
Al-Jazeera An Insider's View
Kamel, A.

Citation
Kamel, A. (2002). Al-Jazeera An Insider's View. Isim Newsletter, 9(1), 20-20. Retrieved
from https://hdl.handle.net/1887/17541
 
Version: Not Applicable (or Unknown)
License: Leiden University Non-exclusive license
Downloaded
from: https://hdl.handle.net/1887/17541

 
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

https://hdl.handle.net/1887/license:3
https://hdl.handle.net/1887/17541


Ahmad Kamel is Al-Jazeera's Europe correspondent.

Media2 0 I S I M  N E W S L E T T E R  9 / 0 2

Sate ll i te  C ha nnel

AH MA D  K A M E L

The events of September 11 and their aftermath
brought with them the 'discovery' of Al-Jazeera by
much of the world, due to its coverage of the war. The
Arab-speaking world of course had known of its exis-
tence for 5 years. Arab-speakers had already asked
the questions that are now being posed in the West:
What is Al-Jazeera's role? Who finances the station?
What are its working methods and its style of cover-
age, especially of political events? What is its influ-
ence on viewers? What will be its future?

A l - J a z e e r a
An Insider's View

Al-Jazeera is an independent channel, spe-

cialized in news, political debates and docu-

mentary programmes. Launched in 1996,

Al-Jazeera comprised a team of Arab-speak-

ing journalists from 20 countries, the major-

ity being composed of former groups com-

ing from the BBC Arabic TV and radio.

Al-Jazeera was launched with the aid of a

government loan of 150 million dollars

spread over a five-year period allocated by

the Qatar government. On 1 November

2001, the 5-year period came to an end and

Al-Jazeera now relies on a number of finan-

cial resources to pay back the government

loan and to continue to broadcast quality

p r o g r a m m e s .

Its financial resources come from com-

mercial advertising; income from cable TV in

different Arab countries, Europe, and North

America (Al-Jazeera is broadcasted via satel-

lites and internet free of charge around the

world); technical services offered to other

channels and production companies by the

Al-Jazeera offices found across the globe;

and from the sale of exclusive images and

documentary programmes produced by Al-

Jazeera, as well as the sale of programmes

for the public. Since the outset, its trade-

mark has been its high level of professional-

ism, objectivity, independence and the im-

portance given by the channel to the intel-

lectuals and politicians regardless of their

influences. A weekly survey on the Al-

Jazeera website offers the public the oppor-

tunity to express itself and to ask questions

directly to the intellectuals and politicians.

Viewers participate in the debates by

phone, fax, internet, or by personal pres-

ence on the programmes. The Al-Jazeera

correspondents give the parties concerned,

but also the public, the chance to comment

on events and explain the basic facts.

From a socio-political and media point of

view, the creation of Al-Jazeera was an im-

portant event in the history of the Arab

world. From a media point of view, the Arab

public now has an independent Arab source

of information. For the past 50 years, Arab

citizens have had the choice between media

controlled by oppressive regimes, which

means information that borders on pure

propaganda, or foreign media (English or

French) in Arabic. The former being ex-

tremely want of information, the latter

sources were the only choice for millions of

Arab-speaking viewers, who desire non-bi-

ased information.

Since the 1950s, the Arab section of the

BBC became the primary source of informa-

tion for the Arab-speaking population, be-

fore sharing this position in the 1970s with

the Arab section of Radio France Monte

Carlo. Al-Jazeera liberated Arab viewers

from this monopoly of occidental informa-

t i o n .

Social-political issues
Al-Jazeera has managed to abolish the

censorship and propaganda reporting that

was enforced on the political and social rep-

resentatives as well as the intellectuals of

the Arab world. It has obliged the Arab gov-

ernments to broaden their views on free-

dom of expression and in numerous cases

has become a source of influence speaking

out against oppression and violation of

human rights in the Arab world. Other Arab

media have had to make an effort to im-

prove their level of professionalism along

with their freedom of expression and in

some cases Al-Jazeera is seen as a model to

follow in the Arab media world. The over-

whelming popularity of the channel, the

tone of liberty, and the possibility given to

all of the intellectuals and politicians has

been a thorn in the side of many of the non-

democratic countries of the Arab world. It is

for these reasons that these countries have

attempted to shut down the channel

through any means available, by exerting

both financial and political pressure on

Qatar and Al-Jazeera (four countries have

ceased diplomatic relations with Qatar). Sur-

prisingly enough, neither Qatar nor Al-

Jazeera has changed the attitude it has

adopted, Al-Jazeera staying free and inde-

pendent giving each individual the right to

express him/herself. Qatar continues its pol-

itics of non-intervention in the workings of

Al-Jazeera, as well as the democratization of

the country – a process which will be

crowned by the legislative elections next

year. Women will have the right to present

themselves as candidates and will have the

right to vote.

Not only dealing with pressure from hos-

tile governments, Al-Jazeera was faced with

hostility from its own audience. It has taken

a number of years in order for the public to

accept the fact that there will be Israeli

politicians and journalists with anti-Arab

sentiments that will be allowed on the air to

express their views. In addition to the hostil-

ity of anti-democratic governments and the

misunderstandings of its own viewers, Al-

Jazeera has also experienced a great deal of

international pressure.

Ex-president Bill Clinton criticized Al-

Jazeera's coverage of the Palestinian Intifa-

da and especially the broadcasting of cer-

tain violent scenes of the use of excessive

force by the Israeli army with respect to

Palestinian civilians. In the aftermath of the

September 11 events, international pres-

sure has dramatically increased.

Al-Jazeera, Afghanistan, and
Bin Laden
Two years ago the Taliban government

authorized two television channels in

Afghanistan: CNN, being the most viewed

channel in the West; and Al-Jazeera, the

most viewed by the Arab Muslim popula-

tion. The two channels started working in

the beginning of the year 2000 with offices

in Kabul. A few months later, CNN decided

to close down its bureau due to a lack of in-

teresting reports in Afghanistan and the

cost of operating the bureau in Kabul. Al-

Jazeera also had doubts on the usefulness

of keeping a bureau in Kabul, but the sup-

porters for this bureau managed to con-

vince the head office and Al-Jazeera re-

mained as the only channel working in a Tal-

iban-controlled area. Al-Jazeera did not re-

main in Afghanistan due to privileged rela-

tions with the Taliban or Ben Laden for that

matter, but rather because of its being the

most watched and respected channel in the

Arab Muslim world. CNN missed a historical

opportunity to be at the right place at the

right time.

The Taliban and Ben Laden are not the only

ones who choose to communicate with the

Arab Muslim world via Al-Jazeera; Barak,

Perez, Blair, Solana, Robertson, Powell, Rams-

field, Rice, Mayer, Arafat, Khatami, Sadam

Hussein, Castro, Kadafi, Heider, Vedrine,

Georges Mitchell, and Kofi Annan have also

chosen Al-Jazeera.

Certain individuals say that the correspon-

dent in Kabul was pro-Taliban, but his pres-

ence in Kabul was necessary. His reports and

images were the only ones being transmit-

ted from Afghanistan. Al-Jazeera's camera

was the only one relaying images during the

bombing by the Americans. The Arab view-

ers and the viewers around the world are in-

telligent enough to realize that the journal-

ist in Kabul was not completely 'free'. This is

the same situation for any correspondent

working in a country where censorship is

applied. The viewers would have also seen

that after every report coming from Kabul

Al-Jazeera gave the American and Northern

Alliance points of view, thus creating equi-

librium. Some critics hold that Al-Jazeera

does not have a correspondent in northern

Afghanistan, however Al-Jazeera was in the

North via the correspondents from CNN

who were working for Al-Jazeera under a

special agreement signed with CNN. Al-

Jazeera gave ample opportunity to the

Northern Alliance to express its views via

telephone or during trips outside of

A f g h a n i s t a n .

Faithful to its policy – namely freedom of

expression for all – Al-Jazeera did not hesi-

tate to diffuse the videotapes sent to the

bureau in Kabul by Ben Laden, since he is

one of the major actors in this conflict. Al-

Jazeera did not want to get dragged into a

dispute with the Americans over good and

evil but wanted to keep its independence

and objectivity by just reporting the facts.

Al-Jazeera has treated this war as any other,

a political conflict. It gave ample airtime to

the Americans to express their views and

broadcasted all of the President's and min-

istry press conferences voiced over in Ara-

bic. Numerous Americans have been re-

ceived on daily news broadcasts as well as in

live debates. This same opportunity was

given to the anti-Taliban and anti–Ben

Laden Muslims and politicians of any belief.

Having experienced problems in finding

individuals who could explain and defend

the ideology behind A l - Q aci d a, it was logical

for Al-Jazeera to diffuse Ben Laden's video-

tapes. Two videotapes of Ben Laden were

received and two from his collaborators.

The first videotape of Ben Laden was dif-

fused a few hours after the bombing by the

Americans had begun. The following three

tapes were edited by Al-Jazeera to cut out

the repetitive information.

The US government, angered by the

showing of the first videotape, applied di-

rect pressure to the Qatar government. Cer-

tain American newspapers clearly asked for

the bombing of the bureau in Kabul. This in-

timidation was strongly condemned by the

international press and the organizations

defending the freedom of expression.

Many questions are being asked on the

bombing of the bureau in Kabul by the

Americans a few hours after the fall of Kabul

into the hands of the Northern Alliance. Al-

Jazeera confirms that the office is well

known by the Americans and it is difficult to

believe that a mere error was committed.

Al-Jazeera has come as a surprise for

many, for its journalists are advocating prin-

ciples that are considered foreign with re-

spect to their countries of origin, namely

freedom of speech, liberty and objectivity.

Not well endorsed by many Arab countries

as well as the American government, Al-

Jazeera receives ever-increasing support

from both the Arab public and the interna-

tional media/public. Bin Laden's

signature from a

fax to Al-Jazeera,

24 September

2 0 0 1 .




