21 December 2007, 8 January 2008, and 11 
January 2008. Tempo published Asian Agri’s reply in the form of a letter to 
the editor in its edition of 14-20 January 2008, which appeared on precisely 
the same day the lawsuit was registered at the Central Jakarta District Court. 
This reply, according the plaintiff, was insufficient. Tempo’s letter to the edi-
tor covered only 33 lines, followed by an explanation of the editor, whereas 
the plaintiff had wished to address 36 problems in 13 pages. The judges 
therefore found a lack of proportionality between the reply demanded and 
the one published, even more so because of its form as a letter to the edi-
tor and because the reply had been published more than one year since the 
original publication. This, they argued, was ‘insufficient and unprofessional’ 
and in violation of Article 11 of the Press Code of Ethics.

In their decision 10/Pdt.G/2008/PN.Jkt.Pst, the judges ordered the defen-
dants to pay a compensation of Rp. 50 million, and to publish an apolo-
gy to the plaintiff for the contested report in Tempo Magazine, Kompas, and 
Tempo Newspaper for three days, as well as a daily fine of Rp. one million 
for non-compliance with this judgment. The judgment made reference to 
Jakarta High Court Decision 113/1970/PT.Jakarta and Supreme Court 
27/K/Sip/1972, which hold that even if the Press Law guarantees freedom 
of expression, insult is still unlawful.

It needs little imagination to see the weakness of these judicial arguments. 
The judges referred to precedents from 1970 and 1972, based on a Press Law 
that had been replaced in 1982 already, and they disregarded the more recent 
decisions, such as 903K/Pdt/2005 (TW v Tempo on “Tomy in Tenabang?”) 
and 931 K/PDT/2005 (TW v Tempo on “TW in Gambling Business?”). In this 
manner they ignored the prevailing rules on the mechanism for resolving 
press cases before the civil court. Neither did they rely on the available prec-
edents for interpreting the proportionality of the reply and correction, nor 
did they ask the Press Council, as the most authoritative body in this field, 
to consider this matter.

No wonder Tempo was successful on appeal. The Jakarta High Court 
reversed the first instance judgment, arguing in the first place that PT RAPP 
ought to have addressed the Press Council first. The judges moreover found 
that the proportionality of the reply as published by Tempo could not be 
dismissed so easily, but had to be assessed in the light of the purposes of 
the ‘right to reply’ as determined by Press Council Regulation 9/Peraturan-
Dp/X/2008.39 Once again, the Press Council is the most appropriate insti-
tution to consider such a claim, hence this is where complaints should be 

39 Press Council Regulation on Right To Reply Guidance (Peraturan Dewan Pers No. 9/Per-

aturan-Dp/X/2008). It contains 17 points.



230 Chapter 6

addressed first (see point 17 of 2008’s Right To Reply Guidance).40 Neither 
party appealed for cassation.41

This case thus repeats the pattern we found earlier: the district court does 
not pay attention to precedent or the Press Law, but decides to adjudicate 
the case on its own terms. Fortunately, in this case the High Court acted as 
it should, thus strengthening precedent in the context of press legal cases in 
the civil court system and reinforcing legal certainty. It moreover added new 
arguments to sustain the priority of the Press Council in deciding all aspects 
of the right to reply.

During the period that this case was heard on appeal, the Supreme Court 
published Circular Letter 14/Bua.6/Hs/SP/XII/2008 on Asking Infor-
mation of Expert Witnesses (30 December 2008). It requires the civil and 
criminal court to invite experts from the Press Council in court proceedings 
dealing with press cases. It is likely that this circular letter will have more 
influence over the first instance courts than precedents (cf. Pompe 2005) and 
therefore this circular letter may at least bring some relief for the press.

6.6. Intimidation through Lawsuits

Because court decisions in press cases have often been inconsistent and 
uncertain, at least at the district court level, the civil court has become an 
institution which can be deployed to harass journalists, editors and press 
publishers. Nearly every journalist I interviewed considered civil lawsuits 
against the press as a means of ‘intimidation’ rather than as a process to 
sustain accurate reporting. I found this feeling to be spread widely all over 
Indonesia and not only in Jakarta.

Several reasons may account for this impression. The first one is the amount 
of money demanded as compensation. For individual journalists this stands 
in huge contrast to their limited salaries and modest social position. But 
even if it is not the individual journalist who is targeted, such compensation 
may potentially cause bankruptcy of the press or media company. It may 
also cause internal problems within boards of editors and journalists, with 
the former trying to shift responsibility to individual journalists – even if 
the Press Law clearly states that journalists are not directly and personally 

40 Point 17: A dispute with regards to the implementation of the right to reply is to be 

resolved by the Press Council.

41 “Adu Silat setelah Akrobat,” [Martial Arts Fighting after Playing the Acrobat], Tempo 
Online, 7 March 2011 <http://majalah.tempointeraktif.com/id/arsip/2011/03/07/

KEC/ mbm.20110307.KEC136070.id.html> (retrieved on 28 December 2011).



Press Freedom and Private Law 231

liable.42 Thirdly, the judicial process is usually time consuming, complicat-
ed and costly. It diverts the attention of journalists from their real job and 
disturbs their routines in gathering and disseminating information. Those 
without a legal background must learn about legal procedure, and even if 
the other side loses in the end and must pay for the costs of the lawsuit, a 
case may still require considerable spending on lawyers, experts, etc. Finally, 
some of these lawsuits are initiated by powerful figures who do not hesitate 
to add threats and mob violence to their claim.

Even if a lawsuit is generally accepted as the ultimate mechanism for dis-
pute resolution under Indonesia’s legal system, a lawsuit cannot be justified 
if it is merely used to attack journalists, editors and owners. In this section 
I will explore the criteria for labelling a lawsuit against the press as ‘unjus-
tifiable.’ Before turning to the ‘unjustifiable lawsuit’ I will first discuss the 
so-called ‘SLAPP’ (Strategic Lawsuits against Public Participation), as these 
have been widely discussed in the scholarly literature and offer a good point 
of departure.

6.6.1. Strategic Lawsuits against Public Participation (SLAPPs)

The term ‘Strategic Lawsuits Against Public Participation’ or SLAPP, was 
introduced by Penelope Canan and George Pring (Canan and Pring, 1988a 
and 1988b). It resulted from empirical research into 100 lawsuits involving 
the press and how these impacted political values and participation in pub-
lic decision-making in the United States. SLAPP start with a civil complaint 
or claim, filed against individuals or organisations, about communication 
regarding an issue of public interest or concern. Canan and Pring (1988a: 
387) developed a four-pronged operational definition to capture the phe-
nomenon. To be a SLAPP, a case must be:

(i) a civil claim for money damages;

(j) filed against non-governmental individuals and organisations;

(k) based on advocacy before a government branch official or the electorate; and,

(l) about a substantive issue of some public or societal significance.

SLAPP are often brought by corporations, real estate developers, govern-
ment officials and other relatively powerful figures against individuals and 
community groups, who claim compensation for injury resulting from citi-
zens’ efforts to influence the government or sway voters on an issue of pub-
lic significance.

42 This applies specifi cally to those journalists who are not permanent staff, such as free-

lancers, correspondents, and stringers (interview with group of journalists at AJI Mata-

ram offi ce, Mataram, 25 June 2010). This was also mentioned by many journalists when 

they told their story during the “Press Legal Training for Journalists” in Surabaya, 4-5 

August 2012 and in Kediri, 11-12 August 2012 (LBH Pers and AJI Surabaya/Kediri).



232 Chapter 6

SLAPP are usually disguised as ordinary civil lawsuits based on traditional 
theories of law, including defamation, interference with contract or econom-
ic advantage, or conspiracy. Albeit most SLAPP are unsuccessful in court, 
they ‘succeed’ in the public arena. This is because defending oneself against 
a SLAPP, even when the legal defence is strong, requires a substantial 
investment of money, time and resources. The effect is the ‘chilling’ of pub-
lic participation in, and open debate on, important public issues, not only of 
the SLAPP defendants themselves, but also of other people who will refrain 
from speaking out on issues of public concern because they fear being sued 
for what they say. SLAPP thus impede proper public reasoning and decision 
making, by removing interested parties from this process. Thus, the court is 
used for ‘political retaliation’ and/or as a weapon in social conflict in such 
a manner as to discourage political participation (Canan and Pring, 1988b: 
507, 515).

In the United States there have been hundreds, or perhaps thousands of 
SLAPP against expressions ranging from circulating petitions, submitting 
letters to officials or newspapers editors, reporting police misconduct, com-
plaining to school officials about teacher misconduct, to even speaking at 
public or academic meetings (Canan and Pring, 1988b: 506). To counter 
the phenomenon, more than 20 states in the United States now have ‘anti-
SLAPP’ statutes that protect citizens’ rights to free speech and to petition 
the government. A key feature of these anti-SLAPP statutes is that they offer 
immunity from civil liability for citizens or organisations participating in the 
processes of government, for instance by written or oral statements made 
before a legislative, executive or judicial body or in any other official pro-
ceeding. When a citizen or organisation is sued for protected activities, anti-
SLAPP statutes provide for expedited hearing of a special motion to dismiss 
the SLAPP.

Albeit Canan and Pring did not explicitly discuss the press or the role of 
media, their main idea of SLAPP closely relates to how journalists and edi-
tors contribute to influencing opinions regarding public concern issues. 
Since the press has this strategic but difficult role, it has often been sued 
by those who are in power or have an interest in silencing public debate. 
It is therefore not difficult to apply the concept of SLAPP to refer to those 
lawsuits, where issues of public participation, democracy, and freedom of 
expression are at stake.

However, I feel that the concept of SLAPP does not fully cover the range of 
legal actions to stifle freedom of expression, especially in lawsuits against 
the press, and that we need a more specific and appropriate concept. First, 
SLAPP cover much more than cases against the press, which is a special 
sub-category. The press has a distinct character, due to its specific societal 
task. Second, while SLAPP are specifically about monetary compensation, 
many of the cases we discussed in this chapter are about other actions as 



Press Freedom and Private Law 233

well. And third, these lawsuits are not always related to advocacy before a 
government branch official or the electorate, but to a broader range of public 
debate. I therefore suggest using the more specific concept of Unjustifiable 
Lawsuits against Press Freedom (ULAP).

6.6.2. Unjustifiable Lawsuits against Press Freedom (ULAP)

The idea of ‘Unjustifiable Lawsuits against Press Freedom’ (ULAP) first 
came to me after my reading of a Reporters Without Borders report with 
the title Unjustified Lawsuits by Church against Press Condemned.43 It describes 
how followers of the Brazil-based evangelical Universal Church of the King-
dom of God (Igreja Universal do Reino de Deus) filed dozens of lawsuits 
against the media. The sheer number of claims is important, because this is 
likely to go beyond affecting the accountability of a particular newspaper or 
magazine to freedom of the press more generally.

The findings of my research show a similarity between the Indonesian situ-
ation and the stifling of freedom of speech through SLAPP in the United 
States, but it differs in a number of respects (as I have argued above). Many 
of the lawsuits in Indonesia specifically target the press and are sometimes 
accompanied by violence in order to make sure that journalists and editors 
do not criticise the rich and powerful. These lawsuits do not target inaccu-
racy or unreliable information.

Nearly every journalist I interviewed said that if a journalist will make an 
investigative report on corruption or illegal business, he or she must not 
only consider the professionalism of his or her work based on the Press 
Code of Ethics, but also the readiness of the press company and its staff 
to face harassment.44 This can take the form of legal actions, intimidation, 
occupation and destruction of media offices, kidnapping, torturing and 
even murder. Editors and media owners must assure journalists of sufficient 
protection before the latter can write an investigative report.

If the main objective of a lawsuit is to intimidate the press, it qualifies as an 
ULAP.45 It consists of the following elements: first, an ULAP aims at profes-
sional journalism, i.e. journalism that is consistent in keeping up its qual-
ity standards and in following the Press Code of Ethics. Journalists must 
provide information in an accurate, comprehensive, reliable, timely and 

43 See http://en.rsf.org/brazil-evangelical-church-loses-two-more-26-02-2008,25861.html 

(retrieved on 29 December 2011).

44 Anonymous (a journalist in Mataram), interview, 24 June 2010; Damyanus Ola (editor of 

Pos Kupang newspapers), interview, 22 July 2010.

45 For Javanese, the term ‘ULAP’ is easy to remember, as it means ‘blinding.’



234 Chapter 6

understandable manner. Moreover, professional journalism requires consis-
tent and fair responses to the ‘right to reply’ and the ‘right to correction.’ 
Second, the lawsuit intends to cause damage to the media, in order to dis-
courage professional and critical journalism. Usually, the plaintiff demands 
an extraordinary amount of compensation, which exceeds the defendant’s 
financial capacity. A good example is the case of Radar Tegal v Cipta Yasa 
Multi Usaha Inc. (CYMA Inc.) in which CYMA Inc. sent a reply to Radar Tegal 
that was published almost immediately without any revision of its content.46 
Nevertheless, two weeks later CYMA filed a lawsuit against Radar Tegal 
claiming Rp. 247,4 billion, a sum that if awarded would cause bankruptcy of 
a newspaper the size of Radar Tegal.47 The lawsuit moreover aims at retalia-
tion rather than redressing incorrect reporting or reparation of damage.

An indicator that a claim concerns an ULAP is that a lawsuit is accompanied 
by intimidation, violence or forms of pressure on the court. It does not mean 
that a lawsuit without intimidation cannot be an ULAP, but this is an indi-
cator. Another indicator is that the news report concerns certain political-
economic interests, for instance the relationship between the government 
and business elites.

The use of the concept of ULAP extends beyond mere scholarly purposes. 
During my fieldwork I found that journalists often have difficulties in label-
ling this kind of attack on their work. The plaintiff uses legal action, but it 
is clear to the journalist concerned that this legal action is in fact concealed 
intimidation. Yet, it is difficult for the journalist to say it concerns an illegal 
action, but speaking of an ‘unjustifiable’ action provides a way out of this 
problem.

Applying the concept of ULAP to the cases discussed above, those of Tomy 
Winata against Tempo clearly qualify as such. Tomy Winata filed several law-
suits against Tempo reports that were the fruits of investigative journalism.48 
The investigation and reporting were conducted in a professional manner, 
with Tempo following the law and the Press Code of Ethics. The case more-
over concerned business interests and relations between business and offi-
cials, and was accompanied by mob violence.

46 It concerned the report PT. Cyma Belum Kantongi Izin [CYMA Does Not Have a Permit Yet].

47 Fortunately, in this case the court dismissed the claim because CYMA Inc. did not follow 

the Press Law procedure (10 May 2011). “Radar Tegal Lolos dari Gugatan” [Tegal Radar 

Free from Claim], Hukum Online, 10 May 2011, http://www.hukumonline.com/berita/

baca/ lt4dc8f256a4039/iradar-tegali-lolos-dari-gugatan.

48 See above, Tomy Winata v. Tempo Inti Media Inc.



Press Freedom and Private Law 235

6.6.2.1. Raymond Teddy v Seven Media (2009)

I will now discuss one other ULAP: Raymond Teddy v. Seven Media.49 The 
plaintiff, a well-known businessman, was reported to have been arrested 
while gambling in a luxury hotel in Jakarta, in October 2008. At the time of the 
arrest, Raymond had the status of ‘suspect,’ facing a criminal indictment for 
involvement in a gambling business in Jakarta. He disputed the publication of 
the news reports that he had been arrested by the police, for this, he argued, 
would lead readers to believe that he was considered guilty of the charges.

In response Raymond filed claims for damages on account of insult against 
seven media in four separate lawsuits in four different district courts. The 
amounts claimed varied from one case to the other. Suara Pembaruan for 
instance, sued by Raymond in the East Jakarta District Court, was confront-
ed by a USD 3 million claim. In the South Jakarta District Court, Raymond 
claimed USD 3,5 million from Republika and Detik.com. Harian Sindo (Seputar 
Indonesia) was sued for USD 2,5 million before the Central Jakarta District 
Court, and in the West Jakarta District Court, Kompas, Warta Kota and RCTI 
were faced by a USD 16 million claim. It was completely unclear how Ray-
mond had calculated his losses and what the relation was between these 
losses and the publications.

What made the case even stranger was that according to the police Ray-
mond had actually been arrested, and the information about the gambling 
was also gathered from official police statements. Yet Raymond argued that 
the information provided in the contested news reports was incorrect and 
‘false,’ even if he could not clearly point out how it differed from the official 
police sources. He also asserted in court that he had used his right to reply 
and lodged a complaint with the Press Council.

All district courts refused Raymond’s claims, on similar grounds. West 
Jakarta District Court Judgment 520/Pdt/G/2009/PN.Jkt.Bar. therefore 
suffices as an example. The court argued that the law allows one to bring a 
claim against the press if its reports hurt a private person, a group of people, 
an organisation or a legal institution, in order to require a reply to or cor-
rection of a news report. In case of a dispute on such a matter, section 17 of 
Press Council Regulation 9/Peraturan-DP/X/2008 determines that it must 
be resolved by the Press Council. The judges found that Raymond had not 
used this right to reply and right to correction, as he claimed, but had sent 
a legal summons to the defendants (somasi). Raymond then complained to 
the Press Council, but did not await its conclusion, the so-called ‘Statement, 
Assessment and Recommendation.’ Instead he also took the case to court, 
which is only allowed if the defendant refuses to follow the recommenda-

49 They were Suara Pembaruan, Republika, Detik.com, Harian Sindo, Kompas, Warta Kota, and 

RCTI.



236 Chapter 6

tion of the Press Council to publish a reply or correction. Finally, the news 
published was taken from police sources, and therefore Raymond ought to 
have addressed the police and not the press.

Margiono commented that Raymond’s lawsuits were efforts to instil the 
press with ‘fear.’50 Raymond Teddy’s claims are clear examples of ULAP. 
These lawsuits intentionally attacked professional journalism, claiming a 
huge amount of damages with a retaliatory purpose. His gambling business 
interests were apparently in need of protection from further scrutiny.

The outcome of all court cases was satisfactory, and they drew much atten-
tion from a wide variety of societal actors. Even the president spoke out 
about Raymond’s cases.51 Perhaps they backfired against the plaintiff. 
Most important perhaps is that the first instance courts finally followed the 
Supreme Court precedents with regard to the application of the press law 
mechanism and actually referred to the relevant Supreme Court Circular 
Letter as well as to the relevant judgments. All courts in this case considered 
the role of the special mechanism under the Press Law, including the use 
of the ‘right to reply’ and the ‘right to correction.’ If consistently followed, 
as argued earlier, these will lead to legal certainty and a solid guarantee for 
developing press freedom in Indonesia. In that case an ULAP loses much of 
its power.

6.6.2.2. The ‘Terminated Civil Lawsuit’: Sisno Adiwinoto v Upi Asmaradhana 
(2008)

A particular form of ULAP is the ‘terminated civil lawsuit.’ It starts as a 
‘normal’ ULAP, by a huge claim for damage compensation against journal-
ists, editors and/or media owners, which is beyond their financial capacity. 
The special feature of this type of lawsuit is that in the middle of the court 
process the plaintiff terminates his lawsuit, probably because he under-
stands that in the end he is not going to win the case. Yet, the lawsuit itself is 
already an effective form of harassment.

50 “AJI: Tak Ada Masalah Hukum di Perkara Raymond” [AJI: There is no Legal Issue in the 

Raymond Case], Republika, 12 May 2010.

51 “Tersangka Judi, Satgas Mafi a Hukum Soroti Kasus Raymond” [Gambling Suspect, Task-

force Legal Mafi a Clarifi es the Raymond Case], Republika, 19 April 2010; “Satgas Mafi a 

Hukum Dorong Penuntasan Kasus Judi Raymond” [Taskforce Legal Mafi a Urges the 

Resolution of the Raymond Gambling Case], Republika, 29 April; “Ketua MPR Minta 

Kapolri-Jaksa Agung Dipertemukan” [Chair of the People’s Congress Asks Head of the 

Police and Chief Public Prosecutor to Meet], Republika, 6 May 2010; “PBNU: Jangan Jadi-

kan Pers Korban Kasus Judi” [Leadership of the Nahdlatul Ulama: Never Let the Press 

Fall Victim to Gambling Cases], Republika, 7 May 2010.



Press Freedom and Private Law 237

A well-known example of this form of ULAP is Sisno Adiwinoto v Upi Asma-
radhana. The dispute started with South Sulawesi Provincial Police Com-
mander (Kapolda) Sisno’s statement that it would be “…unnecessary for 
government officials to use the ‘right to reply’ and the press mechanism 
under the Press Law… journalists can be prosecuted in a criminal process.”52 
Upi was a Metro TV journalist, who in his capacity as a coordinator of the 
Makassar Koalisi Jurnalis Tolak Kriminalisasi Pers (KJTKP, Journalist Coalition 
Refusing Press Criminalisation) organised a three-day protest on account of 
Sisno’s statements (from 1-3 June 2008). The KJTKP’s action aimed at promot-
ing professional journalism and respect for the Press Law, also from officials.

First, Sisno lodged a complaint with the police, requesting that Upi be pros-
ecuted for violating Articles 207, 311 and 317 of the Penal Code for defama-
tion and insult.53 Next to this complaint, Sisno filed a civil lawsuit at the 
Makassar District Court, asking Rp. 30 million for material compensation 
and Rp. 10 billion for immaterial compensation, as well as a daily fine of Rp. 
100,000 in case of non-compliance with the court’s decision. Probably scared 
by this intimidation, Metro TV decided to fire Upi.

While Upi and his coalition criticised Sisno for a statement he made in his 
capacity as police commander, Sisno’s counterattack addressed Upi person-
ally. It was quite clear that Upi would never be able to pay the amount of 
compensation demanded. Maryadi, from AJI’s advocacy department, stated 
that “If the civil lawsuit is accepted by the Makassar District Court, Upi will 
be finished (habis). How is it possible that a former journalist, who was just 
fired by his employer (Metro TV) for his conflict with the police commander 
would be required to pay a compensation in billions of rupiahs?” (Mary-
adi 2009). AJI officially stated that Sisno’s lawsuit was a threat against press 
freedom in general54 – in particular because this case was extraordinary in 
the personal nature of the attack.

On 28 May 2009 Sisno withdrew his claim.55 By that time Upi had lost his 
job and had been in constant fear about the damage claims he was facing 
and his future as a journalist. It is likely that Sisno felt sufficiently revenged.

52 Sisno said this on 19 May 2008, during an offi cial meeting with all district heads in South 

Sulawesi.

53 This case was discussed in greater detail in Chapter 4.

54 “Gugatan 10 Miliar Sisno Adiwinoto Merupakan Tekanan terhadap Kebebasan Ber-

pendapat” [Sisno Adiwinoto’s Claim of 10 Billion Appears to be Pressure against the 

Freedom of Opinion], press release of AJI Indonesia, 16 April 2009.

55 “Sisno Adiwinoto Batal Gugat Upi Rp 10 Miliar, Kuasa Hukum Mantan Kapolda Cabut 

Gugatan” [Sisno Adiwinoto Halts Claim against Upi, the Former Police Head’s Legal 

Attorney Withdraws the Claim], Tribun Timur, 29 May 2009.



238 Chapter 6

6.7. Conclusion

Before Soeharto stepped down, the number of civil lawsuits related to press 
freedom was relatively low in comparison to the number of criminal law 
cases. During the authoritarian regimes of Guided Democracy and the New 
Order the state dominated the press, among others by deploying the crimi-
nal court system in order to silence dissident voices. Atmakusumah, speak-
ing from his experience as a journalist during the New Order, said that at 
that time there were several reasons for this preference for criminal law. 
First, the criminal law system requires relatively little investment in time 
and money: after one has filed a complaint with the police, police and public 
prosecutor do the work. Second, a criminal conviction means a straight win 
in case of a conviction, as opposed to the sometimes equivocal outcomes of 
a civil lawsuit.56 After 1998 a combination of more democracy, decentralisa-
tion, and the rise of regional business elites caused an increase in civil law-
suits against the press and a decrease in criminal cases.57

As we have seen in this chapter, the main private law issue regarding the 
press is insult. This may be due to the absence of provisions on this issue in 
the Press Law. As argued by Effendi Gazali: “Our Press Law needs articles 
on ‘insult’ that are quite detailed, so that legal cases are not brought under 
other legal regulations because the provisions in the Press Law are unclear.”58 
However, we have also seen from the discussion of cases in this chapter that 
there is a legal development with judges increasingly often referring to the 
Press Code of Ethics as a supplementary source of rules to judge whether 
journalists have lived up to the standards of professional reporting. These 
standards then determine whether or not a news report is unlawful and 
hence insulting.

Nevertheless, procedurally speaking claims can only be made to the civil 
court after the procedures stipulated in the Press Law have been followed 
first. Thus, an aggrieved person should first use his ‘right to reply’ and ‘right 
to correction,’ and if the result is unsatisfactory he should address the Press 
Council. As we have seen in this chapter, in several judgments the Supreme 
Court has put beyond doubt that this mechanism holds priority over a case 
being brought to civil court.

Furthermore, we have found that the lower courts have been inconsistent in 
heeding these Supreme Court precedents. Moreover, they have also allowed 
plaintiffs to use the general Article 1365 of the Civil Code (usually in combi-
nation with 1372) to seek compensation, instead of the more specific Articles 

56 Atmakusumah Asraatmadja, personal communication, 6 December 2011, Tribuana Said, 

personal communication, 3 December 2011.

57 See Chapter 5.

58 Kompas, 24 November 2003.



Press Freedom and Private Law 239

1372-1380 about insult, and they have been inconsistent in their interpreta-
tion of these articles. The most simplified interpretation of Article 1365 we 
encountered was that the press has acted in an unlawful manner and needs 
to pay compensation, without indicating in any detail how these injuries or 
losses have been measured or whether the ‘public interest’ was served by 
the report.

Another problem is that Article 1372 of the Civil Code refers to Articles 310-
321 of the Penal Code for specifying the requirements for the unlawfulness 
of an insult or defamation, whereas these articles are not sufficiently spe-
cific themselves. Elements of insult and defamation commonly referred to 
in other jurisdictions receive no attention in Indonesia, such as that the per-
son concerned must be identifiable, whether it concerns an intentional or 
unintentional communication of the defamatory statement to a third party, 
and that a false statement must cause harm or damage in order for it to be 
actionable. Other issues not well regulated in Indonesia – either by legisla-
tion or by precedent – are whether the plaintiff must establish that the com-
munication was false and published with negligence and, if so, how this 
must be established. Likewise, there are no clear rules on the specification of 
damages and its consequences for the compensation due, such as damage to 
esteem or social standing, damage through ridicule, damage to trade, occu-
pation, professional ability, etc. (cf. Overbeck 2011: 123-128).

Yet, several ‘landmark decisions’ can be pointed at which contain building 
blocks for a legally certain and proportionate protection of the press. Mrs. 
Djokosoetono (Blue Bird Taxi) v Selecta Magazine (1981) set boundaries to press 
freedom in referring to racial issues irrelevant to a case in assessing wheth-
er an act ‘unlawfully harms feeling, reputation and privacy.’ In PL ALM v 
Garuda Daily (1991) the Supreme Court introduced the Press Code of Ethics 
as the standard for determining whether a news report is unlawful or not, a 
position confirmed in Tomy Soeharto v Gatra Magazine (1998) and the review 
in Soeharto v. Time Inc. (2009).

In this ruling the Supreme Court moreover determined that the ‘right to 
reply’ and the mechanism for complaints to the Press Council, as regulated 
in the 1999 Press Law, have to be followed first before a tort case can be 
taken to the civil court. This decision has reinforced the special position of 
the press in issues concerning freedom of expression, thus recognising the 
importance of press freedom for the well-functioning of a democratic state. 
The way in which the right to reply should be exercised has been further 
clarified by the Press Council in its Right to Reply Guideline of 29 October 
2008. In the same year the Supreme Court issued Circular Letter 13/2008 on 
press expert witnesses, underlining once again the precedence of the Press 
Law over the Civil Code.



240 Chapter 6

Although these judgments and guidelines have reinforced the protection 
of press freedom, civil lawsuits are still used to harass journalists, editors 
and newspaper companies. Nearly all journalists I interviewed, regardless 
whether in Jakarta or elsewhere, said that many lawsuits aimed at intimidat-
ing them rather than at resolving a dispute. Such lawsuits can be labelled 
Unjustifiable Lawsuits Against Press Freedom, or ULAP. They are directed 
against professional journalism, demand an extreme amount of compensa-
tion, are often accompanied by intimidation and usually serve to promote 
political-economic elite interests.

Several cases taken to the civil court described in this chapter qualify as 
ULAP. The good news is that all of these cases were dismissed in first 
instance. Nonetheless, they do interfere with a proper functioning of the 
press, as they force journalists, editors and media owners to invest time and 
money in defending themselves. In my opinion, the fact that some of these 
cases were terminated by the plaintiff before the court passed judgment 
confirms that these plaintiffs are not serious about their demands and only 
deploy the lawsuit for the purpose of intimidation or retaliation. Perhaps 
one way to address ULAP would be to bring claims for tort against those 
using the ULAP. As far as I know, this has not been attempted, however.

Despite the ULAP and the problems with first instance courts not recognis-
ing the precedence of the right to reply and the Press Council procedure, 
the civil court seems to be developing into the mechanism of last resort as 
intended by the legislator when it passed the 1999 Press Law. If it would fur-
ther develop the criteria for tortuous action as indicated above, it may well 
become a legal mechanism capable of balancing the protection of individu-
als and/or a group interests against press freedom.


