
MediaI S I M  N E W S L E T T E R  8 / 0 1 15

N o t e s

1 . Middle East Watch (1991), Syria Unmasked. 

New Haven: Yale University Press, p. 109.

2 . For a good summary of censorship in Syria, 

see Chapter 9 of Syria Unmasked.

3 . Without Bounds, Al-Jazeera, aired on 7 July 1999.

4 . More Than One Opinion, Al-Jazeera, aired on

7 January 2000.

5 . Hasad al-Yawm (Today’s Harvest), Al-Jazeera’s

nightly news programme, aired on 26 June 2000.

6 . A conversation between the author of this article

and viewers who watched the interview with the

leader of the Syrian Muslim Brothers from

D a m a s c u s .

7 . Aired on 14 June 2000.

8 . A l - H a y a t (London), 18 June 2000, p. 3.

9 . Ibid., 16 July 2000, p. 1.

1 0 . The statement was published in the two Lebanese

dailies, A l - N a h a r and A l - S a f i r, 26 September 2000.

Najib Ghadbian is assistant professor of political

science and Middle East Studies at the University of

Arkansas. He is author of Democratization and the

Islamist Challenge in the Arab World.

E-mail: ghadbian@uark.edu

Sa tel l i te  T V

N A J I B  G H AD B I AN

Satellite television stations are subtly challenging
the state’s monopoly over the means of persuasion
and information in the Arab world. A Qatari-based
television channel, Al-Jazeera’s coverage of Syrian
politics exemplifies how satellite television is chang-
ing the conditions of communication between citi-
zens and states in the Arab world and increasing the
space for civil society, creating more moments in
television that are not as controlled by states. The
significance of the Syrian case lies in the fact that the
Syrian regime is highly authoritarian and still main-
tains near total control of information and communi-
cation. The following examines Al-Jazeera’s report-
ing of several issues considered highly sensitive ac-
cording to the censorship policies of Syria’s Min-
istries of Information and Culture and Guidance: po-
litical opposition in Syria, succession, and the impact
of the peace process on the regime’s survival ability.

A l - J a z e e r a ’ s
Coverage of
S y r i a n P o l i t i c s

Since the 1963 military coup, the Syrian au-

thority closed down all independent newspa-

pers. It passed several restrictive articles

under the State of Emergency that gave the

state the right to control newspapers, books,

broadcasting, advertising, and visual arts,

which might be threatening the security of

the state.1 Starting in 1974, the Syrian media

became a vehicle to promote the cult of Asad.

Syria’s style of
c o m m u n i c a t i o n
The Syrian government has developed a

long list of taboo topics. For example, it

does not allow criticism of the following

topics: the president and his family, the rul-

ing B act h Party, the military, the legitimacy

of the regime, the sectarian question, the

government’s human rights record, Islamic

opposition, involvement of Syrian troops in

Lebanon, graphic descriptions of sex, and

materials unfavourable to the Arab cause in

the Arab-Israeli conflict.2

The government also has not tolerated any

independent source of information consid-

ered threatening to, or critical of, the regime.

A case in point is the crackdown on indepen-

dent Lebanese newspapers in Lebanon im-

mediately following the Syrian military inter-

vention there. Moreover, human rights orga-

nizations documented the arrest, expulsion,

and even assassination of prominent journal -

ists by Syrian security forces. Nonetheless, the

Syrian government has not succeeded in

maintaining total control over the dissemina-

tion of information. Syrian citizens turned, be-

fore the age of satellite television, to Western

radio stations such as the BBC, Monte Carlo,

and to a lesser extent the Voice of America.

Occasionally, Syrian media, especially

newspapers, have been allowed and some-

times encouraged to criticize corrupt offi-

cials in the bureaucracy. While the Syrian

government has strived to maintain its strict

control over the dissemination of informa-

tion, it has been less successful in control-

ling the receiving satellite dishes than in re-

stricting the internet.

Al-Jazeera’s contesting
c o v e r a g e
Al-Jazeera’s coverage of Syrian politics has

moved toward progressively more assertive

coverage of Syrian politics, pushing the lim-

its with each report. The coverage has in-

cluded three types of issues: indirect refer-

ence to Syria under topics such as democra-

cy, human rights and Islamic fundamental-

ism in the Arab world; direct discussion of

the Syrian-Israeli peace process; and report-

ing on Syrian domestic developments.

Over the last three years, programmes

such as al-Itijah a l - M uca k i s (Opposite Direc-

tions) and Akthar min Ra’i (More than One

Opinion) and Bila Hudud (Without Bounds),

have debated democracy and human rights

with a tone condemning authoritarianism

and human rights violations. Another offen-

sive topic for the Syrian regime is the issue

of Islamic opposition. Having confronted an

armed Islamic movement in the late 1970s

and early 1980s, the Syrian government

considers this topic taboo. Al-Jazeera fea-

tured an interview with the leader of the

banned Syrian Muslim Brothers for two

hours on the programme Without Bounds.

Both the Syrian and general Arab audiences

had the opportunity to hear a very moder-

ate voice advocating democracy, demand-

ing an end to marshal law rule, and insisting

that his party be legalized.3

The second category of coverage concerns

the Syrian role in the peace process. While

the overall coverage is somewhat sympa-

thetic, discussions of the domestic impera-

tives and implications of the peace process

for the Syrian regime and society have not

always been appreciated by the Syrian gov-

ernment. On More than One Opinion, Najib

Ghadbian – the author of this article – being

one of the guests, questioned the lack of

democracy in Syria and how this affects the

peace process. Syrians do not get the chance

to debate their government’s policies in

their press or their rubberstamp parliament.4

The third contest over the dissemination of

information between Al-Jazeera and the Syri-

an regime is in the area of reporting and

analysing significant domestic political devel-

opments. When the Syrian President Asad

died, Al-Jazeera played a leading role in the

coverage of the domestic and regional impli-

cations of the departure of Asad. It was on this

station that several Arab commentators ex-

pressed their outrage over the speedy

amendment of the Constitution in order to in-

stall Asad’s son, Bashar. Another recent exam-

ple is Al-Jazeera’s distinguished coverage of

Monzer al-Mouseli, an independent member

of the People’s Assembly, who dared to raise

an objection to the formality of the infamous

constitutional amendment. Syrian television

discontinued broadcasting during his daring

remarks, transmitting instead the comments

of the Speaker who censured Mouseli and

made a statement on his behalf, affirming

that ‘the respected member’s sinful part of his

soul led him into error, and he has realized his

mistake and repented.’ Al-Jazeera had a full

report of what had happened and then inter -

viewed Mouseli to get his side of the story,

which was totally suppressed by the Speak-

er’s comments. The interview was followed

by another discussion with Mustapha Ab-

dulcal, the director of the Centre for Pluralism,

who was very sarcastic about the session and

the obvious lack of freedom of expression in

the Syrian Assembly.5

Response and effects
Al-Jazeera soon became a major contend-

ing source of news for many Syrians. Some

Syrian viewers, however, have complained

that Al-Jazeera’s programmes are more con-

fusing than illuminating. Some viewers in

Damascus say that Syrian audiences are

alarmed at hearing vehement contradictory

views about such basic issues, being used to

hearing only one correct version of the

‘ t r u t h ’ .6

As for Syrian officials, the rise of Al-Jazeera

coincided with the ascendance of Bashar al-

Asad to power. Officials have attempted to

engage this medium rather than to boycott

it. They express approval of Al-Jazeera as

long as it does not step on what they con-

sider sensitive topics or violate what they

consider ‘objective’ reporting.

The participation of Syrian officials in Al-

Jazeera’s programmes has revealed their in-

ability to communicate effectively with au-

diences outside Syria. One example of Syri-

an officials’ attempts to take advantage of

the newly popular channel is the appear-

ance of the Riyadh N acs a n Agha, head of the

Political Office of the President, on W i t h o u t

Bounds just after the death of Asad.7 A g h a

immediately clashed with the host and lost

the sympathy of most Arab viewers when he

tried to assert that the succession of Bashar

Asad to power was not a command from

above but an overwhelmingly popular

choice. He had real difficulties communicat-

ing with viewers from other Arab countries

who were shocked by his logic – or lack

thereof. One viewer from Egypt described

Agha’s argument as ‘an insult to the intelli-

gence of the audience.’

Lately, there has been some evidence that

the Syrian government is relaxing its control

over media. This retreat could be attributed

to two factors. Firstly, many Syrian channels

are losing audiences to other channels (e.g.

Al-Jazeera) or types of media; and secondly,

more recently the new leader seems to want

to lead the country into the information age.

A number of measures have been taken

which indicate real efforts by the Syrian gov-

ernment to modify its media policy in re-

sponse to the competition. During the 9t h

Congress of the B act h Party, the new minis-

ter of information criticized the performance

of the Syrian media, using harsh language to

describe his predecessor and claiming that

Syria did not have a true ‘media policy’.8

After his inauguration, Bashar issued two

directives pertaining to the development of a

‘new media discourse’. The first directive

asked chief editors of print and broadcast

media to embark on a ‘calm, logical, and bal-

anced media address’, which would ‘respect

the intelligence of the audience’.9 The sec-

ond instruction was to stop printing and

posting new pictures of him, and to stop the

use of the phrase a l-Ra’is al-Khaled (the im-

mortal President). Such immortality, he said

with remarkable insight, is only for God. The

ministry of information reshuffled the heads

of its major departments, newspaper editors,

and the heads of the Syrian radio and televi-

sion agency to reflect the new openness.

The third important indication that change

is afoot in Syria came from journalists and in-

tellectuals who demanded more freedom of

speech and accountability. Ninety-nine Syri-

an writers issued a statement demanding

freedom of expression, freedom of the press,

and an end to one-party rule. 1 0

While Al-Jazeera cannot claim full responsi-

bility for all these positive changes, it can be

credited with forcing the media in Syria – as

elsewhere in the Arab world – to redefine

their discourse so as not to lose what is left of

their audiences. Despite the success of chan-

nels such as Al-Jazeera in expanding the com-

munication and dissemination of informa-

tion, it is clear that they cannot topple author-

itarian regimes. As the Syrian case demon-

strates, authoritarian regimes are capable of

coping with the new technology and expand-

ed public sphere. Another limitation on Al-

Jazeera’s ability to continue its contest with

authoritarian media has to do with its ability

to maintain its independence. Nonetheless,

Al-Jazeera has become a phenomenon, and

owes this as much to its own approach as to

the failure of the official Arab media.

More than

O n eO p i n i o n,

A l-J a z e e r a .




