
MediaI S I M  N E W S L E T T E R  9 / 0 2 21

N o t e s

1 . Naomi Sakr, 'Optical Illusions: Television and

Censorship in the Arab World', t b s j o u r n a l . c o m,

n o . 5 (fall/winter 2000).

2 . Interviewed by Rana Kabbani for a BBC2

documentary in the 'Correspondent' series,

9 December 2001.

3 . Quotations reported by Middle East Times,

2 2 November 1998, and Middle East Broadcast

a n dS a t e l l i t e 6, no. 7 (October 1999): 15.

4 . See for example Seth Ackerman, 'Al-Aqsa Intifada

and the US Media', Journal of Palestine Studies X X X,

no. 2 (winter 2001): 61–74.

5 . As reported by Hatem Anwar,

w w w . m i d d l e a s t w i r e . c o m / n e w s w i r e ,

15 October 2001.

6 . Fouad Ajami, 'What the Muslim World is Watching',

New York Times, 18 November 2001.

7. Middle East Economic Survey, 5 November 2001, (D)4.

Naomi Sakr is a visiting lecturer at the University

o f Westminster, UK. She is author of Satellite Realms:

Transnational Television, Globalization and

t h e Middle East, IB Tauris (January 2002).

E-mail: Naomi@mediaprobe.co.uk

Sa tte l ite  Cha nne l

N A O M I  S A K R

Never has any Arab-owned media venture attracted
so much Western attention as Al-Jazeera Satellite
Channel, broadcaster of 24-hour news and current
affairs from the tiny Gulf emirate of Qatar. Al-Jazeera
was just five years old when it soared to internation-
al prominence in late 2001 through its presence in-
side Afghanistan and access to the videotape of
Usama bin Laden. Yet media coverage of Al-Jazeera
itself, as a newsworthy institution in its own right,
long predated the September atrocities and subse-
quent US air strikes on Afghanistan. Indeed, the very
uniqueness of Al-Jazeera's output in Arabic provides
an insight into the unusual power relations that have
produced such a prolific stream of suicide attackers
from Arab countries.

Testing Time 
for Al-Jazeera

Free, open and constructive dialogue among

people of diverse political persuasions is

rare on Arab television, because govern-

ments impose tight censorship. As most

commentators point out, this censorship is

self-evidently not imposed on Al-Jazeera.

Even those who have never watched the

station have grasped why its programme ti-

tles – like 'More than One Opinion', 'The Op-

posite Direction', or 'Without Bounds' – are

so significant in a region where television

channels are uniformly treated as organs of

the ruling elite. In most Arab countries it is

the information minister's job to ensure that

state television expresses one opinion, fol-

lows one direction and stays well within

bounds. As for privately owned Lebanese or

Palestinian channels, or most pan-Arab

satellite stations, these remain subject to

legal constraints and political imperatives

that prevent them from giving airtime to a

full range of political views.1 The stormy talk

shows, viewer comments and critiques of

government policy that have become hall-

marks of Al-Jazeera have gripped audiences

across the region because they are unprece-

dented on Arabic-language television.

While reaction to such programming has

been predictably hostile from those with a

vested interest in continued censorship, a

school of thought is finally growing in the

Arab world that draws a link between the

censorious and autocratic nature of local

rule and the rise of extreme and violent

forms of protest. This view, expressed for ex-

ample by Sheikh Nahyan Bin Mubarak, the

UAE minister of higher education, attributes

the extremism of suicide bombers to 'the

way Arab countries are ruled'.2 When the

minister said a 'giant step' was needed to

'change political life in the Arab world', he

seemed to be echoing calls from every quar-

ter for the opening up of political, cultural

and media channels through which griev-

ances can be openly articulated and reme-

dies hammered out, without the process

ending in a jail sentence or other sanctions

for those involved.

Bias or balance?
With conduits for authentic Arab public

opinion in very short supply, Al-Jazeera's

management and staff have had to find

their own way in a lonely part of the institu-

tional landscape. While other television

channels conform to the expectation that

owners will dictate content (on the grounds

that 'he who pays the piper calls the tune'),

Al-Jazeera's unusual ownership and funding

formula leave viewers confused about

whether its content is 'balanced' or 'biased'.

Al-Jazeera is not under the thumb of an in-

formation ministry because Qatar no longer

has one. The station was launched with a

five-year loan and set out to become self-fi-

nancing through sales of advertising air-

time, royalties from exclusive film footage

and the leasing out of facilities and equip-

ment in its many bureaux around the world.

Officials angered by what they perceive to

be bias against them consequently have

few levers to pull to influence future cover-

age. There is little to be gained from remon-

strating with the Qatari government, which

disclaims editorial responsibility for Al-

Jazeera. Pressurizing advertisers to stay

away merely reduces one source of Al-

Jazeera income.

Arab ministers have demonstrated their

displeasure over the years by boycotting

the station, closing its offices or withdraw-

ing accreditation from its correspondents.

Measures like these reinforce existing pro-

establishment imbalances, since those in

power already have ample access to the

production side of media outlets under their

control. What they do not have is control

over the reception side, since they cannot

guarantee to command the attention of

viewers. Those who decline to appear on Al-

Jazeera forego an opportunity to put their

points to an audience recently estimated at

35 million. But the price of making points on

Al-Jazeera is a readiness to see them chal-

lenged. The station's managing director,

Mohammed Jassem al-Ali, believes it is Al-

Jazeera's appetite for controversy and

clashing perspectives that 'respects viewers'

intelligence' and makes for 'interesting tele-

v i s i o n ' .3 Unlike the many perennially loss-

making Arab television stations, Al-Jazeera

is obliged to make 'interesting' television

and diversify its income in order to survive.

It has done this in the past by making full

commercial use of facilities in Baghdad, es-

pecially during the US and UK air strikes on

Iraq in 1998, and by providing intensive cov-

erage of the Palestinian uprising that erupt-

ed in September 2000. Given the dominant

US television channels' euphemistic report-

ing on Israel, which glosses over Israeli an-

nexation of Arab East Jerusalem, expansion

of illegal settlements in occupied territory

and assassinations of Palestinian political

f i g u r e s ,4 Al-Jazeera's engagement with the

Palestinian experience of occupation could

be seen as effectively redressing a long-

standing imbalance in international cover-

age of the Israeli-Palestinian conflict.

'With us or against us'
For Western politicians and journalists

perplexed about the realities of life in the

Arab world, Al-Jazeera has offered a small

and inevitably misty window onto pent-up

anger and alienation. Some observers, how-

ever, especially in the US in the wake of Sep-

tember 11, decided that what Al-Jazeera

staff regard as professional and compelling

programming was not merely unhelpful but

inflammatory. George Bush's stark message

to players on the world stage, that '[y]ou are

either with us or against us', called for Al-

Jazeera's output to be judged on criteria

that had not previously been applied to

supposedly independent news organiza-

tions. In accordance with Mr Bush's polariz-

ing message, Al-Jazeera came under sus-

tained US pressure to show whose side it

was on. On visiting Washington shortly be-

fore the US launched air strikes on

Afghanistan, Qatar's ruler, Sheikh Hamad

Khalifa al-Thani, told reporters that his hosts

had 'advised' him to have the television

channel toned down. Apparently embar-

rassed by the revelation, senior White

House figures took the opportunity to be in-

terviewed on Al-Jazeera. But ill will endured.

Zev Chafets, writing in the New York Daily

N e w s, urged the US military to shut down Al-

Jazeera, saying it had the power to 'poison

the air more efficiently and lethally than an-

thrax ever could'.5 When a US bomb struck

the station's office in Kabul on November

13, Al-Jazeera staff were not alone in deduc-

ing that it had been deliberately hit. If US

policy-makers wanted justification for re-

garding Al-Jazeera as the enemy, Fouad

Ajami regaled them with it five days later, in

a lengthy article in the New York Times. De-

scribing the station as a 'dangerous force'

with a 'virulent anti-American bias', Ajami

warned America's leaders not to waste their

time pressing its backers for more moderate

coverage, and not to give what he termed

the 'satellite channel of Arab radicalism' a

helping hand.6

The problem for Al-Jazeera and its audi-

ence, be they admirers or critics, is that it re-

mains one of a kind. For as long as the

broadcasting of uncensored, free-to-air

news and current affairs in Arabic remain

the exception rather than the rule, it is cer-

tain to arouse strong feelings and surprise.

As an Egyptian veteran of both English-lan-

guage and Arabic-language television once

remarked, Arab audiences react differently

to controversial television programming de-

pending on the identity of the broadcaster

and the language of the broadcast. The nov-

elty of Arab reporters making programmes

according to criteria other than political ex-

pediency has yet to wear off. Social scien-

tists from the region note the same shock

factor in their field. Path-breaking social sci-

ence research in Arab states risks being con-

sidered sensationalist and disloyal if pub-

lished in Arabic, simply because the body of

uncensored, newly released findings that

are accessible to local populations is cur-

rently rather small.

Survey results
Meanwhile, the problems of Al-Jazeera's

singularity are magnified by misconcep-

tions about media effects. These include the

widespread but misplaced conviction that

viewers are highly susceptible to propagan-

da whether or not its content accords with

their lifetime's accumulation of experience,

knowledge and beliefs. Professor Shibley

Telhami of the University of Maryland has

debunked this notion, using statistical evi-

dence from surveys conducted in five Arab

states. Addressing the Middle East Insti-

tute's annual conference in Washington on

October 19, Telhami said the deep personal

preoccupation of so many ordinary Arabs

with the treatment of Palestinians had noth-

ing to do with Al-Jazeera. His surveys

showed that concern for Palestinians was

higher among those who had not watched

Al-Jazeera than those who had. What had

changed in the last two years, he said, was

not Al-Jazeera and the screening of pictures

showing 'too much blood'. Radicalization

did not result from television. What had

changed was the world and, with it, the pos-

sibilities for Middle East peace.7

For as long as misunderstanding about the

shaping of Arab public opinion persists, and

with no channel ready to challenge Al-

Jazeera on its own terms, the aftermath of

September 11 will continue to be a testing

time for uncensored television in the Arab

world. If, as suggested, Al-Jazeera establishes

a presence in Somalia ahead of US action in

that country, its distinctive logo and 'Exclu-

sive' label will once again be seen on West-

ern television screens and the royalty com-

ponent of its revenue base will be further se-

cured. On the other hand, judging from

events in Kabul in November, and notwith-

standing the US military's insistence that a

bona fide news operation would not be seen

as a military target, the physical security of

an Al-Jazeera operation in Mogadishu or

elsewhere may be less assured. 




