P

P

i
W

The Kenyan media in the 1997 general elections 243

The Kenyan Media in the 1997 General
Elections: A Look at the Watchdogs
lecuons: A Lo & - =

Joe Kadhi, Marcel Rutten

In his book, I accuse the Press (1992: 189-92), Philip OchiengA argues th?t
freedom of expression and the freedom of the press are ppss1ble only in
situations where as many people as possible in any given soglety take pa‘rt in
the creation, analysis, synthesis and dissemination of the ideas, espemall.y
through the media. Ochieng, a former editor gf a number of ne\.’vspapersh in
Kenya, Uganda and Tanzania, continues that itis onl)'l when a society reaches
a level of culture, economics, technology, art and mt(f:llec?t to free gnough
members of the society from the daily chores of producing their own subsmter}ce
needs that it can devote efforts to engage in abstract thought's that have nothmg
to do with subsistence production. Until then the production of t'he material
needs should be the basis and target of all the ideas expressed. It is only then
that Africans can produce sharper ideas and thus g}largntee the freedom of
expression itself in the secondary level of law, politics, ideology and human
R i in Afri here
Ochieng’s comments should be placed against the trend in Africa w
since the 1980s an independent press has mushropmed. According to
Kussendrager and Meulenverg (1996:13-4) this began n Senega? and Benin,
spread throughout the continent and now, they cl.alm, there are 1pdepend§nt
newspapers in almost every African country, even if governmgnt.s in COL‘mtI’ll:S
like Kenya, Nigeria, Zimbabwe and Zambia try to muzzle .thelr Jogrnahsts y
intimidation or refined legal tactics. As opposed to Oghleng’s view, others
claim that the press should not wait for economic wellbeing but mpst b]OVf/ the
whistle on violators of human rights, on corruption and on unju§t regxmes
(KHRC 1997). The Kenyan Union of J ournalists and the Kenya Media Inst1tujce
concluded on World Press Freedom Day in 1999 that freedom of tf‘lej press in
Kenya had improved in the past ten years. Yet they accgsed politicians (l)f
suppressing the press and undermining the ‘hard-won gains of the struggie
for democracy and human rights’ (Daily Nation 3/5/99).
In the following analysis, an overview will be presented of the Kgnyan

media as it stands today. Ownership, policies and the role of the media in the
process of democracy building will be looked at. The performance of the press

242

during the Kenya 1997 elections in particular will be reviewed in detail. Our
central question will be: How did the watchdogs play their role?” We will
examine how the press covered the elections in the framework of the changing
legal and power base of the Kenyan media. For a clear understanding of the
latter, we will start with sketching the Kenyan media landscape as it developed
during this century.

History and landscape of the Kenyan media until 1992

In 1902 A M. Jevanjee started Kenya’s first newspaper, the African Standard
(a monthly) in the then British headquarters for East Africa, the town of
Mombasa. Within six years, the embarrassment of critical statements by his
British editor made him sell the paper to the more white settler-friendly
Anderson and Mayer, who changed the name to the East African Standard.
The daily is still alive and is Kenya’s second largest selling newspaper (about
55,000 copies) in the hands of influential Kenyans who are close to Kenya
African National Union (KANU), the ruling party. They bought the newspaper
in 1996 from the Lonrho conglomerate.

Kenya’s leading newspaper today is the Daily Nation. Started in 1960 with
the help of ‘Fleet Street journalists’, and financed by the Aga Khan', the paper
now leads with 185,000 copies sold everyday. To this group also belongs the
Taifa Leo, a Kiswahili daily started in 1958. The Kenya Times became Kenya’s
third largest newspaper (10,000 copies). Started as the Nairobi Times in 1977
as a weekly, it was bought in 1983 by KANU from Hilary Ng’weno. The
Kenya Times Media Trust, the current publisher, also publishes The Herald
pamphlet. The former Nairobi Times owner, Hilary Ng’ weno, has been a major
player in the Kenyan media landscape. In 1975 he founded the Weekly Review.
For a long time, it was Kenya’s only weekly magazine addressing economic
and political issues. The magazine stopped appearing in May 1999 due to
financial problems. In the mid-1980s it sold 25,000 copies. In the end, this
had dropped to a meagre 5,000. By the end of 1978, Ng’weno urged Kenya’s
newspapers to dispense with foreign ownership as this would limit editors and
reporters in their freedom of speech.and choice for covering local news. How
‘journalistic freedom’ would be ensured, though, was a question not addressed.

Actually, before 1992, those who dared to air too critical a voice on local
issues were soon silenced. Beyond, a National Council of Churches of Kenya
(NCCK) publication, was banned for exposing fraud in the 1988 elections. Its
editor was jailed for failure to remit returns to the registrar of books and
newspapers. The Financial Review published since the middle of 1986, initially
as a sister publication to the Weekly Review, but later bought by its managing
editor Peter Kareithi, one of the founders of the Kenya Human Rights

PR T e 4o

S %&%’»@%&%M%&@%N%&&%‘%ﬁ%&%@%ﬁ%m{%&%{aﬁ‘&m TR o




244 Out for the Count

Commission, was also banned in 1989 after it revealed fraud by powerful
government officials. Kareithi was forced into exile (KHRC 1997:3). A number
of publications have faced legal suits, confiscation of issues, bans, harassmept
or detention of its journalists and editors. These included Target and its
Kiswahili sister Lengo, run in the 1970s by the Anglican Church, notabl‘y Fhe
late Bishop Henry Okullu; Jitegemea and The Watchman, Kikuyu Christian
publications; and The Nairobi Law Monthly, started in 1987 by lawyer an'd
member of parliament Gitobu Imanyara. His magazine 1§:d the fight for multi-
party democracy in 1990. Another one is Society of P?us Nyamora, started
January 1992. While praised abroad and among human rights, pro-d;mocracy
and press freedom organisations, in a British Broadcasting Corporation (BBC)
interview in Zimbabwe President Moi stated, I will say this: if you read The
Nairobi Law Monthly or Society, you will ask yourself what government, even
in Britain itself, would allow such publications to exist’ (The Nairobi Law
Monthly January 1995). '

To prevent a similar fate as the papers mentioned above, other media groups
chose the safer option of self-censorship. The early 1980s saw the coun‘try
caught in political rivalry that ended in a coup attempt and witnc?ssed a growing
tension between the press and the authorities. Even the mainstream press,
despite its self-censorship, was at times attacked by leaders who felt they were
not respected, misreported or totally ignored. In the latter half of the 1980s,
criticism was mainly targeted at the foreign (mostly British) press allegedly
for misinforming the world about events in Kenya, even leading to the
deportation of a British journalist in December 1988. ’

The Kenyan broadcasting scene is even less independent. The country’s
two broadcasting stations, the Kenya Broadcasting Corporation (KBC) and
the Kenya Television Network (KTN) are owned by the government and KANU
(until 1998) respectively. In February 1989, the Kenya Broadcasting
Corporation Act came into effect, creating a broadcasting authority that replaced
the Voice of Kenya (VoK) which had hitherto operated under the Kenya
Broadcasting Corporation (Nationalisation) Act of 1967. VoK was a product
of the nationalisation of the colonial Kenya Broadcasting Service (KBS), and
operated as a government department under the Ministry of Informati9n and
Broadcasting. The 1989 Act made KBC largely a commercial enterprise 'but
with certain powers in law derived primarily from its link with the political
establishment. This relationship was illustrated by the opening signal tune for

the station’s radio news bulletins, which was an adaptation of KANU Yajenga
Nchi (KANU is building the nation), the party’s anthem. This preceded almost
all news bulletins. The content of these programmes underlined the tight
connection between the party and the station. In the pre-1992 days, presidential
events took as much as 15 minutes in a 25-minute bulletin. The clips for the

The Kenyan media in the 1997 general elections 245

presidential news came directly from the State House-based Presidential Press
Unit (these days known as the Presidential Press Service), and the editors at
Broadcasting House were obliged to run it in its entirety.? Afterwards came a
chronology of ministers’ utterances and a dreary account of routine work by
administration officials.

The second broadcaster and first private station, the Kenya Television
Network (KTN), came into operation only in April 1990. It was launched by
the Kenya Times Media Trust, which had been established in 1987 by KANU
and Robert Maxwell. Yet until now it has not been fully clear who really owned
the company during this time.> KTN was portrayed to be independent but was
obviously sympathetic to the ruling party.

According to David Makali, head of the Nairobi-based Media Institute,
‘Liberalisation of the airwaves in Kenya started when the country’s leadership
realised that broadcasting stations were being established in the region to
compete with Radio Uganda and Radio Tanzania’ (Media Review May 1999:
13). Television is a potentially influential medium especially for most
developing countries where low literacy levels make the broadcast media, and
radio in particular, rather than the press, the most accessible source of
information. Some 80 per cent of the Kenyan population listens to radio
according to a KBC survey. Moreover, it has been estimated that only about 3
per cent of Kenya’s 30 million people can afford to buy a newspaper daily,
with the percentage of those who can afford periodicals dwindling even further
(Media Review May 1999:37). During the 1980s a number of radio stations
such as BBC, Radio Cologne, Radio Deutsche Welle, Voice of America, and
nearer home Radio Tanzania Dar es Salaam became the respected sources of
news alternatives for a growing number of Kenyan listeners.

The impact of the 1992 ‘liberalisation’ of the Kenyan media

On the threshold of the return to multi-party politics in 1991, 20 publications
stood officially banned (KHRC 1997:4). Yet in the run up to the first multi-
party elections in 1992, Kenya witnessed an unprecedented explosion of press
freedom. A proliferation of opposition magazines and newspapers were
suddenly publishing reports about sensitive issues that were unthinkable only
a year earlier (see Waruru 1996: 26). Politicians almost alone funded a large
number of the new pamphlets, newspapers and weeklies. When the novelty of
an open press wore off after the elections, however, sales began to drop. This
same phenomenon could be witnessed during the 1997 elections. Lack of
advertisers and a lost of interest in politics in the end meant the disappearance
of most of these publications.

TR

A A

P
R

D
i iAo

S
g

o S

iy 0 2 M
(S i

3

SHa

St

Y

199

SRt AR aSe O S

2 v S s pam D




246 Out for the Count

Among the most popular and lasting newspapers, however, is The People.
This weekly tabloid first appeared on 14 February 1993. Initial copies were
confiscated by the police. The magazine is owned by 1992 opposition
presidential contender Kenneth Matiba, a wealthy businessman, who stood
and lost in 1992 and refused to vie for the presidency in 1997, claiming that
the elections were pre-rigged. He called upon voters to burn their voter’s cards.
By 1 December 1998, The People turned itself into a daily newspaper, The
People Daily, a move the owners had been announcing as early as mid-1994.
The daily appearance (an impressive 100,000 copies) will certainly hgve
worried the ruling party KANU as The People practise investigative journalism
and reveal regularly stories about fraud, corruption and the behind-the-scer{es
power struggles at State House. The main question will be whether daily
reporting will allow the paper to keep up this standard. In this line, biwee%dy,
The Star, became a popular player in the field of ‘revealing’ stories at the time
of the elections. Said to be a Kibaki-friendly paper, The Star was especially
favoured among the Kikuyu of Central Province where Kibaki comes from.
The Star collapsed when the editor, Magayu Magayu, was accused of stealing
funds and its main financier passed away.

Pamphlets are a new feature on Kenya’s press scene. In line with the
London-based Africa Confidential, Kenya witnessed the appearance of Kenya
Confidential, a weekly. It is printed on the same kind of paper, has the.same
layout, including the pointers on the backside of its eight pages of A4-size. It
presents itself as a ‘political and economic awareness newsletter’. It is thought
to be financed by people close to the Democratic Party of Mwai Kibaki.*
Another paper in this line is The Dispatch. In its subtitle it calls itself “The
Conscience of the Nation’. It is published by Seronga Communication Services
and was started in January 1998. In August 1998 it turned itself from an eight-
paged pamphlet into a 16-page weekly. It now also addresses sports, leisure
and arts. Yet it soon had to return to the eight-page pamphlet outfit.

The most poorly edited of all publications to emerge on the local scene,
according to, among others, the Media Institute, is The Weekly Sun (see for
example, Expression Today, July 1998:8). It is an eight-page pamphlet-like
paper thought to belong to MP and Assistant Minister Gumo, a KANU hawk
of renown.’ A majority of the stories published in The Weekly Sun are baseless
and aimed at maligning certain individuals. Allegations are made that the paper
is not just used to hurt the opposition, but is also instrumental in the infighting
going on within KANU. To make matters more complicated, it also involves
leading Asian businessmen, because some power barons are in discord over
business deals that went sour, At one time, it released two editions (No. 5 of

18 July and 20 July 1998 respectively) to please both camps (see The Dispatch
27/07/98:16). Dunia and Exposure are a similar kind of tabloid and pamphlet-

The Kenyan media in the 1997 general elections 247

like papers, airing pro-government views. Dunia was started after President
Moi complained that the ruling party did not have a paper like Kenya
Confidential or The Star. By the middle of 1999, some of these pamphlets
were still operative.

Just before the 1992 elections The Weekly Review got a serious competitor.
In October 1992, the Economic Review appeared on the streets of Nairobi. Its
founding fathers were former Daily Nation business editors Peter Warutere
and Nixon Kariithi. From the start, it dealt with economic as well as political
issues. It addressed Kenyan, African and other international issues. It soon
became a major competitor to the Weekly Review. The Economic Review gained
more popularity when the Weekly Review seemed to have lost its teeth in
addressing issues regarding corruption. Initially, the magazine influenced the
decisions of foreign countries on Kenya, which earned the Weekly Review
constant attacks from government offices (Media Review May 1999:7). By
the late 1980s, however, the Weekly Review had turned itself into KANU’s
mouthpiece. It became the eccentric apologist of the system and propagated
profoundly pro-government views.

The much-praised Economic Review magazine, however, disappeared from
the streets shortly after the 1997 elections. In April 1998, it ran into trouble
with the Kenya Revenue Authority, the body in charge of tax collection and at
that time headed by Hilary Ng’weno, which charged the Economic Review a
crushing Ksh10 million. The paper could not meet its financial obligations
such as staff salaries after its accounts were frozen. It was bought by an Asian
businessman linked to the KANU establishment. He said the journal was too
political and wanted to_turn it into a more economic-oriented magazine.
However, the magazine never re-appeared under the same name. By December
1998 The Analyst rose from the ashes of the Economic Review, i.e., having the
same editor, Macharia Gaitho. It appears monthly, is more business-oriented
and at Ksh 200 a copy is too costly for most Kenyans.

A more critical stand is taken by weekly magazines such as The Post on
Sunday and Finance. The publications have attracted mixed reactions from
media analysts and practitioners. Critics argue that the publications have crossed
the limits of ethical journalism by publishing wanton claims without proof.
But many observers approved of their role in keeping the government on its
toes and exposing the excesses that the mainstream conservative media will
not dare touch.

Finance, started in March 1984, is owned by Njehu Gatabaki, a member
of parliament, while The Post appeared only in 1997 after Tony Gachoka broke
away from Finance to start The Post on Sunday.” Shortly after the 1997 elections
were over, these magazines ran into trouble with the government. In a press
release dated 10 July 1998, Registrar General Omondi Mbago said his office

B e
bk

By

i g it Sl

YT —

-
o S

e oo

e 8 s e s
R P

B

S R AR T AP

B Y ——




248 Out for the Count

had rejected applications for the registration by thr'ee publ'%cations, The Star,
The Post on Sunday and Finance. The statement did not give any reasons or
cite the legal basis for rejection other than to quote an gntlre Act.‘ The foll()ang
day, the mainstream press splashed stories with screaming headlines purporting
that the three publications had been banned. The wave of harassment started
at a time when a number of key personalities in power were out_of the cquntry.
The three magazines protested and stated that Kenyan law did not give the
Registrar General powers to ban any publicatlon.. The .S.'tar pul?hshed as
scheduled on 14 July 1998, simultaneously with a suit filed in the ’ngh Cot.lrt.
The court granted an interim injunction setting aside the 'reglstrar s confusing
order until its legality was disposed of. The registrar’§ action came in the w‘ake
of failure by various litigants to close the publications. Over a dozen libel
suits had been filed against the three magazines and The S.tar apd 'The Pc?st on
Sunday had been dogged by a myriad court injunctions since its inception in
December 1997. . ‘

The Dispatch was spared the ban.® Inits editorial, The l?zspatch F:ondemned
the illegitimisation of Kenya Confidential and the banning of Ftnfznce, The
Post on Sunday and The Star. It reasoned that in a free market, the simple ru_le
of demand and supply had shown that the four papers were able to 'sustam
themselves without advertising. There is simply a need for bolfi reporting, the
exposition of corruption and hypocrisy among government officials and Kenyan
society at large (The Dispatch 20-26/07/98:2). o

Like the press, the broadcasting media also showed a rise in numbers after
the 1991 return to a multi-party political system. However, in February 1995,
Aurelia Brazeal, the American ambassador to Kenya, stated that her cpuntry
was in favour of the enactment of a law by the Kenyan parliament free'mg the
airwaves before June 1995. However, despite promises to liberalise the
airwaves, the government continued to exercise a monopolistic contr(?l over
the broadcast media. This is clear when one analyses the ownership aqd
programme content of the new channels. For example, KBC' started music
channels Metro 1 (Western music) and Metro East FM (Asian music) for
Nairobi only. ‘

The first commercial entry in the broadcast media was Capital FM, ow:}ed
by Magnet Media Service, which broadcasts a menu of almost solely forelgn

music within the capital’s confines.® Royal Media Services has been 11cepsed
to run a Nairobi-based radio station called Citizen FM, which went on air by
April 1999, and also first and foremost broadcasts music. A glimpse of freshn'ess
is its current affairs programme Yaliotendeka. With powerful frequencies,
Citizen FM is only second to the KBC in its reach. It is estimated. that the
station could reach 70 per cent of Kenya’s population (Media Revlevy MaI)(i)
1999). Ownership is once again vested in the hands of ruling party affiliates.

P — S oo T e " R

The Kenyan media in the 1997 general elections 249

The BBC has been licensed to broadcast on an FM frequency throughout
Kenya, but there is no thorough local news content available on this station.

Similar shortcomings are manifest in the area of television. KTN is now

owned by The Standard Ltd, which in turn is owned by Mark Too a close ally
of Moi. The deal was signed in December 1997. Again it was not clear who
were the original owners of KTN, yet is thought to include KANU personalities,
including President Moi himself, Nicholas Biwott, and Abraham Kiptanui (see
KHRC 1997:28). KTN is still facing a Ksh 117 million civil suit filed by
founder chairman Jared Kangwana. It lost its star reporter Linus Kakai, who
won the CNN Africa-Journalist-of-the-Year Award in 1998, to the South African
Broadcasting Corporation to become their East African bureau chief (Media
Review May 1991:4).

TV channel Stellavision (STV) owned by Hilary Ng’weno’s Stellagraphic
Ltd solely carries foreign material content (e.g soaps such as The Bold and the
Beautiful). It is the local partner of Sky Television of England. In early 1999
the company entered into a partnership with the Mauritius-based African
Broadcasting Network for a 26 per cent stake and management. That might
save STV falling into the fangs of the well-known ‘vendors’ from State House
(Media Review May 1999: 7). South Africa’s M-Net satellite package is
commercially oriented, carries no local content and is relatively expensive.
On 1 May 1999 Royal Media Services’ Citizen Television started, amid
evidence that they were still trying to overcome starters’ problems. The station
mainly broadcasts cartoons, old movies and CNN programmes. It is still a far
cry from what its owners promised. Yet, the station has so far not shown itself
supportive of the government or KANU. It seems to be mostly Kikuyu-oriented
and as such the pro-government owners might show their full agenda, if allowed
to do so, towards the 2002 general elections.

Broadcast companies which have been issued with frequencies but are not
yet on air include Kitambo Communications Ltd. and Cable TV, owned by the
Cable Television Network. Nicholas Biwott, the minister for Trade and Tourism,
again, is named as one of the owners. The East African Television Network
(EATN) was also allowed a frequency that was, however, withdrawn following
the purchase of a majority share by the Nation Group. The ensuing heated
debate on this withdrawal resulted in the Nation Group being given a television
licence in its ewn right. Still, court battles had to be fought to implement the
licence to its full potential as the Nation Group licence was restricted to Nairobi
only. By early 1999, there was still a case in court challenging the authorities
for denying a countrywide licence. Events so far show that until this move, the
opening up of the airwaves has been an issue of increasing the number of
stations on air under ownership deemed supportive of the ruling party. Those
who are on air are aware of their limits. The government’s allergy to criticism




250 Out for the Count

means that unless laws guaranteeing press freedom are legxslated,' there will
continue to be adverse court orders issued agamnst critical publications.
In addition to growth in the number of publications .and broa‘dcast stations,
a qualitative change in content is evident, particularly in thf: prm? media. The
existing daily newspapers have become somewhat boldc‘er. in their hard news
coverage and editorial news analyses of Kenya’s poht?cal and economic
environment. Also cartoonists nowadays dare to draw pictures Whl?h were
unthinkable a decade ago. During 1997 journalists could be seen arguing with
state security officers during unlicensed reform rallies stating they were simply
doing their job and wanted to continue doing so. However, th_e Kenyan press
has yet to convince itself that it can truly be free. At KTN, editors are ca.reful
not to overstep the boundaries that KANU expects the station to operate within.
Individual journalists who have broken this code of silence haye been ruthlessly
dealt with. So far, several have been sacked for airing items 'apparently
sympathetic to the opposition.”" This trend of self-censorship is induced by
what the Kenyan Union of Journalists (KUJ) termed a system of reward and
punishment: ‘Many editors in the mainstream press own plots and otber
properties as a reward for their favourable coverage of politicians. Corruption
in our newsrooms has reached alarming rates. Media owners who have also
been compromised are another reason newspapers ignore certain news’ (KHRC
1997:24). ‘
Another interesting change 1s the rise of independent content providers
filling the gap left by the state-controlled Kenya News Agex.lcy .(KNA).’ These
content providers include local information and commumcaﬂgn businesses
and NGOs such as the African Women and Child Information Netwc.)rk
(ACWIN), with a focus on gender reporting; IRIS (Interlink Rural Information
Services) which mainly reports on development issues in the rural areas. Als.o
the formation of new, local, freedom of expression NGOs, such as the Mec‘ha
Institute and the Network for the Defence of Independent Media in Africa
(NDIMA) testify to the increased willingness of the profe§siox? to address
state hindrances to journalistic practice by organising, in solidarity, tl.me legal
defence of journalists facing state charges for merely carrying (?ut thelf work.
In spite of these improvements in press freedom, K.enyan journalists are
still facing government hostility in times of political anxiety. For example,'on
18 March 1994 two journalists were charged with subvers19n for rep?ﬂlng
that nine people were killed and hundreds replaced in ethnic clashes 1'n Fhe
Molo area. In June 1994 The People newspaper was fined Ksh.1.7 million
after being found guilty of contempt of court. An editor and reporter were for
some time jailed for failing to apologise and pay fines. That same year the
Daily Nation complained about political harassment. of its I.(l.sumu
correspondent (Media Review May 1999: 124). Also at th1§ time hlttlng.at
foreign journalists, especially Americans mainly, was intensified once again.

The Kenyan meda in the 1997 general elections 251

Apparently, the increased bravery employed by journalists enraged the ruling
elite and increased in the number of libel suits against the media and banning
of journalists from public meetings.

Characteristics and legal aspects of the Kenyan media

According to the Institute for Economic Affairs (1998: 38-40), the following

are the weaknesses of the Kenyan media:

(a) limited press coverage (lack of correspondents and high levels of illiteracy
among the public); '

(b) limited scope of languages (Taifa Leo is the only Kiswahili daily);

(c) limited variance in the political-economic orientation of the dailies;

(d) limited diversity in broadcasting content (mainly foreign music);

(e) insecure financial position of Kenyan languages papers;

() harassment of journalists (especially photographers);

(g) partial liberalisation of the broadcasting sector (KBC is a ruling party
broadcaster);

(h) cumbersome licensing procedures (as many as 39 radio and 103 television
and satellite broadcast license applications are pending at the Ministry of
Information and Broadcasting);

(1) lack of diversity of media ownership; and

(j) urban bias in media content

The strengthening of a democratic society is fostered by the existence of
an informed citizenry. The freedoms of expression and information and the
right to communicate ‘must, therefore, underlie all regulatory and policy
proposals for society in general and the media in particular.

In 1995 the government mandated a task force on press laws to develop a
new legal and policy regime for all forms of media in line with the government’s
expressed commitment to and civil agitation for full media pluralism. A Press
Council Bill was proposed which provided for the formation of a council to
oversee the registration of journalists. The Kenya Union of Journalists (KUT),
among others, criticised another bill drafted by the task force i.e., the Kenya
Media Commission (draft) Bill. This bill provided for the jailing of journalists
who flout a government mandated code of conduct.

Also the recommendation that the president should be the appointing
authority of the proposed Kenya Media Commission was generally objected,
too. It was stated that parliament would be a better body to appoint members
of the commission. The membership of a Media Commission should be from
the major stakeholders in the industry and consist of persons of known ability
and integrity, the Media Owners Association has said (see Daily Nation
27/11/97). The bill was shelved by President Mo after protests by local

o,

Wy

N « e
B B W CNMBAGR ORI P WD U AR WAME s A

s mw
gy Y

R T e I e Ty re——— VP PR

R A S R S NS A G Nt iR S e i Gl et R e




252 Out for the Count

journalists, politicians, NGOs and foreign diplomatic missions. Also, qu’estlonls(
were raised regarding the sincerity of the government as’the task force 1s wor’
had been pre-empted three times by the Attorney Genera'l s office b'y the fa’;tgg ;
release of the press bills in 1996, the Kenya Communications Bills o
and’;k?eg E;;xstitute for Economic Affairs (1998: 42.-55) recently called for a
number of legislative repeals, reforms and innovations.
erm: '
1. Iflr:l: ;:ﬁfitatmental right to freedoms of expre?ssion, information and
communication should be guaranteed constitutionally. .
2. Specific legislation should be enacted to support the tjreedom‘ 0
information, i.e., easier access to public and privately held information
deemed to be of public interest.

In the medium term: ‘ .
1. Establish an independent statutory media council run by elected

representatives of various stakeholder groups within the media sector to
deal with registration, complaints, and code of .conduc_t. '

2. Conduct a review of all content-neutral legislation to simplify processes
of establishing and running the print media. .

3.  Formulate and enact a regulatory framework to ensure the equitable,
efficient and development-oriented allocation and management of
frequencies for both commercial and non-profit cpmmumty broadcastersé
according to plans submitted, to start broadcast'mg on a short term an
with clear goals which meet national information and communication
needs and ensuring media pluralism. . .

4. Reform the public radio and television-broadcasting sector t‘o make 1(;
more responsible and accountable to ensure that the country is reache:
with independent news reporting. Independent, community-based,
participatory press and broadcasters need to be 'created. . .

5. Reform the Kenya Posts and Telecommunications Act. This ‘ac;t is ar;
impediment to the objectives laid out above. It gr‘an.ts the minister o
internal security the power to interfere with transmission. o '

6. Amend the second draft of the proposed Kenya Qommumcaﬁons Bﬁlll,
1998, to do away with a complicated five-step licensing procedure, lacking
criteria on issuing such licenses and transparency.

7. Establish an independent public broadcasting authority. .

8. Review the role of the Ministry of Information and Broadcasting KBC
should become an independent public broadcaster and the KNA
autonomous, but privatised. _

In retrospect, although press freedom has improved, regl}latory and pol'lcy{
efforts on the media in Kenya to date should still be characterised as restrictive:

The Kenyan media in the 1997 general elections 253

witness the foiled Kenya Mass Media Commission Bill, 1995, and the Press
Council of Kenya Bill, 1995.2 Underlying these press bills was the assumption
that more regulation was better than less, to control rather than facilitate the
developing profession and media content. Laws relating to the establishment
of media are multi-fold and pose impediments to potential new owners. Also,
a broad range of laws was applied to control day-to-day management of the
media, e.g. failure to make import duty payments are used to punish publishers.
Even more important are the content-based laws on subversion, treason,
criminal libel and alarming publications and reports. Finally, civil laws, such
as contempt of court, defamation and ordinary libel, are increasingly used to
limit the freedoms of expression and information. Against this general

background, how did the Kenyan press play its role in the 1997 general
elections?

Role of the media in the process of democratisation: the
1997 Kenyan elections

Studies of the media in election coverage have found two patterns of
fundamental importance. Alger (1990) established that journalists covering
elections concern themselves with two distinct election events; first, they are
concerned with the ‘game of strategy’. The second concern of election
journalists is what could be termed as the ‘substance of elections’.

Most journalists covering the 1997 Kenyan elections were more interested
in the ‘game of strategy’ rather than the ‘substance of elections’. They found
the first one to be of greater interest to both editors and the readers because it
concerned itself with election. It is called ‘game of strategy’ because, like in
any other game, it has a winner as well as a loser. The exciting story of how
the race was taking place and how one contestant was struggling to take over
the leadership from another was always of great interest to Kenyan readers,
viewers and listeners. People enjoy competition and they take chances in
backing winners or losers. Many journalism scholars have compared election
competition with horse racing and the excitement of the two is more or less
the same.

When journalists get carried away with the competition element of the
elections they tend to forget a much more important aspect of the process
which concerns the ‘issues’ involved. According to Alger (1990), 70 per cent
of all the news of elections is about the ‘game’ rather than the ‘issues’. The
coverage of at least four elections (1974, 1979, 1983 and 1988) in the country
and the stories which were then used on the front pages of the time were more
or less based on the ‘game of strategy’ rather than the ‘substance of elections’.
In the 1997 elections, however, both these two patterns played an important

PRIETREE. - PheAu s - S N <SR

A o AR el A




254 Out for the Count

role in the coverage of the event bearing in mind the fact that voters were
more educated and enlightened than at any other time in Kenya’s political
history. To examine what the coverage of the elections was like, it is important
to separate the two aspects and look at them in greater details.

The game of strategy
During the 1997 elections journalists in Kenya tended to pay greater attention

to: (a) the candidate’s style and (b) the candidate’s image. They wrote long
articles about the various styles adapted by candidates to win parliamentary
and civic seats. The styles varied from addressing public rallies to meeting the
voters in various places which included church organised gatherings and even
funeral ceremonies.

Long stories were also written about candidates’ images including the
important positions they held in society. By and large the 1997 elections,
whether they were contests between political parties or within political parties,
were normally centred around personalities, and the press, on the basis of
their style and image, highlighted the rivalry between them. When the coverage
was based on the ‘game of strategy’ alone, however, voters were not given the
opportunity to understand what various candidates had to offer if and when
they ended up as representatives of the people.

The situation was made worse by the so-called youth wingers of all the
political parties who went round the constituencies advertising the images of
various candidates through songs and sometimes offering bribes. When all
this happened, reporters covering the elections were, more or less, only
concerned with the strategy and logistics of winning elections and so all they
wrote about was what Alger (1990) would call ‘appearance and hoopla’. In
other words, the reporters were only concerned about how much popularity
various candidates were gathering as they conducted their campaigns.

Substance of elections

Given the fact that the Kenyan voters who happened to be both regular
newspaper readers and customary TV viewers or constant radio listeners were
among the elite in our society, the 1997 elections coverage became more
demanding than the provision of stories based on mere ‘games of strategy’.
These were the people who wanted to know from the media a little bit of
background information about the candidates such as their qualifications and
their leadership abilities.

Journalists interested in the substance of elections became serious writers
who provided their readers with backgrounders, news analysis and
commentaries about policies of political parties and what was contained in
their manifestos. The ‘race horse’ drama of who was winning the elections

The Kenyan media n the 1997 general elections 255

and who was losing was brought about in their reports in the form of letting
the people know what they stood to gain or lose by their choice. This kind of
analytical coverage of elections 1n 1997 tended to be the exception rather than
the rule and was mainly confined to a handful of the up-market media such as
the East African and to a lesser extent the Sunday Nation.

Although not uncharacteristic of other election writers, what was most
noticeable among Kenyan journalists in1997 was their preference to
concentrate on issues concerning disagreements among the candidates so that
the stories they wrote tended to be rather sensational. This was in keeping
with the journalists’ desire to highlight issues concerning conflict as human-

interest stories. Another aspect of concern for reporters interested in the

substance of elections was the candidates’ traits and record. In a minority of
cases, serious journalists reviewed all the candidates’ past positive and negative
contributions to the society and predicted what was likely to happen when the
electorate gave them positions of responsibility.

This kind of analysis was not done adequately in the 1997 elections; yet it
was clear that, if used effectively, it could rid Kenya of the culture of electing
candidates whose only qualification was the tribe they belonged to or the
support they got from bigger godfathers. It was the kind of journalism that
would have made sure candidates were elected on merit rather than other
parochial considerations, including membership of a clan or accumulation of
vast wealth. The notion that journalists would always highlight human interest
issues caused by odd incidents was proved right in 1997 elections coverage
when even the most serious among them pegged their otherwise unprejudiced
analysis to petty incidents of conflict, adventure and self interest.

This meant that no matter how much journalists wanted to dwell with the
‘substance of elections’ in 1997, the factors and orientations of news production
pushed them to see policy statements as quickly losing their ‘newsworthiness’
whereas campaign missteps and the bizarre events of the electoral process
were ‘fresh occurrences’, which adequately answered the journalist news value
requirement of timeliness. Unfortunately, once a candidate made his position
on an issue known,.further statements concerning that issue declined in news
value sense. Therefore, journalists covering the 1997 elections had to have a
good nose for news to produce a good story after sitting through innumerable
repetitions of speeches by the same people talking about the same issues in
different parts of constituencies.

One area that totally failed in Kenyan journalism during the coverage of
the 1997 elections was the little attempt made by the practitioners to get
exclusive stories from candidates on significant policy issues that would have
led to real assistance to the voters by laying bare at least two aspects of the
candidates:

S

R ey ey e

i

o ALK R s IR Gt S B 0




256 Out for the Count

(a) Whether they had adequate knowledge about the matters highlighted in
their manifestos; and

(b) Whether their general proposals on such important 1ssues as the country’s
budget were actually reasonable and not mere election wishful thinking.

Despite the fact that Kenya’s economic, social, political problems were so
well known, serious journalists did little to pose relevant questions to all the
candidates from all the parties in order to give those candidates an opportunity
to tell the people what actions would be taken to solve these problems once
elected to parliament or to the local authorities. These issues should have been
at the centre of the campaigns with constant efforts to get answers on solutions
from candidates of all parties. What the public got from the media was mostly
the game. Kenyan voters would also have benefited a lot if newspapers had
started a trend of running a special series of articles on the major party
candidates, including synopses of background, education, career, qualities as
public figures and a fair amount of material on policy positions. This way, the
media would have played an important role in agenda setting.

Patterson’s belief that the media could be instrumental in the formation of
images was clearly seen in the coverage of the 1997 elections in Kenya.”® By
writing in-depth profiles of certain well chosen leaders and their tribalistic
power structure, the Kenyan press (Daily Nation, East African Standard and
Kenya Times) and almost all the magazines helped to create favourable images
of the selected politicians who by and large were party leaders. The fact that
many of the party leaders held the top positions in their political organisations,
without even being elected legitimately, did not seem to bother the journalists.

If newspapers succeeded in conveying the fullness of the images of
candidates, television made an even more effective attempt in giving the voter
a proper impression about certain favoured candidates’ personalities and
leadership capacity. The KANU-controlled TV stations (both KBC and KTN)
selectively covered certain campaign events with the aim of promoting the
political image of President Moi and his closest KANU contestants.

The notion by Arterton'* that interpretations placed upon campaign events
could frequently be more important than the events themselves became true
in the coverage by TV of the 1997 election campaigns. In other words, the
political contests were shaped primarily by the perceptual environment within
which candidates conducted their campaigns. This was particularly common
in the early nomination stages when perceptions about party leaders outweighed
reality in terms of their political impact.

TV journalists communicated these perceptions to voters and party activists
and their main job was to make the viewers, who were the voters, believe that
campaigns by Moi and his party were succeeding. The perception by TV
journalists put President Moi as the front runner and candidates like Koigi wa

The Kenyan media i the 1997 general elections 257

Wamwere among the Jast ones. One of the most important interpretations made
by Kenyan journalists during campaign time was to predict the winners. In
some developed countries this 1s done by the use of survey projections.
Competition between the networks and the use of various survey sampling
techniques have made media men in these countries announce election winners
well before the polls have closed in some parts of the country.

During the 1997 general elections in Kenya, a number of print media and
other institutions tried to conduct some kind of polls. None was actually right,
which meant that the kind of polls they conducted were either faulty or things
changed drastically after their predictions. The ability to highlight issues and
to force politicians to respond to them is more powerful than trying to predict
the winner or loser of any election. Journalists could and should challenge
politicians to air their views on foreign policy, housing, health, education,
employment, agriculture, environment and the gender issue in an intellectual,
demandingly rigorous format and make them address the topics in a way they
might not in a mere campaign speech.

A number of journalists were trained by one of the authors, among others.
Journalists were advised to make a thorough examination of the constitution
and encourage public debate about its amendments in order to create a
conducive atmosphere that would allow free and fair elections. Reporters in
1997 were, therefore, particularly asked to look for instances where the law
was used during the campaign period to extinguish, suppress or dilute the
individual’s free enjoyment of these rights. Four freedoms were particularly
important for the journalists to bear in mind while observing the elections.
These were freedom-of conscience; freedom of expression; freedom of
movement; and freedom of assembly and association. Also journalists were
instructed to critically examine the shape and structure as well as the behaviour
of the electoral commission as the country prepared for the 1997 elections.

According to Tom Maliti, no democratic government in the world would
ever want to go to an election with the kind of record the Moi administration
had when it was preparing for the 1997 general elections.”® Yet, it managed to
remain in power despite claims of rigging and the absence of a level playing
field. To what extent, one may ask, did the media in Kenya help educate the
voters on their electoral rights and how far did they succeed in bringing to
light issues that helped the voters cast their votes wisely?

Journalists and constitutional changes

The preparations for the 1997 general elections began with a national debate
on the need to change the constitution in order to make future elections in
Kenya free and fair. The debate was initiated by various institutions within the
civil society led by the National Convention Assembly and its executive wing,

[ R e

e W AH W R e e e e e




258 Out for the Count

the National Convention Executive Council (NCEC) (see Chapter 2). The
argument put forward by constitutional reformists was that the 1992 elections
were conducted on a playing field which tended to favour President Moi’s
ruling party KANU. Without a level playing field, it was argued that the
national elections in 1997 would end up as an exercise in futility that would
only hoodwink the people and deny them their democratic right to elect leaders
and parties of their choice.

If there was any time when Kenyan journalism neared excellence in its
interpretative presentation of events, then it was in the reporting of the NCEC
demands and the conditions set by the people for constitutional reform. NCEC
representative Prof. Kibwana’s press conferences were not only well attended,
but they were also well covered by both the national and the alternative press.
His own organisation, Centre for Law and Research International (CL ARION)
came up with a publication, The Citizen, which set new standards of analytical
journalism in Kenya. Never before has the work of so few journalists been so
useful in mobilising so many in the struggle for true democracy in Kenya.

Obviously, the proponents of constitutional reform met with vehement
opposition from Moi’s government and his party which accused Prof. Kibwana
and his supporters of attempting to grab political power unconstitutionally.
Moi’s stand was also backed by his supporters in the media circles who made
futile attempts to dampen NCEC’s demands. Despite the suggestions made by
the enlightened members of civil society, President Moi’s government took
great advantage of the unchanged constitution to tilt the playing field in favour
of the ruling party long before the date for the new elections was known. In
1996, for example, the KANU-controlled electoral commission started
reviewing constituency boundaries and ended up with creating 22 new ones.
This aspect did not get the kind of publicity NCEC’s strike threats captured. It
was obvious that strikes made better headlines as human-interest stories than
constituency boundary changes. Once again journalists abdicated their
watchdog role at the altar of headline-catching stories without being guided
by consequences as an important news value.

As the democratic forces led by NCEC were championing meaningful
constitutional reforms, KANU managed to get some members of parliament
from the opposition to work together with the Inter-Parties Parliamentary Group
(IPPG) and produce some changes in the constitution. Since the IPPG had the
blessings of both KANU and President Moi, the KBC gave its deliberations
maximum positive publicity and any suggestions made by the NCEC received
condemnation by both the KBC radio and television. When the KANU-IPPG
campaign to popularise the constitutional changes suggested by the group
was in full swing the attorney general published two bills: the Constitution of
Kenya Review Commission Bill and the Kenya Statute Law Repeal and
(Miscellaneous) Amendment Bill.

The Kenyan media in the 1997 general elections 259

The IPPG suggestions, which were eventually adopted by parliament, were
not entirely undemocratic. Certain progressive changes were made by the IPPG
which had also managed to get support of the private national print media
including the Daily Nation and the East African Standard. The IPPG also
managed to get the backing of some powerful international organisations,
including the United States Agency for International Development (USAID).
Locally, it had the support of the Centre for Governance and Democracy which
produced widely circulated pamphlets telling the voters the advantages of the
changes introduced by the IPPG.

Maybe the greatest achievement of the IPPG proposals was to make it
illegal for all civil servants, including those in provincial administration, to
engage in the functions of any political party. The sub-chiefs, chiefs, district
officers, district commissioners and provincial commissioners, who previously
openly campaigned for KANU, were banned by the new laws from acting as
agents or supporters of any political party which meant that civil servants
were not allowed to express public support for any party or any candidate;
were not allowed to preside over campaigns and other political meetings; were
not allowed to participate in nomination exercises of any political party; and
were also not allowed to give preferential treatment to any candidate, party or
supporters. The new law required that all candidates should be served equally
and it received massive support of the media. By 1999, after President Moi
had directed that the constitutional review should be brought back to parliament
and away from civil society, the same media showed their hypocritical stand.
For example, the Dajly Nation’s columnists stated that ‘Moi never had the
intention to have the constitution changed’ and, ‘Moi all along intended to
perpetuate his rule beyond 2003’ and phrases along those lines. When the
NCEC uttered these words in 1997, the Daily Nation ‘made them veritable
lepers in their own land while preaching the virtues of IPPG, which, . . . marked
the “dawn of a new era in Kenyan politics”, no less.” (Expression Today May-
June 1999; 3).16

The press did not take this criticism seriously when, in November 1999,
the NCEC launched ‘A vision for national renewal’, a 37-page booklet
containing suggestions to break the constitutional deadlock by implementing
six steps to democratic renewal. In the proposal, it suggested (step 2) the
formation of a transitional caretaker ‘government of national unity’ of all
stakeholders, including KANU, opposition political parties, religious
organisations, NGOs, the private sector and the armed forces. At the launching
gathering, attended by one of the authors, the booklet was presented and
discussed. The next day the Daily Nation headline screamed that the NCEC
wanted the military to join a reform government (Daily Nation 05/11/99).
The East African Standard likewise solely focused on the military involvement.

ettt o ————————————— 0




260 Out for the Count

Also, in their editorials the papers tried to finish the NCEC mitiative by
highlighting only the mulitary inclusion proposal. As a result, a bizarre circus
was set in motion by cabinet ministers and MPs from both sides of the floor
all hastily seeking the limelight as they condemned the NCEC for trying to
repudiate the legally elected government of President Moi. They also accused
the NCEC of forming a parallel government and wanted its officials to be
charged with treason. At best, the NCEC proposals were naive, dangerous,
unfortunate or impractical (see Daily Nation 06/11/99). The Kenyan press
once again seriously misbehaved and deserved to be accused of misleading
the public or worse.

The Media Watch project

Throughout the campaign period from about August to December of 1997,
both the international and Kenyan human rights organisations were keen to
see how the media could influence the electoral process. Backed by Article
19, the Kenya Human Rights Commission produced a special publication,
Media Watch, which specifically focused on the 1997 elections. The project
sought to take advantage of the pre-election mood and energy to ‘invigorate
the nation with an on-going campaign for a level playing field’ (KHRC and
Article 19, 1997).

Although the publishers of Media Watch were concerned with raising public
awareness to generate national support and activism for constitutional reforms
and to easure that the elections took place on a level playing field, the main
objective of the publication was to monitor the state-owned Kenya Broadcasting
Corporation (KBC) radio and television. This was an effort to document and
release timely, accurate, and reliable data together with analysis on the coverage
of news, commentaries, and press conferences. The data was widely distributed
locally and internationally in monthly reports, with a view to pressurising
KBC to maintain impartial and independent broadcasts.!’

Using 15 media monitors who worked in four-hour daily shifts, the project
managed to monitor 16 hours of broadcasts daily from 7 am to 10 pm. The
broadcasts on KBC’s radio and television covered both the national service in
Kiswahili and the English services.

Among the most important observations made at the beginning of
campaigning was the fact that the KANU government wanted to maintain its
monopoly on broadcasts during the crucial period. The team observed that
critical and independent individuals or establishments that had applied for
licences to operate either radio or television stations found it difficult to have
their applications reviewed. Secondly, they noted that the government had
used 1its control by selectively granting to pro-KANU licences but denying
licenses to opposition applicants. Thirdly, even when licences were issued to

The Kenyan media in the 1997 general elections 261

the opposition, they typically contained restrictions that prohibited the licence
holder covering news.

Given the fact that the majority of Kenyans depended almost entirely on
the KBC, the 1997 election campaigns started with that corporation as the
most accessible source of information. This meant that whoever controlled
KBC had the unchallenged power to reach the people of Kenya with whatever
message he wanted. From the very beginning KBC openly supported KANU
andhit at the opposition. If the authorities had good reasons for not licensing
private radio and television stations, then the journalists did not provoke the
government enough to reveal that reason. The issuance of broadcasting licences
to private institutions was viewed by journalists as a private campaign by
individual applicants and, therefore, not good enough a subject for a national
debate. Likewise, the KBC monopoly during the 1997 elections was never
discussed by journalists as a national issue.

Despite the IPPG reforms the Media Watch reports of August 1997 indicated
that the KBC coverage of ‘meet-the-people’ tours was biased in favour of
KANU. Most of the airtime went to presidential ceremonies and KANU events.
The opposition received 3 per cent and 4 per cent radio and TV news airtime,
respectively, while KANU and presidential public events combined received
91 per cent and 83 per cent, respectively. Also, news commentaries were geared
at endearing KANU and the President to the public. The Media Watch August
report showed that KBC ignored certain stories of critical national importance
while misreporting others. The KBC, for example, made no mention of the
nationwide pro-reform strikes. The independent media did. Thus, on 7 August,
the KBC stated that workers in Nairobi had ignored the strike and that ‘most
business premises except banks remained closed’ in the city’s central areas,
and in Kisumu, Nyeri, Nyahururu, Murang’a, and Thika out of ‘fear of looting’.




€

r

262 Out for the Count
Figure 9.1: KBC airtime devoted to the president, KANU, the
opposition and other news items
100
80

a0
-~ Prasidentiat
s KANU
70 —4&— Oppostion

&0
&0
40

30

Phases

Source: KHRC & Article 19 (1998)

Phase 1: The pre-IPPG agreement phase (7 July-29 August)

Phase 2: The IPPG negotiation phase (30 August - 12 September)

Phase 3: The IPPG implementation phase (13 September - 2 December)
Phase 4: The nomination phase (3-9 December)

Phase 5: The campaign period (10-28 December)

Phase 6: The polling period (29-31 December)

Phase 7: The post-polling period (1 January - 3 February)

Figure 9.1 provides an overview of the recorded airtime devoted to the
president, KANU, the opposition and other news items in seven political phases
related to the 1997 general elections that Kenya went through. The Media
Watch recording exercise shows that in spite of the IPPG agreement calling
for a balanced and as much as possible impartial coverage of the players in
the election period, the KBC continued to bias its reporting to the benefit of
KANU and President Moi. The initial improvements recorded in phase 3 and
continued in phase 4 were soon lost with the onset of the official campaigning
period (phase 5). KBC again acted as a mouth-piece of the ruling party. It tried
to improve its behaviour during the actual polling days (phase 6). According to

The Kenyan media in the 1997 general elections 263

Media Watch this was due the fact that during these days the fate of the elections
was 1 the hands of the voters. Thus KBC could afford to be completely
impartial, except for some few omissions that would have potentially been
negative for President Moi and the ruling party. But in the post-polling phase
the curve rose again rapidly to its pre-IPPG levels in favour of KANU and
Moi (see KHRC & Article 19 1998:25).

Ethics, accusations, impartiality and corruption in election journalism
No matter what the critics of President Moi’s regime say about the freedom of
expression in Kenya, the 1997 general election campaign was accompanied
by the emergence of an increasing number of all sorts of political periodicals
airing all manner of political opinions which made Nairobi one of the most
free cities in Africa at least in the print media. However, since 1991 when
Kenya adopted a multi-party political system, the government has had an
inconsistent relationship with the press. Last year, Kenya’s rating fell from
‘partially free’ to ‘not free’ according to the Freedom House, a New York-
based organisation that evaluates social, political, and economic rights in all
countries.

Ataconference for African editors in South Africa in May 1996, Dr Doyin
Abiola, managing director of Concord Press of Nigeria Ltd, stated that a free
press is characterised as the ‘last bastion of hope’. Abiola argued that ‘it is,
perhaps, more desirable now than ever to have a press with an open agenda,
seeking to do the greatest good for the greatest number; a press that is untiring
in looking for feasible alternatives; a press dedicated to providing a true market
place of ideas. . . . To put it another way, a press which is daring enough to be
a people-oriented medium with unalloyed faith in the ordinary people; a press
that is not a cohort with any government or business elite; a press without a
vested interest in the status quo’ (Nairobi Law Monthly Nov. 1996: 34-35).

Some questioners have asked whether the press in Kenya is playing this
role. For example, Pheroze Nowrojee, a Kenyan lawyer and constitutional
reform activist, accuses the press of helping to distort post-election reality. By
questioning the steps made in the reform process as it develops in Kenya these
days, steps that upon close scrutiny seem to be directed mainly by a handful
of powerful individuals, he points out that the press needs to ask itself whether
itis a participant in ‘this process of manipulated amnesia and disempowerment?
Is the media a conscious or unconscious vehicle of this forgetting and uncaring
process?’ (Expression Today July 1998: 32). Instead, Nowrojee continues,

Kenyans must first look at their problems frankly and openly. We must
harness the real demand for peace we see. But we must also be prepared
to face our real fears. We must examine our ethnic differences and distrust.
... We need a Government of National Unity in substance. . . Those in
power now must resist that temptation to tailor the changes to personal




264 Out for the Count

benefit. And the media must realize that forgetting all the time @ounts in
the end to participating in the distortion of reality?” (Expression Today
July 1998: 32).

If the alternative press in Kenya appeared to be rather weak on the ethical
requirements of impartiality during the campaigns, they are even weaker‘on
the principle of fair play. Hardly ever were readers of the alte?rnatlve
publications, which made scathing attacks against KANU leader§, given the
opinion of the people they pounded upon. Yet professmnal‘ethlcs demand
that that voice should be heard too. Ethically, any accusation madg by a
newspaper outside a court of law should have been balanced by opimon's of
those being accused. The alternative press in Kenya was full of serious
accusations of leaders in the government and the ruling party KANU. Very
often the accusations were legitimate since the papers publishing them were
only playing their watchdog role of the Fourth Estate. Howeve:r, the manner in
which the stories were presented to the people was unprofessional as it failed
to observe the important ethical requirement of fair play. Stories accusing the
government of all manner of things would have sounded more authentic if the
accusations were balanced by comments of the accused, even if that comment
was simply saying ‘no comment!’. ‘ .

Tt was easy for journalists in the alternative press to be biased d.ur.mg the
election time, because they rubbed shoulders more often with oplmona.ted
politicians. It was also possible many of them did not even.know that be}mg
publicly biased was being unprofessional. The thrill of chasing an exposé on
amajor corrupt practice within the government easily blinded them to the f‘a\ct
that as professionals they had to always make an attempt to see the other side
of the coin.

In Kenya, the survival of the alternative press during the 1997 general
elections appeared to depend heavily on exposés obtained from freelance
writers who were not necessarily reliable news gatherers. Numerous were the
times when the use of stories from such reporters landed an editor in serious
legal problems, yet when all is said and done it was only natural for tl’ne
independent newspapers to have a professionally healthy hunger for eXposés.
That hunger was always nurtured by the use of stories which did not withstand
the scrutiny of editors in search of authenticity.

A close examination of the Kenyan press (both mainstream and the
alternative) during the 1997 general elections revealed that falsehoods‘cquld
and did slip through editors’ fingers, thus making it difficult to erect an airtight
defence against lying reporters. The need for editors to check and check all
the facts before they published them seemed to have been considerably relaxed
during the 1997 campaign.

The Kenyan media in the 1997 general elections 265

Both the alternative and the mainstream press in Kenya had little problem
with decency which is an important pillar of journalistic ethics. Indecent
presentation of stories of prurient nature exposing extramarital activities of
certain candidates was used in Kenya during the 1992 general elections. In an
infamous daily pull-out in the Kenya Times known as KANU Briefs, pseudo
Jjournalists produced stories hitting below the belt against opposition candidates.
The practice of writing indecent articles against candidates did not show its
ugly head so much in the 1997 general elections.

Although journalism in Kenya is among the most admirable in Africa, it
faced a serious problem of inaccurate reporting during the 1997 general
elections. Accuracy became a major professional concern among editors during
the campaign period owing to the short supply of reliable news and sources
even among official circles. Yet, a lot of what was published in Kenyan
newspapers at the time was second-hand information. MacDougall (1968)
admits that most news gathered by reporters is second-hand, but warns
Jjournalists to remember that news sources are unquestionably responsible for
as many if not more news story errors than reporters. He even suggests that
mistakes made by those giving out news may be intentional.

The reporters’ weapons against inaccuracy, as a result of news sources’
inability or unwillingness to give reliable information, are verification and
honesty of purpose. If a reporter approaches the task of both reporting and
writing his story without prejudice, whatever error he makes at least will be
unintentional. Fairness and caution both require that when two persons
interviewed differ greatly as to the truth, the statement of both should be
included in the news-story. However, Kenyan journalists trying to reach
accuracy during the 1997 campaign were often dealing with people capable
of making public statements and totally denying ever making them when they
were in political or legal hot soup the next day.

A good example came from the then FORD-Asili chairman Kenneth Matiba
who told journalists that he had resigned his Kiharu parliamentary seat and
promised to communicate his resignation to the speaker of the National
Assembly the next day (East African Standard 31/05/97). But the next day
Matiba disowned the story scapegoating the journalists who had written it.
Reporters in Kenya had to be extra careful because they were not only dealing
with inaccurate, misleading and sometimes outright lying sources of
information but with extremely ruthless laws that dealt cruelly with journalists
who published falsehoods. The only answer for the true professionals was to
be truly responsible journalists ready to publish the truth and be damned for
it. This leads to the next most important pillar of journalistic ethics:
responsibility.

Whenever the Kenyan despotic leaders talk about ‘responsible’ journalism
or press they mean the journalism and press they have in their pockets and,




266 Out for the Count

therefore, under their total control. Their repeated calls for ‘r‘espons1ble
journalism” are usually louder at election time and the 199'{' period was no
exception. A number of newspapers, magazines and all the radlo. and Felev1s1on
stations in Kenya are usually systematically manipulated by various interested
parties to influence voters’ opinion during election time. A gc?od nurpber 9f
them were subjected to that predicament during the 1997 elections. Little fhd
some of the editors concerned seem to realise that they were actually being
used to perpetuate the misrule of dictatorship. Journali§m §ch01ars felt tbat
Kenyan practitioners had, therefore, a much h:flrder obligation of upholding
journalistic principles of responsibility at the .ns.k of not fmly being labelled
traitors by the dictators but of endangering their jobs and, in some cases, even
their lives during the 1997 election time. -
One famous Kenyan journalist, Kwendo Opanga, a former political
commentator of the Sunday Nation, in his column ‘The week tha't was’ of 28
September 1996 wrote: ‘Kenya’s newspeople now have to decide whether
they will be society’s headlamps or its mirror. . . If newspeople want to be
mirrors of society, they will be corrupt. If, however, they want t(? be headlamps,
then they must shun corruption.” In July 1998 Opang'fl resigned from the
Daily Nation after allegations were made by the Kenya Times and The Wee.kly
Sun of him taking bribes from KANU in 1992. Apparently, the action agamst
Opanga was started after he suggested in a recent commentary that Klprutf)
arap Kirwa, a junior in the KANU ranks, was more competent than Moi.
Opanga admitted he had worked for KANU as a consulgant. He was upder
pressure to help the party and made the mistake of attending some megtlggs
of a KANU *“Think Tank’ and accepting some money offered before qumn?g
the job. Opanga later on became managing editor of the Sun.day Stqndard in
December 1998. KANU had successfully forfeited a popular Jogrflahst known
and trusted by the ordinary Kenyans for his independent opinions and for
making critical remarks towards the ruling party and the‘: Kenyan government.
George Krimsky in Finance, 9 August 1998, questxoned‘the relevance of
all this to the emerging democracies around the world. Certam¥y, the Western
experience, for all its messiness, provides a useful precedent', 1f' npt always a
model. For example, when one talks about an independent media, it is necessary
to include financial independence as a prerequisite, in addition to'polmcal
independence. The Western revenue-earning model of heavy r.ehance on
advertising is highly suspect in many former Communist countries put one
has to weigh the alternatives. Are government and party subs§d1es less
imprisoning? If journalists are fearful of contamination by adverflsers pressure,
they can build internal walls between news and business functions, similar to
those that Western newspapers erected earlier in this century. If they are fearful
of political contamination of the information gathering process, they can build

The Kenyan media in the 1997 general elections 267

another wall separating the newsroom from the editorial department — another
important concept in modern Western journalism. The problem in many new
democracies is that journalists who once had to toe the sin gle-party line equate
independence with opposition. Because they speak out against the government,
they say they are independent. But haven’t they just traded one affiliation for
another?

There is little room for unvarnished truth in a partisan press. Is objectivity
a luxury in societies that have only recently begun to enjoy the freedom to
voice their opinions? The watchdog role of the press can only appear as mean-
spirited. How do the government and public protect themselves from its
excesses? In the West, it is done in a variety of ways. One, for example, is the
use of the ‘ombudsman’. In this case, news organisations employ an in-house
critic to hear public complaints and either publish or broadcast their judgements.
Another one is the creation of citizens’ councils, which sit to hear public
complaints about the press and then issue verdicts which, although not carrying
the force of law, are aired widely. Last, and most effective, is libel law.

There 1s still a need today, perhaps more than ever, for distinguishing sense
from nonsense, for sifting the important from the trivial and, yes, for telling
the truth. Those goals still constitute the best mandate for a free press in a
democracy. Kenya still has a long way to go in both respects. It will be a road
with ups and downs as the Kenya Union of Journalists observed recently.
When the elections were over, arise in cases of open violence against journalists
by state agents and gangs on the payroll of powerful individuals was witnessed.
For example, in July 1998 Patrick Mayayo, a Daily Nation reporter, broke a
story on kickbacks in the customs department that led to the arrest of high-
ranking officials. He later on received threats and was followed. On
8 November 1998 Bernard Liru, a correspondent with the East African
Standard, died from injuries sustained in a suspicious automobile crash after
he published a report on graft and malfeasance involving the Mumias Sugar
Company. On 15 February 1999, Expression Today executive editor David
Makali was seized at the Stanley Hotel in Nairobi by a gang of 12 unidentified
men who beat and tortured him before abandoning him in Karura forest in
Nairobi’s outskirts. Makali had shortly before published a report in the
February issue which gave details of the involvement of prominent politicians
and businessmen in a major drug network in Kenya.

Attacking journalists is one way to silence the press, but more effective is
the winding up of the hardware, i.e., the printing industry. The setting ablaze
of printing press and magazine offices are part of the intimidation of press
freedom in Kenya. For example, on 28 April 1995 a police squad disabled
Colourprint Ltd, which prints Finance magazine and The People, and arrested
its director (Media Review May 1999:125). Once again, on 4 May 1998,
Colourprint Ltd was attacked by a gang of seven arsonists who destroyed




268 Out for the Count

property worth over Ksh. 20 mullion. Another premise of the company had
been attacked shortly before the general elections. The company a.lso prints
leaflets, posters and magazines that the government v1ews.w1th suspicion (§ee
Daily Nation 05/05/98). Finally, thereis a need to address informal repression
within the media, in the form of proprietorial interference, corruption anfi a
deteriorating working environment for journalists (see Daily Nation
03/05/99). For this reason the press should by all means try to overcome the
obstacles mentioned by Philip Ochieng. Kenya’s reality does not allow the
postponement of a high standard press until material wellbeing has been

uplifted.

Conclusion

A close look at how journalists performed their duty during.the 1997 elections
reveals many ethical and professional transgressions which were not only
confined to the largely inexperienced alternative press, but al§o the
accomplished mainstream press in Kenya. There was cons1.derable ev1d§nce
that in the 1997 Kenyan elections, editors and media proprietors determme.d
the important issues that formulated the main agenda of the polls name‘:ly ethnic
loyalty. In other words, the media did set some form of.agenda in Kenya
before, during and after the elections. Whether the medx‘a were distinctly
professional in selecting the national topic to highlight is anot‘her matter
altogether. Their Fourth Estate role was obviously minimised by‘ the1f paroct}lal
approach to issues. Itis also obvious that during the 1997 glecgons Journahsts.
in Kenya faced a professional problem, which was developing 1pto an'a.rt form:
the perennial dilemma over getting too close to the people in politics who
made news. When too close a relationship was struck up between the two
parties it became rather difficult to play the Fourth Estate role. .

The other lesson learnt from the coverage of the 1997 elections was the
fact that whenever a journalist succumbed to tribal loyalty, life became
extremely difficult for the legitimate seekers of truth. The upkeep of
professional ethics for journalists was essential if they were to embark on the
road to real democracy; but to do so more effectively would have entallc.:d a
greater concern with what was happening in their own back yard where bribes
exchanged hands with impunity.

With corruption in journalism swept under the carpet, exposure of oth'er
forms of dishonesty within society during the elections had to be done with
considerable care lest it boomeranged. Maybe the most important lesson learned
during the 1997 elections was the importance of journalists ge.tting ‘in.volved
in unearthing the truth about candidates and their parties, their policies and
capabilities, right from the very beginning of the electoral process for t'he
delectation, or otherwise, of the voter. It was important for journalists to realise

The Kenyan media in the 1997 general elections 269

that the battle ground in the electoral exercise was not only between parties
but also within the parties themselves.

Out of the 1997 elections came the realisation that the role played by the
watchdogs of the watchdogs contributed to the adherence to professionalism
in at least as far as the print media was concerned. When they knew their work
was being closely scrutinised by experts, journalists always performed better
even though that made the undertaking akin to walking on eggshells for fear
of earning the wrath of the likes of KHRC and the Article 19 Media Watch
project. This exercise showed clearly the partiality of the Kenya Broadcast
Corporation during the 1997 elections in Kenya. These organisations should
also play their part in the much needed reform of the media landscape in
Kenya.

The role of the press in the coverage of free and fair elections required
Journalists to be courageous enough to expose evils, which probably made
those journalists popular with the entire community. Internal despotism in
political parties, for example, was popular with tribalists, but in some
journalistic quarters it aroused dismay and the writers, few as they were, openly
emerged as principal spokesmen and women for the dismayed.

For a long time journalists believed that no one else should examine the
manner in which they observed their own ethics. Many believed that rules
restricting their behaviour as journalists amounted to control. They thought
the non-existence of such rules was good and even noble in its goals. After
seeing how some of them violated their own ethics in the 1997 election
coverage, many would agree that there was a need to expose corruption within
the profession. Non-existence of any guidelines for writers may be good for
them, but what is good for Kenyan journalists during elections might turn out
to be disastrous for the readers and voters. Hence, another lesson learnt is the
need for strict methods to ensure journalists would be ethically upright
throughout campaign periods.

It must be accepted that during the 1997 elections there were many editors
in the country who operated in newsrooms as political commissars for various
parties or tribal unions. Their biased presentation of news made the readers’
trust in their credibility badly shattered. Looked at in this manner, the 1997
elections made many journalists lose their credibility as people’s watchdogs
and, for them to regain public trust, they must in future prove to be morally
and professionally more upright than the politicians. That way their credentials

as people’s watchdogs and occupants of the Fourth Estate will always be
reassured.




270 Out for the Count

Notes

1. The Aga Khan is the inherited title of the leader of the Shute sect of the Ismaili
Muslims who can be found mainly in Pakistan, India, Yemen, Iran and Eastern
Africa. The current Aga Khan IV was born in 1936 in Geneva. His real name is
Karim Al Hussaini Shah. He inherited the title from his grandfather and was educated
in Switzerland and at Harvard University. .

2. Very often regular programmes were postponed to allow live telecasts of the president
at the Nairobi International Show or at the University of Nairobi graduation ceremony.
Few things epitomised the folly of the preoccupation with the person, rather than the
event, as the determinant of an item’s value than KBC’s treatment of Nelson Mandela’s
release from prison, The world had waited with bated breath for days on end to see how
Mandela would look after 27 years behind bars, years when no photographs of the man
had been seen by the outside world. So what was KBC TV's lead item in their news
bulletin that day? President Moi at church, the perennial opening item, with nothing
more happening than the singing of hymns and the sermon from a regular preacher.
And that historic moment of Mandela walking out of prison was delayed in Kenya for
10 minutes (KHRC and Article 19 1998:15) .

3. Among the previous directors of KTN were Mwakai Sio, who was also chairman of
Transnational Bank, Wilson Kibet (also chairman of Kenya Times), Philip Murgor (former
KTN chairman), Sham Solei (deputy general manager of Transnational Bank) and Charles
Field-Marsham (son-in-law of Cabinet Minister Nicholas Biwott). In 1993 Minister
Kamotho said it was owned by KANU. At the time Jared Kangwana, initial investor in
KTN, one-time chairman of Transnational Bank and Kenya Times Media Trust, and
owner of The Mall, a shopping centre in Nairobi’s Westlands suburb, was removed
from the station. By early 1996 Kangwana filed a case against KTN claiming Ksh. 212
million. Sidney Quantai appointed KTN's editor-in-chief, later fired for reporting on
issues not welcomed by KANU, at one time stated 1t was private individuals owning
KTN. The Star also concludes its investigations that KANU never owned KTN (see The
Star 12-15/12/97:20)

4.  The late David Munene Kairu, a close friend to Mwai Kibaki, who passed away soon
after winning the elections for parliament in Kieni constituency, is satd to be the financier
of both Kenya Confidential and The Star.

5. The international observers indicated that according to their observations, Gumo is
believed to have fraudulently acquired his seat in parliament for the Westlands
constituency in the Kenya 1997 elections (see also Chapter 14). The Weekly Sun is
published by Scallatti Communications Services in Mombasa.

6.  Itisbelieved that the power struggle over the vice-presidency was the main reason why
politicians continued to support some of the pamphlets. These publications have
increased in number with a new one called The Weekly Citizen coming out regularly
and always supporting Simeon Nyachae, the ex-minister for Finance, who resigned
from the government in March 1999 after being demoted to the Ministry of Trade and
Industry. The other new pamphlet-like publication is The Metropolitan, which campaigned
(unsuccessfully) against the appointment of Prof, George Saitoti as the new vice-president.
The paper is generally against the Kikuyu and appears to support Musalia Mudavadi.
Minister Kalonzo Musyoka, another potential candidate, is said to be linked to The
Kenyan magazine that stopped appearing after only four issues when Musyoka’s bid for
the VP post seemed without hope after the reappointment of Saitoti (Media Review May

1999:6). There is a big racket concerning the publications of the pamphlets. Journalists
producing them are hiterally for sale and can be bought by individual politicians to attack

10.

11

12,

The Kenyan media in the 1997 general elections 271

their enemies in the most dangerous manner without caring about the truth,
professional ethics or laws of libel.

The example of Gachoka is interesting in that it shows the interconnections between
media, business, politics and harassment rather clearly. The Gachoka family owns a
110-acre farm in Thika. While Tony Gachoka was having a fight with an influential
billionaire banker the farm was unprocedurally transferred in broad daylight and yet
neither the Minstry of Lands nor the police could unearth the truth. Tony Gachoka went
to see President Moi to solve the problem and this enraged Gatabaki, his former employer
at Finance (see Daily Nation 14/12/97). Rumours are that one of the financiers of The
Post on Sunday is one of the five sons of Moi who wants to politically kill his brother
Gideon Moi.

Some speculated that the four publications were banned because of propagating a tribal
agenda (i.e., in favour of the Kikuyu community), whereas The Disparch is not. This
does not mean that The Dispatch is free from harassment. On 21 April 1998, The Dispatch
editor Maneno Mwikwabe was charged with ‘publishing an alarming report’ after he
published a report about a mysterious disease outbreak and ‘restlessness’ in the army
following reports of a government plan to stage manage a coup (see Expression Today
July 1998: 34). Also people claiming to be policemen were confiscating The Dispatch
while others resold the copies to the vendors at Ksh. 5 each). According to the editor,
this was worse than banning since it was costing the investors in The Dispatch money in
production and salaries while earnings were taken by thugs (see The Dispatch
27/07/982),

Magnet Media Services received its licence a month before it was incorporated as a
company. Mark Too, a key Moi ally, belongs to the group of owners.

The case of Royal Media Services is instructive. Royal Media first applied for a licence
for radio and TV in 1992. Its proprietor, S.K. Macharia, was then regarded as an
opposition sympathiser and an opponent of the government, having pleaded many cases
against the state on business related matters. When the Ministry of Information and
Broadcasting did not respond to Royal Media’s application in a reasonable time,
Macharia went to court seeking to force the government to make a decision. At one
time he even sought Minister Makau to be sent to jail for contempt of court. In
1996, Macharia re-emerged in public life as the chairman of a shadowy group of
Kikuyu elite, senior civil servants, and businessmen who were organising strategies
of luring the Kikuyu people to KANU under the patronage of Education Minister
Joseph Kamotho. As chairman of this group, which is now known as the Central
Province Development Support Group (CPDSG), Macharia has taken a high profile
convening of meetings supporters and fund-raisers for KANU, On 29 April 1997,
minister Makau announced that Royal Media Services had been granted a licence
to operate a radio and television station (KHRC 1997:27).

For instance, Rose Lukalo was fired after airing the launch of the Democratic Party in
1992. Vitalis Musebe and Isaiya Kabira, head of news and deputy head of news
respectively were suspended for covering the 7 July 1997 indiscriminate police brutality in
Nairobi and other parts of the country. The two were accused.of giving the government bad
publicity. Before they were suspended they were grilled at State House, at a meeting
attended by ministers Saitoti and Kamotho among others (Daily Nation 10/07/97, KHRC
1997:24).

In January 1996, news about the two proposed media bills leaked out. The bills sought
to restrict the practice of journalism through requirements that journalists be licensed
and have formal training in journalism to qualify for the licence. They established
mechanisms for registration and de-registration of newspapers by government appointees
without recourse to an appellate authority in case of de-registration. After fierce
opposition, they were hastily shelved by the Attorney General.




272 Out for the Count

13 Thomas E. Patterson is a professor of Political Science at Syracuse University and in
his The Mass Media Election (New York. Praeger, 1980) he talks about creating winner
and loser images, something which actually happened in Kenya’s 1997 general elections

14  F. Christopher Arterton has served as a policy maker for various American candidates
and is the author of Race for the Presidency: The Media and the Nomination Process
edited by James David Barber Englewood Cliffs, NJ: Prentice -Hall,1978).

15. In an artticle published in the December/January double issue of Executive Magazine,
journalist Maliti suggested Moi’s administration was seeking the people’s mandate to
remain in power when it had the worst record of economic mismanagement and political
unpopularity.

16. Inmid-1999, after a one-year stalemate in the constitutional review process, Expression
Today (May-June 1999: 1) admitted that the ‘independent’ press had failed in providing
information on the constitutional review process to the public. ‘Our failing in this
particular duty was illustrated by a recent proposal by President Moi that the entire
constitutional review be left to parliament. In 1ts skewed view of objectivity the Press
simply reported the proposal as it was, without making any intellectual response to it in
the reports.’

17. The joint effort between the KHRC and Article 19 monitored and documented KBC
coverage of news, news commentaries, documentaries and press conferences for about
nine months leading up to the 1997 general election. The initiative successfully assessed
the impartiality and independence of KBC coverage of various political parties.

References

Abiola, D. 1996, ‘A Free Press as the Last Bastion of Hope’, The Nairobi Law
Monthly No.64, November 1996; 34-5.

Alger, D.E. (1990) ‘The Media in Elections: Evidence on the Role and Impact’
in Graber, D.A. (ed.) Media Power in Politics, Washington, DC:
Congressional Quarterly Inc.: 147-60.

IEA 1998, ‘Media and policy regulation’ in Institute of Economic Affairs Our
Problems, Our Solutions-An Economic and Public Policy Agenda for Kenya,
Nairobi: Institute for Economic Affairs: 34-46.

KHRC 1997, Shackled Messengers - the media in multiparty Kenya, Nairobi:
Kenya Human Rights Commission.

KHRC and Article 19 1997, Elections *97. Media Monitoring in Kenya, August
1997, Nairobi: Kenya Human Rights Commission and Article 19.

KHRC and Article 19 1998, Media Censorship in a Plural Context—A Report
on the Kenya Broadcasting Corporation, Nairobi: Kenya Human Rights
Commission and Article 19.

Kussendrager, M. and Meulenberg, M. 1996, ‘African Journalism in Transition
- new Dilemmas in a Changing Society’, Cahier journalistiek en
communicatie 14, Culemborg: Hogeschool van Utrecht.

MacDougall, C. 1968, Interpretative Reporting, New York: The Macmillan
Company.

The Kenyan media in the 1997 general elections 273

Ochieng, P. 1992, I Accuse the Press- An Insider’s View of the Media and
Politics in Africa, Nairobi: Acts Press.

Rutten, M.M.E.M.1998, Kenya General Elections 1997 - Implementing a new
model for international election observation in Africa - Report submitted
to Royal Netherlands Embassy, Nairobi, Leiden: African Studies Centre.

Waruru, W. 1996, ‘The Press in Kenya’, The Courier, No.157, May—June
1996: 26.




