
Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-legal study
Wiratraman, H.P.

Citation
Wiratraman, H. P. (2014, December 11). Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-
legal study. Meijers-reeks. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/30106
 
Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the
Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/30106
 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/license:5
https://hdl.handle.net/1887/30106


 
Cover Page 

 
 

 
 
 

 
 
 

The handle http://hdl.handle.net/1887/30106 holds various files of this Leiden University 
dissertation. 
 
Author: Wiratraman, Herlambang Perdana 
Title: Press freedom, law and politics in Indonesia : a socio-legal study 
Issue Date: 2014-12-11 

https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1
http://hdl.handle.net/1887/30106
https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/1�


3.1. Introduction

A legal history of the press in Indonesia is the story of the politics of differ-
ent regimes and to what extent they were willing to allow dissident voices. 
During the colonial period, from the moment the Dutch East India Com-
pany (VOC)1 first arrived, controlling public expression was a primary con-
cern of the government. Laws and decrees targeted journalists, editors and 
publishers in order to silence dissident voices, and from the 1910s prevent-
ing the emergence of a nationalist press demanding independence became 
a particular concern. These colonial laws and decrees were adopted by the 
newborn Republic through Article II of the Transitional Rules of Indonesia’s 
Constitution in 1945.2 They included notorious articles addressing crimes 
against the public order in the Netherlands-Indies Penal Code (Wetboek 
van Strafrecht voor Nederlands-Indië or WvS. Ned. Ind), such as ‘sowing 
hatred’, insulting state bodies, ‘inciting’ (opruiïng), defamation, and crimes 
against decency.3 Yet, many laws and regulations limiting press freedom 
were added by the Indonesian legislator later on.

This chapter examines such laws and decrees against press freedom from 
a legal-historical perspective. It starts with the colonial period, and then 
analyses how freedom of expression and press freedom were adopted into 
Indonesian laws and policies after independence, until the end of Guided 
Democracy in 1965. I will moreover try to explain these developments and 
therefore include in this analysis a description of the relation between legis-
lation or policies and their political context.

1 Verenigde Oost-Indische Compagnie.

2 Presidential Decree 2/1945 confi rmed this by recognising “all the state institutions and 

regulations as long as they are not contradictory to the Constitution.”

3 The formulation of these articles was based on the Dutch Wetboek van Strafrecht (WvS). 

However, the hatred sowing articles (haatzaai-artikelen) were specifi cally meant for the 

Netherlands Indies, in order to allow the government to take measures against those 

criticising the government. One of them, Article 155, was applied many times, including 

in 1930 against Soekarno (Soekarno 1989).

3 From the VOC to the End of Guided 
Democracy: Press Freedom in Legislation



46 Chapter 3

3.2. The Netherlands Indies and the Japanese Occupation

3.2.1. The VOC Administration

The story about ‘modern’ press restrictions by legislation in what is now 
Indonesia started with the rule of the VOC in the eighteenth century. In 
1712 the Heeren XVII of the VOC even went so far as to prohibit all press 
publications in the Netherlands Indies. The main reason was that the VOC 
did not want its trade rivals to obtain relevant knowledge from commer-
cial news published for a broad readership (Faber 1930: 13-14). Curtailing 
advertisement in particular made it easier for the VOC to maintain its trade 
monopoly.

This measure was actually taken before the emergence of a proper press. It 
was only some thirty years later that the first newspaper was introduced to 
the Netherlands Indies, when on 7 August 1744 trader Jan Erdmans Jordens 
first published the Bataviase Nouvelles en Politique Raisonnementen (Batavia 
News and Political Reasonings) in Batavia. Governor-General Gustaaf Wil-
lem Baron van Imhoff gave permission for the publication, but changed his 
mind two years later (on 20 June 1746) after the Director of the VOC asked 
him to ban the paper. The reason was the same as in 1712: the VOC attempt-
ed to keep any information relating to its activities as secret as possible in 
order to avoid competition, even though – ironically – the information pub-
lished in the Bataviase Nouvelles was not critical at all and had little trade 
value. This decision showed the extent to which the VOC feared for any 
publication to affect its monopoly of power in the Netherlands Indies (Ter-
morshuizen 2001: 27-32). Hence, the social and political roles of newspapers 
during the VOC administration were limited.

This situation only changed after the bankruptcy of the VOC, the subse-
quent take-over of the colony by the Dutch state, the Napoleonic Wars and 
the British Interregnum from 1811 to 1816. After the British had returned 
the Netherlands Indies to the Netherlands the first newspaper appeared in 
1817: the Bataviasche Courant. It consisted of a part containing official notices 
to the public and an informal part (Termorshuizen 2001: 46-47; Faber 1930: 
32-36). It was followed by the Bataviasche Advertentieblad (1827),4 Nederlands 
Indiesche Handelsblad (1828),5 Soerabajasche Courant (1831),6 and Samarangsche 
Advertentieblad (1845).7 There were also newspaper publications with Malay 

4 Bataviasche Advertentieblad was more an advertisement paper than a newspaper (Termors-

huizen 2001: 47).

5 Nederlands Indiesche Handelsblad was a newspaper published by the government, its con-

tent consisted of news and messages relating to trade in the Indonesian archipelago (Ter-

morshuizen 2001: 56).

6 Soerabajasche Courant, its name changed to Soerabaya Courant in 1861 started as an adver-

tisement paper, but soon became more of a newspaper.

7 Samarangsche Advertentieblad was an advertisement newspaper.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 47

names and in Malay language, such as Bramartani (1855), Soerat Kabar Bahasa 
Melajoe (1856), Selompret Melajoe (1860), Bintang Timor (1862), Djeroe Mar-
tani (1864), and Biang Lala in Jakarta (1867). All of them were published on 
Java. The newspapers mainly contained public notices, such as government 
announcements, updates on official activities, and new regulations.

Between 1817 and 1848 the government left these publications alone, which 
is not as remarkable as it may seem because they were not very critical of the 
former’s policy. This situation only started to change after the constitutional 
reform of the Dutch state and its colony from 1848 until 1854.

3.2.2. The Dutch Constitution of 1848 and the Government Regulation for 
the Netherlands-Indies (Regerings Reglement) of 1854

The Dutch Constitution of 1848 and the Regerings Reglement for the Nether-
lands-Indies of 1854 provided a new legal underpinning for Dutch rule in 
the Netherlands Indies. They provided the points of departure for freedom 
of expression in the Netherlands Indies for the largest part of the colonial 
period. Significantly, Article 8 of the 1848 Constitution provided for press 
freedom: “No one needs prior permission to express through the press any 
thoughts or feelings, without prejudice to his responsibility under the law.” 
Dutch liberal MPs, led by Thorbecke, struggled against the conservatives to 
insert the same provision into the 1854 Regerings Reglement, as they believed 
freedom of the press was needed as a tool to monitor the Dutch govern-
ment. Promoting press freedom was for a large part inspired by their own 
experience of suppression under the authoritarian government of Willem I. 
However, the liberal MPs were opposed by the conservative faction led by 
ex-Governor-General (1833-1836) Jean Chrétien Baud, who promoted clear 
limitations on press freedom. The conservatives feared that the fact that the 
native population of the Indies was being “somewhat exploited” might be 
“exhibited” by opposition newspapers and could then be employed as a 
weapon against the government (Faber 1930: 40).

The result was a compromise, but closer to the liberal than to the conserva-
tive point of view. Article 110 of the Regerings Reglement stipulated that:

The supervision of the press by the Government must be regulated by ordinance in agree-

ment with the principle that the publication of ideas and sentiments by the press and the 

admission of printed manner from outside the Netherlands must not be submitted to any 

restriction except such as is needed to ensure public order.

3.2.3. Drukpersreglement (1856)

Unfortunately, the elaboration of Article 110 of Regerings Reglement into the 
Regulation on Printed Matter in the Netherlands Indies of 1856 (Reglement 



48 Chapter 3

op de drukwerken in Nederlandsch-Indie, or the so-called Drukpersreglement),8 
showed little of its liberal intent. Thirty-five articles under the Drukpersregle-
ment were enacted on 8 April 1856 by a Royal Decree (Koninklijk Besluit) in 
Amsterdam, then officially proclaimed as an Ordinance by the Governor-
General in the Netherlands-Indies on 10 November 1856.

The Drukpersreglement clearly aimed at stifling criticism of the colo-
nial government (Adam 1995: 17). It was scornfully called a “brainchild of 
darkness” by Thorbecke (Faber 1930: 40) and it immediately led to serious 
protests and even a riot by journalists and others in the Netherlands Indies 
(Termorshuizen 2001: 77). The Drukpersreglement was seriously criticised in 
Parliament in 1857, but the MPs could do little more than express their dis-
may – the regulation was to remain in place until the end of Dutch rule over 
the Indies.

The Drukpersreglement introduced a system of pre-censorship for the 
press, which was formulated under article 13:

Of each paper printed in the Netherlands Indies, or printed elsewhere bar the Netherlands 

and published in the Netherlands Indies, the printing house or publisher is obliged to 

submit a signed copy to the head of the local administration (het hoofd van het plaatselijk 
bestuur), another copy to the public prosecutor (officier van justitie), and a third copy to the 

general secretariat. The printing house or publisher will receive a free proof of receipt. Vio-

lation against this provision shall be liable to a fine of 50 to 1000 guilders.

This pre-censorship system meant the end of press freedom in the Nether-
lands Indies, since it was no longer allowed to publish thoughts and feelings 
through the press without prior authorisation. Every new magazine, journal 
or periodical needed permission from the Binnenlands Bestuur.9 In addition, 
the Drukpersreglement introduced criminal liability for defamation (smaad), 
insult (hoon), or slander (laster) against the King of the Netherlands or his 
family (article 23) or against public officials (article 25).

The government proved moreover willing to use its powers: in 1864 it fined 
a journalist from the Java Bode, in 1868 an editor of the Soerabajasche Handels-
blad, in 1869 the Celebes Courant, and Jeroe Martani, and in 1873 the Sama-
rangsche Courant and – again – the Java Bode.10 These cases mostly related to 
defamation and insult. The government even exiled the editor of the Sama-
rangsche Courant and a journalist from the Java Bode. Both cases were unsuc-
cessfully challenged in the court (Said 1988: 16).

8 Koninklijk Besluit No. 54, 8 April 1956, Staatsblad van Nederlandsch-Indie 1856 No. 74: 

Reglement of de Drukwerken in Nederlandsch-Indie.

9 According to Gerard Termorshuizen this is the reason why at least 95 percent of the print-

ed newspapers from the Netherlands Indies can be found in the Algemeen Rijksarchief 
(General State Archives) in The Hague, Personal communication, Leiden, 27 March 2010.

10 Unfortunately, I could not fi nd clearly to what extent the threat of a fi ne infl uenced jour-

nalists or papers to publish or not to publish.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 49

The obligation to submit to the authorities an unsigned copy of all manu-
scripts before publication was also challenged by the printer/publisher of 
the Soerabaja Courant in 1869. He argued that this obligation could not pos-
sibly apply to daily newspapers. When he refused to submit the first num-
ber of his Courant to the public prosecutor before publication, a prosecu-
tion followed. Surprisingly, the Soerabaja Court decided that the defendant 
was correct. According to the judges daily publications were regulated by 
another article.11 The court acquitted the accused, and this judgement was 
confirmed on appeal by the Supreme Court on 4 June 1869 (Faber 1930: 
40-41). This case shows that there was at least the possibility to challenge the 
government and that newspapers were henceforth subject to a less stringent 
regime, but it did not alter the repressive nature of press regulation.

3.2.4. Press and Ethical Policies

Bumiputera Hindia Olanda yang baru bangun patut 
mendapat hak dan bebas (rechten en vrijheden),

baik dengan tulisan, baik dengan bicara.12

(Tirto Adhi Soerjo, 1909a)

In the early twentieth century the new ‘Ethical Policy,’ inspired by C. Th. 
van Deventer’s article “A Debt of Honour” (Een Eereschuld), led to a differ-
ent government view of press freedom (Maters 1998: 79-80). The wish to 
repay the ‘surplus millions’ the Netherlands had reaped from the Indies by 
improving the socio-economic welfare of ‘the natives’ through educational 
and economic measures (Deventer 1899) was accompanied by the birth of a 
new consciousness among the Indonesian people in the closing years of the 
nineteenth century (Adam 1995: 90-107; Ricklefs 1981).

Newspapers in the Netherlands Indies were an important source of infor-
mation on the situation in the colonies and contributed to the criticism 
underpinning Van Deventer’s quest. A well-known example of a critical 
journalist is Pieter Brooshooft (1845–1921), who wrote many articles about 
oppression and inequities of the colonial system, and about the moral duty 
of the Dutch to repay the Indies what the Indies was due. As the editor of 
the largest and liveliest of the Dutch-language Indies’ newspapers, De Loco-
motief, Brooshooft sent reporters all over the Netherlands Indies to investi-
gate what was wrong. He paid special attention to the so-called ‘declining 
Native welfare,’ the actual reduction in living standards of large parts of the 

11 I have not been able to fi nd this article, while Faber in his writing also did not give any 

further explanation about this issue.

12 “Netherlands-Indies indigenous inhabitants who have just awoken ought to get rights 

and freedoms, both in writing and in speaking.”



50 Chapter 3

population in substantial areas of the colony at the end of the nineteenth 
century (Vickers 2005: 17).

In 1906, the changed atmosphere led to an amendment of the Drukpersregle-
ment. It was initiated by the Minister of Colonial Affairs, who also requested 
the Governor-General to formulate a new penal code for the Netherlands 
Indies. The 19 March 1906 Royal Decree13 abolished the notorious pre-cen-
sorship system. According to its Article 17, printing houses were responsible 
for the entire content of the newspapers or periodicals they published, if 
the author could not be prosecuted or convicted, or if the judgment could 
not be executed against him (Faber 1930: 42). Although censorship was still 
possible, the changes to the Drukpersreglement thus contributed to more free-
dom of the press in the Netherlands Indies, and in particular promoted the 
involvement of Chinese and Indonesians in public debates waged in the 
press. Criticism of unjust policies gained a platform and promoted more 
political consciousness among Indonesians (Maters 1998).

Before the introduction of the so-called ‘Ethical Policy,’ there was actually 
no ‘native’ press of political importance, but in 1903 R.M Tirto Adhi Soerjo 
established Soenda Berita and in 1907 Medan Prijaji (Termorshuizen 2011: 
148).14 He managed to get the funding for Soenda Berita by selling his own 
property in Batavia, and found support for his effort with the Regent of 
Cianjur. The newspaper quickly developed an agenda of knowledge promo-
tion and preparing the reader for the coming modernisation. It addressed 
topics as health, medicine, medical review, bacteriology, meteorology, law, 
governance, Islamic law, photography, and wayang (folk puppetry). It also 
introduced specific rubrics for women, such as cooking, tailoring, and 
housekeeping, some of them even written by female authors. According 
to Pramoedya Ananta Toer, the Soenda Berita was really a ‘one-man busi-
ness’ (Toer 1985: 39-40). Medan Prijaji was of a more political nature. Next 
to providing general news, the newspaper aimed at promoting justice for 
Indonesians – through legal aid, providing access for marginalised people 
to forums of complaint, providing information for job seekers in Batavia and 
pushing citizens to become involved in organisations and to organise them-
selves (Toer 1985: 46). Soerjo developed several other publications, such as 
Soeloeh Keadilan (1907) and Poetri Hindia (1908) and set the stage for many 
other newspapers, journals and magazines.

On top of the changes to the Drukpersreglement came the liberal policies of 
Governor-General J.B. van Heutsz, who took office in 1904. Soerjo applaud-
ed the appointment of Van Heutsz, because he had finally brought the war 

13 Koninklijk Besluit, 19 March 1906, Staatsblad van Nederlandsch-Indië 1906 No. 270.

14 R.M. Tirto Adhi Soeryo was awarded the title of Father of the National Press by Soeharto 

in 1973, and National Hero by Soesilo Bambang Yudhoyono in 2006 (by Presidential 

Decree 85/TK/2006).



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 51

in Aceh to an end “and the people in Java had been under a heavy burden 
to provide the funds for the Aceh War” (1904: 31-32).15 Soerjo also noted that 
before Van Heutsz’s appointment newspapers could not criticise the gov-
ernment for arbitrariness of its officials. This was now allowed, as long as 
it did not constitute an attack on the honour (eer) and moral value (zedelijke 
waarde) of persons or of officials – but one could use sharp wordings. In 
Soerjo’s words: “This leeway (policy) is enough for the press to write about 
influential persons who govern in arbitrary ways. The more the Malay press 
dares to state its thoughts, the more attention the government will pay. Such 
attention is the aim of Governor-General Van Heutsz. He likes supporting 
the press. He allows journalists to attend official parties and visit prohibited 
areas, he even gives financial support – taken from the 25 percentage budget 
reduction of the Dutch railways – to journalists. He also very much respects 
and gives attention to the Malay press, and sees the press as useful for the 
governed nation” (Toer 1985: 53).16 Indeed, Van Heutsz encouraged Malay 
language journalism, and thus provided the opportunity for Soerjo and his 
colleagues to publish their articles. Soerjo also became friends with Van Kol, 
Stigter (director of the Koningin Wilhelmina School), and other ‘ethicals,’ 
and even enjoyed direct personal access to Van Heutsz (Shiraishi 1987: 132).

Yet, this did not prevent Soerjo from getting into trouble in a case which 
demonstrated that the boundaries were still tight. In 1909 Soerjo was pros-
ecuted for a ‘persdelict’ concerning an article about an official from the indig-
enous administration, Mas Tjokrosonto (Wedono17 in Cangkrep, Purworejo) 
and one from the Dutch administration, A. Simon (Aspirant Controleur). In 
the article these officials were called ‘snotaap’ (naughty boy), ‘ambtenaar 
broddelaar’ (messy official) or ‘ambtenaar stupperaar’ (stupid official).18 On 
the basis of Article 25 of the Drukpersreglement, Soerjo was prosecuted after 
Simon had filed a complaint for defamation (smaad), insult (hoon), or slander 
(laster), and was ultimately sentenced by the Court of Appeal (Raad van Jus-
titie) to two months of seclusion away from his home (Soerjo 1909b).

15 This is somewhat ironic, since the Military Governor in Aceh Van Heutsz had conducted 

a scorched earth policy in which 60,000-70,000 Acehnese lost their lives (an estimated 

37,000 troops were killed on the Dutch side) (Vickers 2005: 13). However, Van Heutsz’s 

military success had turned him into a popular hero of expansion, and therefore he was 

in a position to silence some of the conservative criticism on the ‘Ethical Policy.’

16 I have not been able to fi nd where Toer got his quotation from.

17 Offi cial position at the sub-district level.

18 The case was about the article “Betapa Satoe Pertolongan Diartikan” (‘How An Act of Help 

Should be Understood’) in Medan Prijaji no. 24 of 30 June 1908. It referred to earlier arti-

cles in Medan Prijaji, no. 19 and 20 pp. 224-235 and 244-258, “Persdelict, Oempatan dan 
Penistaan: Aspirant Controleur A Simon contra Tirto Adhi Soerjo, Hoofredaktur Medan Prijaji” 

(“Press crime, Detraction and Defamation: Candidate Controller A. Simon Against Adhi 

Soerjo, Chief Editor of the Medan Aristocrat”).



52 Chapter 3

3.2.5. Haatzaai Artikelen (1914)

The climate of press freedom changed substantially after the introduction 
of the amendment of the Wetboek van Strafrecht in Nederlands Indië (Penal 
Code in the Netherlands Indies) in 1914.19 In response to the emergence of 
a nationalist movement and the growth of a vernacular press which was 
increasingly critical of the Dutch government in the Netherlands Indies, the 
Dutch authorities introduced stricter controls on the press. Prior to these 
amendments, on 2 June 1913, Minister of Colonial Affairs De Waal Malefijt 
wrote to Governor-General Idenburg:

Strong action should be taken against the public preaching of revolt against the Dutch 

authorities, against those extremely tiresome efforts to discredit the best intentions of the 

Government, against the sowing of hate and discordance between the various races which 

has become the order of the day. Tolerating this manifestation or leaving their repression to 

the constantly varying opinion of the judiciary in the Indies – which in practice amounts to 

the same thing – is like committing political suicide…. Introduction of a preventive control 

has, of course, been made impossible by the changes to the press rules in 1906. Therefore, 

a new means of repression should be looked for, not by the judiciary but by administrative 

authorities (Wal 1967: p. 239).

Indeed, at that time administrative intervention into press matters was no 
longer permitted. The authorities in the Netherlands Indies had to resort to 
criminal prosecution when they thought an author or a journalist had gone 
too far in discrediting the government and, therefore, had to be accused of 
attempting to disrupt public order and tranquillity (Maier 1991: 68-70). De 
Waal Malefijt’s successor as Minister of Colonial Affairs, Mr. Th. B. Pleyte 
(1913-1918), was pushed by Parliament to take the initiative to keep a tighter 
control on the press. It was in this context that the Netherlands Indies’ Penal 
Code was amended. It gave the authorities the power to take action when-
ever they deemed this necessary (Maters 1998: 98).

Following British India, where the government in 1908 enacted the News-
papers (Incitement to Offences) Act, in January 1914 the Dutch Parliament 
introduced several articles restricting press freedom (Termorshuizen 2011: 
155-156). Most notable were Articles 63a and b, the so-called haatzaai artikel-
en (hatred sowing articles):20

Article 63a: He, who by words, signs or depictions or in any other way gives rise or promotes 

feelings of hostility, hatred or contempt against the government of the Netherlands or the 

Netherlands Indies, shall be punished with a penal servitude sentence of five to ten years.

19 Royal Decree of 7 Januari 1914 no. 28 (S. 205), (Royal Decree on amending and supple-

menting the Penal Code for Europeans in the Netherlands Indies and amendment of the 

Regulations on printed matters in the Netherlands-Indies).

20 Other provisions, however, are more recent. The articles 137c and 137d about insulting a 

group in society and incitement to hatred or discrimination were formulated in 1934. The 

extensions in Articles 137e and 137f were added after Indonesia became independent, in 

1971 and 1991.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 53

Article 63b: He, who by words, signs or depictions or in any other way gives rise to or 

promotes feelings of hostility, hatred or contempt against different groups of Dutch nation-

als or residents of the Netherlands Indies, shall be punished with imprisonment varying 

between six days and five years.

A month later, Governor-General Idenburg released Decree 32/1914 (S. 206 
and 207), which introduced similar measures with harsher punishments for 
the Indonesian population committing such offences – to up to ten years of 
hard labour in chains. After the unification process of the Penal Code, which 
resulted in a single Code applicable to all population groups, these articles 
were refined to become Articles 154, 155,21 156,22 and 157.23 The new formula-
tions were meant to prevent different interpretations (Termorshuizen 2011: 
156). They were usually applied in connection with other notorious articles 
from the Penal Code about crimes against public authority (especially Arti-
cles 20724 and 20825).

In fact, the haatzaai-artikelen were not such a novelty. The Drukpersreglement 
in 1857 already enabled the prosecution of journalists and editors for ‘defa-
mation’ of the Governor-General or for inciting people to hatred of or con-

21 Section (1): Any person who disseminates, openly demonstrates or puts up a writing 

where feelings of hostility, hatred or contempt against the Government of Indonesia are 

expressed, with the intent to give publicity to the contents or to enhance the publicity 

thereof, shall be punished by a maximum imprisonment of four years and six months or 

a maximum fi ne of three hundred f. Section (2): If the offender commits the crime in his 

profession and during the commission of the crime fi ve years have not yet elapsed since 

an earlier conviction of the person on account of a similar crime has become fi nal, he may 

be released from the exercise of said profession.

22 The person who publicly gives expression to feelings of hostility, hatred or contempt 

against one or more groups of the population of Indonesia, shall be punished by a maxi-

mum imprisonment of four years or a maximum fi ne of three hundred f.
 By group in this and in the following article shall be understood each part of the popula-

tion of the Netherlands Indies that distinguishes itself from one or more other parts of 

that population by race, country of origin, religion, origin, descent, nationality or consti-

tutional condition.

23 Any person who disseminates, openly demonstrates or puts up a writing or portrait 

where feelings of hostility, hatred or contempt against or among groups of the population 

of the Netherlands Indies are expressed, with the intent to give publicity to the contents 

or to enhance the publicity thereof, shall be punished by a maximum imprisonment of 

two years and six months or a maximum fi ne of three hundred f.
24 Any person who with deliberate intent in public, orally or in writing, insults an authority 

or a public body set up in the Netherlands Indies, shall be punished by a maximum 

imprisonment of one year and six months or a maximum fi ne of three hundred f.
25 Section (1): Any person who disseminates, openly demonstrates or puts up a writing or 

portrait containing an insult against an authority or public body set up in the Nether-

lands Indies with the intent to give publicity to the insulting content or to enhance the 

publicity thereof, shall be punished by a maximum imprisonment of four months or a 

maximum fi ne of three hundred f; Section (2): If the offender commits the crime in his 

profession and during the commission of the crime two years have not yet elapsed since 

an earlier conviction of the person on account of a similar crime has become fi nal, he may 

be deprived of said profession.



54 Chapter 3

tempt for the government. It is moreover not true that the haatzaai-artikelen 
were only applicable to the Netherlands Indies, as claimed by R.H. Siregar 
et al. (2000: 12), for they had also been included as Articles 261 and 262 in 
the Penal Code in the Netherlands in 1881. Moreover, other articles in the 
Penal Code could be used against journalists in the Netherlands Indies as 
well. These included Chapter II: Crimes against the Dignity of Kingdom of 
the Netherlands and Governor-General (Articles 134 and 137); the articles 
about incitement (opruiing) in Chapter V: Crimes Against the Public Order 
(Articles 160 and 161); and Chapter XVI: Defamation (Articles 310, 315, 316, 
317, 320, and 321).26

In practice, the application of the haatzaai-artikelen turned out to be discrimi-
natory, as Dutch and Indonesian (Bumiputera) press were often treated differ-
ently, and the artikelen seemed to be used especially to attack the Indonesian 
nationalist movement.27 Defamatory articles in Dutch newspapers or journals 
were not nearly as often prosecuted as those in Indonesian ones. The plural-
ist system of the administration of justice exacerbated this situation (Maters 
1998: Chapter III-IV). Unfortunately there is no evidence of how often such 
criminal prosecution took place, but a number of cases have been reported. 
The best-known involved Marco Kartodikromo, a former Medan Prijaji jour-
nalist, who started his own newspaper, Doenia Bergerak (World in Motion), in 
1914. This paper was considered the mouthpiece of the Native Indonesian 
Journalists’ Association (Inlandse Journalisten Bond). Kartodikromo wrote an 
attack on the Dutch Advisor on Native Affairs R.A. Rinkes in 1914. On 26 Jan-
uary 1915 the authorities started an investigation on account of the publica-
tion of several anti-Dutch editorials. This led to his incarceration in the same 
year, but after a public outcry he was released after 100 days (Vickers 2005: 
75-76; Wasono 2000). It is unclear what legal basis was used to indict him, but 
the case is representative of the growing level of repression by the authorities.

3.2.6. The Persbreidel Ordonnantie (1931)

The suppression of press freedom worsened when the Press Banning Ordi-
nance (Persbreidel Ordonnantie)28 was introduced in the Netherlands Indies on 
7 September 1931. The draft of this ordinance led to vehement debates in Par-

26 These articles will be further discussed in Chapter V: Press Freedom in Criminal Law.

27 All of the major nationalist leaders were in one way or another involved in the press. 

Soekarno was editor and publisher of the magazine Fikiran Rakjat (People’s Thought); 

Muhammad Hatta was a regular contributor to the magazine Daulat Rakjat (People’s Sov-

ereignty); Amir Syarifudin was a member of the editorial staff of the magazine Banteng 

(Wild Buffalo); Haji Agus Salim was editor in chief of Mestika (Flower).

28 Staatsblad van Nederlandsch-Indië 1931 No. 394 jo. Staatsblad van Nederlandsch-Indië 

1932 No. 44. The original title is ‘Drukwerken, Bescherming van de openbare orde tegen ongew-
enschte periodiek verschijnende drukwerken’ (Printed matters: Protection of public order 

against undesirable periodical printings).



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 55

liament and was seriously criticised by journalists, who had been excluded 
from the drafting process. The enactment of the Press Banning Ordinance can 
be explained by the rise of a political movement that was increasingly critical 
of the Dutch government’s colonial policies. It combined socialist, communist 
and nationalist groups, and arose both in the Netherlands and the Netherlands 
Indies. According to Maters (1998: 204, 220), the Press Banning Ordinance 
was mainly a response to the communist insurgency in East Java of 1926.

Moreover, between 1927 and 1931 the government found that the Penal 
Code proved an insufficient basis for applying the restrictive policies 
deemed necessary. The government wished to push the judiciary out of 
press control and to return it to the realm of administrative policies. To this 
end it developed a license system which could be applied directly (Termor-
shuizen 2011: 156). After the enactment of the Press Banning Ordinance, 
there were two mechanisms to control the press: through the criminal courts 
and through a license system.

Articles 1 and 2 of the Press Banning Ordinance stated that the Governor-
General had the right to ban publications for a maximum of eight days in 
the interest of public order. If he found that the newspaper concerned was 
violating public order, he could ban the publication for a longer period, 
without involvement of the judiciary. Article 2 section (1) and (3) stated:

If the designation referred to previous article does not have the desired effect, the Gov-

ernor-General may, after hearing the Council of the Netherlands Indies, issue a ban on 

printing, publishing and distributing such print works, in the case of a newspaper for a 

maximum of eight days and in the case of other printed periodicals for a maximum of three 

times the period between the appearance of two consecutive issues.

When, after the ban has expired, printing of the banned work is resumed, appearance of 

the same printed materials can be temporarily banned as designated by article 1, as long as 

the designation referred to in article 1 is in force. For a newspaper, the duration of a second 

or third ban can be no more than thirty consecutive days.

One of the newspapers banned on the basis of the Press Banning Ordinance 
was Soeara Oemoem in Surabaya. The ban, by Decree No. 6 of 23 June 1933, 
followed the newspaper’s reports about the mutiny on the ‘De Zeven Provin-
ciën’ [The Seven Provinces] considering them as ‘inciting.’29 This was the out-
come of an investigation process started by Attorney General Verheijen, who 

29 The mutiny broke out on the Dutch warship De Zeven Provinciën, when a group of about 

ten native sailors seized the fi rearms and ammunition on board, and took over the ship. 

Almost all of the native crew members, about 180 men, joined in the mutiny, while of the 

approximately 50 Europeans on board some immediately and enthusiastically joined the 

mutineers, while others hesitated and tried to exercise a restraining infl uence (Bloom 

1975; Western Argus (Kalgoorlie, WA 1916 – 1938), Tuesday 28 February 1933, page 1). 

The case led to a strong call in the Netherlands for stronger government powers in the 

Netherlands Indies.



56 Chapter 3

had Tjindar Boemi, the author of the Soeara Oemoem articles, arrested. He 
reported to the Governor-General that the investigation showed that Soeara 
Oemoem’s articles were of an inciting nature. After having heard the advice 
of the Council of the Netherlands Indies, the Attorney General suggested 
to the Governor-General to impose a ban on the basis of the Press Banning 
Ordinance. Four days later, the Council of the Netherlands Indies gave the 
same advice to the Governor-General, and on 23 June 1933, the Governor 
General issued the decree (Maters 1998: 239; Swantoro and Atmakusumah 
2002: 197-198).

Between 1933 and 1935, the government banned 18 Indonesian and five 
Dutch newspapers. On Java and Madura, in 1934 alone the government 
banned 26 daily newspapers – out of a total of 30 daily newspapers. On top 
of this, 108 weeklies and 244 monthlies were banned (Maters 1998: 237, 241). 
These bans clearly had an appalling effect on press freedom in the Nether-
lands Indies, far worse than the Penal Code. Any article relating to national-
ist consciousness, struggle, democracy and independence was suspect30 and 
considered a threat for Dutch rule over the Netherlands Indies (Maters 1998: 
238-239). Although the Press Banning Ordinance was primarily aimed at 
controlling Indonesian newspapers, it was also applied to European ones. 
Ironically, this led to a situation where the Indonesian nationalist press 
found itself in the same situation as the extreme right-wing and fiercely 
Dutch nationalist ‘Het Nationale Weekblad’ (The National Weekly), which was 
prohibited from being published for three weeks in 1938.

In 1940 two military regulations were added to the repressive machinery 
already in place: Military Ordinance 14/Dv.0/7A-3 (Verordening van het Mili-
tair Gezag, Javasche Courant 17-5-1940 No. 40 a) and Military Ordinance 66/
Dv.0/VII A-3 (Javasche Courant 26-3-1941 No. 24 a). They prohibited publish-
ing any news or reports concerning military matters which (a) endangered 
public order and security; (b) related to army, navy, air force, state defense, 
and/or other military interests, and which were never to be made public.

Press freedom in the Netherlands Indies was directly influenced by political 
dynamics in the Netherlands and the Netherlands Indies. The main actors 
were Parliament and the Minister of Colonial Affairs in the Netherlands 
and the Governor-General in the Netherlands Indies. The struggle for free-
dom of expression by socialist newspapers in the Netherlands and in the 
Netherlands Indies, as well as the emergence of a vernacular press in the 
Netherlands Indies contributed to an increasing number of press reports 
that were critical about the government. This attitude was also promoted 

30 Press bans in 1933 were applied to silence the ‘non-cooperative movement,’ by banning 

Pemoeda and Gempar as papers of the Partindo (Indonesia Party), Medan Rakjat as paper of 

the Permi (Union of Indonesian Muslims), and Pahlawan Moeda as paper of the HPII 

(Association of Indonesia Moslem Youth) (Maters 1998: 239).



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 57

by the political context of the ‘Ethical Policy’ in the early twentieth century 
discussed above, which led to a ‘modern’ self-consciousness for Indonesians 
as reflected in the press owned by Indonesians.

In summary, throughout the colonial period the government combined 
multiple instruments for restraining press freedom, ranging from preven-
tive to repressive censorship. The Penal Code’s haatzaai-artikelen are often 
considered key to the repression, but in fact the involvement of the judiciary 
made this law not as effective as the government would have wanted. This 
led the Minister of Colonial Affairs to introduce administrative policies for 
more direct forms of control, and ultimately Parliament enacted the Press 
Banning Ordinance in 1931. This marked the end of an age of relative press 
freedom, with the period from 1906 until 1914 as the liberal highlight. After 
1914, growing political consciousness among Indonesians and the emer-
gence of the nationalist movement made the government fearful of the role 
of newspapers in the vernacular language in promoting these ideas among 
larger sections of Indonesian society. The situation for the Dutch language 
press deteriorated as well, but in particular after 1931 the Press Banning 
Ordinance was mainly applied against the Bumiputera press. Administrative 
sanctions provided the effective instrument the colonial administration was 
looking for, not only because they did not involve judicial checks, but also 
because they could be applied against newspapers rather than individual 
journalists or editors. The absence of an appeal or even complaint mecha-
nism made administrative sanctions even more expeditious. At the end of 
Dutch colonial rule, therefore, there was not much left of press freedom in 
the Netherlands Indies.

3.2.7. The Press and the Japanese

On 1 March 1942 Japanese troops landed at three places along the northern 
coast of Java and quickly defeated the Dutch colonial army. This marked the 
start of more than three and a half years of Japanese occupation, lasting until 
after the end of the Second World War on 2 September 1945.

In spite of mixed feelings, in the beginning many Indonesians enthu-
siastically welcomed the Japanese invasion as a liberation from the Dutch, 
waving flags and shouting slogans such as “Japan is our elder brother.” As 
Soekarno said,

I know all about their brutality. I know of Nipponese behavior in occupied territory – but 

okay. I am fully prepared for a few years of this. I must rationally consider what they can do 

for my people. We must be grateful to the Japanese. We can use them… (Adams 1965: 157)

Nevertheless, the situation rapidly deteriorated. During the Japanese 
occupation of Indonesia, many who lived in areas considered strategically 
important were subjected to torture, rape, slavery, arbitrary arrest and exe-



58 Chapter 3

cution, and other atrocities. An estimated 270,000 Indonesians were deport-
ed as unpaid labourers or romusha to work on Japanese military projects and 
thousands of women ended up in brothels to ‘comfort’ Japanese soldiers.

The Japanese enacted Military Law (Osamu Seiri) 1/ 1942, which applied 
to Java and Madura. This law determined the basic outlines of the govern-
ment system. All the laws and regulations of the Netherlands Indies were 
to remain effective temporarily provided they were not in conflict with Jap-
anese regulations. Similar regulations were also proclaimed for the other 
Netherlands Indies territories (Wignyosoebroto 1994: 183; Han 1998: 421).

In its propaganda campaign for ‘the Greater East Asia Co-Prosperity Sphere,’ 
on 25 May 2602 (1942), the High Command of the Japanese armed forces in 
Java and Madura promulgated Law 16/1942 on ‘The Control of Organs of 
Publication and Information and the Censorship of Publication and Infor-
mation.’ It introduced a ‘double model’ for press control, providing for both 
preventive and repressive measures, unlike the Dutch who had replaced a 
preventive with a repressive model. Without publication permits newspa-
pers were not allowed to appear (Thoolen 1987: 96; Surjomihardjo et al. 2002: 
175-176). Article 1 of Law 16/1942 stated that “all categories of printed mat-
ter were required to have a publication permit,” while Article 2 “prohibited 
former hostile publications to continue their activities.” Article 3 provided 
that “Publishing printed media which relate to publication and information, 
either daily, weekly, monthly or irregular publication, without a permit is 
prohibited.”

Preventive censorship was introduced by Articles 4, 9 and 10. It stated that 
all printed newspapers should pass through the Japanese Army’s Censor-
ship Department before they could be circulated or distributed. The Censor-
ship Department office was situated in Batavia (Jakarta), with branches in 
cities such as Bandung, Yogyakarta and Surabaya. Before being allowed to 
publish, a publisher should get a permit from a censorship official (Domei), 
acquiring a signature (paraf) after inspection. Some newspapers, such as the 
Sedya Tama daily (Yogjakarta) adapted to the new conditions and changed 
their name and function to become mere tools of propaganda (Said 1988: 
48-49).

Law 16/1942 also forced all Dutch and Chinese newspapers to close down. 
The military commander issued some permits for well-established newspa-
pers, but they were required to change their names into Japanese, such as 
Jakarta based newspapers, Asia Raja – with editors Sukardjo Wirjopranoto, 
R. Winarno, A. Tjokroaminoto and B.M. Diah –Kung Yung Pao-Indonesia,31 

31 Indeed, Kung Yung Pao still seems a Chinese name. However, Kung Yung Pao was run by 

Oey Tiang Tjoei, a loyal to the pro-Japan Chinese puppet president Wang Ching Wei, 

based in Japanese-occupied Nanking.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 59

Kana Monji Shimbun, Pandji Pustaka, Soeara Moeslimin Indonesia and Djawa 
Baroe. Outside Jakarta the same happened to Sinar Matahari (Yogyakarta), 
Sinar Baru (Semarang), Soeara Asia (Surabaya), and newspapers outside Java, 
such as Kita Sumatra Shimbun (Medan), Padang Nippo and Sumatera Shim-
bun (Padang), Palembang Shimbun (Palembang), Lampung Shimbun (Tanjung 
Karang), Borneo Shimbun (Kalimantan) and Selebes Shimbun (Ujung Pandang).

Publishers of newspapers that violated the press rules above could be con-
victed to imprisonment of up to one year. Newspapers violating the censor-
ship mechanism would be brought before the Gunsei Hooin (Court of Justice 
of the Military Government); other offenders had to appear before the Gun-
ritsu Kaigi (Martial Court). However, in practice extra-judicial mechanisms, 
such as arbitrary detention, were used more frequently to suppress the press 
if they were critical of Japanese colonialism.

A clash between the Indonesian nationalist movement and the Japanese mil-
itary seemed inevitable. The Japanese military threatened and arrested any 
Indonesian they did not trust, including journalists. Many journalists were 
suspected of being anti-Japanese and were detained, such as Herusukarto, 
Subekti, Tabrani, Sajuti Melik and S.K. Trimurti. The journalist Kusen died 
in a Japanese prison. In Kalimantan, several journalists were assassinated, 
including Anomputro, M. Homan, H. Babou, A. Atjil and Amir Bondan 
(Said 1988: 50). Unfortunately I have been unable to find the reason for why 
they were killed, and how they were treated in custody.32

During the Japanese occupation, the press system had a rigorously authori-
tarian character and only served the interests and propaganda of the Japa-
nese army. Nonetheless, as argued by Lee (1971: 28), in some respects Indo-
nesian journalists also benefited from the Japanese occupation. Firstly, there 
was the possibility to spread nationalist ideas despite the restrictions of 
Japanese-imposed press censorship, and secondly, they could contribute lin-
guistically to the formation of modern Indonesian (Bahasa Indonesia). Jour-
nalists were able to produce comments with nationalist overtones and wrote 
them in a language which gradually became more uniform and modern. 
The war was moreover a useful training period for journalists, preparing 
them for their tasks in the imminent armed struggle for independence and 
the building of a free Republic of Indonesia. Despite the oppressive systems 
under Dutch and Japanese administration, journalists managed to develop 
their skills and could promote a spirit of nationalism and independence 
(Soemanang 1952; Said 1988).

32 I contacted Tribuana Said by email in order to learn more about the assassination of jour-

nalists. He did not remember the specifi c source of the story, but recommended me sev-

eral sources. However, these did not contain any further information either. Personal 

communication with Tribuana Said through email, 30 November 2011.



60 Chapter 3

3.3. Post-Independence

This part covers the analysis of legislation and policies related to press free-
dom from 1945 until 1957. I have hereby made a sub-division of two shorter 
periods, 1945-1949 and 1950-1957. The first period represents the transition 
from colonialism to independence. The second concerns the first few years 
of independence, when Indonesia was under a parliamentary system after 
the Dutch had finally recognised Indonesia’s sovereignty and given up on 
their colonial war.

3.3.1. 1945-1949

Press freedom during the early years of Indonesian independence was first 
completely suppressed by the British army, which landed in Indonesia in 
1945. Indonesia’s independence was not recognised, and the British troops 
were to control the situation after the Japanese had left and before the Dutch 
returned. Hence, newspapers became a primary target for controlling infor-
mation. Said (1988) notes that the British army stopped the daily Sinar Deli 
and Pewarta Deli in Medan from publishing. A.O. Lubis and the head of the 
printing house of Syarikat Tapanuli, Rachmat, were even detained for three 
days in March 1946. Mimbar Oemoem’s Wahab Siregar was also arrested. 
The printing house of Soeloeh Merdeka was occupied by soldiers. More dras-
tic action was taken in Padang, where a printing house which published 
Oetoesan Soematra was blown up by British soldiers.

Dutch troops joined in the repression after they had landed in February 
1946. Attacks against press offices also occurred in Jakarta (Berita Indonesia). 
Moreover, journalists and editors were regularly detained. B.M. Diah and 
Herawati Diah from the daily Merdeka in Jakarta, as well as several jour-
nalists: Sajuti Melik, Wonohito, P. Wardojo, Sudarso Warsokusumo, Anwar 
Tjokroaminoto, Siauw Giok Tjan, Tabrani and Adam Malik, were all arrest-
ed in the early years after independence without any consideration of a due 
process of law. Thus, it were the British and Dutch armies to first suppress 
press freedom, not the new Indonesian government. This was the context, 
with the press under serious attack by the colonial authorities, in which the 
Persatuan Wartawan Indonesia (Indonesian Journalists Association or PWI) 
was established on 9 February 1946 in Surakarta (Central Java). PWI’s focus 
was almost entirely on supporting the press in the struggle for indepen-
dence and in enhancing solidarity among journalists.33

33 The fi rst chairman and secretary of PWI were respectively Mr. Sumanang Surjowinoto 

and Sudarjo Tjokrososworo. A short historical overview can be read at the PWI website: 

http://pwi.or.id/index.php/Sejarah/Sekilas-Sejarah-Pers-Nasional.html (retrieved on 

15 June 2012).



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 61

While less repressive than the British and the Dutch, the new Indonesian 
government was concerned about what was being published. It ordered that 
any foreign journalist should submit telegram copies of his reports directly 
to the Military Governor of the Indonesian Republic. Since the Dutch were 
considered foreigners, this included all Dutch journalists. However, accord-
ing to the Indonesian authorities this rule was ‘not part of censorship,’ but 
a way to know what was being published about the Indonesian situation 
abroad (Zweers 2013: 346).

Constitutionally speaking, there was a ‘dualistic’ situation. While the 1945 
Constitution claimed authority over the entire territory of Indonesia, the 
Netherlands opposed this with their own territorial claim and argued that 
their colonial constitution of 1925 (the Indische Staatsregeling) was still valid. 
As one may recall from the previous chapter, the 1945 Constitution stip-
ulated the ‘guarantee’ of freedom of expression under article 28,34 which 
states: “The freedom to associate and to assemble, to express oral or written 
thoughts, etc., shall be prescribed by statute.” However, it was difficult to 
realise this freedom under the conditions of war and territorial dispute in 
these years.

3.3.1.1. Colonial Legacy

The context of the fight for independence made it difficult for the national 
leaders to realise their revolutionary dreams, spirit and ambition to change 
the colonial law. This system was moreover deeply rooted in the Nether-
lands Indies system of administration and its organs, procedures, doctrinal 
principles, and enforcement processes. Therefore, the old colonial legal and 
institutional system could not be removed within a short period of time.35 
According to Lev (1985: 57) and Benda (1966), the new government owed 
a great deal to the colonial precedent, “for even the most shattering revo-
lutions, very rare among new states, cannot wipe out the past”. Similarly, 
Wignyosoebroto (1994: 187-9) said that,

It is impossible to develop national law from zero, because the new configuration still 

needs to be explored. Moreover, educated people who had been trained in the Dutch law 

tradition, would more or less think and act based on this tradition or school of thought, ... 

they preferred to push a type of positive law system like the Netherlands Indies legacy, 

which still existed according to the Constitution’s transitional provision. The founding 

fathers of the State had been trying to propose an alternative law to develop a new legal 

system during the PPKI discussion in 1945, but had not yet reached agreement because the 

first major debate was how to build a governance system or system for leading the country.

34 I added quotation marks to the word ‘guarantee’, because the article did not really pro-

tect freedom of expression. This will be further detailed in the next chapters.

35 This was admitted by Soekarno when he was chairing the PPKI: “The Constitution just 

formulated by PPKI, is considered ‘a rapid constitution’ and a ‘revolutie grondwet’…. Later 

we shall make a more complete and perfect Constitution” (Yamin 1959).



62 Chapter 3

There are, at least, two reasons that explain why the Netherlands-Indies 
laws were adopted as national laws for Indonesia. First, as mentioned by 
Lev (1985: 69), the failure of the revolution to demystify the colonial heri-
tage accounts in large part for the ease with which the old forms were car-
ried over. Second, retention of the old laws was not a matter of oversight. 
The previous laws were sustained, and their continuation was stipulated 
explicitly in the first Constitution of 194536 and the succeeding two Constitu-
tions of 1949 and 1950. Although no fundamental changes were introduced 
immediately, at least the 194937 and 1950 Constitution contained protective 
human rights. The transitional provision in the Constitution was drafted by 
Soepomo. As he said, this

“…was not merely a matter of convenience… nor was it simply because no one had any 

ideas,” but also because “…the colonial law provided an available and appropriate frame-

work,” and moreover this colonial law “… was a … secular neutrality between conflicting 

religious and social groups” (Lev 2000: 46).

Soepomo’s statement about an ‘available and appropriate framework’ did 
not take into account the implementation of especially those laws that had 
been detrimental to the nationalist movement. As explained in this chapter, 
the colonial system knew many oppressive laws which were contradictory 
to justice and the rule of law. Notorious laws against press freedom, such as 
the Drukpersreglement, many articles of the Penal Code, and the Press Ban-
ning Ordinance (1931) were not repealed. In short, the same laws that had 
been used to oppress numerous nationalist leaders, including journalists 
and publishers, were kept in place without much further consideration.

In 1946, the Penal Code was amended, expanded, and reinforced by Law 
1/1946 on Criminal Law Legislation (Peraturan Hukum Pidana, or KUHP 

36 Article II of Transitional Provision of UUD 1945 stated that, “All regulations in force at 

the time of independence are declared to remain valid unless or until replaced in a man-

ner prescribed by the Constitution.” Then, slightly similar to Article II of UUD 1945, the 

transitional process provision was also stipulated by Presidential Decree (Maklumat Presi-
dent) No. 2 of year 1945 (10 October 1945). The decree stated that, “All regulations in force 

at the time of independence are declared to remain valid as long as they do not contradict 

the Constitution.”

37 Article 192 of the 1949 Federal Constitution, Section 1: “At the moment this Constitution 

becomes valid, the existing regulations by law and administrative provisions, remain in 

force unchanged as the own regulations and provisions of the Republic of the United 

States of Indonesia, as long and insofar as they have not been withdrawn, supplemented 

or changed by legislation and administrative provisions based on this Constitution.” Sec-

tion 2: “Maintenance of the existing regulations by law and administrative provisions 

prevails only insofar as these regulations and provisions are not incompatible with the 

provisions of the Charter of Transfer of Sovereignty, of the United Statute, of the Agree-

ment on Transitional Measures or of any other agreement connected with the Transfer of 

Sovereignty, and insofar as they are not in contravention with those provisions of this 

Constitution which require no further legislation or executive measures.”



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 63

or Penal Code).38 It meant that several criminal provisions which could be 
used to attack the press were maintained, including the haatzaai-artikelen.39

3.3.1.2. The First Restrictions against the Press

However, not all anti-press laws were transplanted. Less than a year after 
independence, the government of the Republic of Indonesia enacted an ‘anti-
press law’ to deal with the emergency situation. Law 6/1946 stipulated in 
Articles 8, 9, and 1040 that the State Defense Council (DPN) had the authority 
to restrict and prohibit freedom of assembly, freedom of expression, printing 
or information, and sending news. The latter terms clearly addressed the 
press. Article 24 stated that the DPN had the authority to apply pressure, 
even by using violence, in order to fulfill the implementation of this laws 
and other regulations. Moreover, if the government conducting such action 
would incur expenses, the violators were to recompensate. Obviously, in 
practice Law 6/1946 was effective only in the area controlled by the Repub-
lic (Smith 1969: 117). In the Dutch controlled territory the old laws, such 
as the Drukpersreglement, the Press Banning Ordinance and the Penal Code 
were still in force.

According to Abdulgani (1952: 102), the first effective restriction of the press 
after the declaration of independence was related to the ‘Madiun affair’ in 
September 1948. This concerned a communist uprising against the nation-
alist government. The rebels were, however, not well prepared and were 
quickly defeated by the nationalist army (Kahin 2003: 300). The national-
ist government issued a restriction on the press, targeting specifically those 
papers connected with the Front Demokrasi Rakyat (FDR, the People’s Dem-
ocratic Front) and those affiliated to the communists, such as the Patriot, 
Boeroeh and Soeara Iboe Kota. In turn, the FDR imposed restrictions on Api 
Rakjat, the paper representing its political opponents, especially during the 
power struggle in Madiun.

According to Atmakusumah (2009: 18) the first press restriction based on 
Law 6/1946 was not related to Madiun, but concerned the banning of the 
weekly Revolusioner. The exact date of when this happened is unclear, how-
ever it was between 1946 and 1949. The chief editor Soepeno criticised Soek-
arno’s speeches as “bombastis” (turgid) and Revolusioner was immediately 
banned from dissemination by Wedono Salamoen of the Djawatan Pengawas 

38 Republik Indonesia News No. II, 9, 16 February 1946. The change referred to the Penal 

Code (Article 1).

39 These were adapted from Titel V, Misdrijven tegen de openbare orde (Crimes against Public 

Order) of the Penal Code, which included the haatzaai-artikelen (Articles 154, 155, 156, 157, 

207, and 208). These articles will be discussed further in Chapter 5.

40 Law 6/1946 was enacted on 6 June 1946 by Soekarno (Republic of Indonesia Gazette Year 

II, No. 18-19, p. 189-192). This law was also operationalised by the State Defense Council 

Regulation No. 8, 11, and 16 of 1946 and No. 34 of 1947.



64 Chapter 3

Keamanan Negara or DPKN (intelligence services under the police corps). 
Another paper prohibited was Soeara Moeda, which was managed by the 
Indonesian Student Association (Ikatan Pelajar Indonesia) in Solo, led by Soe-
listio, Slamet, and Soekarto. Soeara Moeda was accused of being a proponent 
of the ‘autonomous territories’ (Daerah Swapraja) supported by the Dutch. 
Third, the daily Soeara Rakjat in Kediri, led by A. Aziz (who later established 
the Surabaya Post) was banned after reporting the death of communist leader 
Musso. The military governor imposed a ban on the newspaper for several 
days. In September 1948, the government also banned three newspapers in 
Yogya, Revolusioner, Patriot (led by J. Simandjuntak or Yusuf Adjitorop), and 
the daily Soeara Iboekota (led by Wikana). Except for Soeara Moeda these were 
all communist newspapers.

The fact that measures were taken against the press is not surprising, if we 
take into account the chaotic political situation during the first three years 
of independence. Power struggles between Islamic, nationalist and commu-
nist groups were widespread and there was a lack of government stability. 
However, they demonstrate that the revolution did not automatically lead to 
press freedom, despite the 1945 Constitution’s basic point of departure that 
freedom of expression should be protected.

3.3.2. 1950-1957

After the Round Table Conference in 1949, which led to the transfer of sov-
ereignty from the Dutch to the Republic of Indonesia, the latter adopted a 
parliamentary government model. During the parliamentary government 
years, most political parties established their own newspapers, for instance 
Abadi (the modernist Islamic party Masyumi). Merdeka (Soekarno’s national-
ist party PNI), Pedoman (Sjahrir’s Socialist Party PSI) and the Harian Rakjat 
(the communist PKI). Mochtar Lubis (1952: 93) observed that these politi-
cal linkages were reinforced by the weak financial position of Indonesian 
newspapers, which exposed them to external influences. Few newspapers 
were really independent or non-partisan. Nonetheless, Lubis added that 
the Indonesian press was honest in the sense that newspaper staff would 
not take bribes for expressing certain views, and unanimous in their cam-
paign against corruption among government officials and against a slow 
and wasteful bureaucracy.

In the polarised situation, those political parties represented in the govern-
ment used the Press Banning Ordinance of 1931 to silence “over-enthusias-
tic” criticism from the opposition (Feith 1962: 576). This happened for the 
first time when in August 1951 the Masyumi-dominated government, led by 
Prime Minister Sukiman, launched an anti-communist attack on the pretext 
that the communists were conspiring to overthrow the government. Accord-
ing to his speech in Parliament, 15,000 persons had been arrested by the 



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 65

end of October, including a few journalists. In the smaller provincial towns, 
newspapers with a communist, Dutch, or Chinese signature were banned 
(Feith 1962: 323).

After 1951 these anti-press freedom measures continued, with at least 14 
anti-press actions in both 1952 and 1953 (Smith 1969: 152, 178). This led to 
vehement reactions from the opposition and the press and ultimately to the 
revocation of the Press Banning Ordinance by Law 23/1954.41 The govern-
ment then in place considered the Press Banning Ordinance at odds with 
democracy and the rule of law, in particular because it contained no fair 
mechanism for journalists, editors, or media owners to defend their rights 
in a fair judicial process. This, the government argued, violated Article 19 
of the 1950 Provisional Constitution. According to Smith (1969: 181-182, 
186), in 1954 the only action against press freedom consisted of eight cases 
brought to the criminal court.

The revocation of the Press Banning Ordinance led to increasingly vocifer-
ous press attacks on the government (Lee 1971: 51). The leading critical (and 
independent) newspaper was Indonesia Raya, with Mochtar Lubis as its edi-
tor in chief, which ran a series of articles about scandals, feuds, and frauds 
within the various ministries and within several Indonesian diplomatic mis-
sions abroad, without sparing persons of high status and rank – including 
President Soekarno. Mutual accusations and recriminations reached their 
climax in the party press in 1955, when the first general elections for the 
DPR were approaching. Unlike the reporting in Indonesia Raya, few allega-
tions were supported by thorough investigation or reported facts.

On 6 January 1956 the Djawatan Kepolisian Negara Bagian Dinas Pengawasan 
Keselamatan Negara or State Police Security Monitoring Agency (DPKN-
DKN) released a report, denouncing intimidating, false and defamatory 
language in press reporting during 1955.42 It paid attention to the vitriolic 
conflict between Masyumi’s Abadi and PKI’s Harian Rakjat, and the lack of 
ethical standards applied in the party press in general when propagating 
their own ideology and vilifying their opponents. In some cases this led 
to criminal prosecution, but the abolition of the Press Banning Ordinance 

41 State Gazette No. 54-77.

42 DPKN-DKN is a police body. The DKN (Djawatan Kepolisian Negara, or State Police) was 

established on 19 August 1945. This institution employed special agents, named PAM 

(Pengawas Aliran Masyarakat, short for Supervisors of Societal Groups). One of PAM’s 

mandates as stipulated in Police Decree Pol. 68/Staf/PAM, on 22 September 1949, was 

“Monitoring public opinion in the press, radio, and community.” PAM were then 

replaced by the DPKN-DKN (Dinas Pengawasan Keselamatan Negara-Djawatan Kepolisian 
Negara or State Police Security Monitoring Agency) on the basis of Police Decree Pol: 

4/2/28/UM, on 13 March 1951. The change was related to the expansion of its mandates, 

especially to secure personal safety of the President and Vice-President as well as other 

high level offi cials.



66 Chapter 3

seems to have really opened the floodgates. Some Western observers were 
amazed by the lack of governmental control, for example Schumacher, who 
noticed that Indonesian press freedom, “…. would be unthinkable even 
in the countries of the Western world with the greatest press freedom.” 
(Schumacher in Lee 1971: 52).

Although the government could apply the Penal Code in controlling the 
press and freedom of expression, it seemed that this law when it concerned 
press cases had been reduced to relative ‘statutory dormancy’, since the 
revocation of the Press Banning Ordinance in 1954. Smith (1969: 184-185) 
suggests that this had to do with the loss of power of the presidency: “… 
Soekarno was no longer regarded with awe... perhaps the president (Soek-
arno) was not in a strong position. Otherwise, one may wonder if the presi-
dent might not have taken aggressive action against the press that so bra-
zenly bandied the news about the tension between the president’s latest 
wife, Hartini, and the women’s clubs.”

However, this situation was not to last for long. The decline of press free-
dom started when the military intervened, with Army Commander of the 
Military Authority A.H. Naution imposing martial law by Military Ordi-
nance PKM/001/9/1956 on 14 September 1956. Article 1 of this ordinance 
stipulated that,

It is prohibited to print, publish, offer statements, broadcast, post, provoke or have writ-

ings, pictures, or paintings, which contain criticism, insinuations/insults against the 

President and the Vice-President, or against an authority or general assembly, or a public 

servant when acting on the basis of an official mandate; writings which contain hostility, 

hatred, and insulting statements against groups of society; or writings which contain news 

or announcements that provoke chaos in society.

Article 2 provided for a maximum of one-year imprisonment and a fine. In 
fact, this military ordinance was a summary version of the haatzaai-artikelen 
in the Penal Code. The difference was that now the military authorities gave 
themselves the authority to enforce these rules, which meant they could 
arrest anyone on this basis or put him or her into jail without judicial pro-
cess. The military thus usurped the public prosecutor’s position.

It soon became clear that these were serious threats. After his return from 
the International Journalist Conference in Zürich in 1956 Mochtar Lubis was 
interrogated and arrested by the Military Police Corps (Hutagalung 1968: 
14). On 21 December 1956, he was first detained for three days, then confined 
to the Military Prison in Budi Utomo Street for 14 days, and finally put under 
‘house arrest’ for 4,5 years (Lubis 1980: 1). Prior to 1957, many journalists 
were detained for several days or charged for libel or similar offences, but 
Mochtar Lubis was the first editor in the post-1949 history of Indonesia to be 
held without charge for more than a couple of weeks (Smith 1969). However, 
this was only a taste of things to come under martial law (Lee 1971: 52).



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 67

According to Mochtar, he was arrested because of his ‘tajuk rencana’ (edito-
rial opinion) on the ‘Central Sumatra Incident’ (Lubis 1980: 2-3), where he

... drew the conclusion that this incident will surely not be limited to Central Sumatra 

alone, but will have consequences for other regions as well… The (coalition) Cabinet will 

not be able to overcome this, nor will President Soekarno himself, without Bung Hatta, nor 

will Chief of Staff Nasution… if necessary for the greater good, then President Soekarno 

and Chief of Staff Nasution must also be prepared to relinquish their positions.

The arrest letter was drafted by the Military Police Corps Commander of 
‘Detasemen Garnizun III/6’ in his capacity as Military Assistant to the Pros-
ecutor of the Military Court in Jakarta. The letter stated that, “… after hear-
ing and/or reading and/or considering Instruction Letter KMKBDR43 on 
21 December 1956, there are reasonable arguments for saying that Mochtar 
Lubis has violated the KUHP/KUHPT (Penal Code/Military Penal Code),44 
and needs to be temporarily detained and therefore we instruct (Lets/CPM) 
M Jacoub Wahab et al. to arrest and detain the accused on 21 December 1956 
in CPM (Military Police Corps) Det. Gar. III/6” (Lubis 1980: 27-28). Indonesia 
Raya reported the speech of Ministry of Justice, Mr. Mulyatno (2 January 
1957), who stated: “I cannot do anything about the arrest of Indonesia Raya’s 
editorial chief, Mochtar Lubis, and I do not know when he will be released.”

Thus, from now on, under martial law, the military could effectively silence 
the press as they wished, without any controls in place. Combined with the 
above quoted legal provision, which was so broad to be almost meaning-
less, the situation allowed subjective political considerations to determine 
whether journalists and editors should be arrested. Banning newspapers 
became common practice.

3.4. Guided Democracy and The Decline of Press Freedom 
(1957-1965)

I do want the news released not to be objective, 
but to clearly take the side of our Revolution 

and attack the enemies of the Revolution 
(Soekarno, 1962).45

The first years of Guided Democracy were still influenced by the parlia-
mentary system and the Konstituante which had been elected in 1955 and 
continued formulating a new constitution.46 These debates, as well as those 
in parliament, still seemed democratic in nature and allowed for different 

43 Komando Militer Kota Besar Djakarta Raya or Military Commando of Great Jakarta City.

44 Kitab Undang-Undang Hukum Pidana/Kitab Undang-Undang Hukum Pidana Tentara.

45 Indonesian Observer, December 19, 1962, p. 1.

46 See the previous Chapter.



68 Chapter 3

ideological convictions to be expressed. Outside parliament, however, the 
situation was different. For the press 1957 was the worst year in the entire 
period of Guided Democracy. In this year, three regulations affecting the 
press were enacted. The first was Military Authority Regulation of Djakarta 
Raya (Peraturan Penguasa Militer Djakarta Raya) 6/1957, promulgated on 13 
March, which merely affirmed military authority in controlling the press.47 
The regulation defended its prohibition on information regarding military 
matters by stating

... that in the current situation there are still news reports, especially reports on matters 

related to the military situation, for the time being newspapers in Djakarta Raya, which 

contents and sources can not be accounted for, so that it will affect security and public order.

This regulation was effectively used to attack journalists. On 20 April 1957, 
the Military Authority of Djakarta Raya instructed to ban two newspapers 
(Pedoman and Bintang Timur) for three days, from 23 April until 25 April 
1957. According to the official statement this ban was promulgated because 
of their report “Banteng Council representatives are arrested in Jakarta,” on 
16 April 1957.48

The Emergency Ordinance (literally State of War and Siege Ordinance, 
Regeling op de Staat van Oorlog en Beleg known as S.O.B) was the next regula-
tion to have a major influence on press freedom. President Soekarno declared 
it applicable on 14 March 1957,49 after the stepping down of the Ali Sastroami-
djojo Cabinet. The Emergency Ordinance permitted the military to respond 
to any act or situation considered as endangering the state. It was a logical 
response to the insurgencies against the Republic in several regions,50 but the 
military used their authority to introduce many political, economic and even 
legal policies that had nothing to do with the insurgencies.

47 Ironically, this regulation was more repressive than the Dutch military regulations of the 

1940s, see Verordening No. 14/Dv.0/7A-3 van het Militair Gezag (Javasche Courant 17-5-

1940 No. 40 a) jo Verordening No. 66/Dv.0/VII A-3 (Javasche Courant 26-3-1941 No. 24 a).

48 “Dua Utusan Dewan Banteng Ditahan di Jakarta.” The Banteng Council was an organisation 

demanding at the national level for “immediate implementation of progressive and radi-

cal improvements in all fi elds, especially in the leadership of the Army and henceforth in 

the leadership of the State” (Kahin 1999: 182-183).

49 This regulation was adopted from the Netherlands Indies regulation, De Regeling op de 
Staat van Oorlog en Beleg (Staatsblad 1939 No. 582, amended by Staatsblad 1948 No. 146 

and Staatsblad 1949 No. 274). In implementing this regulation, the government enacted 

Government Regulation 7/1950 on 16 March 1950. This regulation was repealed by Law 

74/1957 on Determining Dangerous Situations (Penetapan Keadaan Bahaya), on 30 October 

1957.

50 Such insurgencies took place in Aceh, Kalimantan, South Sulawesi, Sumatera and West/

Central Java. Best-known were PRRI/Permesta, which tried to gain independence from 

Indonesia, and Darul Islam, which was a fundamentalist Islamic group that fought for 

establishing a religious state in Indonesia.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 69

These policies included detaining journalists and closing down press com-
panies which dared to publish views that differed from those of the govern-
ment. According to the data collected by Smith (1969: 238, 328), the gov-
ernment took 125 actions against the press in 1957 alone. Soekarno and the 
military commander General A.H. Nasution took the lead in this. On 23 
April 1957, the latter banned Indonesia Raya for three days, after it had pub-
lished an interview with the Commander of the Banteng Council, Lieuten-
ant Colonel Ahmad Husein.51 In fact, Indonesia Raya just quoted from Haluan 
in Padang, 20 April 1957. Chief editor of Keng Po Inyo Beng Goat was also 
threatened, and his office was occupied by the military on 27 May 1957. 
Three other chief editors, Syaaf from Pemandangan, Josef Dick from Marinyo, 
and Hafas from a Dutch language newspaper,52 were also arrested, just as 
Rosihan Anwar from Pedoman (on 13 August 1957).

Not all state institutions sided with the government and the military. Judge 
Abdul Razak Sutan Malelo and his colleagues from the Central Jakarta Court 
bravely acquitted Mochtar Lubis and Kustiniyati Mochtar53 (both of Indonesia 
Raya) from a charge based on a report on the involvement of Roeslan Abdul-
gani (Foreign Affairs Minister) and the Ali Cabinet in a Rp. 1,5 million cor-
ruption case (Lubis 1980: 62-63, 81).

On 13 September 1957, 13 newspapers, Antara, Pia, Ins, Indonesia Raya, Pedo-
man, Harian Rakyat, Bintang Timur, Keng Po, Djiwa Baru, Merdeka, Pemuda, 
Abadi, and Java Bode were banned by the Military Commander of Djakarta 
Raya City. The afflicted newspapers were informed of the ban by telephone. 
During the National Consultative Conference (Lubis 1980: 93-94), which 
was initiated by the Djuanda government as a mechanism for reconciliation 
between central government and district army commanders, the spokes-
man of the Central Army’s Information Office (Penad) Kolonel Pringadi, 
announced that the ban had been lifted..

On 21 September 1957, the military authorities banned Haluan (published 
in Padang) from being disseminated in Jakarta, although the National Con-
sultative Conference in Jakarta had just started. Four days later, Rosihan 
Anwar from Pedoman was brought to court a second time because he had 
allegedly reported some military news on 16 April 1957 from an unoffi-
cial source, which was considered violating KMKBDR 6/1957 of the Mili-

51 Ahmad Husein was a regimental commander in West Sumatera. On 20 December 1956, 

he took charge of the government in Central Sumatera in a bloodless coup. The coup took 

place after a reunion meeting of the Banteng Division, when this meeting had held elec-

tions for the position of chairperson of the Banteng Council.

52 T.D. Hafas was arrested on 6 July 1957.

53 On 12 December 1957, Kustiniati Mochtar was sent to the court, accused of insulting the 

former Resident of Palembang, Abdul Razak. This accusation was based on her writing 

in Indonesia Raya, 21 February 1956. She was detained from October 1957 till January 

1958.



70 Chapter 3

tary Commander of Djakarta Raya.54 He was quickly released however, on 
2 October 1957, once again because of the unwillingness of Judge Abdul 
Razak Sutan Malelo and his colleagues to succumb to the pressure from the 
authorities (Lubis 1980: 96-97, 106). In his legal consideration Judge Malelo 
said that, “… the allegations that Rosihan Anwar violated Regulation No. 6 
of the Military Authorities of Djakarta Raya cannot be proven [..].there is no 
valid reason for applying the mentioned prohibition in Article I and it has 
not been the objective of the maker of this law to create a general prohibition 
on all news reports, or even only on certain elements of them, because each 
rule of prohibition (verbodsbepaling) has its own ratio. The ratio of this rule of 
prohibition can be found in the introduction (considerans) to the regulation, 
i.e. that the ‘content’ and its ‘source’ can interfere with security and public 
order.” The court argued that such prohibition as stated in Article 1 is pun-
ishable in accordance with the law (strafbaar/strafwaardig) if such news can 
indeed harm security and public order.

In September 1957 over 60 cases were examined at the Jakarta District Court 
(Atmakusumah 1992: 69),55 but no matter what the court ruled, dozens of 
journalists were interrogated and sent to military detention. The use of mili-
tary decrees was an effective way to bridle the press in the absence of a 
compliant judiciary, and regular court procedures and extra-judicial mecha-
nisms combined led to an effective breakdown of the rule of law and press 
freedom.

Prosecution of journalists, press banning and extra-judicial detention led to 
concern outside Indonesia. The International Press Institute (IPI, based in 
Vienna) expressed this as follows in its December 1957 report:

In the past year eleven editors have been arrested in Indonesia and seventeen newspapers 

as well as national news agencies have been closed down at one time or another. However, 

no other newsman has been exposed to the treatment shown Lubis. Some observers report 

that the government is embarrassed by his stubborn stand and recently offered to send him 

out of the country on a scholarship. Lubis is reported to have indignantly rejected the offer 

with the reply, “Either set me free or give me a fair trial” (p.11).

However, such international concern had no effect. Press curbing by the 
military continued in 1958, and the government took measures against the 
Chinese language press in Java, summoning 17 of their editors and ban-
ning well-known newspapers as Sin Po and Ken Po (Government Decree 
of 19 April 1958). The official reason was “to prevent misuse of (Chinese) 
scripture for certain purposes which might harm the security of the coun-
try”, ‘misuse’ the government could not monitor for lack of censors who 

54 According to Rosihan Anwar, many press companies and journalists in the capital 

became the victim of press bans and other measures after KMKBDR 6/1957 was issued.

55 Atmakusumah (1992) “Mochtar Lubis dan Indonesia Raya”, in Atmakusumah (ed), 

Mochtar Lubis, Wartawan Jihad. Jakarta: Penerbit Harian Kompas.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 71

could read Chinese.56 Japanese, Hindi and Russian newspapers were banned 
as well and similar measures were taken in other regions.57 Another step 
towards turning the press into full compliance with the ideas of the gov-
ernment was Government Regulation 34/1958 on the Agency of Informa-
tion Coordination. This agency was to control all news and broadcasting 
channels. Article 6.6 extended such control to ‘perilous’ news from foreign 
newspapers, magazines, books, brochures, and foreign films and other com-
munication channels.

On the surface, press bans started to look increasingly erratic. On 30 May 
1958, Indonesia Raya was banned for an undefined period of time, but was 
allowed to reappear on 26 July 1958. Bans could apply for a short period of 
time, even for a few hours only. While at first this may seem sympathetic 
and allowing for proportionality, bans were utterly unpredictable and thus 
contributed to instilling editors and journalists with terror – the ultimate 
aim being the collapse of an independent press industry (Atmakusumah 
2009: 20).

The military further expanded its authority in controlling the press by 
establishing a system of publication permits (Surat Izin Terbit/SIT) for news-
papers and magazines in Jakarta (Military Authority of Djakarta Raya on 
1 October 1958). In order to prevent publications about ‘sensational’ and 
immoral matters all newspapers and magazines had to register with the 
Authority of Djakarta Raya Military, which could refuse or repeal the pub-
lication permit.58 This was the first license mechanism for newspapers since 
independence in 1945.

During the same period, political developments moved in a negative direc-
tion for press freedom. In early 1959 President Soekarno and his cabinet 
accepted an army proposal on the concrete forms to be given to “Guided 
Democracy” (Feith 1964: 214). After a complicated and ultimately unsuc-
cessful series of moves to persuade the Konstituante, the elected constituent 
assembly, to approve this proposal, President Soekarno finally promulgated 
Presidential Decree of 5 July 1959. This brought an end to the constitution-

56 Times, 19 April 1958, p. 4.

57 In Medan, fi ve Chinese language newspapers were closed down, including The Suma-

tera Times, New China Times, Sumatera Bin Poh, Hwa Choa Jit Poh, and the Democratic 

Daily News. Three hundred printers were left jobless. In Makassar, four newspapers 

were banned: Kuo Min-Tang, Chiao Seng Po, the Daily Chronicle and the Daily Tele-

graph (Smith 1969: 245).

58 According to Atmakusumah the new regulation was the reason why Indonesia Raya’s 

Director, Hasyim Mahdan asked Chief Editor, Mochtar Lubis to resign from Indonesia 
Raya. However, other editors refused Mochtar’s resignation. (personal communication 

with Atmakusumah, 28 March 2012). Eventually, the SIT was introduced throughout 

Indonesia on 12 October 1960, based on Peperti (Supreme Martial Authority) 10/1960 

(State gazette No. 116, 1960).



72 Chapter 3

al debates, re-enacted the 1945 Constitution and disbanded parliament.59 
Guided Democracy had now become the official form of government and 
Soekarno turned it into a mantra to propagate his policies.

In order to control the political situation and overcome the opposition 
against it, the government enacted Government Regulation in Lieu of Law 
(Perpu) 23/Prp/1959 on the Emergency Situation, on 16 December 1959.60 
This regulation gave very broad rights and powers to the Military Emer-
gency Authority for maintaining security and public order, including those 
for restricting publications and printed matters.61 If there was still any press 
freedom left, it had disappeared by now. What remained was a lot of ‘Guid-
ance,’ but very little ‘Democracy.’

3.4.1. National Press Political Manifesto

In 1960, President Soekarno formulated a development programme and 
established the National Planning Council (Dewan Perencanaan Nasional, 
henceforth as NPC), chaired by Muhammad Yamin. Soekarno instructed 
the NPC to draft an Eight Year Plan for National Press Development. The 
result appeared under the heading ‘Penerangan Massa’ (Mass Informa-
tion) as Appendix A to the Majelis Permusyawaratan Rakyat Sementara 
(People’s Provisional Consultative Assembly, henceforth as MPRS) Edict 
II/MPRS/1960.62 This became the foundation for the Manipolisasi Pers 
National (Bringing the National Press under the Political Manifesto) during 
Guided Democracy.63 The edict stated that “all the media of mass communi-
cation such as press, radio, films, etc., should be operated in waves, as one 
co-ordinated unit, in a guided, planned and continuous way, thus leading to 
an awareness regarding Indonesian Socialism and the Pancasila (five prin-
ciples).”

59 For a discussion of the constitution, see Chapter 2.

60 This government regulation repealed Law 74/1957 on State of Emergency (State Gazette 

160/1957). This GR in Lieu of Law became a Law through Law 1/1961 about the Deter-

mination of All Emergency Laws and Lieu of Laws Prior to 1 January 1961 Becoming 

Law (State Gazette 1961/3; additional State Gazette 2124).

61 Article 24 jo. 26 of Government Regulation in Lieu of Law 23/Prp/1959.

62 MPRS Edict II/MPRS/1960 was enacted in Bandung on 3 December 1960. The MPRS was 

established by Presidential Decision. 2/1959 (Penetapan Presiden), following a Presidential 

Decree of 1959. The decree mandated that the president himself was to form MPRS in the 

shortest possible time, consisting of members of the House of Representatives and a del-

egation from regions and factions.

63 Manipol (-USDEK) was introduced in 1960. Manipol was the Political Manifesto set forth 

in Soekarno’s August 17, 1959, Independence Day speech, and USDEK was an acronym 

for a collection of symbols: the 1945 Constitution, Indonesian Socialism, Guided Democ-

racy, Guided Economy, and Indonesian Identity.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 73

Critical elements of the plan were providing assistance in printing news 
(item f); creating a press law (item h) with definitions of press functions 
within the Manipol framework in order to further ‘the revolution’ and the 
‘national construction of the country’; defining press rights and obligations; 
defining basic rights in accordance with Article 28 of the 1945 Constitution 
on freedom of expression; and the revision of existing regulations in accor-
dance with the newly defined functions, rights and obligations of the press 
(item i). These ‘socialist press’ measurements would shape the situation of 
press freedom and result in promoting Soekarno’s Guided Democracy.

MPRS Edict II/MPRS/1960 moreover stipulated 12 press ‘functions’: politi-
cal; social; economic; educational and cultural; as an instrument for the 
implementation of overall planning; aiding the completion of ‘the revo-
lution’; criticising and correcting; being a collective instrument based on 
Indonesian socialism; as a barometer; as an indicator; as a controller; and 
assisting in the implementation of the Manipol and especially in the imple-
mentation of the plan for national construction.

The next session of the MPRS resulted in Resolution I/Res/MPRS/1963. 
The appendices to this resolution dealt specifically with the press, and 
demanded:

(a) The implementation, as soon as possible, of MPRS Edict II/MPRS/1960 with regard 

to drawing up a press law that must define the area, functions, tasks and rights of the 

press as an instrument for informing and moving the masses.

(b) The taking of measures within the shortest time with the aim of improving the quality 

of the press in order to make it a real instrument of ‘the revolution’ based on the revolu-

tionary key forces and masses, and imbued with a collective awareness of the objectives 

of ‘the revolution’.

(c) Making an effort within the shortest possible time to ameliorate the system of press 

distribution with regard to quantity (circulation), extensiveness of field (area) and actu-

ality (swiftness of dissemination). Such efforts can be made in the following ways, for 

example: by steadily increasing newsprint production, improving the graphic indus-

try, perfecting the telecommunication apparatus and services, facilitating internal 

and external transportation and distribution, and improving the quality and technical 

aspects of the services of the national news agency.

(d) The provision of aid to the organisation of the national press in their commendable 

efforts to fulfill their functions and tasks as instruments of ‘the revolution’ in both the 

national and international field. Such aid can stimulate the press in achieving integra-

tion with the struggle of the masses and in strengthening solidarity and cooperation 

with the international press and journalist associations.

By looking at the functions attributed to the Manipol press and the mea-
sures advocated by MPRS Edict II/MPRS/1960 and Resolution I/Res/
MPRS/1963, the contours of an authoritarian press system begin to emerge 
(Lee 1971: 116). The press function under Guided Democracy was not to 
inform, to seek the truth, or to be a watchdog for regime activities, but the 
press should advance and promote the policies of the government. Press 
legislation was thus becoming increasingly authoritarian.



74 Chapter 3

Based on these MPRS edicts, the government would successfully create 
press laws and regulations to promote the Manipol. In practice, “taking mea-
sures within the shortest time with the aim of improving the quality of the 
press in order to make it a real instrument of ‘the revolution’” was inter-
preted predominantly as a license for disciplining any newspaper or journal 
which dared to criticise the government. Manipol and ‘socialist press’ served 
to further legitimise restrictive regulations against the press.

3.4.2. Ten Restrictive Regulations

During Guided Democracy, especially from 1959 until 1965, the most impor-
tant press regulations were produced by the Supreme Martial Authority 
(Penguasa Perang Tertinggi/Peperti). This does not mean that the military 
was somehow unconnected to Soekarno’s leadership. As Mortimer (2006: 
327) wrote, “it is important to bear in mind that this was a period when the 
national press was under great pressure to report only what accorded with 
Soekarno’s view of events.”

The first of these press regulations was Peperti Regulation 3/1960 on the 
Prohibition of Newspapers/Periodicals that are not printed in the Latin or 
Arabic Script of a Regional Language. This regulation was the army’s sec-
ond attempt to eliminate the Chinese press in Indonesia outside of Java.64 
The first one had been Presidential Regulation 10/1959 on the Prohibition 
of Small Business and Retail Trade for Foreigners Outside the Capitals of 
Autonomous Regions Level I and II as well as Residencies. This regulation 
addressed not only Chinese retail traders, but was also used to ban Chi-
nese newspapers and magazines. According to Lee (1971: 118) the basic 
motive for wishing to prohibit Chinese-language newspapers and periodi-
cals was to create a purely Indonesian press. There was also a deep-seated 
mistrust of the contents of Chinese publications due to the lack of censors 
fluent in Chinese, as referred to earlier. Peperti Regulation 3/1960 was the 
military way to ‘purify the press,’ which totally disregarded the minority 
population’s need for news or even communications from the government.

The second and most notorious regulation restricting press freedom dur-
ing this period was Peperti Regulation 10/1960 on publishing permits for 
newspapers and magazines. It was enacted on 12 October 1960, two months 
after the banning of the political parties Masyumi and PSI65 and led to a 
complete subversion of the press to the political aims of the government. 

64 As mentioned earlier Government Decree of 19 April 1958 had already banned the Chi-

nese press in Java.

65 Presidential Letter 3568/HK/1960, issued on the same day, used this regulation as a basis 

to purge the press of ‘enemies of the revolution’ and banned the newspapers Pedoman 

(PSI) and Abadi (Masyumi).



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 75

According to this regulation, newspapers and magazines henceforth had 
to adhere to a number of conditions before receiving a publication permit. 
These conditions were supporting and propagating the Manipol and the 
political programme of the government with the aim of eliminating imperi-
alism and colonialism, liberalism, federalism and separatism; defending the 
independent and active foreign policy of the government and to contribute 
to its implementation; strengthening the belief of the Indonesian people in 
the basic tenets, orientation, programme and leadership of ‘the revolution’; 
supporting all measures in maintaining public order, security and political 
climate; strengthening an awareness of the existence of an Indonesian per-
sonality, for example by banning articles, pictures and drawings having a 
sensational character and therefore antagonistic to good morals; and criticis-
ing, if necessary, the state of affairs and the execution of government policy 
on the condition that this criticism is of a constructive nature and always 
takes the Manipol as a guideline.

In addition to these conditions, newspaper and magazine publishers and 
editors were required to sign a ‘dokumen kesetiaan’ (loyalty document). These 
documents contained 19 points, which mostly overlapped with the require-
ments already stated in the regulation itself.66 Signing the loyalty document 
kept one’s newspaper alive, a refusal meant the end of it.67

The requirement to sign the loyalty document elicited different reponses. 
Rosihan Anwar, the chief editor of Pedoman, signed the agreement. His 
newspaper had actually just been banned, but signing the document meant 
it could be published again. Anwar argued that in the current transitional 
phase towards democracy it was difficult to fully implement press freedom. 
In this situation the main task of the media was to make sure that they could 
at least continue publishing some news. Tasrif from Abadi and Mochtar 
Lubis from Indonesia Raya refused to sign the loyalty document, which 
meant that their newspapers were closed down. Mochtar Lubis denounced 
Rosihan Anwar’s choice as ethically wrong and as ‘kowtowing’ to the gov-
ernment. According to Hill (2010: 61), in 1961 Mochtar even recommended 
the expulsion of his long-term close friend Rosihan Anwar from the Inter-

66 They included the obligation to obey guidance announced by Peperti and other govern-

ment institutions; to support and defend the Manipol and the government programme, as 

well as the Presidential Decree of 5 July of 1959; UUD 1945, the Pancasila, Indonesian 

Socialism, Guided Democracy; Guided Economy; Indonesian National Character; Dignity 

of the Indonesian State; the effort to establish public order, security and political stability; 

and restrictions against press reports of a sensational or a morally degrading nature, 

insulting the head of the state and head of government of foreign countries friendly to the 

Republic of Indonesia, and defending disbanded and prohibited organisations.

67 The so-called loyalty document raised a debate among the members of the International 

Press Institute (IPI) since both Rosihan Anwar and Mochtar Lubis sent letters to the IPI 

explaining their arguments, as mentioned in the IPI reports of January 1961 and Septem-

ber 1966.



76 Chapter 3

national Press Institute (IPI). Indeed, because of Mochtar’s letter, Rosihan 
Anwar’s IPI membership was temporarily suspended.

The third piece of legislation relevant to press freedom was Peperti Regula-
tion 2/1961 on the Monitoring and Supervision of Private Printing Houses. 
This regulation was based on the same paradigm of controlling the press, 
and aimed to reinforce the ‘Manipolisasi’ of printing houses owned by pri-
vate corporations by submitting them to direct government supervision, 
notably by the Regional Authority for an Emergency Situation (Article 1). 
The latter’s members included the army, the information department, the 
police, and the public prosecutor. The regulation stated that the private 
printing houses that printed the major part of the Indonesian newspapers 
and magazines should be used for the dissemination of Manipol and as a 
means to put an end to sentiments of imperialism, colonialism, liberalism, 
federalism and separatism. The authorities could employ preventive and 
repressive control to ensure the printing houses obeyed the purpose of the 
political manifesto (Article 4). This regulation also provided sanctions in the 
form of imprisonment of one year and fines if the printing houses refused to 
implement the Manipol ideology (Article 6).

In order to control the National News Agency, Antara, Soekarno promul-
gated Presidential Decision 307/1962 on the Establishment of the Institute of 
the National News Agency Antara (24 September 1962). This was the fourth 
regulation targeting press freedom. It was issued to resolve an internal 
conflict within Antara that started in September 1961, between an anti-PKI 
group chaired by Zein Effendi against a pro-PKI group led by Djawoto.68 
The decision assigned Peperti to run Antara. (Said 1988: 126-127)., President 
Soekarno merged Persbiro Indonesia (PIA) into Antara on 13 December 
1962. The President also closed down two other news agencies: the Asian 
Press Board (APB) and the Indonesian National Press and Publicity Service 
(INPS). According to Atmakusumah, the ultimate aim of this presidential 
decision was to control the flow of information and opinion in the media.69

Inseparable from the martial law framework was the fifth anti-press reg-
ulation, Presidential Regulation 4/1963 on the Securing of Printed Papers 
which Disturb Public Order, Especially Bulletins, Newspapers, Magazines, 
and Regular Publications. This law resembled the pre-censorship system 
during the colonial period, when publishers had to submit copies of the 
printed materials to the authorities. As found in Article 2 section (1),

Within 48 hours of the printing being concluded, the printer shall submit a copy of the 

printed material [...] to the High Public Prosecutor, carrying the signature of the printer.

68 Djawoto was the former chair of the PWI.

69 Personal communication with Atmakusumah Asraatmadja through email, 11 September 

2014.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 77

This legislation gave the public prosecutor the authority to control and curb 
publishers. If the latter provided services to critical newspapers, they could 
be prosecuted. Most restrictive for the press was Article 6 of this regulation, 
which stated that prohibited printed material could be confiscated by pros-
ecutor, police and other state institutions, which were to maintain public 
order. Hence, the military was also allowed to control the press. Although 
the state of emergency was lifted on 1 May 1963, and Government Regula-
tion in Lieu of Law 23/Prp/1959 was therefore no longer applicable, the 
government imposed an even more oppressive system by introducing the 
Anti-Subversion Law 11/PNPS/1963. This change of emergency regime 
required a new military press control regulation, i.e. Presidential Regulation 
4/1963.

Sixth, a fortnight after lifting the state of emergency, on 15 May 1963, the 
president passed Presidential Decree 6/1963 on Stipulations regarding the 
Promotion of the Press, which replaced Peperti Regulation 10/1960. This 
was henceforth the most important press regulation enacted after 1959, pro-
moting a ‘guided press’ under civil rather than martial law. Article 1 and 2
stated that all guidance of the press would be entrusted to the minister of 
information, assisted by the chief of staff of the armed forces, the command-
ers of the army, navy, air force, the head of the police force, and by the attor-
ney general, all acting in their capacity as ministers of the Cabinet. Article 
3 stipulated that in giving guidance to the press, the minister of informa-
tion was required to: (a) promote the function of the press in the climate 
of Guided Democracy; (b) act as a liaison between the leadership of ‘the 
revolution’ and the press organisations with regard to problems of the press 
under Guided Democracy; (c) lend his ear to voices of public opinion or to 
proposals from the side of representatives of the press, all within the context 
of the general press policy of the leadership of ‘the revolution’; (d) forward 
his views to the leadership concerning the policy of promoting the press; 
and (e) draw up directives concerning the implementation of this press poli-
cy within the context of Guided Democracy. Article 4 stated that in fulfilling 
his task the minister of information was accountable only to the president as 
the ‘great leader of the revolution.’

Article 6 of the Presidential Decree also stated that a publication permit was 
needed for the publication of newspapers and magazines, in accordance 
with conditions laid down by the minister of information. Article 8 stipu-
lated that Indonesian publishing companies should fulfill several obliga-
tions, such as: (a) to support, defend and disseminate Pancasila and Manipol; 
(b) to publish invariably constructive articles and commentaries about the 
situation and implementation of government policy, using the Manipol for 
guidance, and (c) to pay attention to the conditions of public order and to 
existing government regulations.



78 Chapter 3

The regulation also provided for sanctions. As stipulated by Article 9, a sanc-
tion against the violation of any obligation following from this law would be 
imposed in the form of a revocation of the publication permit. Article 10 stat-
ed that the firm, or its leadership, which printed newspapers and magazines 
without a printing permit was liable to a maximum penalty of a one-year 
imprisonment or a maximum fine of Rp. 50,000. In addition, Articles 11 and 
12 stated that the stapling and printing machines could be confiscated and/
or destroyed, as well as the stocks of newspapers and magazines concerned.

Presidential Decree 6/1963 thus emphasised non-military control of the 
press, but its spirit and content were quite similar to Peperti Regulation 
10/1960. In fact, by enacting such regulation as part of the post-emergen-
cy situation, the government revealed its intention to make the restriction 
of press freedom permanent and to move Indonesia further towards an 
authoritarian state.

However, despite the fully-fledged framework to control the press already in 
place, press control regulations continued to appear, aiming to turn the press 
even more into an ideological agent for the government. A good example is 
the regulation enacted on 19 December 1964, a week after the official banning 
of the Body for the Support/Diffusion of Soekarnoism (BPS).70 This presiden-
tial decree in the form of Supreme Commander of the Armed Forces/KOTI 
Regulation D/450/64 on the Publishing of the Writings of the Great Leader 
of the Revolution without Interpretation put the press under the obligation 
to publish Soekarno’s ideas without any further questions or comments, and 
in particular sections from the book Di Bawah Bendera Revolusi (Under the Flag 
of the Revolution). The implementation of this regulation led to the require-
ment for all newspapers and magazines to include a column under the head-
ing ‘The Teachings of the Great Leader of the Revolution Bung Karno.’ In this 
way, Soekarno claimed the commitment of the press to the ‘revolutionary 
struggle’. Soekarno said in front of the Antara (National News Authority) 
staff in Jakarta (14 October 1962) that “many journalists argue that the press 
is capable of spreading all sorts of thinking, even if this contradicts the spirit 
of the revolution.” On another occasion, Soekarno complained, “[Journalists] 
argued that this is a press democracy. I don’t want to see Antara become such 
an institution. Therefore, Antara should become a tool of ‘the revolution’ that 
is capable of refusing all counter-revolutionary thoughts” (Indonesian Observ-
er, 15 October 1962, p. 1, in Smith 1983: 12). He repeated a similar statement 
when he inaugurated the Monitor Agency of Antara News in the presidential 
palace on 18 December 1962: “Objective reporting during a time of revolu-
tion is impossible. [...] I don’t want the news to be objective, but I want it to 

70 The Badan Pendukung Soekarnoisme or BPS was an institution to create solidarity among 

journalists against the communist press, journalism politics and the communist infl uence 

in the press association. Since Soekarno was close to the communist party elite he dis-

agreed to be supported by BPS and in the end decided to disband the organisation.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 79

be committed to our revolution and to become an instrument to fight against 
the enemies of the revolution” (Indonesian Observer, 19 December 1962, p.1, in 
Smith 1983: 12). By demanding such a ‘revolutionary press,’ Soekarno arbi-
trarily threatened journalists, especially those who criticised him, his admin-
istration, or his leadership.

Ministerial Decision 17/SK/M/65 and 27/SK/M/65 were a sequel to the 
disbanding of the BPS. They banned all newspapers associated with the 
BPS after a longstanding conflict between pro- and anti-communist press. 
The latter had long pushed for such a measure; the PKI newspaper Harian 
Rakjat for instance published the anti-BPS article “Clear the Press and the 
Ideas of the BPS and the Counter-Revolution” (“Bersihkan Pers dan Ide-Ide 
BPS dan Kontra Revolusi”) (Harian Rakjat, 17 February 1965, XV, 4024). Previ-
ously, the leftist writers organisation Lekra had also pushed for a press ban 
against BPS newspapers (Harian Rakjat, 10 January 1965, XIV, 3980). Minister 
of Information, Major General Achmadi responded by revoking the printing 
permit (Surat Ijin Cetak) of 21 newspapers and magazines associated with 
the BPS (Harian Rakjat’s headline, “21 Koran BPS di Djakarta dan Medan Dit-
jabut Idjin Terbitnya,” on 25 February 1965, XV, 4024).71 How grim the situa-
tion was, is clearly demonstrated by Soekarno’s speech in Istora Senayan, 
Jakarta, at the occasion of PWI’s anniversary:

I dissolved the BPS… my order to dissolve the BPS was surely with reason. I received 

information, secret information, that the CIA drove the BPS … Well, after getting such 

information and after looking at its practice, the BPS is anti-Nasakom, so then I dissolved 

the BPS. I said firmly, any newspapers, any organisation, any tool that becomes part of the 

BPS cohorts, dissolve it! I repeat, I am not plintat-plintut (a ‘weather cock’). The thing that 

must be dissolved is whatever is related to the BPS cohorts (Soekarno 1965: 30).

BPS journalists and editors were detained and prosecuted, although the 
public prosecutor soon released them due to lack of evidence regarding the 
involvement of the CIA and the intention to attack Soekarno. In 1966 many 
BPS newspapers were re-established (Said and Moeljatno 1983: 109-110).

71 Under Ministerial Decision No. 17/SK/M/65 (24 February 1965), 21 publications were 

prohibited, including Jakarta-based: Berita Indonesia (News of Indonesia), Berita Indonesia 
Sport and Film, Merdeka (Independent), Indonesian Observer, Warta Berita (News Journal), 

Revolusioner, Garuda (Eagle), Semesta (Universe), Karyawan (Labour), Gelora Minggu (Sun-

day Surf); Suluh Minggu (Sunday Torch); Medan-based: Mimbar Umum (Public Platform); 

Waspada (Vigilant); Tjerdas Baru (New Intelligence); Bintang Indonesia (Star of Indonesia); 

Mimbar Taruna (Youth Platform); Suluh Masa (Torch of the Masses); Resopim (Presidential 

speech on 17 August 1961); Genta Revolusi (Revolution Bells); Duta Minggu (Sunday 

Envoy); and Indonesia Baru (New Indonesia). On account of the same regulation, several 

newspapers and weeklies were also prohibited, including Jakarta-based: Mingguan Film 

(Film Weekly); Medan-based: Pembangunan (Development); Waspada Teruna (the youth 

edition of Waspada); Mingguan Film (Film Weekly); Siaran Minggu (Sunday Transmis-

sion); Sjarahan Minggu (Sunday Lecture); Padang-based: Aman Makmur (Securely Pros-

perous); and Semarang-based: Pos Minggu (Sunday Post).



80 Chapter 3

The next anti-press measure was Ministerial Decision 29/SK/65 about the 
Basic Norms for Press Enterprises within the Context of the Promotion of 
the Indonesian Press (issued on 26 March 1965 by the minister of informa-
tion). Its aim was reorganising press enterprises along new lines based on 
the idea of a closer relationship between these enterprises on the one side 
and political parties, ‘functional groups’ and mass organisations on the oth-
er. The basis for this reorganisation could be found in the Introduction of 
Presidential Decree 6/1963.

The first chapter of Ministerial Decision 29/SK/65 prescribed the ideologi-
cal basis of the press, as well as its tasks and duties. The Indonesian press as 
a tool of ‘the revolution’ had to reflect and defend the ideals of ‘the revolu-
tion’ unconditionally. According to this decision, the press ought to sup-
port the idea of Pancasila as the basis of the state and Manipol as the gen-
eral orientation of state policy. The press must strengthen national unity by 
being of a progressive nature and should subscribe to the so-called Nasakom 
(Nasionalisme, Agama, Komunism [Nationalism, Religion, Communism]) as 
an ideology. It furthermore had to function as an instrument for disseminat-
ing the teachings of President Soekarno as the ‘great leader of the revolu-
tion’, as well as the ‘message of the people’s suffering’ (Ampera or Amanat 
Penderitaan Rakyat).

The second chapter was about the management of press enterprises. It stat-
ed that newspapers and periodicals should only be managed by those who 
supported the basic tenets and objectives of ‘the revolution,’ and possessed 
the required technical and journalistic capabilities. Journalists who had 
been involved in a rebellion against the republic or in counter-revolutionary 
activities were excluded. The remaining ‘patriotic’ and Manipol journalists 
needed the official support from a political party, functional group or mass 
organisation, or the ‘Single Five Pillars’ (Pantja Tunggal).72 Journalists further-
more needed a written recommendation and approval of their biographies 
from the police before they could be forwarded to the minister of informa-
tion, together with an application for a publication permit. Such recommen-
dations were also needed for the managerial staff and editorial personnel 
of newspapers. The newspaper’s management needed a recommendation 
from the Serikat Perusahaan Suratkabar (Federation of Newspaper Enterprises 
or SPS), and from the Press Division of the Organisasi Perusahaan Sejenis, Pers 
(Organisation of Similar Enterprises or OPS, Pers). Junior journalists had to 
obtain a recommendation from the PWI.

72 The Pantja Tunggal (Single Five Pillars) was an institution formed to promote the Manipol 
ideology. Actually it started in March 1964 by the Tjatur Tunggal (Single Four Pillars): four 

institutions at three levels of regional government – provincial, regency and city), com-

prised of the provincial governor (or regent or mayor), army commander, police chief 

and public prosecutor. The fi fth pillar was the ‘national front leader’.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 81

The third chapter dealt with financial management and determined that 
the national press should be fully financed by Indonesian capital. The fifth 
chapter, on accountability, held the important clause that political parties, 
functional groups or mass organisations and Pantja Tunggal were respon-
sible for publications from the newspapers and magazines whose editorial 
boards they had officially supported and recommended. The sixth chapter 
contained sanctions, in the form of a temporary suspension or definite clos-
ing-down of a newspaper or magazine. This could happen if a newspaper 
or magazine was found to no longer reflect an aliran (school of thought) of 
a particular constituency as stated in the publication permit, either because 
it aired other opinions or because this aliran had been prohibited; when it 
introduced ideological deviations that damaged and/or were in contradic-
tion with the teachings of the president; when it undermined the authority 
of the government and the president; when it disturbed public order and 
security; when it harmed the cooperative principle of Nasakom; and when 
it harmed the development of the national press by transgressing the limits 
of its publication permit. Existing newspapers and periodicals were given 
three months for applying for a new publication permit in accordance with 
the stipulations of this decision as from the date of its enactment (Chapter 7).

While it seemed that Ministerial Decision 29/SK/65 had exhaustively 
supressed any remaining press freedom and brought newspapers and mag-
azines under full control of the state, both practically and ideologically, a 
tenth and final restriction was added to this regulatory framework. It con-
sisted of Ministerial Decisions 51, 52 and 53/SK/M/65, which dealt with 
respectively government and other official publications, and newspapers 
and periodicals in scripts other than Latin, Arabic or a regional language, 
and the circulation of these. The aim of these regulations was to also bring 
these specific categories under the ideological wings of Guided Democracy 
and infuse them with its stipulations and phraseology.

In defence of this complete suppression of press freedom, Soekarno told 
Cindy Adams (Adams 1965: 279):

In Guided Democracy the key ingredient is leadership […]. Revolution needs leadership. 

Without it, there is panic and fear. It is because we are still in an economic revolution that I 

shall not allow destructive criticism of my leadership nor do I permit freedom of the press.

It is clear that Guided Democracy had produced a myriad of regulations 
that not only suppressed press freedom, but befitted a state on its way to 
becoming totalitarian. Not only was press freedom systematically subvert-
ed by all these rules and regulations from various state institutions, the 
press was moreover forced to actively support the propaganda of the state. 
Press publications were increasingly forced to promote Soekarno’s Mani-
pol/USDEK and other policies, at the risk of being banned if they would 
not cooperate.



82 Chapter 3

Guided Democracy thus became the worst period for press freedom after 
Indonesia became independent in 1945. Indonesia’s identity in Soekarno’s 
USDEK was merely ‘Soekarno’s identity,’ not that of the nation nor of a con-
stitutional democracy as stipulated in the 1945 Constitution. The creation 
of this myriad of suppressive legislation clearly violated the principles of 
justice and the protection of substantive liberties underpinning the rule of 
law. Soekarno’s Guided Democracy introduced law as guidance (‘rule by 
law’), but at the same time he imposed an ideological perspective that tend-
ed towards ‘rule by men.’ The law was not used to protect freedom of the 
press, but adversely, to conceal and mistify the abuse of power. Paraphras-
ing Tamanaha (2006: 219), Soekarno considered law as an “empty vessel that 
can be applied to achieve any end.”

3.5. Conclusion

As shown in this chapter, press freedom in the territories now known as 
Indonesia has known highs and lows over the centuries. Limitations on 
press freedom were introduced long before Indonesia became an indepen-
dent state, with the VOC already keeping strict controls on the printed press 
in their Javanese territories. The Dutch government, which took over after 
the VOC collapsed, continued to do so. The enactment of the Drukpersregle-
ment in 1856 enabled the Netherlands-Indies’ government to exert excessive 
control over the press, an opportunity it immediately and enthusiastically 
deployed. The Drukpersreglement introduced a pre-censorship system, which 
imposed the rule that printing houses and newspaper owners had to submit 
their newspapers to the authorities for approval prior to publication.

However, not all colonial policies were equally detrimental to press freedom. 
The ‘Ethical Policy’ that was implemented at the start of the twentieth cen-
tury not only included education, improving irrigation in agriculture and 
transmigration, but also introduced more freedom for the press. This became 
most evident in the revision of the Drukpersreglement in 1906. Although it did 
not lift all press control, this revision allowed for the development of a ver-
nacular and Bumiputera press under Governor-General Van Heutz.

Press freedom declined in 1914 with the introduction of the Netherlands 
Indies Penal Code, which included several so-called ‘hatred sowing’ articles. 
These were often applied in a discriminatory way, targeting the Bumiputera 
rather than the Dutch language press. This development shows that from 
1914 onwards criminal law became more dominant than administrative 
law and repressive control more prevalent than preventive control. A real 
low was reached when in 1931, during the final period of conservatism, 
the Netherlands Indies’ government enacted the Press Banning Ordinance. 
Both the Penal Code and the Press Banning Ordinance provided for severely 
repressive criminal sanctions in order to control press.



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 83

The arrival of Japanese troops replacing the Dutch authorities in 1942 first 
meant few changes to the repressive system in place, as the Japanese mili-
tary administration continued to apply the preventive and repressive law 
introduced by their predecessors. Later, the system of press control became 
rigorously authoritarian in character and was only used to serve the Japa-
nese army and Japanese propaganda in the occupied territory.

Indonesia’s independence in 1945 was followed by three years of conflict 
and chaos, between Indonesians and Dutch, but also among Indonesians 
themselves. In the territory controlled by the republic, the first press ban 
was effected in 1948 after the ‘Madiun affair’, and was directed against the 
communist press. To this end, the government applied Law 6/1946, which it 
had enacted barely eight months after independence.

Much changed after the Netherlands recognised Indonesia’s independence 
in late 1949. Four years later the more open political atmosphere resulted in 
the revocation of the Press Banning Ordinance of 1931. This ushered in what 
Schumacher called the period of “greatest press freedom in Indonesia,” and 
newspapers used it to the full. As most newspapers were closely allied to 
particular ideologies and political parties, the press became extremely par-
tisan in nature and published many accusations and recriminations, series 
about scandals, feuds, and frauds – often without much fact-checking. How-
ever, this period was not to last for very long. The introduction of martial 
law in 1956 allowed the army to arrest and detain journalists and editors, 
without judicial process. The ample space left open to interpretation caused 
by the law gave broad discretionary powers to the military and no guaran-
tees for press freedom.

Atmakusumah has argued that, from the time the first newspapers in the 
Netherlands Indies were published in the mid-eighteenth century to the 
present, “there has not been a single period of considerable length with-
out government pressure and suppression of the press.”73 This goes against 
Gazali’s argument that perhaps the period 1950-1957 was an exception 
(Gazali 2004: 4). However, this chapter confirms Atmakusumah’s point of 
view. Only the brief period between 1954 and 1956 deserves praise from 
a press freedom perspective, but as we have seen, Military Ordinance 
PKM/001/9/1956 put an end to this.

Press freedom declined drastically after 1957. Under Soekarno’s Guided 
Democracy, journalists, editors, and publishers were submitted to all kinds 
of anti-press freedom actions. Part of it was a mere ‘ideological’ effort, with 
Soekarno calling for a ‘revolutionary’ press; part of it consisted of legal mea-
sures. After the return to the 1945 Constitution through the Presidential 

73 Atmakusumah, personal communication, on 30 March 2010 in Leiden, cf. Basori 2001.



84 Chapter 3

Decree of 5 July 1959 and the renewal of the state of emergency, the govern-
ment intensified its anti-press freedom policies by military (Peperti), presi-
dential and ministerial legislation. These served to impose Soekarno’s Mani-
pol policy, specifically the ‘national press political manifesto.’ This meant that 
the press had to promote ‘the revolution’ and the struggle for developing the 
nation. The regime introduced various mechanisms to create a ‘guided press’ 
through the control of ideology, organisation, personnel, and circulation of 
publications. This allowed Soekarno to arbitrarily act against journalists who 
criticised him, his administration or leadership. The press freedom situation 
reminisced of communist China, where the press was controlled in a similar 
way by the communist political party (Chu 1983).

Opposition against the concept of a ‘guided press’ proved ineffective. Mil-
itary legislation using administrative controls was applied to easily close 
down papers opposing Soekarno. At the same time, journalists and editors 
were silenced by being sent to jail without judiciary process, although the 
Penal Code actually enabled the government to prosecute them. Twenty-
nine papers were closed down for their support of an anti-communist (as 
opponents argued, anti-Soekarno) bloc, in February and March 1965. Alter-
natively, in the backlash that followed the political chaos of 1 October 1965, 
46 of Indonesia’s 163 remaining newspapers were banned indefinitely 
because of their presumed association with or sympathy for the PKI or its 
allies. The year of 1965 thus became the worst year for press freedom in 
Indonesia (Hill 1995: 34).

In theoretical terms, the Indonesian press situation during Soekarno’s Guid-
ed Democracy resembled an authoritarian system, rather than the Soviet one 
that has sometimes been suggested as its primary model (Siebert, Peterson 
and Schramm 1956, see the first Chapter for this typology). In an authoritar-
ian system the government has absolute power and control over the press, 
over its ownership, content, license, and the use of mass media. Soekarno’s 
regime was characterised precisely by such authoritarianism. Since the idea 
of trias politica was weakly developed, Soekarno’s administration forced the 
judiciary and the legistative to bow to the executive power. The military 
played a key role in producing the law, interrogating and detaining journal-
ists, and banning particular papers and magazines. Put bluntly, from 1957 
until the end of Guided Democracy in 1965, press freedom languished until 
it ceased to exist altogether.

The restrictions or limitations were formulated into laws, but these laws 
substantively violated the fundamental principles of press freedom. Albeit 
restrictions to protect security and public order are justified by law, military 
installment for regulating the press as shown in this chapter illustrate that 
there were unclear borders as to what extent such restrictions are necessary 
in a democratic society. However, this chapter shows that those military 
laws, S.O.B. and also their implementation were applied beyond the inter-



From the VOC to the End of Guided Democracy: Press Freedom in Legislation 85

ests of justice and the development of a constitutional democracy as stipu-
lated under the constitution. The involvement of the military in regulating 
the press and the extra-judicial detention are strong evidence to confirm that 
press freedom was severely curtailed during the parliamentary years and 
Soekarno’s Guided Democracy.

This period demonstrates how a lack of democracy, ideology and contradic-
tory lower legislation undermined the Constitution and the legal system 
more generally. Law was simply practiced as a tool to legitimise suppressing 
voices critical of Soekarno.




