]
A s
i
15|

Universiteit

*dlied) Leiden
'%‘Q,:y‘;\& The Netherlands

5
3
H oo
B
=
=)
@\
-3

o

EHRM 17 december 2004, Pedersen en Baadsgaard/Denemarken
Gerards, J.H.

Citation
Gerards, J. H. (2005). EHRM 17 december 2004, Pedersen en Baadsgaard/Denemarken.
Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/3861

Version: Not Applicable (or Unknown)
License: Leiden University Non-exclusive license

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/3861

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).


https://hdl.handle.net/1887/license:3
https://hdl.handle.net/1887/3861

EHRC 2005/17

17

Europees Hof voor de Rechten van de
Mens

17 december 2004, 33348/96.
(Wildhaber (President)
Rozakis

Costa

Bratza

Caflisch

Tarmen

Straznicka

Birsan

Lorenzen

Casadevall

Zupancic

Hedigan

Pellonpaa

Baka

Maruste

Ugrekhelidze

Hajiyev)

Noot Gerards

Pedersen en Baadsgaard
tegen
Denemarken

Vrijheid van meningsuiting; Kritiek op
politieoptreden in televisiedocumentaire;
Smaad; Feitelijke bewering of
waardeoordeel; Journalistieke
zorgvuldigheid; Redelijke termijn; Grand
Chamber.

[EVRM art. 6 lid 1, art. 10]

Twee journalisten, Pedersen en
Baadsgaard, maakten in 1991 een tweetal
televisiedocumentaires over een strafzaak
tegen X, die in 1982 wegens moord op zijn
echtgenote tot twaalf jaar gevangenisstraf
werd veroordeeld. In de documentaire werd
onder meer een taxichauffeur aan het
woord gelaten die vertelde dat zij ten tijde
van het politieonderzoek naar de moord
een verklaring had afgelegd. In deze
verklaring had zij gesteld dat zij X samen
met zijn zoontje op de dag van de
verdwijning van zijn vrouw in een auto had
zien rijden. Dit was een ontlastende
verklaring, die X mogelijk een alibi
verschafte. Haar was echter nooit de
mogelijkheid geboden om de op schrift
gestelde verklaring na te lezen of te
ondertekenen. Ook was het relevante deel
van de verklaring niet terug te vinden in een
door de politie opgemaakt verslag van het
verhoor. Na dit interview met de

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

taxichauffeur stelde een commentaarstem
onder andere de volgende vragen: “Now we
are left with all the questions: why did the
vital part of the taxi driver’s explanation
disappear - and who in the police or public
prosecutor’s office should carry the
responsibility for this? Was it the two police
officers who failed to write a report about it?
Hardly, sources in the police tell us they
would not dare. Was it [the Chief
Superintendent] who decided that the report
should not be included in the case? Or did
he and the Chief Inspector of the Flying
Squad conceal the witness’s statement
from the defence, the judges and the jury?”
In de periode na de uitzending van de
documentaires werd een aantal getuigen,
waaronder de taxichauffeur, door de politie
opnieuw verhoord. Naar aanleiding van het
daardoor verkregen bewijsmateriaal werd
besloten de zaak tegen X te heropenen. Bij
beslissing in herziening werd X
vrijgesproken van de moord.

De in de documentaire genoemde “Chief
Superintendent”, de hoofdinspecteur van
politie, diende een strafklacht in tegen de
journalisten wegens smaad. Hij vond dat
zijn goede naam was aangetast nu in de
documentaire werd geinsinueerd dat hij
wezenlijk bewijsmateriaal zou hebben
achtergehouden, hetgeen een ernstig
strafbaar feit is. Klagers werden in de
strafprocedure veroordeeld tot een
geldboete en tot betaling van een
schadevergoeding aan de hoofdinspecteur.
Het Hof stelt vast dat de stellingen in de
documentaire, ook al waren zij in de vorm
van vragen geformuleerd, een feitelijk
oordeel inhielden over het optreden van de
hoofdinspecteur. De journalisten
beweerden met deze vragen dat deze een
ernstig strafrechtelijk vergrijp had gepleegd.
Een dergelijke feitelijke bewering moet met
feiten gestaafd kunnen worden. Verzoekers
dienen hun feitelijke stellingen te kunnen
baseren op voldoende precieze en
betrouwbare feiten, die in verhouding staan
tot het vergaande karakter van hun
beweringen. Het is in dit verband van
belang dat de beweringen gedaan werden
in een veelbekeken programma met een
grote impact op het publiek. Ook acht het
Hof het relevant dat een hoofdinspecteur
weliswaar meer kritiek moet kunnen
verdragen dan een privé-persoon, maar dat
minder kritiek aanvaardbaar is dan het
geval is bij politici. Daarnaast moet
rekening worden gehouden met het feit dat
de beschuldigingen inbreuk maakten op de
presumptie van onschuld.



EHRC 2005/17

Ten aanzien van de litigieuze beweringen
geldt volgens het Hof dat de journalisten
zich uitsluitend baseerden op het interview
met de taxichauffeur, terwijl hen bekend
kon zijn dat haar verklaringen niet helemaal
betrouwbaar waren. Voor het
waarheidsgehalte van de stellingen is niet
relevant dat verzoekster in 1982 niet in
staat is gesteld om haar verklaring te lezen
en te ondertekenen, omdat dit destijds het
beleid van het betreffende politiecorps was
- in ieder geval kan hieruit niet worden
afgeleid dat de politie erop uit was een deel
van de verklaring achter te houden. Ook de
andere aangevoerde feiten vormen
onvoldoende basis voor de ernstige
aantijgingen tegen de hoofdinspecteur. Nu
de opgelegde sancties niet disproportioneel
hoog zijn, is geen sprake van een
schending van art. 10 EVRM.

The law

I. Alleged violation of Article 6 of the
Convention

41. Complaining of the length of the criminal
proceedings, the applicants relied on Article 6
par. 1 of the Convention which, in so far as
relevant, reads as follows: “In the determination
of (...) any criminal charge against him,
everyone is entitled to a (...) hearing within a
reasonable time by [a] (...) tribunal (...)”

A. Period to be taken into consideration
42. The applicants submitted that the period
from May 1991, when the Chief Superintendent
reported the applicants to the police, until
January 1993, when the applicants were
formally charged, should be included in the
Court’s assessment of the overall length of the
proceedings.

43. The Government contended that the period
relevant for the assessment of the issue under
Article 6 par. 1 began on 19 January 1993, when
the Chief Constable in Gladsaxe informed the
applicants that they were charged with defaming
the Chief Superintendent.

44. The Court reiterates that, according to its
case-law, the period to be taken into
consideration under Article 6 par. 1 of the
Convention must be determined autonomously.
It begins at the time when formal charges are
brought against a person or when that person
has otherwise been substantially affected by
actions taken by the prosecuting authorities as a
result of a suspicion against him (see, for
example the Hozee v. the Netherlands judgment
of 22 May 1998, Reports of Judgments and
Decisions 1998-111, p. 1100, par. 43).

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

The applicants became aware on 10 July 1992
that they had been reported to the police;
however, on their request they were informed
that no decision had yet been taken as to
possible charges against them. Further, no
criminal procedure enforcement measures were
taken against the applicants before 19 January
1993, when the applicants were notified that
they were charged with defaming the Chief
Superintendent.

In these circumstances the Court considers that
the applicants were charged, for the purpose of
Article 6 par. 1 of the Convention, on 19
January 1993 and that the “time” referred to in
this provision began to run from that date.

It is common ground between the parties that
the proceedings ended on 28 October 1998,
when the Supreme Court gave its judgment.
Thus, the total length of the proceedings, which
the Court must assess under Article 6 par. 1 of
the Convention, was 5 years, 9 months and 9
days.

B. Reasonableness of the length of the

proceedings

45. The reasonableness of the length of the
proceedings is to be assessed in the light of the
particular circumstances of the case, regard
being had to the criteria laid down in the Court’s
case-law, in particular the complexity of the
case, the conduct of the applicant and that of the
authorities before which the case was brought
(see Pélissier and Sassi v. France [GC], no.
25444/94, ECHR 1999-11, par. 67).

1. Submissions of those appearing before the
Court

a) The applicants

46. The applicants maintained that the case did
not involve complex factual or legal issues that
could justify the excessive length of the
proceedings.

As regards their conduct, the applicants
submitted that it could not be held against them
that they had used the remedies available under
Danish law.

With regard to the conduct of the authorities, the
applicants found that the case had lain dormant
from the City Court’s judgment on 15
September 1995 until the case was heard by the
High Court in March 1997. They pointed out
that the prosecution had sent a notice of appeal
to the High Court on 15 April 1996, seven
months after they had appealed against the
judgment. Thus, they maintained, the duration
of the trial had been unreasonable and the
responsibility for this lay with the Government,
who were responsible for the conduct of the
prosecuting authorities and the functioning of
the court system as such.



EHRC 2005/17

b) The Government

47. The Government maintained that the
criminal proceedings had been very
comprehensive and thus time-consuming,
involving the two TV-programmes produced by
the applicants, the proceedings before the
Special Court of Revision and the proceedings
before the High Court, which eventually led to
X’s acquittal. Moreover, the case had presented
several procedural problems, which required
clarification before the case could be sent to the
City Court for trial.

The Government submitted that to a very great
extent the applicants’ conduct had been the
cause of the length of the proceedings, notably
prior to the proceedings before the City Court
and the High Court.

Furthermore, the Government contended that
the case had contained no periods of inactivity
for which the Government could be blamed.
Accordingly, in the Government’s opinion, the
duration of the proceedings amounting to just
over five years and nine months in a
complicated criminal case heard at three levels
of jurisdiction and by the Leave-to-Appeal
Board had been in full compliance with the
“reasonable time” requirement of the
Convention.

2. The Court’s assessment

a) Complexity of the case
48. The Court considers that certain features of
the case were complex and time-consuming.

b) Conduct of the applicant

49. Only delays attributable to the State may
justify a finding of failure to comply with the
“reasonable time” requirement (see, for
example, Humen v. Poland, no. 26614/95,

par. 66, 15 October 1999). The applicants do not
appear to have been much involved in the
procedural disputes during the proceedings
concerned. However, it follows from the
Court’s case-law that they are nevertheless to be
held responsible for any delays caused by their
representatives (see, for example, the Capuano
v. Italy judgment of 25 June 1987, Series A no.
119, p. 12, par. 28). In the present case the
Court finds that although the applicants’ use of
available remedies could not be regarded as
hindering the progress of the proceedings, it did
prolong them. Moreover, the applicants never
objected to any adjournment. On the contrary, it
appears that in general the preparation of the
proceedings, including the scheduling of the
final hearing before the High Court and the
Supreme Court, was done in agreement with
counsel for the applicants (see paragraphs 30,
32 and 36 above).

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

In these circumstances, the Court finds that the
applicants’ conduct contributed to some extent
to the length of the proceedings.

¢) Conduct of the national authorities

50. The period of investigation by the police and
the legal preparation by the prosecution came to
an end on 5 July 1994 when the case was sent to
the City Court for adjudication (see paragraphs
29 and 30 above). During this period, lasting
one year, five months and sixteen days,
numerous preliminary court hearings were held
and decisions taken. The Court finds that this
period cannot be criticised.

The trial before the City Court was terminated
by a judgment of 15 September 1995 (see
paragraph 31 above), thus one year, two months
and ten days after its commencement. Noting
especially that the scheduling of the hearing was
determined in agreement with the applicants’
counsel, the Court finds this period reasonable.
The proceedings before the High Court lasted
from 15 September 1995 until 6 March 1997
(see paragraphs 32 and 33 above), that is, one
year, five months and eighteen days. At the
meeting on 25 June 1996 counsel for one of the
applicants expressed his wish not to commence
the hearings before the High Court until the
beginning of 1997 (see paragraph 32 above). It
is true that it took seven months for the
prosecuting authorities to prepare the case
before a notice of appeal was sent to the High
Court on 15 April 1996. However, in the light of
the complexity of the case, the Court finds it
unsubstantiated that this period constitutes a
failure to make progress in the proceedings and
it is not in itself sufficiently long to justify
finding a violation.

On 6 March 1997 the applicants requested leave
to appeal to the Supreme Court, which was
granted by the Leave-to- Appeal Board on 29
September 1997 (see paragraph 34 above). The
length of these proceedings, which therefore
lasted six months and twenty-three days, cannot
be criticised.

Finally, the proceedings before the Supreme
Court, which commenced on 3 October 1997
and ended on 28 October 1998 (see paragraphs
35-37 above), thus lasting one year and twenty-
five days, did not disclose any periods of
unacceptable inactivity.

d) Conclusion

51. Making an overall assessment of the
complexity of the case, the conduct of all
concerned as well as the total length of the
proceedings, the Court considers that the latter
did not go beyond what may be considered
reasonable in this particular case. Accordingly,
there has been no violation of Article 6 par. 1 of



EHRC 2005/17

the Convention in respect of the length of the
proceedings.

Il. Alleged violation of Article 10 of the

Convention
52. The applicants submitted further that the
judgment of the Danish Supreme Court
amounted to a disproportionate interference
with their right to freedom of expression
guaranteed by Article 10 of the Convention,
which reads as follows:
1. “Everyone has the right to freedom of
expression. This right shall include freedom to
hold opinions and to receive and impart
information and ideas without interference by
public authority and regardless of frontiers.
This Article shall not prevent States from
requiring the licensing of broadcasting,
television or cinema enterprises.
2. The exercise of these freedoms, since it
carries with it duties and responsibilities, may
be subject to such formalities, conditions,
restrictions or penalties as are prescribed by
law and are necessary in a democratic society,
in the interests of national security, territorial
integrity or public safety, for the prevention of
disorder or crime, for the protection of health
or morals, for the protection of the reputation
or rights of others, for preventing the
disclosure of information received in
confidence, or for maintaining the authority
and impartiality of the judiciary.”

A. Submissions of those appearing
before the Court

1. The applicants

53. The applicants maintained that their
questions in the programme “The Blind Eye of
the Police” could not be seen as factual
statements whose truthfulness they could be
required to prove. Read as a whole and in their
context, in the applicants’ view, it was apparent
that the questions merely implied a range of
possibilities in the criticised handling of the
investigation of the murder case from 1981-82,
especially as regards the taxi driver’s
observations. The questions left it to the viewers
to decide, between various logical explanations,
who was responsible for the failures in the
handling of the murder case. The questions did
not assert that the Chief Superintendent had
committed a violation of the Penal Code.
However, he had been the head of the police
unit that performed the much-criticised
investigation that led to the wrongful conviction
of X. Accordingly, raising the hypothetical
question whether he in his official capacity
could be responsible for the misplacing or

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

concealment of parts of the taxi driver’s original
statement was neither unreasonable nor
excessive.

54. The applicants contended that the
programmes were serious, well-researched
documentaries and that there could be no
serious doubts about their good faith, including
when relying on the taxi driver’s account of the
events. In their request for the case to be
referred to the Grand Chamber and later at the
hearing, the applicants submitted that the
majority of the Chamber had seemed to question
whether the taxi driver in 1981 had actually
given the explanation to the police that she
claimed to have done. The applicants regretted
the Chamber’s assessment and the method used
in this respect with regard to review of facts in a
case under the European Convention. In
addition, although regretting that they had failed
to verify the time of the funeral, the applicants
contended that the taxi driver’s explanation had
appeared highly plausible and credible and she
had had no reason not to tell the truth about
what she had observed on 12 December 1981.
In addition, her testimony had been a crucial
element in the reopening of the case by the
Special Court of Revision and the later acquittal
of X. Moreover, the applicants had reason to
believe that a significant statement, such as the
one the taxi driver had allegedly given to the
police, would be the subject of a police report.
Accordingly, and taking into consideration the
fact that the Frederikshavn police had failed to
comply with section 751 of the Administration
of Justice Act at the material time, it seemed
likely that someone within that police district
had either misplaced or concealed part of the
taxi driver’s statement.

55. The applicants found that the majority of the
Chamber had disregarded the Court’s case law
of according to which police officials must
accept scrutiny by the public including the
media on account of their sensitive functions.
The applicants emphasised that, like politicians,
civil servants were subject to wider limits of
acceptable criticism than private individuals,
and that members of the police force, including
high-ranking police officers, could not be
considered to have the same protection of their
honour and reputation as afforded to judges.
The applicants pointed out that the criticism was
limited to the Chief Superintendent’s
performance as head of the investigation in the
specific case and did not concern his general
professional qualities or performance or his
private activities. Furthermore, the applicants
alleged that, during a telephone conversation
between the first applicant and the Chief
Superintendent, which had taken place at some
unknown time before the broadcast of the
second programme, the Chief Superintendent



EHRC 2005/17

had declined to participate in the programme.
Thus, he had not been precluded from
participating in the programme.

2. The Government

56. The Government emphasised that the
applicants had not been convicted for
expressing strong criticism of the police, but
exclusively for having, on their own behalf,
made the very specific, unsubstantiated and
extremely serious accusation against the named
Chief Superintendent that he had intentionally
suppressed evidence in the murder case. The
Danish Supreme Court had fully recognised that
the present case involved a conflict between the
right to impart ideas and the right to freedom of
expression and the protection of the reputation
of others, and it had properly balanced the
various interests involved in the case in
conformity with the principles embodied in
Article 10 of the Convention.

57. Moreover, the Government pointed out, the
applicants had not been convicted for
disseminating statements made by the taxi
driver. In particular, she had made no allegation
of suppression of evidence against the police in
Frederikshavn, much less against the Chief
Superintendent personally. In other words, the
applicants had made an independent allegation
to the extent that a vital piece of evidence had
been suppressed and that such suppression had
been decided upon either by the Chief
Superintendent alone or by him and the Chief
Inspector of the Flying Squad jointly. Leaving
the viewers with these two options did not
amount, as claimed by the applicants, to a range
of possibilities. On the contrary, this was an
allegation that the Chief Superintendent had in
either event taken part in the suppression and
thus committed a serious criminal offence, as
also found by all three levels of jurisdiction,
including the Supreme Court unanimously.

58. In the Government’s view the applicants’
allegation was of such a direct and specific
nature that it clearly went beyond the scope of a
value judgment. It had thus been fully legitimate
to demand justification as a condition for non-
punishment. The applicants had the possibility
of giving such justification, but had not done so.
In this respect the Government referred both to
the unanimous finding of the Supreme Court
that the applicants had had no basis for making
the allegations, and to its consequent ruling that
the allegations were null and void.

59. The Government disputed the applicants’
allegation that it was a fact that the taxi driver
when questioned by the police in 1981 had
claimed to have seen X on 12 December 1981.
They observed that there was no authoritative
finding of any Danish authorities or courts on

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

this point. Also, setting aside the fact that the
Government could not accept that there was any
basis for jumping from the taxi driver’s
statement to the serious allegation against the
Chief Superintendent, the Government
submitted that the applicants had in any event
failed to examine the validity of the taxi driver’s
statement, which had emerged over nine years
after the events had taken place. The applicants
had failed to check simple facts such as whether
the funeral of the taxi driver’s grandmother had
actually taken place at 1 p.m. The Government
found it sadly ironic that the programme, which
by its own account aimed at clearing someone
unjustly convicted in a court of law, had ended
up unjustly convicting someone else in the court
of public opinion. They pointed out that the
applicants’ first programme had also resulted in
a defamation case.

60. The Government maintained that the Chief
Superintendent had been precluded from
participating in the programme “The Blind Eye
of the Police” at the time when X’s request for a
re-opening of the murder trial was pending
before the Special Court of Revision.

61. Finally, the Government submitted that the
programme “The Blind Eye of the Police” had
had no decisive influence on either the order to
re-open the murder trial or on the subsequent
judgment acquitting X.

B. Submissions by the Danish Union of

Journalists

62. In their comments submitted under Article
36 par. 2 of the Convention and Rule 61 par. 3
of the Rules of Court, the intervening party, the
Danish Union of Journalists (see paragraph 3
above) maintained that it was essential to the
functioning of the press that restrictions on their
freedom of expression be construed as narrowly
as possible, with self-censorship being the most
appropriate form of limitation.

63. Moreover, when imparting information as to
the functioning of the police and the judiciary,
notably when deficiencies therein resulted in
miscarriages of justice, the press should have
the right both to investigate and to present their
findings with limited restrictions.

64. With regard to the present case, the Danish
Union of Journalists contended that the
applicants had researched the case very
thoroughly. In this respect they had in fact been
so successful that they had not merely raised a
debate on a matter of serious public concern,
they had also ultimately been able to change the
course of justice.

65. Accordingly, in the view of the Danish
Union of Journalists the Supreme Court
judgment of 28 October 1998 amounted to an



EHRC 2005/17

unjustified interference with the applicants’
freedom of expression.

C. The Court’s assessment

1. Whether there was an interference

66. It was common ground between the parties
that the judgment of the Danish Supreme Court
constituted an interference with the applicant’s
right to freedom of expression, as guaranteed by
Article 10 par. 1 of the Convention.

2. Whether the interference was justified

67. An interference will infringe the Convention
if it does not meet the requirements of
paragraph 2 of Article 10. It should therefore be
determined whether it was “prescribed by law”,
whether it pursued one or more of the legitimate
aims set out in that paragraph and whether it
was necessary in a democratic society” in order
to achieve those aims. It was not disputed that
the interference was prescribed by law and
pursued a legitimate aim, namely the protection
of the reputation or rights of others, within the
meaning of Article 10 par. 2. The Court
endorses this assessment. What is in dispute
between the parties is whether the interference
was “necessary in a democratic society.”

a) General principles

68. The test of “necessity in a democratic
society” requires the Court to determine
whether the interference complained of
corresponded to a “pressing social need”. The
Contracting States have a certain margin of
appreciation in assessing whether such a need
exists, but it goes hand in hand with European
supervision, embracing both the legislation and
the decisions applying it, even those given by an
independent court. The Court is therefore
empowered to give the final ruling on whether a
“restriction” is reconcilable with freedom of
expression as protected by Article 10 (see,
among many other authorities, Perna v. Italy
[GC],no. 48898/99, par. 39, ECHR 2003-V, and
Association Ekin v. France, no. 39288/98,

par. 56, ECHR 2001-VIII).

69. The Court’s task in exercising its
supervisory function is not to take the place of
the competent domestic courts but rather to
review under Article 10 the decisions they have
taken pursuant to their power of appreciation
(see Fressoz and Roire v. France [GC], no.
29183/95, par. 45, ECHR 1999-I). This does not
mean that the supervision is limited to
ascertaining whether the respondent State
exercised its discretion reasonably, carefully or
in good faith; what the Court has to do is to look
at the interference complained of in the light of
the case as a whole, including the content of the
comments held against the applicants and the

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

context in which they made them (see News
Verlags GmbH & CoKG v. Austria, no.
31457/96, par. 52, ECHR 2000-I).

70. In particular, the Court must determine
whether the reasons adduced by the national
authorities to justify the interference were
“relevant and sufficient” and whether the
measure taken was “proportionate to the
legitimate aims pursued” (see Chauvy and
Others v. France, no. 64915/01, par. 70, ECHR
2004-VI). In doing so, the Court has to satisfy
itself that the national authorities, basing
themselves on an acceptable assessment of the
relevant facts, applied standards which were in
conformity with the principles embodied in
Article 10 (see, among many other authorities,,
judgment of 25 November 1997, Reports of
Judgments and Decisions 1997-VII, pp. 2547-
48, par. 51).

b) Application of the above principles in the
instant case

71. The programmes “Convicted of Murder”
and “The Blind Eye of the Police” were
produced by the applicants on the premises “that
there was no legal basis for X’s conviction and
that by imposing its sentence, the High Court of
Western Denmark [on 12 November 1982] set
aside one of the fundamental tenets of the law in
Denmark, namely that the accused should be
given the benefit of the doubt” and “that a
scandalously bad police investigation, in which
the question of guilt had been prejudged right
from the start, and which ignored significant
witnesses and concentrated on dubious ones, led
to X being sentenced to 12 years’ imprisonment
for the murder of his wife” (see paragraph 11
above). The latter premise is also implied by the
title of the second programme. Evidently, those
topics were of serious public interest.

Freedom of expression is applicable not only to
“information” or “ideas” that are favourably
received or regarded as inoffensive or as a
matter of indifference, but also to those that
offend, shock or disturb. As set forth in Article
10, this freedom is subject to exceptions, which
must, however, be construed strictly, and the
need for any restrictions must be established
convincingly (see, among other authorities,
Jersild v. Denmark, judgment of 23 September
1994, Series A no. 298, p. 23, par. 31; Janowski
v. Poland [GC], no. 25716/94, par. 30, ECHR
1999-1; and Nilsen and Johnsen v. Norway
[GC], no. 23118/93, par. 43, ECHR 1999-VIII).
Moreover, a constant thread running through the
Court’s case-law is the insistence on the
essential role of a free press in ensuring the
proper functioning of a democratic society.
Although the press must not overstep certain
bounds, regarding in particular protection of the
reputation and rights of others and the need to
prevent the disclosure of confidential



EHRC 2005/17

information, its duty is nevertheless to impart -
in a manner consistent with its obligations and
responsibilities - information and ideas on all
matters of public interest, including those
relating to the administration of justice (see De
Haes and Gijsels v. Belgium, judgment of 24
February 1997, Reports 1997-1, pp. 233-34,
par. 37). Not only does the press have the task
of imparting such information and ideas; the
public also has a right to receive them. Were it
otherwise, the press would be unable to play its
vital role of “public watchdog” (see Thorgeir
Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June
1992, Series A no. 239, p. 27, par. 63, and
Bladet Tromso and Stensaas v. Norway [GC],
no. 21980/93, par. 62, ECHR 1999-11I).
Journalistic freedom also covers possible
recourse to a degree of exaggeration, or even
provocation (see Prager and Oberschlick v.
Austria, judgment of 26 April 1995, Series A
no. 313, p. 19, par. 38; Thoma v. Luxembourg,
no. 38432/97, paras. 45 and 46, ECHR 2001-1IIT;
and Perna (cited above, par. 39).
The Danish Supreme Court clearly
acknowledged the weight to be attached to
journalistic freedom in a democratic society
when stating “that the applicants’ intentions, in
the programme, of undertaking a critical
assessment of the police investigation were
proper as part of the role of the media in acting

as a public watchdog” (see paragraph 37 above).

72. However, the applicant journalists were not
convicted for alerting the public to what they
considered to be failings in the criminal
investigation made by the police, or for
criticising the conduct of the police or of named
members of the police force including the Chief
Superintendent, or for reporting the statements
of the taxi driver, all of which were legitimate
matters of public interest. Indeed, the Danish
Supreme Court recognised that there is a very
extensive right to public criticism of the police.
The applicants were convicted on a much
narrower ground, namely for making a specific
allegation against a named individual contrary
to Article 267 par. 1 of the Penal Code. This
provision provides that “any person who
violates the personal honour of another by
offensive words or conduct or by making or
spreading allegations of an act likely to
disparage him in the esteem of his fellow
citizens shall be liable to a fine or to mitigated
detention” (see paragraph 39 above).

73. At all three levels of jurisdiction the Danish
courts - the Gladsaxe City Court on 15
September 1995, the High Court of Eastern
Denmark on 6 March 1997, and the Supreme
Court unanimously on 28 October 1998 - found
that the statements cited in the indictment,
irrespective of their having been phrased as
questions, had to be understood as containing

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

factual allegations of the kind covered by
Article 267 par. 1 of the Penal Code and that the
applicants had the requisite intentions. The
courts at all three levels of domestic jurisdiction
found unanimously that the applicants, by
formulating the questions as they did, had made
the serious accusation that the named Chief
Superintendent had committed a criminal
offence during the investigation against X, by
intentionally suppressing a vital piece of
evidence in the murder case, namely the taxi
driver’s explanation that she, at the time of the
murder on 12 December 1981 shortly after
noon, had seen X, with the result that X had
been wrongly convicted by the High Court
sitting with a jury on 12 November 1982.

74. The Court agrees with the domestic courts
that the applicants, by introducing their
sequence of questions with the question: “Why
did the vital part of the taxi driver’s explanation
disappear - and who in the police or public
prosecutor’s office should carry the
responsibility for this?” (see paragraph 21
above), took a stand on the truth of the taxi
driver’s statement and presented the matters in
such a way that viewers were given the
impression that it was a fact that the taxi driver
had given the explanation as she claimed to
have done in 1981; that the police were
therefore in possession of this explanation in
1981; and that this report had subsequently been
suppressed. The Court notes in particular that
the applicants did not leave it open, or at least
include an appropriate question, as to whether
the taxi driver in 1981 had in fact given the
explanation to the police that, nine years later,
she claimed she had.

75. Subsequently they asked: “Was it the two
police officers who failed to write a report about
it? Hardly, sources in the police tell us, they
would not dare. Was it [the named Chief
Superintendent] who decided that the report
should not be included in the case? Or did he
and the Chief Inspector of the Flying Squad
conceal the witness’s statement from the
defence, the judges and the jury?” (see
paragraph 21 above). The Court agrees with the
Danish Supreme Court that the applicants
thereby left the viewers with only two options,
namely that the suppression of the vital part of
the taxi driver’s statement in 1981 had been
decided upon either by the Chief Superintendent
alone or by him and the Chief Inspector of the
Flying Squad jointly. In either case it followed
that the named Chief Superintendent had taken
part in the suppression and thus committed a
serious criminal offence. The applicants did not
leave it open, or at least include the appropriate
questions, as to whether a report had been made
containing the alleged statement by the taxi



EHRC 2005/17

driver, and if so, whether anyone had
deliberately made it disappear.

76. In order to assess the justification of an
impugned statement, a distinction needs to be
made between statements of fact and value-
judgments, in that while the existence of facts
can be demonstrated, the truth of value
judgments is not susceptible of proof. The
requirement to prove the truth of a value
judgment is impossible to fulfil and infringes
freedom of opinion itself, which is a
fundamental part of the right secured by Article
10 (see, for example, Lingens v. Austria,
judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, p.
28, par. 46 and Oberschlick v. Austria,
Oberschlick v. Austria (no. 1) , judgment of 23
May 1991, Series A no. 204, p. 27, par. 63). The
classification of a statement as a fact or as a
value judgment is a matter which in the first
place falls within the ambit of the margin of
appreciation of the national authorities, in
particular the domestic courts (see Prager and
Oberschlick, cited above, par. 36). However,
even where a statement amounts to a value
judgment, there must exist a sufficient factual
basis to support it, failing which it will be
excessive (Jerusalem v. Austria, no. 26958/95,
par. 43, ECHR 2001-II).

As regards the facts of the instant case, the
Court notes, as did the Supreme Court, that the
applicant journalists did not limit themselves to
referring to the taxi driver’s testimony and to
making value judgments on this basis about the
conduct of the police investigation and the Chief
Superintendent’s leadership of that investigation
(see paragraph 37 above). The Court, like the
Supreme Court, concludes that the accusation
against the named Chief Superintendent,
although made indirectly and by way of a series
of questions, was an allegation of fact
susceptible of proof. The applicants never
endeavoured to provide any justification for
their allegation, and its veracity has never been
proven. It was for this reason that the courts at
all three levels of jurisdiction in Denmark
unanimously declared it null and void.

77. In news reporting based on interviews, a
distinction also needs to be made as to whether
the statement emanates from the journalist or is
a quotation of others, since punishment of a
journalist for assisting in the dissemination of
statements made by another person in an
interview would seriously hamper the
contribution of the press to discussion of matters
of public interest and should not be envisaged
unless there are particularly strong reasons for
doing so (see Jersild, cited above, par. 35).
Moreover, a general requirement for journalists
systematically and formally to distance
themselves from the content of a quotation that
might insult or provoke others or damage their

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

reputation is not reconcilable with the press’s
role of providing information on current events,
opinions and ideas (see, for example, Thoma v.
Luxembourg, cited above, par. 64).

In the present case the applicants were not
convicted for reproducing or reporting the
statements of others, as in Jersild (cited above).
They were, as is undisputed, themselves the
authors of the impugned questions and the
allegations of facts found by the Supreme Court
to be inherent in those questions. Indeed, in the
programme “The Blind Eye of the Police” none
of the persons appearing alleged that the named
Chief Superintendent had intentionally
suppressed a report which contained the taxi
driver’s statement that she had seen X on the
day of the murder. The applicants drew their
own conclusions from the statements of the
witnesses, in particular the taxi driver, in the
form of an accusation of deliberate interference
with evidence, directed against the Chief
Superintendent.

78. The Court observes in this respect that
protection of the right of journalists to impart
information on issues of general interest
requires that they should act in good faith and
on an accurate factual basis and provide
“reliable and precise” information in accordance
with the ethics of journalism (see e.g. the
Fressoz and Roire judgment par. 54; the Bladet
Tromsg and Stensaas judgment,par. 58, and the
Prager and Oberschlick judgment, par. 37, all
cited above). Under the terms of paragraph 2 of
Article 10 of the Convention, freedom of
expression carries with it “duties and
responsibilities”, which also apply to the media
even with respect to matters of serious public
concern. Moreover, these “duties and
responsibilities” are liable to assume
significance when there is a question of
attacking the reputation of a named individual
and infringing the “rights of others”. Thus,
special grounds are required before the media
can be dispensed from their ordinary obligation
to verify factual statements that are defamatory
of private individuals. Whether such grounds
exist depends in particular on the nature and
degree of defamation in question and the extent
to which the media can reasonably regard their
sources as reliable with respect to the
allegations (see, among other authorities,, no.
46311/99, par. 84, ECHR 2002-III and Bladet
Tromsgcited above, par. 66). Also of relevance
for the balancing of competing interests which
the Court must carry out is the fact that under
Article 6 par. 2 of the Convention individuals
have a right to be presumed innocent of any
criminal offence until proven guilty (see, among
other authorities, Worm v. Austria, judgment of
29 August 1997, Reports1997-V, par. 50, and



EHRC 2005/17

Du Roy and Malaurie v. France, no. 34000/96,
par. 34, ECHR 2000-X).

During the domestic proceedings the applicants
never endeavoured to prove their allegation,
which was declared null and void. However,
invoking Article 10 of the Convention and
Article 269 par. 1 of the Penal Code, the
applicants claimed that, even if their questions
amounted to an allegation, the latter could not
be punishable because it had been disseminated
in view of an obvious general public interest
and in view of the interests of other parties. The
Court must therefore examine whether the
applicants acted in good faith and complied with
the ordinary journalistic obligation to verify a
factual allegation. This obligation required that
they should have relied on a sufficiently
accurate and reliable factual basis which could
be considered proportionate to the nature and
degree of their allegation, given that the more
serious the allegation, the more solid the factual
basis has to be.

79. It is relevant to this assessment that the
allegation was made at peak viewing time on a
national TV station in a programme devoted to
objectivity and pluralism; that it was therefore
seen by a wide audience; and that the audio-
visual media often have a much more immediate
and powerful effect than the print media.

80. The Court must also take into consideration
the fact that the accusation was very serious for
the named Chief Superintendent and would
have entailed criminal prosecution had it been
true. The offence alleged was punishable with
up to nine years’ imprisonment under Articles
154 and 164 of the Penal Code (see paragraph
39 above). It is true that civil servants acting in
an official capacity are, like politicians, subject
to wider limits of acceptable criticism than
private individuals. However, it cannot be said
that civil servants knowingly lay themselves
open to close scrutiny of their every word and
deed to the extent politicians do (see
Oberschlick v. Austria (no. 2) , judgment of 1
July 1997, Reports 1997-1V, p. 1275, par. 29;
Janowski, cited above, par. 33; and Thoma,
cited above, par. 47). Thus, although the Chief
Superintendent was subject to wider limits of
acceptable criticism than private individuals,
being a public official, a senior police officer
and leader of the police team which had carried
out an admittedly controversial criminal
investigation, he could not be treated on an
equal footing with politicians when it came to
public discussion of his actions. Even less so, as
the allegation exceeded the notion of “criticism
of the Chief Superintendent’s performance as
head of the investigation in the specific case”
(see paragraph 56 above) and amounted to an
accusation that he had committed a serious
criminal act. Thus, it inevitably not only

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

prejudiced public confidence in him, but also
disregarded his right to be presumed innocent
until proven guilty according to law.

81. The police enquiries in the original criminal
trial against X involved about 900 people and
more than 4,000 pages of reports, and thirty
witnesses gave statements before the High
Court in 1982 (see paragraph 12 above). When
preparing their programmes, the applicant
journalists had established contact with various
witnesses through advertising in the local paper
and via police reports.

82. Yet, with regard to the accusation for which
they were convicted, the applicants relied on
one witness in particular, namely the taxi driver.
The Court observes that during the programme
“The Blind Eye of the Police” the taxi driver
claimed that in 1981 she had told the two police
officers who interviewed her about two
observations she had made on the day of the
murder: she had seen a Peugeot taxi and she had
seen X and his son shortly after 12 o’clock on
12 December 1981. The reason why she could
remember the exact date and time so well as to
the latter observation was because she had had
to attend her grandmother’s funeral on that date
at 1 p.m. (see paragraph 16 above).

83. The applicants’ interview with the taxi
driver was filmed on 4 April 1991. The
applicants were at that time aware that the taxi
driver, at the request of X’s new counsel, had
been interviewed by the police on 11 March
1991 and that during that interview she had
maintained that she had told the police already
in 1981 about having seen X shortly after noon
on 12 December 1981 (see paragraphs 19-20
above). Despite the fact that this witness
appeared over nine years after the events took
place, the applicants did not check whether
there was an objective basis for her timing of
events. This could easily have been done, as
shown by the police enquiry on 11 March 1991,
which revealed that the funeral of the taxi
driver’s grandmother had taken place, not at 1
p.m., but at 2 p.m. on 12 December 1981 (see
paragraph 22 above). This fact was indeed
important, not only to the murder case, in which
the crucial time was between 11.30 a.m. and 1
p.m., but also to the reliability of the taxi driver,
who in calculation backwards from the time
when the funeral took place, claimed to be
completely accurate in her observations of the
whereabouts of X. The Court also notes that the
applicant journalists found their failure to verify
the time of the funeral “regrettable”.

84. In addition, the Court observes that the taxi
driver at no point during the programme “The
Blind Eye of the Police” asserted that the two
police officers had definitely made a report
containing her crucial statement; or that a report
containing her crucial statement had been



EHRC 2005/17

suppressed deliberately; or that it was the named
Chief Superintendent who had intentionally
suppressed the report. This being so, taking into
account the nature and the seriousness of the
applicant’s allegation against the named Chief
Superintendent, the applicants’ reliance on the
taxi driver’s statement alone could not justify
their three-fold speculation that the taxi driver
had made her crucial statement to the police in
1981; that a report on it had been written; and
that the Chief Superintendent had intentionally
suppressed that report.

85. The applicants had obtained a copy of the
report made by the two police officers in
December 1981 mentioning the taxi driver’s
sighting on 12 December 1981 of a Peugeot taxi
(which had no relevance to the murder) (see
paragraph 18 above). The report itself did not
contain any indication that something might
have been deleted from it. Nor was there any
evidence that another report had existed
containing the taxi driver’s statement that she
had seen X on the relevant day.

86. When preparing the production of the
programmes “Convicted of Murder” and “The
Blind Eye of the Police”, the applicants became
aware that the police in Frederikshavn had not
complied with section 751 (2) of the
Administration of Justice Act, a provision which
had been enacted on 1 October 1978 and
provided that a witness should be given the
opportunity to read his or her statement (see
paragraph 39 above). The non-compliance was
confirmed by the inquiry into the specific police
investigation of X’s case following the
broadcast of the applicants’ television
programmes (see paragraph 25 above). That
inquiry resulted in a report of 29 July 1991 by
the Regional State Prosecutor, stating inter alia
that the police in Frederikshavn had not, in their
usual routine, implemented the relevant
provision. This non-compliance had not been
limited to the investigation in X’s case. Instead,
allegedly in order to minimise errors or
misunderstandings, the police in Frederikshavn
usually interviewed witnesses in the presence of
two police officers and made sure that crucial
witnesses repeated their statements before a
court as soon as possible. In that connection the
Regional State Prosecutor noted that the High
Court, before which X had been convicted in
1982, had not made any comments on the non-
compliance with section 751 (2) of the
Administration of Justice Act with regard to the
thirty witnesses who were heard before it in
1982. Finally, the Regional State Prosecutor
noted that the police district of Frederikshavn
was apparently not the only police district which
had failed to comply with the said provision.
Consequently, on 20 December 1991 the
Prosecutor General found the non-compliance

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

unfortunate and open to criticism and he
informed the Ministry of Justice that he would
produce a wider set of guidelines to be
integrated into the Police Academy’s
educational material.

87. Notwithstanding this finding of a procedural
failure in the conduct of the investigation in X’s
case, neither the inquiry nor the statement by the
Prosecutor General established that the taxi
driver when interviewed in December 1981 had
indeed also claimed to have seen X on the day
of the murder (something that was in fact
contradicted by the two police officers who had
interviewed her in 1981, see paragraph 25
above); or that a report had been written
containing such a statement; or that the existing
police report of 1981 had not contained the taxi
driver’s full statement; or that somebody within
the Frederikshavn police had suppressed
evidence in X’s case or any other criminal case
for that matter.

Accordingly, in the Courts’ view, the fact that
the police in Frederikshavn had failed to comply
with section 751 (2) of the Administration of
Justice Act, whether taken alone or together
with the taxi driver’s statement, could not
provide a sufficient factual basis for the
applicants’ accusation that the Chief
Superintendent had actively tampered with
evidence.

88. The applicant journalists submitted that their
programmes and the taxi driver’s testimony had
been a crucial element in the Special Court of
Revision’s decision of 29 November 1991 to re-
open X’s trial and the High Court’s judgment of
13 April 1992 acquitting X. It is, however, to be
observed that counsel for X had already
requested a re-opening of the trial on 13
September 1990, four days before the broadcast
of the applicants’ first programme “Convicted
of Murder” and more than six months before the
broadcast of programme “The Blind Eye of the
Police” (see paragraph 10 above). The Court
also notes that the Special Court of Revision
was divided when the retrial was granted on 29
November 1991, in that only two judges out of
five found that new testimonial evidence,
including the taxi driver’s statement, had been
produced on which X might have been acquitted
had it been available at the trial. The re-trial was
granted nevertheless because the presiding
judge found that in other respects special
circumstances existed which made it
overwhelmingly likely that the available
evidence had not been assessed correctly in
1982 (see paragraph 24 above). Finally,
although X was acquitted by the High Court
sitting with a jury on 13 April 1992, the
judgment did not contain any specific reasoning
with regard to the jury’s answers to the
particular questions put by the public



EHRC 2005/17

prosecution (see paragraph 26 above). Thus, the
assertion that the applicants’ programmes or the
taxi driver’s testimony were a crucial element in
the later acquittal of X amounts to speculation.
89. Even assuming that the applicants’
programmes and the taxi driver’s testimony
were instrumental in the re-opening of the
proceedings and the acquittal of X, the Court
notes that none of those subsequent events,
whether the re-opening decision or the re-trial,
in any way supported the applicants’ theory that
led them to include their serious allegation
against the Chief Superintendent in their
programme “the Blind Eye of the Police”
broadcast on 22 April 1991.

90. The Frederikshavn police were, it is true,
invited to participate in the first programme
“Convicted of Murder”, which was broadcast on
17 September 1990, four days after X had
requested that the Special Court of Revision
order a new trial. This invitation was declined,
however, since the applicant journalists were
not willing to furnish beforehand and in writing
the questions to be put to the police (see
paragraph 12 above). On the other hand, the
applicants have not substantiated their allegation
that the named Chief Superintendent at some
unknown time was invited to participate in the
second programme “The Blind Eye of the
Police”, which was broadcast on 22 April 1991.
In any event, noting especially the statement by
X’s new counsel made during the programme
“The Blind Eye of the Police”: “I have agreed
with the public prosecutor and the President of
the Special Court of Revision that statements to
the press in this matter will in future only be
issued by the Special Court of Revision” (see
paragraph 19 above), the Court is satisfied that
the named Chief Superintendent was in fact
precluded from publicly commenting on the
case while it was pending before the Special
Court of Revision.

91. In assessing the necessity of the
interference, it is also important to examine the
way in which the relevant domestic authorities
dealt with the case and in particular whether
they applied standards which were in
conformity with the principles embodied in
Article 10 of the Convention (see paragraph 70
above). A perusal of the Supreme Court’s
judgment reveals that that court fully recognised
that the present case involved a conflict between
the right to impart information and protection of
the reputation or rights of others, a conflict it
resolved by weighing the relevant
considerations in the light of the case-law under
the Convention. Thus, the Supreme Court
clearly recognised that the applicants’ intention,
in the programme, of undertaking a critical
assessment of the police’s investigation was a
proper part of the role of the media in acting as

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

a public watchdog. However, having balanced
the relevant considerations, that court found no
basis for the applicants to make such a serious
charge against the named Chief Superintendent
as they did, in particular because the applicants
had sufficient other opportunities to achieve the
objects of the programme.

92. On the basis of the various elements above
and having regard to the nature and degree of
the accusation, the Court sees no cause to depart
from the Supreme Court’s finding that the
applicants lacked a sufficient factual basis for
the allegation, made in the television
programme broadcast on 22 April 1991, that the
named Chief Superintendent had deliberately
suppressed a vital piece of evidence in the
murder case. The national authorities were thus
entitled to consider that there was a “pressing
social need” to take action under the applicable
law in relation to that allegation.

93. The nature and severity of the penalty
imposed are also factors to be taken into
account when assessing the proportionality of
the interference under Article 10 of the
Convention (see, for example, Ceylan v. Turkey
[GC], no. 23556/94, par. 37, ECHR 1999-1V;
Tammer v. Estonia, no 41205/98, par. 69,
ECHR 2001-I;and, no. 35640/97, par. 63,
ECHR 2003-1V).

In the instant case the applicant journalists were
each sentenced to 20 day-fines of DKK 400,
amounting to DKK 8,000 (equivalent to
approximately 1,078 euros (EUR)) and ordered
to pay compensation to the estate of the
deceased Chief Superintendent of DKK 100,000
(equivalent to approximately EUR 13,469) (see
paragraphs 33 and 37 above). The Court does
not find these penalties excessive in the
circumstances or to be of such a kind as to have
a “chilling effect” on the exercise of media
freedom (see, mutatis mutandis, Wille v.
Liechtenstein [GC], no. 28396/95, par. 50,
ECHR 1999-VII; Nikula v. Finland, no.
31611/96, par. 54, ECHR 2002-11; and Elci and
Others v. Turkey, nos. 23145/93 and 25091/94,
par. 714, 13 November 2003).

94. Having regard to the foregoing, the Court
considers that the conviction of the applicants
and the sentences imposed on them were not
disproportionate to the legitimate aim pursued,
and that the reasons given by the Supreme Court
in justification of those measures were relevant
and sufficient. The interference with the
applicants’ exercise of their right to freedom of
expression could therefore reasonably be
regarded by the national authorities as necessary
in a democratic society for the protection of the
reputation and rights of others.

95. There has accordingly been no violation of
Article 10 of the Convention.



EHRC 2005/17

For these reasons, the Court

1. Holds unanimously that there has been no
violation of Article 6 of the Convention;

2. Holds by 9 votes to 8 that there has been no
violation of Article 10 of the Convention.

Joint partially dissenting opinion of
Judges Rozakis, Tiirmen, Straznicka,
Birsan, Casadevall, Zupancic, Maruste
and Hajiyev

(Translation)

1. We voted unanimously for the finding that
there had been no violation of Article 6 of the
Convention in the present case. On the other
hand, we cannot follow the majority as regards
their decision on Article 10 of the Convention,
which in our opinion has been breached.

2. In this case the context of the application - in
particular X’s acquittal after nearly 10 years in
prison following an alleged malfunctioning of
the Danish judicial system, which was
incontestably a serious question of general
interest - supports our position. There is no need
at this stage to refer to the principles governing
freedom of expression and the fundamental role
of the press in a democratic society, which have
been reiterated by the Court throughout its case-
law (see paragraph 71 of the judgment).

3. In a judgment of 28 October 1998 the Danish
Supreme Court (by a majority) convicted the
applicants under Article 267 par. 1 of the Penal
Code, for impugning the honour of a chief
superintendent of police. The Supreme Court
held (unanimously) that the statements covered
by the indictment, despite being framed as
questions, had to be regarded as indictable
under Article 267 and that the applicants had the
requisite intentions.

The applicants maintained that the questions
posed by them in the programme “The Blind
Eye of the Police”, were to be read as a whole
and in context. It would then be seen that the
questions were not directed at defaming any
particular person and did not contain any
assertion that the Chief Superintendent had
committed a violation of the Penal Code. In
their submission, the questions merely implied a
range of possibilities in the criticised police
handling of the investigation of the murder case
in 1981-82, especially as regards the taxi
driver’s observations and the identity of those
responsible for concealing or misplacing her
important witness statement.

4. We consider that the questions asked by the
applicants after the interview with the taxi
driver implied a range of possibilities in
response to the criticisms concerning the
investigation conducted by the police under the

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

responsibility of the chief superintendent. The
question why the taxi driver’s statement was not
included in the file and the identity of those
responsible were matters left open for the
television viewers to provide their own answers.
A careful reading of the questions raised after
the interview supports our view that:
a). after the introductory explanations and
before the journalists’ questions the television
viewers were duly warned that these were
merely questions to which the applicants had
no answer (“Now we are left with all the
questions”);
b). the applicants raised broad-focus and
logical questions intended to cover the various
possible explanations why the witness’s
statement was not in the file and left open the
possibility that the two police officers were
responsible, although they added that,
according to police sources, this was unlikely;
¢). they then referred to the possibility that the
chief superintendent had decided not to
include the witness evidence in the file, and
expressed doubt as to whether he had correctly
assessed the importance of the taxi driver’s
statement, but without accusing him of
contravening the Penal Code;
d). it was only after raising these questions that
the applicants entered into details (“Or did he
and the Chief Inspector of the Flying Squad
conceal the witness’s statement from the
defence, the judges and the jury?”’) and
implicitly accused the two police officers,
although, as we have pointed out, this was
only one possibility among others which were
evoked and left for the viewers alone to
decide.
As the questions posed by the applicants after
the interview were presented as possibilities, or
indeed as value judgments or provocative
hypotheses concerning factual information
given out during the programme, we cannot
agree with the majority that they amounted to an
accusation that the chief superintendent had
committed a criminal offence.
5. Even if the questions amounted to an
allegation against the chief superintendent, the
applicants, as investigative journalists reporting
on an item of such high public interest, alerting
the public to a possible malfunctioning of the
justice system, could not have been expected to
prove their assertions beyond a reasonable
doubt.
Admittedly, the right of journalists to impart
information on questions of general interest is
protected only on condition that they express
their views in good faith and on a correct factual
basis. However, as paragraph 81 of the
judgment makes clear, the police investigation
and the criminal proceedings against X were
complex and not without difficulties. The



EHRC 2005/17

applicants had also conducted a large-scale
search for witnesses when preparing their
programmes. The taxi driver was one of those
witnesses. During the programme “The Blind
Eye of the Police” she declared:

a) that in 1981 she had told the two police
officers who interviewed her about two
observations she had made on the day of the
murder: she had seen a Peugeot taxi (which had
no relevance to the murder) and she had seen X
and his son at about 12.05 or 12.10 p.m.;

b) that she had driven behind them for about one
kilometre;

¢) that she remembered the date and time so
clearly because she had to attend her
grandmother’s funeral at 1 p.m. on that date;

d) that she was 100% certain that she had told
the police about the latter observation because
her husband had sat beside her in the living
room throughout the entire interview in 1981
(see paragraph 18 of the judgment).

6. The interview with the taxi driver was
prepared on 4 April 1991. The applicants were
at that time aware that she, at the request of X’s
new counsel, had been interviewed by the police
on 11 March 1991 and that during that interview
she had maintained that she had already told the
police in 1981 that she had seen X shortly after
noon on 12 December 1981. Furthermore, the
applicants were in possession of a copy of the
report produced by the Frederikshavn police on
the taxi driver’s statement of 1981. Since it did
not contain any information about her alleged
observation, the applicants confronted the taxi
driver with the report during the programme.
Nevertheless, the taxi driver upheld her
statement that she had already told the police
about this observation in 1981.

The Prosecutor General confirmed in a letter of
20 December 1991 to the Ministry of Justice
that the Frederikshavn police at the relevant
time had not complied with section 751(2) of
the Administration of Justice Act, which
provides that a witness must be given the
opportunity to read his or her statement He
found this non-compliance unfortunate and open
to criticism (see paragraph 25 of the judgment).
Before or during the production of their
television programmes the applicants became
aware of this non-compliance on the part of the
Frederikshavn police. In our opinion, this was
another element reinforcing their reliance on the
taxi driver, when the latter claimed that
something was missing from the police report
shown to her during the second programme (see
paragraph 18, previously mentioned).

7. Having regard to the foregoing, we consider
that when the second programme was broadcast,
on 22 April 1991, the applicants had a sufficient
factual basis to believe the taxi driver’s version
of events and to believe that the report of

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

December 1981 did not contain her full
statement or that there was another report. The
subsequent discovery that the funeral of the taxi
driver’s grandmother had actually taken place
one hour later than the taxi driver had
remembered did not detract from the fact that at
the relevant time the applicants could
reasonably assume that the funeral actually had
taken place at 1.00 p.m. and that the taxi
driver’s statement could thus be considered of
crucial importance. The reasonableness of their
belief is not to be assessed with the benefit of
hindsight.

8. In addition, some weight must be attached to
the fact that the programme may have played a
role in the Special Court of Revision’s decision
to grant a re-opening of the case, and the fact
that X was ultimately acquitted (see paragraphs
24 and 26 of the judgment). The fact that a
person who had been sentenced to twelve years’
imprisonment for murder and spent almost ten
years of his life behind bars was later acquitted
on a retrial, serves at least to confirm the high
degree of public interest involved in the TV
programme in its endeavour to alert the public
to a possible miscarriage of justice.

9. As the judgment makes clear, civil servants
acting in an official capacity are, like
politicians, subject to wider limits of acceptable
criticism than private individuals. We accept
that a civil servant should not be “treated on an
equal footing with politicians” (paragraph 80 of
the judgment). However, their sensitive duties,
which are frequently crucial for the liberty,
security and well-being of society as a whole,
place police officers at the centre of the social
tension generated on the one hand by their
exercise of State power and on the other by the
right of the individual to be protected against
the abuse of power on their part.

It seems obvious to us that a chief
superintendent of police, as a senior civil
servant and the head of the unit which had
conducted the investigation which led to X’s
conviction, ultimately quashed, must necessarily
accept, regard being had to his duties, powers
and responsibilities, that his acts and omissions
should be subjected to close and indeed rigorous
scrutiny.

10. In short, we conclude that the justification
put forward by the Danish authorities for the
interference with the exercise by the applicant
journalists of their right to the freedom of
expression, albeit relevant, were not sufficient
to show that that interference was “necessary in
a democratic society”.

Noot
1. De bovenstaande uitspraak is van belang
voor een drietal aspecten van de vrijheid



EHRC 2005/17

van meningsuiting: 1) de omvang van de
margin of appreciation bij kritiek op
politieambtenaren, 2) de verstrekkendheid
van de journalistieke zorgvuldigheid, en 3)
het verschil tussen feitelijke oordelen en
waardeoordelen. Procedureel bezien is de
zaak eveneens interessant, met name als
deze uitspraak van de Grote Kamer naast
die van de Kamer wordt gelegd. Aan deze
vier punten zal in deze annotatie nader
aandacht worden besteed. Bovendien zal
hierin commentaar worden gegeven op een
andere uitspraak die het Hof op dezelfde
dag deed en die elders in deze aflevering is
opgenomen: Cumpana en Mazare t.
Roemenié. Ook die zaak betrof een
smadelijke perspublicatie, waarbij de vraag
rees of daarbij sprake was van feitelijke dan
wel waardeoordelen. Bovendien richtte de
beoordeling zich ook daar op de vraag of
de journalistieke zorgvuldigheid voldoende
in acht was genomen. Ten slotte is ook
Cumpana en Mazare interessant vanuit
procedureel opzicht, al is dit om een andere
reden dan in bovenstaande zaak.

Hierna zal eerst worden ingegaan op de
verschillende procedurele aspecten van de
beide zaken. Vervolgens zal de aandacht
worden geconcentreerd op de
eerdergenoemde inhoudelijke punten.

2. Zowel uit Cumpana en Mazare als uit
Pedersen en Baadsgaard blijkt dat de
procedure voor de Grote Kamer nog niet
helemaal is uitgekristalliseerd. Veel vragen
naar de wijze van beoordelen en de
omvang van het geding zijn nog
onbeantwoord. Het duidelijkst blijkt dit uit
Cumpana en Mazare, waarin het Hof
antwoord diende te geven op de vraag wat
er gebeurt als slechts één van twee of meer
klagers intern hoger beroep instelt. Volgens
de Roemeense overheid moet dit
betekenen dat alleen die aspecten van de
zaak worden herbeoordeeld die betrekking
hebben op de klager die het beroep heeft
ingesteld. Het doel van de procedure voor
het EHRM, zo lijkt dan de impliciete stelling,
is immers het bieden van individuele rechts-
bescherming. Het gaat er niet om dat het
objectieve recht getoetst wordt, in die zin
dat ook buiten de klacht om kan worden
bekeken of een bepaald optreden of
handelen verenigbaar is met het EVRM.
Hiermee is een belangrijk punt
aangesneden, dat tot nu toe weinig in de
belangstelling heeft gestaan. Inderdaad lijkt
het voor de hand te liggen dat, als gekozen
wordt voor een stelsel van individuele
rechtsbescherming, de klager zelf bepaalt
welke aspecten van een bepaald
overheidshandelen aan het EVRM worden

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

getoetst. De gebruikelijke benadering van
het Hof komt daaraan in zoverre tegemoet
dat alleen aan die artikelen van het EVRM
wordt getoetst die door de klager in zijn
verzoekschrift genoemd zijn. Bij de toetsing
aan die artikelen kiest het Hof vervolgens
een meer objectieve benadering. Zelfs als
een klager alleen heeft gesteld dat een
inbreuk naar zijn mening disproportioneel
is, toetst het Hof ambtshalve of ook is
voldaan aan de andere beperkingscriteria,
zoals de eis van een wettelijke grondslag
en de eis van een gerechtvaardigde
doelstelling. In zoverre treedt het Hof dan
buiten de grenzen van het geschil zoals die
door de verzoeker in zijn klacht getrokken
zijn. Geheel consequent is het Hof daarin
overigens niet: er zijn gevallen waarin het
Hof constateert dat partijen het erover eens
zijn dat voldaan is aan de vereisten van een
wettelijke basis of een gerechtvaardigd
doel, of dat een bepaald aspect niet
relevant is, zodat het Hof geen reden ziet
dit nog nader te beoordelen (zie recentelijk
bijv. EHRM 16 december 2004, Supreme
Holy Council of the Muslim Community,
opgenomen onder nr. 15 in deze aflevering,
par. 90). Dit is merkwaardig, omdat het feit
dat partijen het erover eens zijn dat aan
deze eisen is voldaan, nog niet betekent
dat dit ook volgens het objectieve recht het
geval is. Hier lopen een op de klacht en de
partijen gerichte toetsing en een toetsing
aan het objectieve recht door elkaar heen.
De benadering die het Hof nu in Cumpana
en Mazare kiest, brengt in dit opzicht zeker
niet meer duidelijkheid. Op het eerste
gezicht lijkt dit wel het geval te zijn. Het Hof
stelt immers dat “the ‘case’ referred to the
Grand Chamber necessarily embraces all
aspects of the application previously
examined by the Chamber in its judgment,
there being no basis for a merely partial
referral of the cases” (par. 66). Hierdoor lijkt
de gebruikelijke benadering te worden
bevestigd: het zijn de partijen die de
grenzen van het geschil aangeven, namelijk
door te bepalen op welke bepalingen de
klacht betrekking heeft; vervolgens dient
het Hof ambtshalve, volledig en objectief na
te gaan of de overheid in de voorgelegde
feitenconstellatie gehandeld heeft in
overeenstemming met de genoemde
bepalingen. Daarbij wordt de gehele zaak
opnieuw bekeken: het is niet zo dat alleen
de punten worden bekeken waarover
opmerkingen zijn gemaakt door de partij die
het beroep instelt, of alleen die punten
waarop de Kamer al dan niet een
schending heeft vastgesteld (zie reeds
EHRM 12 juli 2001, K. en T. t. Finland,



EHRC 2005/17

EHRC 2001/65, m.nt. Van der Velde). Het
maakt dan ook geen verschil of slechts één
van beide klagers het hoger beroep heeft
ondertekend: de zaak wordt immers toch
als geheel herbeoordeeld. Tegen de
achtergrond van de in eerdere
jurisprudentie gemaakte keuzes is dit
oordeel niet onredelijk. Opnieuw geldt
echter dat het Hof zijn eigen keuze
relativeert, net zoals het in eerste aanleg
soms plotseling elementen van een
grievenstelsel introduceert. In par. 68 stelt
het Hof namelijk in een soort obiter dictum
dat zijn conclusie dat de gehele klacht moet
worden bekeken, “is all the more
appropriate in the present case as Mr.
Mazare(...) expressly joined the referral
request signed on behalf of both applicants
by the first applicant, thereby indicating,
albeit retrospectively, his intention to pursue
the complaint (...)". De functie van deze
toevoeging is ten enenmale onduidelijk. Als
het Hof immers, zoals het in de eerdere
paragrafen stelt, tot fundamenteel
uitgangspunt kiest dat in hoger beroep de
gehele feitenconstellatie opnieuw getoetst
moet worden, dan doet het ook niet terzake
dat de tweede klager alsnog het beroep
ondertekende. Als deze ondertekening toch
een functie heeft, zoals de overweging
impliceert, dan blijkt uit de uitspraak niet
wat deze precies is. Zou de omvang van
het geding toch anders zijn gedefinieerd als
de ondertekening achterwege was
gebleven? Zo ja, wat zou de betekenis
daarvan dan zijn geweest? Is het inderdaad
mogelijk om een zaak dan te “splitsen”,
zoals dissenter Costa beweert? Het Hof
zou er goed aan doen hierover meer
helderheid te bieden en duidelijker aan te
geven wat nu precies de rol is van partijen
bij de bepaling van de omvang van het
geding. Dit geldt zowel voor het niveau van
het intern hoger beroep als voor de
behandeling van een zaak door een Kamer.
3. Een tweede merkwaardig aspect van de
beoordeling in het interne hoger beroep
komt naar voren in Pedersen en
Baadsgaard. In een hoger beroep is het
niet ongebruikelijk dat verwezen wordt naar
de uitspraken van eerdere instanties en
vervolgens een oordeel wordt gegeven over
de redelijkheid daarvan. Er zijn ook wel
uitspraken van de Grote Kamer bekend
waarin die benadering inderdaad gekozen
wordt. In een aantal uitspraken van de
Grote Kamer zijn uitgebreide citaten
opgenomen uit de Kameruitspraak, waarna
de Grote Kamer zich beperkt tot het
beoordelen van de redelijkheid van de
daarin gegeven beoordeling (bijv. EHRM 28

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

mei 2002, Kingsley, Reports 2002-1V,

par. 34, K. en T. t. Finland, par. 198-199,
EHRM 11 juli 2002, Gé¢, EHRC 2002/63,
EHRM 8 juli 2003, Sommerfeld, EHRC
2003/70, m.nt. Gerards, par. 67 en 87).
Alternatief is dat de Grote Kamer weliswaar
een eigen beoordeling geeft, maar in ieder
geval uitgebreid verwijst naar de uitspraak
van de Kamer en de daar gegeven
interpretatie en toepassing (bijv. K. en T. t.
Finland, par. 194, maar ook EHRM 13
februari 2002, Refah Partisi, EHRC
2002/28, m.nt. Janssen, par. 119 e.v.,
EHRM 9 oktober 2003, Ezeh en Connors,
EHRC 2003/90, m.nt. Albers en EHRM 16
december 2003, Cooper, EHRC 2004/8).
De beoordeling is dan relatief terughoudend
en beperkt zich tot de hoofdpunten. In de
beide bovenstaande zaken lijkt het er
echter op dat de Grote Kamer
daadwerkelijk de gehele beoordeling over
wil doen. Zowel in Cumpana en Mazare als
in Pedersen en Baadsgaard verwijst de
Grote Kamer in het geheel niet naar de
Kameruitspraak of de redelijkheid daarvan,
maar geeft hij een eigen, nieuwe
beoordeling van de zaak. Het wordt dan
aan de lezer van de uitspraak overgelaten
om vast te stellen waarin deze beoordeling
verschilt van die van de Kamer, en of dit
verschil overwegend feitelijk van aard is
dan wel daadwerkelijk de interpretatie van
het Verdrag betreft. Dit is een verre van
logische keuze van het Hof, nu de taak van
de Grote Kamer primair is om mogelijk
onjuiste interpretaties van Kamers te
verbeteren en de uniformiteit van de
interpretatie te waarborgen - dit blijkt wel uit
de gronden die in art. 43 EVRM genoemd
worden om een zaak door de Grote Kamer
te laten beoordelen. Het ligt dan voor de
hand dat de Grote Kamer uitdrukkelijk
ingaat op de juistheid van een gegeven
interpretatie of toepassing. Alleen daardoor
wordt, ook naar de lidstaten toe, duidelijk
gemaakt welke interpretatie en toepassing
aan het Verdrag moet worden gegeven.
Zeker vanuit de vaak geuite wens om, in
algemene zin, meer duidelijkheid te
verkrijgen over de uitleg van het Verdrag,
valt de nu gekozen benadering van het Hof
moeilijk te verdedigen.

De uitspraak in Pedersen en Baadsgaard
kan illustreren hoe weinig het oordeel van
de Grote Kamer toevoegt in termen van
duidelijkheid over interpretatie en
toepassing. De uitspraak van de Grote
Kamer bestuderende kan de lezer het
gevoel bekruipen de verschillende
overwegingen al eens eerder gezien te
hebben. En inderdaad: als de



EHRC 2005/17

Kameruitspraak ernaast wordt gelegd, dan
is duidelijk dat de beide uitspraken op
belangrijke punten bijna woordelijk
hetzelfde zijn (vgl. bijv. par. 43-46 van de
Kameruitspraak met par. 48-51 van de
uitspraak van de Grote Kamer en vgl.

par. 69 e.v. van de Kameruitspraak met
par. 74 e.v. van de uitspraak van de Grote
Kamer). Kennelijk vond de Grote Kamer de
benadering van de Kamer volkomen
redelijk en achtte hij de door de Kamer
gegeven interpretatie geheel correct.
Waarom dan niet wordt volstaan met een
dergelijk oordeel, waarbij wordt uitgelegd
waarom deze interpretatie de correcte is, is
onduidelijk. Zelfs vanuit het oogpunt van
individuele rechtsbescherming voegt deze
uitspraak niet veel toe. Klagers hadden in
hun verzoek om intern beroep specifiek
aangegeven dat zij vonden dat een
bepaalde beoordeling door de Kamer op
onjuiste uitgangspunten was gebaseerd
(par. 54), maar de Grote Kamer besteedt
daaraan geen enkele aandacht: het
herhaalt slechts de door klagers betwiste
redenering. Een dergelijke benadering van
de Grote Kamer heeft weinig toegevoegde
waarde. Het zou in dit licht goed zijn als de
Grote Kamer zich opnieuw zou bezinnen
over de vraag welke functie het interne
hoger beroep nu precies heeft.

4. Een belangrijk inhoudelijk punt dat in
beide zaken aan de orde komt is de
tolerantiegraad voor kritiek die bepaalde
groepen van personen moeten kunnen
verdragen. Het is vaste rechtspraak dat
“publieke personen” een dikkere huid
moeten hebben dan private personen als
het gaat om kritische perspublicaties, maar
het is nog niet helemaal duidelijk hoe deze
categorie moet worden gedefinieerd. Helder
is evenmin hoe moet worden om-gegaan
met factoren die ten aanzien van bepaalde
categorieén van personen in een
tegengestelde richting wijzen, dat wil
zeggen in de richting van een minder hoge
acceptatiegrens. Dit is een punt dat vooral
kan spelen bij kritiek op politieambtenaren,
maar ook bij rechters. Het Hof stelt in
Pedersen en Baadsgaard, terecht, dat het
daarbij gaat om personen die in de
openbaarheid treden en die daarom meer
kritiek moeten kunnen verdragen dan privé-
personen. Belangrijk is echter ook een
andere factor, die in het eerdere arrest
Janowski aandacht kreeg (EHRM 21
januari 1999, Reports 1999-1, par. 33 in
fine; idem in EHRM 21 december 2004,
Busuioc, n.n.g., par. 60). Daarin stelde het
Hof vast dat de politie een belangrijke taak
heeft als het gaat om handhaving van de

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

openbare orde en dat een goede
uitoefening van deze taak in belangrijke
mate afhankelijk is van het gezag van de
politie en de publieke perceptie daarvan.
Op het moment dat de politie al te
gemakkelijk beschimpt en bekritiseerd mag
worden, is het niet ondenkbaar dat dit
gezag afneemt en dat het moeilijker wordt
om wezenlijke politietaken goed uit te
oefenen. Misschien speelt dit in iets
mindere mate bij hogere functies (in
Janowski ging het om een stadswacht, die
vaak en rechtstreeks met weinig
gezagsgetrouwe mensen in aanraking
komt), maar ook hier kan de bescherming
van het aanzien en het gezag van de politie
een rol spelen bij de hoeveelheid
ongezouten kritiek die acceptabel moet
worden geacht. Opmerkelijk genoeg
besteedt het Hof geen aandacht aan deze
factor, maar stelt het slechts dat
hoofdinspecteurs niet in dezelfde mate als
politici “knowingly lay themselves open to
close scrutiny of their every word and deed”
(par. 80). Het criterium om de
tolerantiegrens te verhogen is kennelijk
alleen nog dat een persoon zichzelf willens
en wetens blootstelt aan kritiek. Het is de
vraag of dit niet een te subjectief criterium
is en of niet ook rekening moet worden
gehouden met meer objectieve factoren als
het behoud van het aanzien en het gezag
van een bepaalde groep. In ieder geval is
het jammer dat het Hof in dit verband niet
meer doet met het Janowski-criterium. Dit
geldt al helemaal voor het arrest Cumpana
en Mazare, nu het Hof daarin in zijn geheel
geen aandacht besteedt aan de
tolerantiegraad. Toch zou dat erg
interessant zijn geweest, nu de smadelijke
uitingen waren gericht aan het adres van
een rechter. Onduidelijk blijft nu of ook een
rechter als een publieke persoon moet
worden aangemerkt, al dan niet in dezelfde
mate als een hoge politieambtenaar, en
onduidelijk blijft eveneens in hoeverre de
bescherming van het gezag van de
rechterlijke macht de grens van de
acceptabele kritiek kan verlagen.

5. Verder hebben beide zaken betrekking
op journalistieke zorgvuldigheid bij feitelijke
oordelen. In Cumpana en Mazare vond het
Hof dat de journalisten meer moeite hadden
moeten doen om hun stellingen met feiten
te onderbouwen, en ook in Pedersen en
Baadsgaard stelde het Hof dat de zeer
vergaande feitelijke beweringen van de
journalisten onvoldoende gestaafd werden.
Belangrijk is daarbij dat het Hof vooral in
Pedersen en Baadsgaard een duidelijke
opsomming geeft van de eisen waaraan



EHRC 2005/17

een zorgvuldige journalist moet voldoen.
Allereerst moet hij te goeder trouw
handelen, op basis van een zorgvuldige
feitelijke basis. Ook moet de gegeven
informatie betrouwbaar en precies zijn.
Daarbij is van belang dat de eisen die aan
de journalistieke zorgvuldigheid gesteld
worden hoger mogen zijn als de informatie
schade aan iemands reputatie tot gevolg
kan hebben. In Cumpana en Mazare voegt
het Hof hier nog aan toe dat bescherming
van bronnen niet altijd een reden kan zijn
om bepaalde feiten achter te houden: de
feiten kunnen vaak ook genoemd worden
zonder de namen van rechtstreeks
betrokkenen te vermelden (par. 106).
Verder moet de feitelijke informatie waarop
smadelijke of lasterlijke uitlatingen zijn
gebaseerd uiterst zorgvuldig worden
gecontroleerd, tenzij zich heel bijzondere
omstandigheden voordoen - ook dat is een
niet meer dan redelijke eis. Ten slotte acht
het Hof van belang dat individuen
onschuldig moeten worden geacht totdat
hun schuld bewezen wordt. Juist dit laatste
aspect wordt in Pedersen en Baadsgaard
benadrukt. Dit is interessant, omdat het Hof
hiermee in wezen een soort horizontale
werking toekent aan de presumptie van
onschuld: deze kan kennelijk niet alleen
worden ingeroepen tegen de overheid,
maar ook tegen de media. Het lijkt er
daarmee op dat een journalist geen
uitlatingen mag doen over de strafbaarheid
van bepaalde gedragingen, totdat de
rechter die strafbaarheid daadwerkelijk
heeft vastgesteld. Het is niet helemaal
duidelijk hoe dit te verenigen valt met het
oordeel in Vides Aizsardzibas Klubs, dat
betrekking had op een beschuldiging van
illegaal handelen aan het adres van een
Letse burgemeester (EHRM 27 mei 2004,
n.n.g.). Het Hof stelde daar juist dat de
media niet meer deden dan inschatten hoe
bepaalde rechts-regels in een concreet
geval geinterpreteerd konden worden en
hoe dit voor het concrete geval zou
uitpakken (par. 46). Helemaal consistent
lijkt het Hof in dit opzicht dus niet te zijn.
Toch valt er wel iets te zeggen voor de
strikte benadering van Pedersen en
Baadsgaard. Ook in Nederland wordt
regelmatig geklaagd over het feit dat de
media soms al iemand veroordeelt, terwijl
de rechter hierover nog geen uitspraak
heeft gedaan. Zeker als de beeldvorming in
de media uitgesproken negatief is, zal het
voor de rechter soms best moeilijk zijn om,
tegen de stroom in, toch een andere
uitspraak te doen. Wellicht kan het nu door
het Hof geformuleerde criterium ook op

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

nationaal niveau dienstig zijn, bijvoorbeeld
omdat het in een regeling van zelfregulering
voor de media wordt opgenomen.

6. Een ander aspect dat in beide zaken
centraal staat betreft het onderscheid
tussen feitelijke oordelen en
waardeoordelen. Inmiddels is hierover een
grote hoeveelheid rechtspraak tot stand
gebracht. Daaruit blijkt dat het niet alleen
op nationaal niveau moeilijk is om hierover
een goed oordeel te geven, maar dat dit
ook voor het Hof geldt: in Pedersen en
Baadsgaard verschillen de meningen van
de meerderheid en de minderheid juist
waar het om dit punt gaat. De rechtspraak
van het Hof illustreert ook hoe moeilijk het
is om praktische toepasbare criteria te
formuleren voor het onderscheiden van
feitenoordelen en waardeoordelen - het Hof
reikt dergelijke criteria in ieder geval in
geen van beide zaken aan (hoewel het
hiertoe in Cumpana en Mazare wel een
poging doet, zie par. 100). Het komt echt
aan op interpretatie van de feiten van het
concrete geval. Het beoordelen van
grensgevallen blijft daarbij buitengewoon
lastig en het is niet eenvoudig aan te geven
hoe hiermee beter kan worden omgegaan.
Het zou de moeite waard zijn hiernaar
nader onderzoek te verrichten en te bezien
of meer bruikbare criteria kunnen worden
aangereikt om grensgevallen op een goede
manier te beoordelen. In de tussentijd blijft
het de vraag of het Hof er nu echt goed aan
doet om hier steeds een eigen oordeel over
te geven. Weliswaar stelt het steeds voorop
dat het primair aan de nationale rechter is
om in te schatten of er sprake is van een
feitelijk oordeel of van een waardeoordeel,
maar beide zaken laten zien dat het Hof
zich hierover een geheel eigen oordeel
aanmatigt. Het stelt zich daardoor op als
een soort “court of fourth instance”, terwijl
dit niet in overeenstemming is met zijn
subsidiaire functie. Juist Pedersen en
Baadsgaard illustreert welke problemen het
Hof zichzelf hiermee op de hals haalt.
Hoewel dit moeilijk uit de feiten valt af te
leiden, lijkt het erop alsof het Hof alleen een
vertaald transcript onder ogen heeft
gekregen van de relevante
televisiedocumentaire. Daarin stond de
volgende vraag opgenomen, die de kern
vormt van de zaak voor het Hof: “Now we
are left with all the questions: why did the
vital part of the taxi driver’s explanation
disappear - and who in the police or public
prosecutor’s office should carry the
responsibility for this?” Een meerderheid
van 9 rechters vindt dat deze vraag zodanig
is geformuleerd dat daarmee een standpunt



EHRC 2005/17

wordt ingenomen over het verdwijnen van
de verklaring, terwijl een minderheid van 8
rechters juist van mening is dat de vraag
heel open is geformuleerd en het
televisiekijkende publiek hierop zelf een
antwoord kan geven. Puur en alleen op
basis van het transcript is dit inderdaad nog
niet zo gemakkelijk te beoordelen. Dit zou
anders kunnen zijn als je de documentaire
daad-werkelijk bekijkt en als je kennis hebt
van de nationale gebruiken en gewoonten
als het gaat om verslaggeving. De intonatie
die wordt gebruikt door de commentator of
het laten vallen van een betekenisvolle
pauze kunnen van grote invloed zijn op de
betekenis van een vraag, net als het al dan
niet gebruiken van stemmingmakende
muziek. Een nationale rechter kan zo’n
documentaire inderdaad op deze manier
bekijken en hieraan een passende
interpretatie geven, maar voor het Hof zal
dit veel lastiger zijn. Het is daardoor maar
de vraag of het Hof echt in staat is om een
beter oordeel te geven over de
feitenoordelen/waardeoordelendiscussie
dan de nationale rechter. Het Hof zou er
daarom beter aan doen zich in dit opzicht
iets terughoudender op te stellen en de
redelijkheid van de door de nationale
rechter gegeven waardering slechts
oppervlakkig te controleren.

7. Ten slotte moet nog aandacht worden
besteed aan de aard en ernst van de
sancties die kunnen worden opgelegd bij
smadelijke perspublicaties. Juist met het
00g op de opgelegde sancties kwam het
Hof in Cumpana en Mazare tot de conclusie
dat er sprake was van een schending van
art. 10, ook al was het eerder tot de
conclusie gekomen dat de journalisten met
hun stuk de grenzen van het toelaatbare
hadden overschreden. De Roemeense
regering had echter extreem vergaande
straffen opgelegd. Niet alleen waren de
journalisten veroordeeld tot 7 maanden
onvoorwaardelijke gevangenisstraf en de
betaling van een aanzienlijke
schadevergoeding aan de beledigde
rechter, maar ook werd hen verboden
bepaalde grondrechten uit te oefenen en
werd hen voor de duur van een jaar een
beroepsverbod opgelegd. Opmerkelijk
genoeg was geen van deze straffen, op de
schadevergoedingsplicht na, feitelijk
geéffectueerd. De Roemeense regering
vond om die reden dat de straffen
uiteindelijk toch als niet al te zwaar
mochten worden aangemerkt: de
journalisten hadden er feitelijk immers maar
weinig hinder van ondervonden. Het Hof
stelt echter, terecht, dat dit niet terzake

Copyright © 2005 Sdu Uitgevers, Den Haag

doet. Het gaat er vooral om dat het dreigen
met dit soort zware straffen een “chilling
effect” kan hebben op de media. Voordat zij
een belangrijke aantijging of misstand naar
buiten brengen, zelfs als deze feitelijk goed
is onderbouwd, zullen journalisten zich wel
drie keer bedenken als er zo'n zware
strafbedreiging bestaat. Met het oog hierop
is het ook wel redelijk dat het Hof een,
oppervlakkig, oordeel geeft over de ernst
van de opgelegde straffen, hoewel dit
normaal gesproken een taak is voor de
nationale rechter. Alleen door ook hierover
een oordeel te geven kan het Hof immers
beoordelen of de persvrijheid in
onaanvaardbare mate is aangetast. Wel zal
het zeker nog nadere uitwerking behoeven
hoever het Hof in dit opzicht kan gaan. In
Cumpana en Mazare was wel heel duidelijk
dat de Roemeense regering te zware
straffen had opgelegd, maar er zijn ook
zaken waarin de zaken genuanceerder
liggen. Het Hof moet dan goed zijn subsi-
diaire functie in het oog houden en mag niet
al te zeer in detail een herbeoordeling
geven van de strafoplegging door de
nationale rechter.

8. Alles bij elkaar genomen zijn dit twee
opmerkelijke uitspraken, die vragen doen
rijzen over de wenselijkheid van de
werkwijze van de Grote Kamer. Niet alleen
roepen beide zaken twijfel op over
procedurele punten, zoals de definitie van
de omvang van het geding, maar ook
inhoudelijk valt er het nodige op af te
dingen. Het Hof stelt zich al te zeer op als
feitenrechter en geeft onvoldoende
duidelijkheid, in abstracte en algemene zin,
over de interpretatie die moet worden
gegeven aan art. 10. Met name wordt
weinig duidelijkheid geboden over de
criteria die kunnen worden gebruikt om
feitenoordelen en waardeoordelen van
elkaar te onderscheiden. Hoogstens wordt
dit gecompenseerd door het feit dat het Hof
meer helderheid geeft over de eisen
waaraan journalistieke zorgvuldigheid moet
voldoen als het gaat om het staven van
feitelijke, maar smadelijke uitspraken.

J.H. Gerards



